Is een bestuurder verplicht bij een BV?

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Is een bestuurder verplicht bij een BV? (2956 keer gelezen)
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Re: Is een bestuurder verplicht bij een BV?
« Norbert Bakker Antwoord #15 Gepost op: 22 november 2017, 09:03 »

Quote : Phileine op 22 november 2017, 04:29
Nee Norbert oneens, jouw experise (welke ik respecteer) is een andere dan de mijne. Ik zou graag een keer sparren.

Ik ben inderdaad geen jurist of advocaat, en heb de wijsheid ook niet in pacht: ik leer elke dag iets bij (en soms ook iets af) o.a. via dit forum.
Sparren en leren van de wederzijdse verschillen en overeenkomsten in mening en aanpak stel ik altijd zeer op prijs!

anononiemPH
Lawyer M&A - Ondernemingsrec ht
Super Senior

« anononiemPH Antwoord #16 Gepost op: 23 november 2017, 18:39 »

Quote : Phileine op 22 november 2017, 04:29
Nee Norbert oneens, jouw experise (welke ik respecteer) is een andere dan de mijne. Ik zou graag een keer sparren.

Een bestuurder zonder managementovereenkomst. Leuke case, want de vraag is nu eigenlijk op welke basis hij werkzaam is voor de vennootschap? Het kan ook zo zijn dat de bestuurder een arbeidsovereenkomst heeft. Het ligt hier aan wat er afgesproken is en de feiten, een arbeidsovereenkomst hoeft niet op papier te staan. Een managementovereenkomst lijkt me wel tenzij partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt (emails etc). Indien de bestuurder bestuurder was als BV is een arbeidsovereenkomst nvt. De vraag is dan wat kun je doen? Ik zou de statuten eens nagaan.

Wat betreft een zieke bestuurder die zijn functie niet kan uitoefenen: kijk even in de statuten onder kopje "ontstentenis en/of belet". Dit zou een oplossing kunnen bieden indien een bestuurder de vennootschap niet meer kan besturen. Ondernemingskamer lijkt mij niet meteen aan de orde. Dit is vaak al geregeld in de wet en statuten.

Wat betreft jouw opmerking over diploma's gaat het over kwaliteitseisen die kunnen worden gesteld aan bestuurders. Dit moet echter wel geregeld zijn in de statuten of een aandeelhoudersovereenkomst. Ik heb meer info nodig want er zijn opties om dit op te lossen. Hoor je graag.
UwJurist
UwJurist.nl
Legend

« UwJurist Antwoord #17 Gepost op: 24 november 2017, 08:53 »

Er zal in het geval van het ontbreken van een overeenkomst, naar ik aanneem, toch sprake zijn van loonbetaling (dus loonstroken) of van betaling van rekeningen (dus nota's).
Dat bepaalt of sprake is van een arbeidsovereenkomst of managementovereenkomst.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #18 Gepost op: 24 november 2017, 10:08 »

@Phileine: ik gaf beide als voorbeeld van typische MKB-situaties: het probleem is niet de formele rol van bestuurder (die is heel klein, minder dan 5% van de werkzaamheden, zeker als er geen of weinig personeel is), maar de uitoefening van een beroep, meestal kenniswerk.

In beide gevallen is de bestuurder niet meer in staat zijn beroep uit te voeren (wegens ziekte of wegens niet voldoen aan vereisten voor dat beroep), en daarmee valt de  basis voor de arbeidsbeloning weg: enkel en alleen het vervullen van de rol van bestuurder rechtvaardigt namelijk die arbeidsbeloning niet (en voor alleen die uren is zelfs geen gebruikelijk loon vereist)

De statuten voorzien daarin niet, ontstentenis en/of belet heeft alleen betrekking op de continuïteit van het bestuur, en dat is hier totaal niet het probleem: het probleem is dat de managementfee primair bedoeld is als beloning voor arbeid, en die arbeid niet meer wordt of mag worden verricht.

In beide situaties zijn er alleen standaard statuten en basale afspraken (per mail, en 1 AVA besluit) over de hoogte van de managementfee, verder helemaal niets.

@Uwjurist: helemaal correct. In dit geval zijn er rekeningen vanuit de personal holdings, dus een managementovereenkomst, maar zonder inhoud

Naar mijn (bescheiden) mening hadden beide problemen voorkomen kunnen worden als afspraken over de managementfee beter waren vastgelegd in een duidelijk managementovereenkomst.

Mark0592
Newbee

« Mark0592 Antwoord #19 Gepost op: 24 november 2017, 11:44 »

Bedankt voor jullie reacties.

De BV en holdings zijn inmiddels opgericht en advies gehad van een  accountant, fiscalist en notaris.
Het is wel verplicht om voor de werkmaatschappij om bestuurders te hebben. Dus zijn we nu alle 4 bestuurder en hebben we een managementfee met onze persoonlijke holding. 

Het is mogelijk om een BV te hebben zonder bestuurders maar dan is het bijna altijd een lege BV.

Bedankt voor het mee denken!
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons