Auto en BTW, de complete nieuwe regels...

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  Auto en BTW, de complete nieuwe regels...
Pagina's: 1 ... 15 16 [17]
Auteur  Onderwerp: Auto en BTW, de complete nieuwe regels... (101021 keer gelezen)
Reinz
Ondernemert
Junior

Re: Auto en BTW, de complete nieuwe regels...
« Reinz Antwoord #240 Gepost op: 17 maart 2015, 20:07 »

Hello!

Poe, het is even geleden dat ik hier gekeken heb haha. Zo lang geleden, zelf dat ik toen nog niet eens een ondernemer was  

Nu zijn we wat verder en het gaat lekker als Eenmanszaak en zit zelfs sterk te denken aan een BV. Hierover moet mij nog wat verder over inlezen, zodat geen ik vragen ga stellen waar snel een antwoord op gaat gevonden worden in de search.

Nu ben ik bang deze mn vraag, die wel in dit topic past, ook wel ergens is behandeld, maar vind het zo 1 2 3 niet.

Ik heb een eigen zaak en zit in de auto/motor hoek, dus het mag allemaal wel wat ruiger. Kortom, ik zit eraan te denken een dikke Amerikaanse V8 auto te halen, voor een beetje hobby, maar ook voor het opvallen en werk. Meeste werk doe ik online, dus 5 a 10.000 km per jaar zou echt maximaal zijn.

Het zal er dan wel 1 worden van >15 jaar en zodoende de Youngtimer regeling.

Stel dat het er 1 wordt van 8.000 euro.

Dan zit je op 35% van die 6.000, = 2100 per jaar en dan je aftrekpost. (men zegt gemiddeld 47%, maar goed ik denk dat ik nog iets lager zit).

Dan zit ik dus op 987/12 = €82,25 per maand.
Komt nog wat qua wegenbelasting (heel wat wellicht icm dikke Amerikaan    ) + verzekering bij en dan zit ik aan mn vaste lasten per maand.

Kan ik dan alles aftrekken qua benzine, onderhoud etc? En hoe gaat dit zich nu verhouden op mn winst/resultaat? (Auto moet met BTW bon, dan heb ik al even gelezen)

Stel, ik heb een resultaat van 30.000 per jaar. Nu, als starter heb ik nog de starters aftrrek etc.
Hoe gaat dit dan in mijn voordeel werken?

Zoals jullie kunnen lezen, heb ik hier en daar mij al verdiept, maar het kwartje valt gewoon nog niet helemaal. Hoop dat jullie kunnen helpen  
Hattem2016
Newbee

« Hattem2016 Antwoord #241 Gepost op: 5 januari 2016, 23:50 »

Goedenavond. Hoe zit het met de combinatie autokostenfictie en overname van de auto bij bedrijfsbeeindiging?
Ik doe de autokostenfictie in de laatste BTW aangifte, forfaitair. Dan wil ik de auto per 31 december overnamen voor markwaarde, dus twee afdrachten doen. Dan is de auto 1 januari van mij.
Dat past niet in hokje 1d van de aangifte BTW omdat je ofwel het een ofwel het ander moet doen en niet allebei.
Maar ik heb toch 12 maanden in die auto gereden? Of hoef je geen BTW meer te betalen over het privegebruik in het jaar van overname? Ook niet logisch. Ik kom er niet uit..... Heb me ook suf gegoogled.
exhaeller
Legend

« exhaeller Antwoord #242 Gepost op: 6 januari 2016, 07:38 »

Dat laatste zet je gewoon bij rubriek 1a.

Hattem2016
Newbee

« Hattem2016 Antwoord #243 Gepost op: 6 januari 2016, 10:49 »

Dank daarvoor, maar op pagina 6 (van 46) van de toelichting staat bij interne leveringen zowel bij de forfaitaire 2,7% als bij de overname van de auto dat het bij 1d moet, waarbij er geen relatie meer is tussen beide bedragen en specificeren kun je het ook niet. Zie het eerste en het derde gedachtenstreepje.
Ik had gehoopt dat u zou antwoorden dat de afdracht van 21% over de marktprijs in plaats kwam van de afrekening BTW over het privé gebruik, maar helaas....
exhaeller
Legend

« exhaeller Antwoord #244 Gepost op: 6 januari 2016, 10:51 »

Nee, natuurlijk niet. Heeft totaal niets met elkaar te maken.

Het komt gewoon bovenop je (gewone) belaste omzet (bij 1a, zoals al gezegd).

De jaarlijkse correctie (bij 1d) blijft gewoon staan.
« Laatste verandering: 6 januari 2016, 10:54 door Peter_CVinfo »

Hattem2016
Newbee

« Hattem2016 Antwoord #245 Gepost op: 6 januari 2016, 11:23 »

Ja, daar heeft u volstrekt gelijk in dat het niets met elkaar te maken heeft en dat snap ik ook.
Maar het is vreemd dat het allebei bij 1d moet. Niet zo knorrig doen, het staat er echt op pagina 6 eerste en derde streepje en dat is dus verwarrend. Heb ik inmiddels ook besproken met de belastingdienst die eerst ook zeiden 1a, maar dat is strijdig met de toelichting, zie hieronder copy paste:
Interne levering van goederen Wij spreken van een interne levering als:
–  u goederen uit uw bedrijf gebruikt voor andere doeleinden dan bedrijfsdoeleinden, bijvoorbeeld voor privégebruik. Het privégebruik van bedrijfsgoederen geeft u aan bij vraag 1d.
–  u in uw bedrijf goederen hebt gemaakt die u gaat gebruiken voor bedrijfsactiviteiten die (deels) zijn vrijgesteld van btw. Als u deze goederen bij een andere ondernemer zou kopen, zou u geen (volledig) recht op aftrek van btw hebben. Deze interne levering geeft u aan bij vraag 1a of 1b.
–  u goederen houdt voor privégebruik na beëindiging van uw bedrijf. De btw over de waarde van deze bedrijfsgoederen geeft u aan bij vraag 1d. U doet dit in de aangifte over het tijdvak waarin de goederen overgaan naar uw privévermogen.

exhaeller
Legend

« exhaeller Antwoord #246 Gepost op: 6 januari 2016, 11:27 »

Maar je gaat toch niet je bedrijf staken?

Je gaat toch alleen de auto verkopen, in dit geval aan jezelf 'verkopen'?

Dan geef je dit aan bij 1a.

Maar je mag het voor mij natuurlijk ook ergens anders aangeven.

Hattem2016
Newbee

« Hattem2016 Antwoord #247 Gepost op: 6 januari 2016, 11:40 »

Jazeker! Zie eerste regel van de vraag van gisteravond. 
Tussentijdse overdracht van een auto anders dan na bedrijfsbeëindiging mag ook niet, heb ik altijd begrepen.
De belastingdienst vindt het zelf ook niet goed zo in de toelichting omdat je niet kunt laten zien dat je allebei correct doet, zowel forfait als overdracht, dus ze hebben gezegd dat ze een aanpassing in de toelichting gaan voorstellen. Het vervelende van het in 1a zetten is dat je omzet dan niet meer aansluit, want deze ''omzet'' boek je credit in de activa en de rest is boekwinst, dus omzet wordt het niet.
exhaeller
Legend

« exhaeller Antwoord #248 Gepost op: 6 januari 2016, 11:44 »

Dan maak je het jezelf toch lekker moeilijk door het op 1d te zetten, joh!

Normaal gesproken zet je dit bij 1a, want het wordt belast met 21%. Het is namelijk precies hetzelfde als wanneer je het aan derden verkoopt.

(Overigens is het helemaal niet echt belangrijk, als je het maar aangeeft en afdraagt)

Hattem2016
Newbee

« Hattem2016 Antwoord #249 Gepost op: 6 januari 2016, 12:02 »

Ja je hebt helemaal gelijk. Zonder die rare bullet in de toelichting zou ik het echt op 1a hebben gezet.
Dank voor je tijd!
Rien van Bockel
Newbee

« Rien van Bockel Antwoord #250 Gepost op: 14 januari 2016, 17:54 »

Als ik me ook even in deze gedachtenwisseling mag mengen ...

Ik zit met vergelijkbare vragen:

De jaarlijkse BTW-bijtelling van 2,7% (of 1,5% bij oudere auto's) is toch alleen van toepassing voor zover deze de werkelijke BTW-aftrek niet overschrijdt? Ik bemerkte dat mijn werkelijke BTW-kosten fors lager zijn dan de 2,7% en heb daarom bij de laatste aangifte omzetbelasting een correctie aangebracht (ook voor voorgaande jaren) door de eerdere BTW-aftrek te corrigeren, maar eveneens de bijtelling. Ik ga er daarmee impliciet van uit dat mijn auto slechts uitsluitend gebruikt wordt voor privé-kilometers. Is dit logisch en correct?

Bij verkoop van een bedrijfsauto moet ook volgens mij de BTW over de verkoopwaarde opgegeven worden bij 1a (en dus afgedragen). Maar aangezien ik (tijdelijk?) geen omzet of andere inkomsten in box 1 heb, zou het handhaven van de bedrijfsauto voor eigen gebruik gunstiger zijn, lijkt mij. Immers de bijtelling van de privé-gebruikte bedrijfsauto leidt tot geen inkomstenbelasting. In deze situatie zou ik mijn eenmanszaak zonder omzet moeten handhaven tot de auto nagenoeg niets meer waard is. Of maak ik hier een denkfout?

Lex van Roode
Legend

« Lex van Roode Antwoord #251 Gepost op: 14 januari 2016, 19:22 »

Beste Rien,

Deze vraag is een paar dagen geleden aan de orde geweest op het Forum Fiscaal Dienstverleners. De forfaitaire bijtelling kan wel degelijk hoger zijn dan de werkelijk betaalde BTW.

De belastingdienst antwoordde toen:

[...] In paragraaf 2.2 van het besluit BLKB2012/639M wordt een en ander nader toegelicht en de (voorwaarden voor de) goedkeuring voor het forfait beschreven. Onder meer staat hierin: "Toepassing van de goedkeuring is mogelijk als uit de administratie niet blijkt in hoeverre de auto voor privédoeleinden is gebruikt en/of welke kosten daaraan zijn toe te rekenen."

Alleen wanneer het gebruik en de daaraan toe te rekenen kosten niet uit de administratie blijken, mag het forfait (2,7 of 1,5%) worden toegepast. De correctie is niet gemaximeerd, daardoor is het mogelijk dat deze hoger is dan het bedrag aan teruggevraagde btw in verband met de autokosten.

Met vriendelijke groet,

Redactie Forum Fiscaal Dienstverleners OB

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl
exhaeller
Legend

« exhaeller Antwoord #252 Gepost op: 14 januari 2016, 19:30 »

Quote : Rien van Bockel op 14 januari 2016, 17:54
De jaarlijkse BTW-bijtelling van 2,7% (of 1,5% bij oudere auto's) is toch alleen van toepassing voor zover deze de werkelijke BTW-aftrek niet overschrijdt?

In principe wel.
Maar zoels Lex al geschreven heeft, ook weer niet altijd:

De "1.5%" gaat niet zo zeer over 'oudere' auto's, maar over het "afgeschreven zijn" van de z.g. 'aanschaf-BTW'. Voorbeeld:

Als je de BTW op de aanschaf terugvraagt/verrekent, dan is het 2.7% en anders 1.5% (overigens wordt het sowieso 1.5% ná 5 jaar, want dan is de aanschaf-BTW 'afgeschreven').

En zolang het 2.7% is, dan geldt dat maximum van 'in dat jaar betaalde BTW' dus niet, omdat de 'aanschaf-BTW' ook doorwerkt (zeg maar).

En nu een (fictief) voorbeeld van wat dit dan precies inhoudt...:
-----------------------------------------------------------------------
Stel dat je in december 2014 een nieuwe auto gekocht hebt voor 25.000 euro en je hebt de BTW op de aanschaf (4.000,- misschien, als er BPM bij komt kijken) teruggevraagd.
In 2015 gebruik je de auto amper, slechts drie keer getankt (en daarbij 30,- euro aan BTW betaald).

Nu denk jij misschien... "da's lekker, eigenlijk zou ik een BTW correctie van 2,7% van de cataloguswaarde (25.000,- dat is dus 675,- euro) moeten maken, maar dat hoeft niet want ik heb maar 30,- euries aan BTW betaald in verband met de benzine in 2015"...

Maar zo werkt het dus niet.
« Laatste verandering: 14 januari 2016, 19:39 door Peter_CVinfo »

Roel J
Organisatie HL Dag
Moderator

« Roel J Antwoord #253 Gepost op: 12 januari 2017, 01:18 »

De vraag en reacties op de vraag voor welke vormen van vervoer er 19 ct kan worden gerekend is afgesplitst en verplaatst naar een eigen topic met de titel "Voor welke reizen geldt 19ct reiskostenvergoeding"
Pagina's: 1 ... 15 16 [17]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons