Van harte welkom op ons ondernemersforum

Kom jij ook naar ons volgende evenement?

Zakelijk conflict VoF - wel meerderheid mogelijk?

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Zakelijk conflict VoF - wel meerderheid mogelijk? (879 keer gelezen)
shoptillyoudrop
Legend

Re: Zakelijk conflict VoF - escalatie
« shoptillyoudrop Antwoord #15 Gepost op: 10 juli 2018, 23:10 »

Quote : JJ_McKay op 10 juli 2018, 15:48
Ik zou nu wel heel graag contact willen leggen met een bedrijfsjurist (...)

Maar hoe zit het nou met de administratie van de VOF...?

Is die 'up-to-date'?
M.a.w.: Blijkt daaruit welke vennoot wat tegoed heeft/verschuldigd is op dit moment?

Dat is namelijk de basis van alle claims e.d. Plus natuurlijk goodwill en andere ('onzichtbare') zaken.

Zonder deugdelijke administratie kan iedereen maar wat roepen over wat zij wel allemaal tegoed menen te hebben en willen eisen van anderen...
Dat kan over en weer ook natuurlijk.

"What, me worry?"
Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #16 Gepost op: 11 juli 2018, 00:08 »

Hij stelt nu dat mijn wens om te ontbinden nu voor hem reden is om mij te laten uittreden, zodat hij mét merknaam (die hij enkel bij uittreding in handen krijgt) een doorstart kan maken.

Maar eerder schreef je:

Quote:
In 2017 ben ik samen met een zakenrelatie een VOF begonnen, doordat ik al langer bij dit medium betrokken was dan hij is mij 5% meerderheid en daarnaast ook het persoonlijk eigendomsrecht over de merknaam toegezegd.

[...]

Het is niet verwonderlijk dat mijn compagnon nu eist dat de verdeling gelijkgetrokken wordt naar 50-50 en dat tevens de merknaam (zonder de vereiste uittreding) terug naar het bedrijf vloeit.

Waarom zou hij de merknaam in handen krijgen? Is daar iets over afgesproken? Wie is nu de eigenaar van de merknaam?

En stel dat je de kans loopt de merknaam kwijt te raken: hoe zeer wil je die merknaam hebben?

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
JJ_McKay
Junior

« JJ_McKay Antwoord #17 Gepost op: 11 juli 2018, 11:11 »

Dank je voor je bericht, Highio

Quote : Highio op 10 juli 2018, 20:11
Aangezien jullie samen het inzicht hebben dat het contract niet voldoet, zou mediation nog een optie kunnen zijn. Dat vraagt van beide partijen om water bij de wijn te doen. Ik snap niet zo goed wat voor betekenis KvK hier kan hebben...

Vooralsnog is bemiddeling bij de uiterst belangrijke en zeer nodige evaluatie van het conflict binnen de huidige VoF (en dus ook de voortgang), de -juridische- haalbaarheid van de inmiddels ingediende (tegen-)voorstellen en de afhandeling van dit verhaal wel een dienst die mij door de KvK is aangeboden en die ik met beide handen heb aangepakt.

Quote:
...wij lezen hier slechts het verhaal van één partij, het is niet ondenkbaar dat de andere partij ook gewoon een punt heeft.

Dat is ontegenzeggelijk waar, elk conflict heeft twee kanten.

Quote:
Heb je het subboard Herrie in de zaak ook al ontdekt? Jouw of jullie situatie is lang niet uniek, helaas.

Ik ga daar ook eens kijken, wederom bedankt voor de reactie.
Highio
Moderator

Re: Zakelijk conflict VoF - wel meerderheid mogelijk?
« Highio Antwoord #18 Gepost op: 11 juli 2018, 11:22 »

Geen dank, wel een kleine tussenvraag: heb je het feitelijk over een (geregistreerde) merknaam met een zekere houder of gebruikte handelsnaam?

Groet,

Highio
JJ_McKay
Junior

« JJ_McKay Antwoord #19 Gepost op: 11 juli 2018, 11:25 »

Quote : Branko Collin op 11 juli 2018, 00:08
Hij stelt nu dat mijn wens om te ontbinden nu voor hem reden is om mij te laten uittreden, zodat hij mét merknaam (die hij enkel bij uittreding in handen krijgt) een doorstart kan maken.

Maar eerder schreef je:

Quote:
In 2017 ben ik samen met een zakenrelatie een VOF begonnen, doordat ik al langer bij dit medium betrokken was dan hij is mij 5% meerderheid en daarnaast ook het persoonlijk eigendomsrecht over de merknaam toegezegd.

[...]

Het is niet verwonderlijk dat mijn compagnon nu eist dat de verdeling gelijkgetrokken wordt naar 50-50 en dat tevens de merknaam (zonder de vereiste uittreding) terug naar het bedrijf vloeit.

Waarom zou hij de merknaam in handen krijgen? Is daar iets over afgesproken? Wie is nu de eigenaar van de merknaam?

En stel dat je de kans loopt de merknaam kwijt te raken: hoe zeer wil je die merknaam hebben?

Enkel en alleen bij mijn vrijwillige uittreding of overlijden is in de huidige overeenkomst vastgelegd dat de merknaam terug naar de VoF zal vloeien. Vooralsnog staat deze nog steeds op mijn privé-persoon.

Punt is, dat ik helemaal niet wil en zal uittreden, ik zie teveel potentie in dit bedrijf. Daarnaast wil ik de voorwaarden rond de merknaam eerst aangepast hebben voordat ik nog een verdere beweging ga maken.

Hij ziet deze potentie zelf echter ook en wil 'alleen' verder, hij is zelfs nu achter de schermen zaken aan het organiseren zodat de bedrijfsvoering (+ accountant) vanuit zijn eigen woonplaats geregeld kan gaan worden. Daartoe wil hij - op eigen initiatief-  zelfs lopende samenwerkingen gaan ontbinden, onder het mom van kostenbeheersing.

Ik ben nu de mogelijkheden voor een volledige juridische ontbinding van de VoF aan het bekijken op de gronden dat hij niet mee wil werken aan een redelijke en billijke oplossing.
JJ_McKay
Junior

« JJ_McKay Antwoord #20 Gepost op: 11 juli 2018, 11:27 »

Quote : Highio op 11 juli 2018, 11:22
Geen dank, wel een kleine tussenvraag: heb je het feitelijk over een (geregistreerde) merknaam met een zekere houder of gebruikte handelsnaam?

Groet,

Highio

Handelsnaam is vastgelegd bij de KvK, er waren nochtans geen fondsen om deze verder officieel te registreren. Ik heb mij daartoe wel ingelezen.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #21 Gepost op: 11 juli 2018, 11:35 »

Dan begrijp ik voorlopig dat er geen merkregistratie is.

Zo vriendelijk klinkt het allemaal niet meer, je hebt dan direct een advocaat in de echte wereld nodig.

Groet,

Highio
JJ_McKay
Junior

« JJ_McKay Antwoord #22 Gepost op: 11 juli 2018, 11:42 »

Quote : shoptillyoudrop op 10 juli 2018, 23:10
Ik zou nu wel heel graag contact willen leggen met een bedrijfsjurist (...)

Maar hoe zit het nou met de administratie van de VOF...?

Is die 'up-to-date'?
M.a.w.: Blijkt daaruit welke vennoot wat tegoed heeft/verschuldigd is op dit moment?

Dat is namelijk de basis van alle claims e.d. Plus natuurlijk goodwill en andere ('onzichtbare') zaken.

Zonder deugdelijke administratie kan iedereen maar wat roepen over wat zij wel allemaal tegoed menen te hebben en willen eisen van anderen...
Dat kan over en weer ook natuurlijk.

Ja, deze is up to date en deugdelijk, ik heb die verantwoordelijkheid op mij genomen. Ook zijn totale investering is hierin opgenomen. Daarnaast staat deze ook in zijn declaraties. In de VoF overeenkomst staat ook ieders inbreng geregistreerd, er valt voor beide partijen dus op dat punt geen extra eer te behalen.
JJ_McKay
Junior

« JJ_McKay Antwoord #23 Gepost op: 11 juli 2018, 11:44 »

Quote : Highio op 11 juli 2018, 11:35
Dan begrijp ik voorlopig dat er geen merkregistratie is.

Zo vriendelijk klinkt het allemaal niet meer, je hebt dan direct een advocaat in de echte wereld nodig.

Groet,

Highio

Nee, dit valt geenszins gemoedelijk meer te noemen.
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons