Verplichting tot uitkoop/overrname van vennoot?

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Verplichting tot uitkoop/overrname van vennoot? (708 keer gelezen)
anoniem99
Newbee

Re: Verplichting tot uitkoop/overrname van vennoot?
« anoniem99 Antwoord #15 Gepost op: 10 januari 2017, 12:24 »

Beste Ward,

Mijn advocaat heeft daar wel naar gekeken maar kwam tot de conclusie dat dat niet haalbaar is, omdat het binnen de VOF is gemaakt en naar buiten gebracht, en daardoor het auteursrecht verschoven is naar de VOF.
Easy does it
Legend

« Easy does it Antwoord #16 Gepost op: 10 januari 2017, 12:37 »

Quote : Ward op 10 januari 2017, 12:09
Quote : anoniem99 op  9 januari 2017, 22:33
Vanaf dat punt was duidelijk dat ik de aangewezen persoon was om het bedrijf over te nemen, omdat ik alles gebouwd heb (het is software)

Aangezien een schriftelijke akte ontbreekt, kun je je mogelijk op het standpunt stellen dat het auteursrecht op alle software hierdoor bij jou ligt. De VoF had weliswaar tot doel het voor gemeenschappelijke rekening en risico exploiteren van de software, maar daarmee ligt de eigendom van de software nog niet automatisch bij de VoF.

Hallo,

Daarom zeg ik altijd vastleggen, vastleggen, vastleggen en nog eens vastleggen.
Bij een V.o.f. breng je vermogen samen en bij beëindiging moet je dat weer opdelen.
De stakingsbalans is daarvoor de grondslag.
Dat kan zijn een liquidatiebalans of een overnamebalans.
Ik zou die 2 RA's samen één prijs laten vastleggen. Aan hun waardering moet een bedrijfsplan ten grondslag liggen wat wellicht afwijkt door afwijkende input van beide vennoten. Leg anders zelf de bedrijfsplannen of begrotingen voor de waarderingen naast elkaar.
Ward stelt terecht ter discussie de auteursrechten op de software ook als je alleen doorgaat wil je wel de software blijven gebruiken. En hoe vervelend ook maar een vof wordt niet voor niets een zakelijk huwelijk genoemd dus zijn de auteursrechten van jouw of ook van je medevennoot?
Hebben jullie  licentie voorwaarden bij de software of in de contracten met klanten opgenomen?
Wat staat daar in of beter wie staat daar als eigenaar vermeld?

Vriendelijke groet,

Waarom moeilijk doen als het samen kan ? Loesje.
realist
Legend

« realist Antwoord #17 Gepost op: 10 januari 2017, 13:32 »

Ik heb een keer met zo'n situatie te maken gehad. Waardering van een bedrijf laat je toch echt niet aan derden over, tenzij je dat samen overeenkomt.
Maar het probleem is natuurlijk, dat een ander je dan gaat opdragen hoeveel jij even moet neertellen voor dat bedrijf, terwijl jij wellicht helemaal iet genegen bent, of in de gelegenheid bent, dat bedrag op te hoesten. Als er sprake is van het samenbrengen van twee kwaliteiten in zo'n VOF, dan kan ik me zelfs goed voorstellen dat de een niet zonder de ander kan, en het bedrijf hooguit kan voortzetten met minder perspectief.

In mijn geval waren er twee partijen, A en B. A wilde wel voortzetten, B niet. B kwam echter met een externe koper C, en die bood laten we zeggen X gulden.
Toen kon A kiezen of delen: of hij nam het over voor X gulden, en betaalde B de helft van X, of ze verkochten het aan deze externe partij.
anoniem99
Newbee

« anoniem99 Antwoord #18 Gepost op: 10 januari 2017, 13:55 »

We hebben beide waarderingen door een RA laten maken, met eigen input. Daar kwam een dramatisch verschil uit. Vandaar dat ik het risico niet wil/kan lopen me vast te leggen op de waardering door een derde partij.
Ron van der Kolk
Interim Manager
Legend

« Ron van der Kolk Antwoord #19 Gepost op: 10 januari 2017, 14:40 »

Quote : anoniem99 op 10 januari 2017, 13:55
Vandaar dat ik het risico niet wil/kan lopen me vast te leggen op de waardering door een derde partij.

Het boeit niet of je het niet wil of kan, het kan toch gebeuren als de andere vennoot hierover gaat procederen. Andere optie is om hier samen uit te komen buiten de rechtbank.

De VOF is opgehouden en er moet worden afgerekend, basta. Dat jij ondertussen door bent gegaan is een bijkomend probleem.

Stop met dralen, overleg met je advocaat en maak een keuze uit de opties die hij of zij aanreikt. Ga desnoods voor een second opinion naar een tweede advocaat, maar geef ook die volledige inzage in het dossier.

Ward
Usability Professional
Legend

« Ward Antwoord #20 Gepost op: 10 januari 2017, 15:07 »

Quote : anoniem99 op 10 januari 2017, 13:55
We hebben beide waarderingen door een RA laten maken, met eigen input. Daar kwam een dramatisch verschil uit. Vandaar dat ik het risico niet wil/kan lopen me vast te leggen op de waardering door een derde partij.

Hebben de registeraccountants zich uitsluitend over de "eigen input" gebogen of ook over iets waarin je een meer objectieve gemeenschappelijke basis zou kunnen terugvinden, zoals jaarrekeningen, aangiften omzetbelasting of orderportefeuille?

Als je het gemiddelde van de twee waarderingen neemt, is dat dan voor jou bespreekbaar en betaalbaar of zit je er dan nog mijlenver naast?

“Don’t find customers for your products, find products for your customers.” — Seth Godin
StevenK
Raad van Advies
Legend

« StevenK Antwoord #21 Gepost op: 10 januari 2017, 16:53 »

Kunnen jullie het wel over een waarderingsmethode eens worden of dat ook niet?

Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl
Focus op ondernemers- en insolventierecht
blog: http://advocaatkroesbergen.wordpress.com
anoniem99
Newbee

« anoniem99 Antwoord #22 Gepost op: 10 januari 2017, 16:59 »

Beste Ward/Steven,

De informatie is wel ongeveer hetzelfde geweest (jaarrekeningen), maar de inschatting van de benodigde investeringen en het verloop van de omzet is anders, en dat zorgt voor een ander resultaat. Daarbij gebruikt hij alleen de DCF en dat geeft snel hele hoge resultaten. Mijn RA gebruikte een gemiddelde van een aantal waarderingsvormen.
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons