Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

onjuiste statuten door fout notaris

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: onjuiste statuten door fout notaris (3003 keer gelezen)
Cosara
Europhile
Legend

Re: onjuiste statuten door fout notaris
« Cosara Antwoord #15 Gepost op: 28 november 2017, 20:49 »

Quote : Rik99 op 28 november 2017, 16:52
Nogmaals... dit betreft alleen de volstorting. Er kan natuurlijk altijd nog op bestuurlijke aansprakelijkheid gelden, die pas na 20 jaar zal verjaren.

Zoals eerder geschreven ... per 1 oktober 2012 is de verplichte storting van het aandelenkaptitaal bij wet afgeschaft, juist door de komst van de flex-BV ... en daarmee is ook de bijzondere bepaling ten aanzien van de aansprakelijkheid van bestuurders bij het niet voldoen aan deze stortingsplicht komen te vervallen.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Netwerken: Het gaat erom wat je kan en wie jou kent.
veralies
Newbee

« veralies Antwoord #16 Gepost op: 28 november 2017, 20:55 »

Beste allemaal,
Met dank aan jullie reacties zover, heb ik een deel van de statuten toegevoegd. Ter aanvulling en als reactie op hetgeen tot nu toe gezegd is, het volgende:
De B.V. is samen met twee andere B.V.'s opgericht, de zogenaamde holdings. Het gaat nu om de werk B.V. die vanaf juli 2012 een B.V. i.o. was. Hoewel alle drie akten gepasseerd zijn in de periode dat de flex B.V. mogelijk was, is vreemd genoeg alleen in de werk B.V. de passage van storting van aandelenkapitaal gehandhaafd.

Mijn aandeel heb ik op basis van de statuten gestort. Er is geen sprake van een kasrondjes geweest, ik heb gestort en daarvan zijn crediteuren betaald en de ex bestuurder heeft nimmer gestort. Ik mag hopen dat ik nog wat terug kan vorderen aangezien de rekening courant van de ex bestuurder ruim 129.000,-- euro bedraagt. Uiteraard betwist hij de RC. Op de vraag aan de notaris wat ik nu moet aanhouden, het feit dat er kapitaal gestort had moeten zijn, wat dus nimmer gebeurd is, of het feit dat de statuten niet kloppen. En bij het laatste rijst de vraag heb ik dan pech gehad. Een deel van de RC van de ex bestuurder bestaat uit lease penningen, onderhoud en verzekeringspremies t.b.v. een voertuig van de ex bestuurder die achteraf niet op de balans van de B.V. blijkt te staan maar op een eenmanszaak van hem.

Ik ben benieuwd in hoeverre ik mijn recht kan halen.
DocFile_1.jpg

veralies
Newbee

« veralies Antwoord #17 Gepost op: 28 november 2017, 20:57 »

Nog even ter aanvulling. Van verjaring kan volgens mij geen sprake zijn aangezien ik hem voor het verstrijken van het termijn een aanmaning heb gestuurd en in gebreke heb gesteld.
4711
Legend

« 4711 Antwoord #18 Gepost op: 28 november 2017, 20:59 »

Quote : veralies op 28 november 2017, 20:55
Uiteraard betwist hij de RC.

Maar hij heeft (als aandeelhouder) wel de jaarrekening goedgekeurd?

En wanneer dan?

En hoeveel was zijn r/c schuld dan op dat moment?
« Laatste verandering: 28 november 2017, 21:00 door P. »

veralies
Newbee

« veralies Antwoord #19 Gepost op: 28 november 2017, 21:01 »

Hierbij de rest van de statuten welke van belang zijn.
DocFile_5.jpg

veralies
Newbee

« veralies Antwoord #20 Gepost op: 28 november 2017, 21:02 »

Nog een deel
DocFile_2.jpg

veralies
Newbee

« veralies Antwoord #21 Gepost op: 28 november 2017, 21:03 »

En nog een deel
DocFile_3.jpg

veralies
Newbee

« veralies Antwoord #22 Gepost op: 28 november 2017, 21:04 »

En nog een deel. Wat omslachtig helaas. Nog even wennen aan de nieuwe scanner.
DocFile_4.jpg

Hermes Ratgers
Ondernemersboek houder opgegroeid in de fastfoodsector
Legend

« Hermes Ratgers Antwoord #23 Gepost op: 28 november 2017, 21:07 »

Quote : Cosara op 28 november 2017, 20:49
Nogmaals... dit betreft alleen de volstorting. Er kan natuurlijk altijd nog op bestuurlijke aansprakelijkheid gelden, die pas na 20 jaar zal verjaren.

Zoals eerder geschreven ... per 1 oktober 2012 is de verplichte storting van het aandelenkaptitaal bij wet afgeschaft, juist door de komst van de flex-BV ... en daarmee is ook de bijzondere bepaling ten aanzien van de aansprakelijkheid van bestuurders bij het niet voldoen aan deze stortingsplicht komen te vervallen.

Nedzhibe,

Bij wet is het afgeschaft, maar als de statuten bepaald dat € 18.000,- gestort dient te worden of gestort is, dan heb je daaraan te voldoen.
De statuten bepalen de jaarrekening, niet de wet. De wet heeft uiteraard wel invloed, maar niet in dit geval.

Met vriendelijke groet,
Hermes Ratgers
Hermes Ratgers
Ondernemersboek houder opgegroeid in de fastfoodsector
Legend

« Hermes Ratgers Antwoord #24 Gepost op: 28 november 2017, 21:19 »

Quote : veralies op 28 november 2017, 20:55
Ik mag hopen dat ik nog wat terug kan vorderen aangezien de rekening courant van de ex bestuurder ruim 129.000,-- euro bedraagt. Uiteraard betwist hij de RC. Op de vraag aan de notaris wat ik nu moet aanhouden, het feit dat er kapitaal gestort had moeten zijn, wat dus nimmer gebeurd is, of het feit dat de statuten niet kloppen. En bij het laatste rijst de vraag heb ik dan pech gehad. Een deel van de RC van de ex bestuurder bestaat uit lease penningen, onderhoud en verzekeringspremies t.b.v. een voertuig van de ex bestuurder die achteraf niet op de balans van de B.V. blijkt te staan maar op een eenmanszaak van hem.

Ik ben benieuwd in hoeverre ik mijn recht kan halen.

Niet, want het gaat je veel geld kosten en de vraag of je het terugkrijgt is zeer groot.
De hoogte van de rc zoals jij die nu stelt is naar mijn mening ook discutabel. Maar het hangt allemaal af van de overeenkomsten die zijn gesloten bij de start. Gebruikelijk is dat er een managementvergoeding wordt afgesproken naar de holdings en dat de holdings dan de personeel- en autokosten daarvan betaald. Maar daar kunnen wij geen zinnig woord over zeggen.

Op zich heb ik ook sterk het vermoeden dat de rekening-courant opnieuw bepaald is nadat er onenigheid is ontstaan. Dan sta je helemaal niet sterk.
Misschien het verstandigst om de BV te laten ploffen en verder gaan met een nieuwe BV. Dat scheelt een hoop energie (die de curator dan moet oppakken) en je kan weer verder. Wellicht krijg je dan nog een fooitje (vanuit de boedel) maar zonder de feiten en omstandigheden goed te kennen denk ik er wel zo over. Succes.

Met vriendelijke groet,
Hermes Ratgers
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #25 Gepost op: 28 november 2017, 22:21 »

Quote : veralies op 28 november 2017, 21:01
Hierbij de rest van de statuten welke van belang zijn.

Hier is weldegelijk iets raars aan de hand. De notaris verklaart in de akte (zie C in docfile 5) dat het aandelenkapitaal volgestort is.

Tot de flexibilisering van het BV-recht verlangde een notaris een bankverklaring waarin de bank verklaarde dat het aandelenkapitaal gestort was. Dat verklaarde de bank ook alleen als dat feitelijk gebeurd was.

Nu heeft de notaris kennelijk niet geverifieerd of er gestort was. Er was in elk geval geen bankverklaring. Dan had de notaris in de akte kunnen opnemen dat het aandelenkapitaal door de aandeelhouders zo spoedig mogelijk na passeren van de akte of anders op eerste verzoek van de bestuurders alsnog wordt volgestort.

Tegenwoordig storten we zelfs vol via de derdengeldenrekening van de notaris.

Enfin: de notaris heeft een bepaling opgenomen in de akte die kennelijk niet geverifieerd is, noch plaats heeft gevonden. In hoeverre de notaris dat aan te rekenen valt, kan ik niet zeggen. Het lijkt mij evenwel sterk dat de notaris schadeplichtig is hierdoor.

Niet gestort aandelenkapitaal is te allen tijde direct opeisbaar. Het bestuur van de BV zal die eis moeten stellen. Het kan zelfs zijn dat de aandeelhouder in kwestie nu hoofdelijk aansprakelijk is voor de handelingen van de BV.

Je gelijk halen is echter vers twee. Er is geen goedkope oplossing om deze claim te innen. Samen met de 129k die hij nu kennelijk schuldig is aan de BV lijkt dat mij wel voldoende om een advocaat in de arm te nemen. Bewijs, bewijs, bewijs.

Sterkte
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Denarius Advies op facebook
Johan Mulder
Legend

« Johan Mulder Antwoord #26 Gepost op: 29 november 2017, 09:20 »

De notaris verklaart niet dat is volgestort. Dat doet de comparant, zie doc 4.

En de notaris waar we het nu over hebben heeft wel iets uit te leggen. Ongeacht wie verklaart of de 18.000 is volgestort, wordt van de notaris wel enige controle verwacht.
Het volstorten van kleine bedragen (paar euro) kan ook via een kasbetaling plaatsvinden en dan is de controle minder interessant. Bij 18.000 is de kasbetaling wat ongebruikelijk.

JM juristen & adviseurs
ondernemingsrecht:
samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #27 Gepost op: 29 november 2017, 10:58 »

Quote : Hermes Ratgers op 28 november 2017, 21:07
Quote : Cosara op 28 november 2017, 20:49

Bij wet is het afgeschaft, maar als de statuten bepaald dat € 18.000,- gestort dient te worden of gestort is, dan heb je daaraan te voldoen. De statuten bepalen de jaarrekening, niet de wet. De wet heeft uiteraard wel invloed, maar niet in dit geval.

Correct, maar we hebben het hier over de bestuurdersaansprakelijkheid inzake het volstorten van het aandelenkapitaal ... en die is komen te vervallen. Als in de statuten is overeengekomen dat iedere aandeelhouder haar aandeel op enig moment moet volstorten, dan is dat zo, maar bij in gebreke kan het bestuur daar niet meer aansprakelijk voor worden gesteld.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Netwerken: Het gaat erom wat je kan en wie jou kent.
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons