Wat zijn de nadelen van een ZZP B.V (DUBV, BVIK, Uniforce)

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Rechtsvormen, vennootschaps- en ondernemingsrecht
  Wat zijn de nadelen van een ZZP B.V (DUBV, BVIK, Uniforce)
Pagina's: 1 [2] 3
Auteur  Onderwerp: Wat zijn de nadelen van een ZZP B.V (DUBV, BVIK, Uniforce) (4551 keer gelezen)
Thomas Jongsma
Junior

Re: Wat zijn de nadelen van een ZZP B.V (DUBV, BVIK, Uniforce)
« Thomas Jongsma Antwoord #15 Gepost op: 23 januari 2017, 12:45 »

Wie weet wordt het op den duur wel zo'n strijd dat het over een tijdje niet eens interessant meer is om je als zzper te verhuren.
Thomas Jongsma
Junior

« Thomas Jongsma Antwoord #16 Gepost op: 23 januari 2017, 14:06 »

Er is zeker geen slimme constructie mogelijk dat je de eenmanszaak laat bestaan en via de eenmanszaak toch zelfstandigenaftrek weet te halen?
Zal vast dichtgetimmerd zijn.  
colombo
Legend

« colombo Antwoord #17 Gepost op: 23 januari 2017, 15:09 »

Quote : Norbert Bakker op 23 januari 2017, 12:17
Quote : colombo op 23 januari 2017, 12:12
Mijn mening is dat in deze tijden het opzetten van of het omvormen naar een (ZPP) BV enkel zal leiden tot argwaan bij de Belastingdienst.

Mijn mening is juist het tegenovergestelde: de belastingdienst en de Minister juichen het alleen maar toe: weer een persoon minder die fiscale aftrekposten (ZA, SA, MKB Winstvrijstelling) claimt maar keurig netjes loonbelasting, VPB en sociale premies betaalt.

Edit: Alle ZZP-ers in zo'n DUBV lijkt me de natte droom van de Minister: hebben we direct een begrotingsoverschot. Alleen de vakbonden zijn tegen: die willen ze liever in echte loondienst zodat ze ook bijdragen aan pensioenpotten... en lid kunnen worden uiteraard.

Mijn mening is gebaseerd op een uitspraak van iemand van de Belastingdienst zelf die tijdens een praatje duidelijk aangaf dat personen die nu een EMZ voeren niet hoeven te gaan denken dat met het oprichten van een (ZZP) BV zij dan geen risico meer lopen maar juist in het gezichtsveld terecht komen. Daarbij blijft mijn mening dat het aangaan van een dergelijke constructie alleen maar tot argwaan zal leiden bij de Belastingdienst.

Het voornaamste punt is namelijk dat nu per opdracht gekeken wordt. Het maakt dan ook helemaal niet meer uit of je dan vanuit je EMZ of vanuit je eigen BV jezelf verhuurd. Als achteraf in de praktijk blijft dat je niet zelfstandig genoeg bent dan kun je de werkzaamheden ook niet onder de vlag van je onderneming voeren, ongeacht je nu een EMZ of (ZPP) BV hebt. Ofwel, de Belastingdienst hanteert bij de handhaving van WDBA geen verschil tussen EMZ en (ZPP) BV.
colombo
Legend

« colombo Antwoord #18 Gepost op: 23 januari 2017, 15:22 »

Quote : Thomas Jongsma op 23 januari 2017, 14:06
Er is zeker geen slimme constructie mogelijk dat je de eenmanszaak laat bestaan en via de eenmanszaak toch zelfstandigenaftrek weet te halen?
Zal vast dichtgetimmerd zijn.  

Die slimme constructie is er wel en dat is voldoen aan de regels volgens WDBA. En wat mij betreft is dit een goed dichtgetimmerde constructie.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #19 Gepost op: 23 januari 2017, 15:27 »

Quote : colombo op 23 januari 2017, 15:09
Daarbij blijft mijn mening dat het aangaan van een dergelijke constructie alleen maar tot argwaan zal leiden bij de Belastingdienst.

Ieder zijn mening. Feit is dat het die zelfde belastingdienst is die de constructie van Uniforce heeft goedgekeurd.
Daarnaast is het vooral een kwestie van "Cui Bono", (wat al 2.100 jaar dé hamvraag is in iedere taaie kwestie)

De belastingdienst profiteert van de DUBV, en profiteert niet of nauwelijks extra van de status van werknemerschap. Mooie woorden dus van een belastingmedewerker voor de bühne, maar ik vermoed dat de prioriteiten zeker niet bij de DUBV komen te liggen....

Quote:
Het voornaamste punt is namelijk dat nu per opdracht gekeken wordt.

Er werd altijd al per opdracht gekeken voor het beoordelen of sprake was van een zelfstandige opdracht of een fictief dienstverband. Het enige verschil is zodat de VAR per opdrachtgever werd verstrekt en - wellicht - in de verre toekomst er ook gaat worden gehandhaafd.

Quote:
Die slimme constructie is er wel en dat is voldoen aan de regels volgens WDBA.

De wet DBA zelf bevat géén regels, maar schaft alleen de VAR af.

[edit: storende typfout aangepast]
« Laatste verandering: 3 oktober 2017, 11:14 door Norbert Bakker »

colombo
Legend

« colombo Antwoord #20 Gepost op: 23 januari 2017, 15:32 »

Quote : Norbert Bakker op 23 januari 2017, 15:27
Quote : colombo op 23 januari 2017, 15:09
Daarbij blijft mijn mening dat het aangaan van een dergelijke constructie alleen maar tot argwaan zal leiden bij de Belastingdienst.

Ieder zijn mening. Feit is dat het die zelfde belastingdienst is die de constructie van Uniforce heeft goedgekeurd.
Daarnaast is het vooral een kwestie van "Qui Bono", (wat al 2.100 jaar dé hamvraag is in iedere taaie kwestie)

De belastingdienst profiteert van de DUBV, en profiteert niet of nauwelijks extra van de status van werknemerschap. Mooie woorden dus van een belastingmedewerker voor de bühne, maar ik vermoed dat de prioriteiten zeker niet bij de DUBV komen te liggen....

Quote:
Het voornaamste punt is namelijk dat nu per opdracht gekeken wordt.

Er werd altijd al per opdracht gekeken voor het beoordelen of sprake was van een zelfstandige opdracht of een fictief dienstverband. Het enige verschil is zdat de VAR per opdrachtgever werd verstrekt en - wellicht - in de verre toekomst de wet DBA ook wordt gehandhaaft.

Selectief quoten heet zoiets... Je vergeet het belangrijkste te quoten dat de Belastingdienst bij de handhaving om te bepalen of aan de regels volgens WDBA voldaan wordt geen onderscheid zal maken tussen EMZ en (ZZP) BV.
colombo
Legend

« colombo Antwoord #21 Gepost op: 23 januari 2017, 15:35 »

Quote : Norbert Bakker op 23 januari 2017, 15:27
Quote:
Die slimme constructie is er wel en dat is voldoen aan de regels volgens WDBA.

De wet DBA zelf bevat géén regels, maar schaft alleen de VAR af.

De implementatie van WDBA heeft gezorgd voor modelovereenkomsten. Het houden aan een goedgekeurde modelovereenkomst is de slimme constructie.

Daarbij vind ik voor het gemak van de discussie geen onderscheid te maken tussen de definitie van WDBA en de implementatie ervan. Die twee zijn vrijwel onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Althans dat is mijn bescheiden mening....
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #22 Gepost op: 23 januari 2017, 15:38 »

Quote:
Selectief quoten heet zoiets... Je vergeet het belangrijkste te quoten dat de Belastingdienst bij de handhaving om te bepalen of aan de regels volgens WDBA voldaan wordt geen onderscheid zal maken tussen EMZ en (ZZP) BV.

Ik heb het bewust niet geciteerd omdat de haken om (ZZP) nogal verwarrend werken. Dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen EMZ en BV is evident, maar een ZZP BV (zonder de haken) a.k.a. DUBV of BVIK is van een andere categorie: daar is al sprake van een loondienstverband, met alle bijbehorende rechten en plichten.

Zelfs al zou de belastingdienst in formele zin de DUBV handhaven, dan schieten zij daar helemaal niets mee op. Er komt geen stuiver meer belastingen of sociale premies binnen. Dit in tegenstelling tot handhaving bij EMZ en de gewone BV

colombo
Legend

Re: Wat zijn de nadelen van een ZZP B.V (DUBV, BVIK, Uniforce) 1 reus
« colombo Antwoord #23 Gepost op: 23 januari 2017, 15:45 »

Quote : Norbert Bakker op 23 januari 2017, 15:38
Quote:

Ik heb het bewust niet geciteerd omdat de haken om (ZZP) nogal verwarrend werken. Dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen EMZ en BV is evident, maar een ZZP BV (zonder de haken) a.k.a. DUBV of BVIK is van een andere categorie: daar is al sprake van een loondienstverband, met alle bijbehorende rechten en plichten.

Zelfs al zou de belastingdienst in formele zin de DUBV handhaven, dan schieten zij daar helemaal niets mee op. Er komt geen stuiver meer belastingen of sociale premies binnen. Dit in tegenstelling tot handhaving bij EMZ en de gewone BV

Ik heb het destijds anders begrepen en dat ook ZPP BV's die nu gestart worden na invoering van WDBA dezelfde behandeling krijgen als EMZ en BV. Ik weet vrijwel zeker dat ik een zin gehoord heb in de trant van: "Het kost je alleen maar geld en het zal niets voor je oplossen". Kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb...
Thomas Jongsma
Junior

Re: Wat zijn de nadelen van een ZZP B.V (DUBV, BVIK, Uniforce) 1 reus
« Thomas Jongsma Antwoord #24 Gepost op: 26 januari 2017, 16:51 »

Update:

Vandaag het gesprek gehad over de zzp b.v.

Zoals het nu lijkt gewoon eenmanszaak houden denk ik en toch contracten proberen opstellen.

Bedankt voor jullie info.

Vriendelijke groet,

Thomas
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #25 Gepost op: 26 januari 2017, 17:03 »

Jij bedankt voor je terugkoppeling!

Thomas Jongsma
Junior

« Thomas Jongsma Antwoord #26 Gepost op: 26 januari 2017, 17:06 »

Geen dank!

Het is alleen jammer dat over die hele wet DBA ontzettend veel onduidelijkheid is.
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #27 Gepost op: 26 januari 2017, 21:22 »

Quote : Thomas Jongsma op 26 januari 2017, 17:06
Het is alleen jammer dat over die hele wet DBA ontzettend veel onduidelijkheid is.

Volgens mij is de hele wet DBA glashelder, alleen ... Kan het problemen opleveren voor zelfstandige werknemers. ... Maar daartegen is de wet juist op poten gezet. De wet DBA is daarom geen bedrijging voor de ZZP'er, maar voor de koorddansende werkgever.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #28 Gepost op: 27 januari 2017, 10:11 »

Oeps ... bedrijging = bedreiging.   

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
kraaitje
Junior

« kraaitje Antwoord #29 Gepost op: 3 december 2017, 12:57 »

Quote : Norbert Bakker op 23 januari 2017, 11:50
Quote : Thomas Jongsma op 23 januari 2017, 11:42
Beste Norbert,

Ik heb het een en ander doorgelezen, waaronder ook jouw reacties en zoals ik het een beetje begrijp ben jij niet echt voorstander van het concept?.

Dat klopt. Maar dat komt vooral omdat ik redeneer dat een echte zelfstandige deze dure kerstboom niet nodig heeft om de VAR/DBA problematiek te vermijden: die zorgt gewoon voor meerdere opdrachtgevers, niet te veel afhankelijkheid van 1 grote langdurige opdracht en het vermijden van een gezagsverhouding.

Het Uniforce concept werkt voor vooral voor pseudo-zelfstandigen. Het is héél duur (15.000 Euro kosten en gemist fiscaal voordeel ten opzichte van een eenmanszaak) , maar het werkt voor mensen die zeer langdurig (meerdere jaren) op 1 opdracht zitten en/of overduidelijk werken onder (werkgevers)gezag.

Waar ik altijd een beetje huiverig voor ben is starters die direct de veiligheid zoeken van zo'n DUBV concept alleen omdat hun eerste opdracht een jaar duurt.

Quote:
Haha meningen is informatie, ik spreek mezelf tegen inderdaad, denk dat het de zenuwen is 

Zijn die 15k “kosten” dan netto tov een eenmanszaak of bruto? Bij 1500 declarabele uren en een dga salaris van 50k moet het tarief dus 10euro omhoog (grofweg).
Pagina's: 1 [2] 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons