BV's naar elkaar verwijzen

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: BV's naar elkaar verwijzen (1354 keer gelezen)
Simon58
Newbee

BV's naar elkaar verwijzen
« Simon58 Gepost op: 11 februari 2018, 11:20 »

Stel je hebt meerdere BV's, en je laat ze naar elkaar verwijzen.
Dus je maakt BV 1 de DGA van BV 2, en BV 2 de DGA van BV 1.

Dan is er op papier toch eigenlijk geen verantwoordelijke meer bekend? Hoe wordt dit voorkomen? Is het bijvoorbeeld een taak van de notaris of KvK om te controleren dat er geen 'cirkels' ontstaan?
Highio
Moderator

Re: BV's naar elkaar verwijzen
« Highio Antwoord #1 Gepost op: 11 februari 2018, 11:30 »

Simon58, wat is volgens jou een DGA? En een BV?

Ben of wil je ondernemer worden?

Zie ook deze.

Groet,

Highio
Simon58
Newbee

« Simon58 Antwoord #2 Gepost op: 11 februari 2018, 11:41 »

Een BV is een rechtspersoon, en met DGA bedoel ik de bestuurder / aandeelhouder zoals die zichtbaar zijn bij de KvK.
prinsrachid
Legend

« prinsrachid Antwoord #3 Gepost op: 11 februari 2018, 16:09 »

Interessante vraag.   Hoe zouden volgens jou de managementovereenkomsten er uit zien? En wie zouden die namens wie moeten ondertekenen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe
Ward
ceo@storecore
Moderator

« Ward Antwoord #4 Gepost op: 11 februari 2018, 16:34 »

Voor bestuurdersaansprakelijkheid wordt uiteindelijk toch gekeken naar de persoon die de feitelijke bestuurshandelingen heeft verricht? Mede daarvoor is artikel BW 2:11 toch in het leven geroepen?
StevenK
Raad van Advies
Legend

« StevenK Antwoord #5 Gepost op: 11 februari 2018, 16:35 »

Ik denk dat de eigenaar die de benoeming doet van een bestuurder, wetende dat daarmee die cirkel ontstaat, niet aan privé aansprakelijkheid zal ontkomen, wanneer blijkt dat deze beslissing tot problemen leidt.

Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl
Focus op ondernemers- en insolventierecht
blog: http://advocaatkroesbergen.wordpress.com
Simon58
Newbee

« Simon58 Antwoord #6 Gepost op: 11 februari 2018, 16:52 »

Het doel is totaal niet om aansprakelijkheid te ontlopen? Ik vind het helemaal niet erg om gewoon 100% aansprakelijk te blijven voor beide bedrijven, en bekend bij de Belastindienst, enz. Ik zou het alleen fijn vinden om de gegevens zoals die bij de KVK in te zien zijn, wat te anonimiseren voor willekeurige buitenstaanders.

De meesten doen dat door het opzetten van een 'Open CV', een fonds, of zelfs een trust, en die vervolgens alle aandelen te geven. Maar ik heb nog nooit gezien dat iemand bovenstaande methode gebruikt?

Dus ik vroeg me af of ik nou een maas in de wet heb ontdekt, of dat het gewoon niet toegestaan is?
Rik99
Legend

« Rik99 Antwoord #7 Gepost op: 11 februari 2018, 16:59 »

Quote : Simon58 op 11 februari 2018, 16:52
De meesten doen dat door het opzetten van een 'Open CV' of fonds, maar ik heb nog nooit gezien dat iemand bovenstaande methode gebruikt, dus ik vroeg me af of ik nou een maas in de wet heb ontdekt of dat het gewoon niet toegestaan is?

Leuk. Aan wie moeten de BV's dan hun dividend uitbetalen? Aan elkaar dus.
Je kunt het ook niet op deze manier oprichten. De enige manier zou zijn om als persoon (of holding) je aandelen (van bijvoorbeeld een tussenholding) te verkopen aan de werkmaatschappij. Maar op die manier richt je dus een loopje op waarmee je nooit meer enig geld terug ziet uit die BV's.
Maxn
Legend

« Maxn Antwoord #8 Gepost op: 11 februari 2018, 17:58 »

Quote : Simon58 op 11 februari 2018, 16:52
Dus ik vroeg me af of ik nou een maas in de wet heb ontdekt, of dat het gewoon niet toegestaan is?

Als het al mogelijk zou zijn, moet je je afvragen voor hoe lang dat nog is.
Andere landen (zoals de UK) hebben inmiddels al braaf de EU regels ingevoerd die eisen dat er ook altijd een natuurlijk persoon in het handelsregister terug te vinden is.

Hoe lang zal Nederland het invoeren van het UBO register nog kunnen uitstellen?
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #9 Gepost op: 11 februari 2018, 20:02 »

Quote:
Hoe lang zal Nederland het invoeren van het UBO register nog kunnen uitstellen?

Uiterlijk tot 01-01-2019, maar hopelijk is het medio 2018 al actief.

De huidige praktijk is immers dat iedere partij die verplicht is een UBO Check uit te voeren (oa banken, verzekeraars, leasemaatschappijen, telecombedrijven), dat nu heel omslachtig individueel  doen, en ook iedereen dat op zijn eigen - totaal afwijkende - manier doet

Ook leuk als je verzekeringsadviseur bent: gaan 4 verzekeraars 4 x een eigen UBO check uitvoeren bij 1 en dezelfde klant, hopeloos en onnodig kostenverhogend.

Highio
Moderator

« Highio Antwoord #10 Gepost op: 11 februari 2018, 20:06 »

Euh, zijn hier dan praktijkvoorbeelden van? Anders kiest niemand hier voor of werkt geen enkele notaris mee aan oprichting van deze constructie. Er is toch logischerwijs een verschil/scheiding tussen eigenaar en eigendom!?

Simon58, ben of wil je ondernemer worden?

Groet,

Highio
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #11 Gepost op: 11 februari 2018, 20:13 »

Quote : Highio op 11 februari 2018, 20:06
Euh, zijn hier dan praktijkvoorbeelden van? Anders kiest niemand hier voor of werkt geen enkele notaris mee aan oprichting van deze constructie.

Het is een onzinconstructie  

Highio
Moderator

« Highio Antwoord #12 Gepost op: 11 februari 2018, 20:14 »

M.i. kan er nooit een zinnige statutaire doelstelling voor beide BV's gedefinieerd worden op deze manier. Ben wel benieuwd naar een reactie van een notaris alhier.

Groet,

Highio
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #13 Gepost op: 11 februari 2018, 20:17 »

Quote : Highio op 11 februari 2018, 20:14
M.i. kan er nooit een zinnige statutaire doelstelling voor beide BV's gedefinieerd worden op deze manier. Ben wel benieuwd naar een reactie van een notaris alhier.

Die zal ongetwijfeld ook zeggen dat het een onzinconstructie is: 2 BV's kunnen geen eigenaar van elkaar zijn. Bestuurder in theorie misschien wel, maar dat dient ook geen enkel doel   

Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #14 Gepost op: 12 februari 2018, 13:03 »

Een onzinconstructie is een onzinconstructie totdat iemand een manier ontdekt om hem werkend te krijgen. Ik denk bijvoorbeeld aan de Uniforce-constructie in Nederland of het Miethäusersyndikat in Duitsland.

Ik vraag me wel af of "100% aansprakelijk blijven" en "anonimiseren voor willekeurige buitenstaanders" elkaar niet tegenspreken. Als je daar een oplossing voor kunt bedenken, dan is er vast ook wel een constructie te bedenken die dat ondersteunt.

Kan een bestuurder niet ook van buiten het bedrijf komen?

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons