Welke rechten heeft een compagnon

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Welke rechten heeft een compagnon (1438 keer gelezen)
Branko Collin
Webdeveloper
Legend

Re: Welke rechten heeft een compagnon
« Branko Collin Antwoord #15 Gepost op: 17 mei 2017, 14:13 »

Als je compagnon bestuurder is, heeft hij niet alleen het recht, maar zelfs de plicht zich met de bedrijfsvoering te bemoeien. Zou hij, zoals jij wenst, zich afzijdig houden, dan kan hij later persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor eventuele problemen die het bedrijf veroorzaakt.

Front-end web developer.
Norbert Bakker
Verzekeringen & riskmanagement
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #16 Gepost op: 17 mei 2017, 14:31 »

Quote:
Mijn compagnon is in principe alleen de geldschieter geweest om het bedrijf van de grond te krijgen. Daarvoor ben ik hem ook erg dankbaar.

Maar kennelijk niet dankbaar genoeg om hem daarvoor ook de vraagprijs te betalen?

Quote:
Hij lijkt wel geld te ruiken en vraagt de hoofdprijs voor de aandelen die hij had mogen kopen ooit voor 60 euro en hij wil zijn geïnvesteerde geld terug, hetgeen resulteert in een rendement van 300% in 2 jaar.

Wat boeit jou zijn rendement eigenlijk? Misgun je het hem of is de prijs gewoon absurd hoog?

Er is maar 1 ding belangrijk: wat is het bedrijf NU waard? Als dat 240 Euro per aandeel is (€ 60+ rendement 300%) , dan is er niets mis met die prijs, of vind je eigenlijk dat de financier niet zoveel marge op een risicovolle investering mag maken?

Is die 240 Euro veel te duur, dan kun je dat toch gemotiveerd teruggeven aan de vennoot en voorstellen om een objectieve waardebepaling door derden te laten maken en de prijs daar op te laten baseren?

Quote:
De omzet groeit gestaag, de vaste kosten blijven beperkt, en volgens de boekhouder is de onderneming erg gezond.

Klinkt als een bedrijf dat misschien best wel 3 x meer waard is dan 2 jaar geleden.

Quote:
Nu heeft mijn compagnon aangegeven zijn aandelen wel te willen verkopen, maar zijn prijs is exceptioneel hoog.

Vraag is of dat zo is, of dat dat alleen jouw mening is.

Quote:
3x zijn eigen inleg na 24 maanden is wat hij vraagt.

Nee, hij vraag een prijs in Euro per aandeel. Is het huidige aandeel dat nu waard of niet?

Quote:
Dat is ruim 5x de netto winst in het eerste jaar.

Weinig relevant. Vraag is wat de actuele of toekomstige winst is. En dan is een multiplier van 5 x de winst als waarde voor het bedrijf helemaal niet zo'n gekke. Sterker nog: het is exact het gemiddelde van de op mt.nl genoemde voorbeeld vuistregels voor bedrijfswaardering:

Quote:
Wat is een bedrijf waard?

1. Vuistregels
In de praktijk van het midden- en kleinbedrijf wordt het gebruik van vuistregels (ook wel multiples genoemd) veel toegepast om de waarde van een onderneming te bepalen. Het gaat daarbij om formules als:

• 4-6 x de nettowinst
  • 0,75 – 1,2 x de jaaromzet
  • 1 x de intrinsieke waarde + 2 x de nettowinst
  • 3 x EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization)
  • 4 x EBIT (Earnings Before Interest and Taxes)

(en nu ga jij uiteraard van al deze voorbeelden uitrekenen welke de laagste waarde oplevert. Dat mag, maar e.e.a. neemt niet weg dat het oordeel dat meer dan 5 x de winst een absurde waarde zou zijn, dus niet klopt)

De  voorafgaande citaten suggereren een beetje dat jij eigenlijk vindt dat de financier alleen bij aanvang wat risico heeft gelopen, en dus kennelijk genoegen moet nemen met een veel lager exit-rendement?

Heel simpel: dan had je dat vooraf moeten overeenkomen en vastleggen (en wellicht had de financier dan op die condities de financiering niet verstrekt)

Entrepreneurs are Decision Makers, not Risk Takers
Rik99
Super Senior

Re: Welke rechten heeft een compagnon 1 reus
« Rik99 Antwoord #17 Gepost op: 17 mei 2017, 14:49 »

Ik begrijp dat de €60 de aandelenprijs bij aanvang was. ("die hij had mogen kopen ooit voor 60 euro")
Nu zou er 300% rendement gevraagd worden wat dus €240 per aandeel zou zijn.
Maar er wordt ook gezegd "3x zijn eigen inleg na 24 maanden" en dat is €180 per aandeel.
Dat is dus geen 300% maar 200% rendement !!

En dat is schijnbaar weer 5x de winst van 1 jaar geleden (eerste jaar).

Met een groeiend bedrijf ga ik er vanuit dat de winst van vorig/dit jaar hoger zal liggen. Dan komt de vraagprijs dus onder die 5x de winst uit. Lijkt mij op zich geen gekke vraagprijs voor een groeiend bedrijf.

(andere rekenmethodes voor prijsbepaling: https://www.mt.nl/series/wat-is-een-bedrijf-waard-5-rekenmethodes)
Michael Peperzak
Newbee

« Michael Peperzak Antwoord #18 Gepost op: 17 mei 2017, 15:57 »

Ehh heren, een kleinigheidje.
De aandelen heeft hij gekocht voor 60 euro, dat is 60x 1 euro.
Nu vraagt hij 70.000 euro en de inleg, dat is een net iets andere rekensom (1166x de inleg)

De investering van 35000 euro wil hij uiteraard ook terug en dat is ook geheel normaal.
Deze investering was voor 85% gedaan in producten, het risico was dus niet extreem hoog.

Het is nogal makkelijk oordelen over mijn intenties, over mijn dankbaarheid natuurlijk.
maar ik handel integer en wil mij iedere morgen in de spiegel kunnen aankijken en meest voornamelijk wil ik dat mijn zoon trots kan zijn op zijn vader en zo handel ik.

Of de prijs hoog is kunnen jullie wellicht beter beoordelen, ik vind het extreem hoog in ieder geval.
zeker omdat het een startup is in een niche markt.
Jaar omzet in 2016 was ongeveer 320.000,- geschatte omzet in 2017 komt uit op 380.000,- bij een marge van 35% vaste lasten en salaris zijn ongeveer 110.000,-
Volgens een aantal rekenmethodes zou het dus wel behoorlijk zijn, maar voelt niet goed.

Norbert Bakker
Verzekeringen & riskmanagement
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #19 Gepost op: 17 mei 2017, 16:33 »

Zoals ik het lees heeft hij 35.000 geïnvesteerd en vraagt hij er nu € 105.000,- voor terug: een exit rendement van 200%.

Quote:
Deze investering was voor 85% gedaan in producten, het risico was dus niet extreem hoog.

Waarom zou een investering in producten "dus niet extreem hoog" zijn? Waarde is waarde, en bij faillissement of surseance ben je het kwijt.

Quote:
Het is nogal makkelijk oordelen over mijn intenties, over mijn dankbaarheid natuurlijk.

probeer het zakelijk te benaderen , zonder alle emotie. Zakelijk gezien - op basis van de beschikbare informatie - vind ik het een reëel voorstel, en een goede basis voor verdere onderhandeling. Maar zolang jij in de emotie zit dat het erg oneerlijk is en een belachelijke prijs, valt er niet te onderhandelen.

Entrepreneurs are Decision Makers, not Risk Takers
Rik99
Super Senior

« Rik99 Antwoord #20 Gepost op: 17 mei 2017, 16:42 »

Quote : Michael Peperzak op 17 mei 2017, 15:57
Of de prijs hoog is kunnen jullie wellicht beter beoordelen, ik vind het extreem hoog in ieder geval.

En hoe langer hij in de zaak blijft, hoe hoger dat bedrag zal zijn (bij een groeiende zaak).

Quote:
Volgens een aantal rekenmethodes zou het dus wel behoorlijk zijn, maar voelt niet goed.

Ja, dat is het probleem met een compagnon die alleen geld ingebracht heeft. Als jij (met hard werken) de zaak uitbouwt tot een multi-national (als voorbeeld) dan blijft hij 50% eigenaar, ook als de zaak miljarden waard wordt (dromen kan altijd  ).

Wel zou hij voor die 35.000 meer dan zijn investering terug moeten krijgen. Bepaal eerst wat daarvoor een reële prijs is. Alles wat dan overblijft is de waarde van die 50% aandelen.

En voor je gevoel... draai het eens om. Als jij in de zaak zou moeten blijven werken en je compagnon wil jouw 50% aandelen overnemen... wat zou jij ervoor willen hebben   (Mag hij die voor minder dan 60.000 hebben met de zekerheid dat jij natuurlijk in de zaak blijft werken)
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #21 Gepost op: 17 mei 2017, 19:52 »

Ik vrees dat je als oprichter twee jaar geleden een verkeerde keuze hebt gemaakt. Die is nu waarschijnlijk niet te herstellen, of je zou deze misschien wel niet moeten willen herstellen met de mogelijke ruimte die ligt in het niet volstorten van aandelen door jouw compagnon (dan krijg je een direct opeisbare vordering ervoor terug die je mogelijk niet kunt voldoen).

Waarom is de vraagprijs extreem hoog en waarom kun je zijn historische inbreng niet waarderen? Hij doet niet zo heel veel verkeerd op basis van gemaakte afspraken. Hij wil meer weten omdat zijn belangen ook groter worden, allemaal logisch.

Wil je zelf afkopen of zou je dat aan een derde financier of investeerder willen laten met het oog op de toekomst?

Wat gaat er met de winkel gebeuren? Wat gaat er met de webshop gebeuren?

Groet,

Highio
Michael Peperzak
Newbee

« Michael Peperzak Antwoord #22 Gepost op: 17 mei 2017, 23:23 »

Mocht er een vordering komen dan is het betalen van deze vordering zeker geen probleem.
Heb een investeerder met genoeg middelen die mij wel wil helpen gelukkig.

Op het moment dat ik er uit zou stappen zal het snel berg afwaarts gaan, mijn compagnon zit in een heel andere bedrijfstak dan wij en hij heeft er ook totaal geen feeling voor.
Daarom zou ik het ook wel aandurven om opnieuw te starten.
Rik99
Super Senior

« Rik99 Antwoord #23 Gepost op: 17 mei 2017, 23:34 »

Quote : Michael Peperzak op 17 mei 2017, 23:23
Op het moment dat ik er uit zou stappen zal het snel berg afwaarts gaan

Ja, maar dat mag niet het uitgangspunt zijn om de waarde van een bedrijf te bepalen (het kan echter in lichte mate mee tellen). Jij krijgt daar salaris voor (toch?). Het kan natuurlijk zijn dat je zelf vindt dat je te weinig salaris krijgt. Maar de aandelen zijn nu eenmaal 50/50.

Tevens zal/kan de waardebepaling aan de kant van je compagnon ook een startpunt zijn voor onderhandelingen. Vorig jaar zul je volgens mij minder winst gedraaid hebben en niets staat jou in de weg om een (reëel) tegenbod te doen (zonder gelijk te gaan dreigen met vertrek). Jij zult dus met verstandige argumenten aan moeten tonen dat jij de waardebepaling van hem te hoog vindt.
Michael Peperzak
Newbee

« Michael Peperzak Antwoord #24 Gepost op: 18 mei 2017, 23:57 »

Mee eens.

Ik moet de ratio weer laten prevaleren ipv de emotie.

Dinsdag afgesproken om vandaag bij elkaar te komen, maar mijn compagnon is weggebleven zonder afmelden. Jammer.
We gaan het morgen zien.
Ik heb niet heel veel keuze's maar ga toch proberen om samen te blijven werken, maar dan wel met meer vrijheden. en periodiek overleg (ieder kwartaal met de cijfers er bij)
Indien dit niet kan zal ik met de investeerder gaan praten om de aandelen aan te kopen.
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons