Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

Stoppen met VOF -zonder- overeenkomst, gevolgen?

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Stoppen met VOF -zonder- overeenkomst, gevolgen? (3044 keer gelezen)
mmint
Legend

Re: Stoppen met VOF -zonder- overeenkomst, gevolgen?
« mmint Antwoord #15 Gepost op: 16 november 2017, 12:05 »

Er zomaar uitstappen klinkt nogal onredelijk.
Ik zou het praktisch benaderen en aangeven dat je (bv. vanwege de noodzakelijke inkomsten) buiten de VOF gaat freelancen en je alleen nog maar part-time met huidige klanten binnen de VOF zal bezighouden. Spreek af dat je de winstverdeling op uren-inzet wilt houden, maar dan niet meer obv. 40u per week voor jou, maar obv. de daadwerkelijke uren. Je kunt bv. afspreken minimaal 8 uur per week beschikbaar te zijn voor de VOF. De andere vennoten kunnen er dan voor kiezen om bij nieuwe opdrachten zelf te gaan knutselen, danwel in overleg met jou te zien of jij het kunt doen of dat ze een ander moeten inhuren. Succes!
Branko Collin
Webdeveloper
Legend

« Branko Collin Antwoord #16 Gepost op: 16 november 2017, 15:04 »

Quote : LeoricV op 16 november 2017, 09:26
@Joost Rietveld: Er moet inderdaad sowieso stevig gepraat worden over de exit bepalingen en dat gaat niet makkelijk worden. Een van de heren is emotioneel nogal licht ontvlambaar...

Ook licht ontvlambare heren hebben een beeld van hoe ze willen dat de wereld in elkaar steekt, en zijn dus vatbaar voor argumenten en onderhandelingen.

Quote:
@P. Legend: Het echt laten "ploffen" dat wil ik eigenlijk voorkomen. Op zich staat het bedrijf nog en ze kunnen verder zonder mij met klanten en systemen die nu al staan, alleen gaat de technische fundering eruit. Iets, wat zij tot nu toe althans, niet waarderen/denken eigenlijk zonder te kunnen als ik ze hoor praten.

Niemand is onmisbaar.

Ben jij dat wel, dan is er inderdaad iets mis met jullie bedrijf.

Quote:
Ik wil ze eigenlijk in eerste instantie zelf met een voorstel laten komen. Want ik had ergens anders gelezen dat zonder een VOF bepaling de rechten van ontwikkelde software binnen een VOF dan automatisch komen te liggen bij degene die het ontwikkeld heeft, klopt dat of jullie weten?

Ik neem aan dat je het over auteursrechten hebt.

Die rechten zijn van jou, ongeacht of er een VOF-overeenkomst is of niet. Artikel 1 van de auteurswet, het auteursrecht ligt bij de maker. Per akte kun je weliswaar je rechten overdragen, maar ik vermoed dat je het werk dan wat nauwkeuriger zult moeten specificeren dan alleen "alles wat binnen de VOF wordt gemaakt is van de VOF".

Omgekeerd geldt ook dat als jouw vennoten aan niet-technische onderdelen van je product hebben gewerkt (look&feel, interfaceteksten, foutmeldingen, vertalingen, handleiding, productverpakking enzovoort), de rechten daarvan bij hen liggen, en als dit leidt tot een ondeelbaar product (zoals een softwarepakket), de rechten bij iedereen liggen.

Of je dit 'wisselgeld' bij de onderhandelingen moet inzetten, is een tweede. Je geeft aan dat je probleem met je vennoten is dat zij minder werk doen of het werk niet op de juiste manier doen, dan zou het vreemd zijn als jij er opeens mee zou aankomen dat het product dat jij de afgelopen jaren op kosten van de VOF hebt ontwikkeld, van jou is.

Quote:
Dan heb ik dat altijd nog om op terug te vallen, stel dat het echt spaak loopt. Liever trek ik helemaal niet aan zulke touwtjes, maar de kennis (voor zover dat klopt!) dat de rechten van een aantal producten die verkocht worden en zij zelf ook gebruik van maken bij mij liggen, is toch nog iets...

Waarom geef je die software na het vertrek niet gewoon in licentie? Leuk prijsje voor afspreken, maak er een jaarabonnement van, en zet een escrowregeling op.

Verder noemde je een klus aan de horizon die je nu dwingt om stappen te nemen, wat is de reden dat je die klus niet buiten de VOF uit wil voeren?

Verder beschrijf je een overleg wat je met je vennoten hebt waarin jij de manier waarop ze hun werk doen bekritiseert in plaats van het resultaat wat ze daarmee behalen. Ik zou daar eerlijk gezegd ook geïrriteerd van raken. Zij vertellen jou toch ook niet hoe jij je werk moet doen? Dit is geen verwijt aan jou, maar misschien is het verstandig een dergelijk gesprek eens met een onafhankelijke derde erbij te hebben.

Front-end web developer.
LeoricV
Newbee

« LeoricV Antwoord #17 Gepost op: 16 november 2017, 16:59 »

Quote : Branko Collin op 16 november 2017, 15:04
Waarom geef je die software na het vertrek niet gewoon in licentie? Leuk prijsje voor afspreken, maak er een jaarabonnement van, en zet een escrowregeling op.

Dat is een goeie. Hier heb ik ook wel over nagedacht, maar daarvoor wilde ik nog wel eerst weten hoe e.e.a in elkaar steekt. Als ik achteraf blijk totaal geen aanspraak te kunnen maken op geen enkele vorm van auteursrecht dan zou het een loos voorstel zijn. Even los van of het volledig of gedeelde rechten zijn, lijkt het er wel op dat (minstens een gedeelte van) de waarde van ontwikkelde software meegenomen kan worden in een voorstel voor uitkopen.

Quote:
Verder noemde je een klus aan de horizon die je nu dwingt om stappen te nemen, wat is de reden dat je die klus niet buiten de VOF uit wil voeren?

Ik wil gewoon de VOF uit. Dit project is daarvoor een perfecte kans zodat ik niet in een zwart gat spring.

Quote:
Verder beschrijf je een overleg wat je met je vennoten hebt waarin jij de manier waarop ze hun werk doen bekritiseert in plaats van het resultaat wat ze daarmee behalen. Ik zou daar eerlijk gezegd ook geïrriteerd van raken. Zij vertellen jou toch ook niet hoe jij je werk moet doen? Dit is geen verwijt aan jou, maar misschien is het verstandig een dergelijk gesprek eens met een onafhankelijke derde erbij te hebben.

Ik heb het niet koud op hun dak laten vallen als kritiek van "Je doet het niet goed!". Het was een gesprek over een aantal dingen, waaronder de opmerking viel "Joh we werken zo hard maar er komt niet meer geld binnen, hoe kan dat?". Ik vroeg me daarop af of ze ook statistieken bij hielden van afspraken en tijd geïnvesteerd in netwerken/offerte trajecten. Zodat je dan kan zien welke soort klanten de tijd eigenlijk niet waard zijn. Als je weet waar tijd/energie verloren gaat, kan je beginnen met die tijd op een andere manier te besteden.. Dat werd alleen niet in dank afgenomen, want je denkt toch niet dat ze gingen verantwoorden waar hun tijd in gestoken zou worden? "Beetje Big Brother achtige praktijken!"
Phileine
M&A - Ondernemingsrec ht
Super Senior

« Phileine Antwoord #18 Gepost op: 22 november 2017, 23:51 »

Een VOF is geen rechtsvorm en is een samenwerking. Jullie hadden eigenlijk e.e.a. op papier moeten zetten wat de voorwaarden zijn van de samenwerking en hoe je uiteindelijk de boel weer ontbindt. Nu er geen afspraken zijn mag je uitgaan van de redelijkheid en billijkheid van jullie samenwerking.

Phileine
Phileine
M&A - Ondernemingsrec ht
Super Senior

« Phileine Antwoord #19 Gepost op: 22 november 2017, 23:56 »

Ik kan je wel zeggen dat je niet volgelvrij bent zonder papiertje (zoals je noemt). Uitstappen uit de VOF en dus eigenlijk jouw deel verkopen aan de andere VOF partners en vervolgens de concurrentie aangaan (terwijl je betaald bent voor de goodwill bijvoorbeeld) is in de jurisprudentie vaak aangemerkt als een onrechtmatige daad. In de rechtspraak ging het om een aandeelhouder die zijn onderneming verkocht en vervolgens direct hetzelfde ging doen en dus de concurrentie aanging, pas daar mee op. Het maakt niet uit of je dit wel of niet op papier hebt gezet.

Er zijn veel nuances hierin want niets is zwart of wit.

Phileine
Branko Collin
Webdeveloper
Legend

« Branko Collin Antwoord #20 Gepost op: 23 november 2017, 13:39 »

Een VOF is wel een rechtsvorm.

Front-end web developer.
UwJurist
UwJurist.nl
Legend

« UwJurist Antwoord #21 Gepost op: 23 november 2017, 14:13 »

Juist. Het is alleen zonder rechtspersoonlijkheid , in tegenstelling tot bijvoorbeeld een B.V.

UwJurist
UwJurist.nl
Legend

« UwJurist Antwoord #22 Gepost op: 23 november 2017, 14:20 »

Quote : Phileine op 22 november 2017, 23:51
Nu er geen afspraken zijn mag je uitgaan van de redelijkheid en billijkheid van jullie samenwerking.

Nou, er is voor de V.O.F. ook nog wetgeving hoor, zoals Boek 1, Titel 3 van het Wetboek van Koophandel.

LeoricV
Newbee

« LeoricV Antwoord #23 Gepost op: 29 november 2017, 17:32 »

Quote : Phileine op 22 november 2017, 23:56
Ik kan je wel zeggen dat je niet volgelvrij bent zonder papiertje (zoals je noemt). Uitstappen uit de VOF en dus eigenlijk jouw deel verkopen aan de andere VOF partners en vervolgens de concurrentie aangaan (terwijl je betaald bent voor de goodwill bijvoorbeeld) is in de jurisprudentie vaak aangemerkt als een onrechtmatige daad. In de rechtspraak ging het om een aandeelhouder die zijn onderneming verkocht en vervolgens direct hetzelfde ging doen en dus de concurrentie aanging, pas daar mee op. Het maakt niet uit of je dit wel of niet op papier hebt gezet.

Er zijn veel nuances hierin want niets is zwart of wit.

Ik verwacht ook niet helemaal vogelvrij te zijn. Maar als ik een grafisch vormgever zou zijn geweest die eerst alleen kleine websites ontworpen had, kan mijn vertrek en freelance werk in-house voor een multinational niet echt als 'concurentie' gezien worden.

Ik heb namelijk niets meer met de klanten. Ik hoef deze ook niet te benaderen. Enige wat ik doe is mijn skills op de markt gooien voornamelijk voor veel grotere bedrijven. Iets waar op dit moment totaal niets mee gedaan wordt binnen de VOF.

Anders zou mij verboden worden om juist hetgeen waar ik mijn brood mee verdien nooit meer uit te voeren behalve met de halsketting van de VOF om. Voor altijd. Lijkt mij ook niet erg redelijk.
4711
Legend

« 4711 Antwoord #24 Gepost op: 29 november 2017, 19:26 »

Quote : LeoricV op 29 november 2017, 17:32
Ik verwacht ook niet helemaal vogelvrij te zijn.

En ik ben nu een beetje de draad kwijt (kan aan mij liggen):
Wat is nou precies je vraag nog?

(of weet je nu precies hoe te handelen om dit allemaal in goede banen te leiden?)

OVERIGENS:

Ik zou in jouw situatie (denk ik) gewoon een voorstel doen:

Jij "verdwijnt" (zij schijnen te denken dat zij ook zonder jou kunnen!) en zij geven jou XXX mee en dan is alles verder voor hen. Even goede vrienden... (en geen verdere aanspraken op iets van elkaar).

(Wat XXX is, dat weet ik natuurlijk verder niet.)
« Laatste verandering: 29 november 2017, 19:55 door P. »

LeoricV
Newbee

« LeoricV Antwoord #25 Gepost op: 29 november 2017, 22:40 »

Quote : P. op 29 november 2017, 19:26
En ik ben nu een beetje de draad kwijt (kan aan mij liggen):
Wat is nou precies je vraag nog?

(of weet je nu precies hoe te handelen om dit allemaal in goede banen te leiden?)

De originele vraag die ik had was meer een "Wat  ligt er juridisch hard vast wanneer er geen afspraken zijn?" Zijn er standaard keiharde dingen als "Je moet twee maanden opzegtermijn hanteren" of "Standaard zonder afspraken is er altijd een concurrentiebeding" of "Als je er uit stapt dan heb je standaard recht op maar 10% van het bedrijf" of "Als 1 van de vennoten zegt 'joh, je krijgt helemaal niets, rot maar gewoon op' is dat het enige wat je heb te accepteren om weg te gaan". Dingen in die richting.. niet zo zeer het vogelvrije 'ik heb geen papiertje dus ik mag doen wat ik wil, toch?' stukje  

Het lijkt er op dat het voornamelijk neerkomt op "redelijkheid en billijkheid". Daar ik ze wil helpen de zaak goed achter te laten met vervanging/oplossingen voor mijn afwezigheid, een financieel voorstel wat niet bananas is waarmee ik financieel een gat trek in de VOF, geloof ik dat ik daar als het er op aankomt wel aan kan voldoen.

Overigens, @Phileine 's stukje concurentie, ik ben het met je eens dat je geen concurrerende activiteiten moet gaan doen wanneer je al betaald bent. Daar heb je immers al geld voor ontvangen, juist om dat achter je te laten. Het gaat mij er dan ook om wanneer dit niet is afgesproken, en dus ook geen goodwill is afgerekend of bepaald, of je dan standaard (zonder een VOF contract) voor ALLES in die toko een concurrentiebeding hebt.
4711
Legend

« 4711 Antwoord #26 Gepost op: 30 november 2017, 09:24 »

Quote : LeoricV op 29 november 2017, 22:40
De originele vraag die ik had was meer een "Wat  ligt er juridisch hard vast wanneer er geen afspraken zijn?"

In deze situatie geldt dus (want: verder geen afspraken over de samenwerking):

- Wanneer een vennoot uittreedt, houdt de VOF op te bestaan.
- Er moet een slotbalans opgemaakt worden (daar zal geen goodwill op staan) en de winst verdeeld worden conform afgesproken winstverdeling.
- Daaruit blijk dan het kapitaalaandeel van de vennoten.
- Als bezittingen niet in geld zijn (maar bijvoorbeeld computers e.d.), dan zal je dat dan ook op een of andere manier onderling moeten verdelen ("jij neemt dit, ik neem dat" dus).

En na de afrekening is het over en uit.
Als wij er van uitgaan dat alle verplichtingen en schulden van de VOF dan geregeld zijn natuurlijk.

Maar je kan dus ook een voorstel doen zodat de samenwerking zonder jou door kan gaan.
« Laatste verandering: 30 november 2017, 09:26 door P. »

Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons