Starten vanuit WW, welke rechtsvorm?

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Starten vanuit WW, welke rechtsvorm? (508 keer gelezen)
Hans van den Bergh
ACTIVE Consultant
Legend

Re: Starten vanuit WW, welke rechtsvorm?
« Hans van den Bergh Antwoord #15 Gepost op: 10 januari 2017, 14:01 »

Quote : RaCaIl op 10 januari 2017, 13:52
In ons geval zetten wij samen de winkel op en zullen wij die ook samen runnen. Maar wanneer ziet de belastingdienst mijn vrouw nu als ondernemers partner en wanneer als werknemer?

VOF: zodra je je samen als VOF hebt ingeschreven in het handelsregister
Vrouw als werknemer: zodra jij jezelf hebt ingeschreven als EMZ en je vrouw vervolgens in loondienst hebt genomen.

'Een idee kan slecht gevonden worden en met een goed plan toch een goudmijn blijken! Of omgekeerd...'
Succes & Groet, Hans http://activeconsultants.nl 'Metéén Méétbaar Méér!'
RaCaIl
Junior

« RaCaIl Antwoord #16 Gepost op: 10 januari 2017, 14:08 »

Quote : Hans van den Bergh op 10 januari 2017, 14:01
Quote : RaCaIl op 10 januari 2017, 13:52
In ons geval zetten wij samen de winkel op en zullen wij die ook samen runnen. Maar wanneer ziet de belastingdienst mijn vrouw nu als ondernemers partner en wanneer als werknemer?

VOF: zodra je je samen als VOF hebt ingeschreven in het handelsregister
Vrouw als werknemer: zodra jij jezelf hebt ingeschreven als EMZ en je vrouw vervolgens in loondienst hebt genomen.

OK met deze opsomming hebt ik alles wat ik nodig had. Het si dus puur om tegen te gaan dat een ondernemer in de v.o.f. zijn vrouw toevoegd als partner ipv aannemen als werknemer om op die manier aanspraak te maken op de regelingen.

Dus in mijn geval, waar we beide direct vanaf inschrijving beide 50/50 met de juiste juridische overeenkomst eraan vast instappen, hoef ik mij geen zorgen te maken op eventueele belasting terug betaling achteraf.

Ik dank u zeer heren!

Ga ik alleen nog even dieper in de BV materie ten opzichte van de UWV startersregeling duiken, maar ik denk dat de belasting voordelen in het begin stadium toch de balans richting de vof zullen tippen.
Hans van den Bergh
ACTIVE Consultant
Legend

« Hans van den Bergh Antwoord #17 Gepost op: 10 januari 2017, 14:23 »

Quote : RaCaIl op 10 januari 2017, 14:08
Dus in mijn geval, waar we beide direct vanaf inschrijving beide 50/50 met de juiste juridische overeenkomst eraan vast instappen, hoef ik mij geen zorgen te maken op eventuele belasting terugbetaling achteraf.

50/50 zou de winstverdeling kunnen zijn, maar hoeft niet, dat kun je ook loslaten en per jaar bekijken. Jouw vrouw werkt, begreep ik, en betaalt dan loonbelasting, dus kun je soms met winst / aftrekposten verdeling wat voordelig schuiven. Let wel, even voor het goede begrip: wat betreft aansprakelijkheid blijft het hoofdelijk 100%/100%!
Quote : RaCaIl op 10 januari 2017, 14:08
maar ik denk dat de belasting voordelen in het begin stadium toch de balans richting de vof zullen tippen.

Dat is in de eerste drie ondernemersjaren meestal het geval...

'Een idee kan slecht gevonden worden en met een goed plan toch een goudmijn blijken! Of omgekeerd...'
RaCaIl
Junior

« RaCaIl Antwoord #18 Gepost op: 10 januari 2017, 14:29 »

Quote : Hans van den Bergh op 10 januari 2017, 14:23
50/50 zou de winstverdeling kunnen zijn, maar hoeft niet, dat kun je ook loslaten en per jaar bekijken. Jouw vrouw werkt, begreep ik, en betaalt dan loonbelasting, dus kun je soms met winst / aftrekposten verdeling wat voordelig schuiven. Let wel, even voor het goede begrip: wat betreft aansprakelijkheid blijft hoofdelijk 100%/100%!

Klopt! Vergeet te zeggen dat ik dondersgoed begrijp dat boekhouden echt een vak apart is en dit dus zeker in het begin stadium sterk zal laten leiden door een boekhouder/accountant.

De juiste zal inderdaad goed uitrekenen per keer wat het voordeligst is om te doen.
Hans van den Bergh
ACTIVE Consultant
Legend

« Hans van den Bergh Antwoord #19 Gepost op: 10 januari 2017, 14:34 »

Quote : RaCaIl op 10 januari 2017, 14:29
Klopt! Vergeet te zeggen dat ik dondersgoed begrijp dat boekhouden echt een vak apart is en dit dus zeker in het begin stadium sterk zal laten leiden door een boekhouder/accountant.

Het kan geen kwaad jezelf daar ook een beetje in te bekwamen, dan nog kun je de boekhouder uit laten voeren en adviseren, maar zelf wel vinger aan de pols - en wat geld in de zak - kunnen houden, is zeer aan te raden.

RaCaIl
Junior

« RaCaIl Antwoord #20 Gepost op: 10 januari 2017, 14:37 »

Quote : Hans van den Bergh op 10 januari 2017, 14:34
Quote : RaCaIl op 10 januari 2017, 14:29

Het kan geen kwaad je daar zelf ook een beetje in te bekwamen, dan nog kun je de boekhouder uit laten voeren en adviseren, maar zelf wel vinger aan de pols - en wat geld in de zak - kunnen houden, is zeer aan te raden.

Thanks, zal ik zeker doen. Mijn vrouw is daar sowieso gelukkig een heel stuk sterker in, dus wat dat betreft op dat vlak complimenteren we elkaar netjes.   
Hans van den Bergh
ACTIVE Consultant
Legend

« Hans van den Bergh Antwoord #21 Gepost op: 10 januari 2017, 14:39 »

Quote : RaCaIl op 10 januari 2017, 14:37
complimenteren we elkaar netjes

Da's mooi, echtelieden die elkaar - ondanks samenwerken - netjes complimentjes geven en elkaar netjes complementeren...  

RaCaIl
Junior

Re: Starten vanuit WW, welke rechtsvorm? 1 reus
« RaCaIl Antwoord #22 Gepost op: 10 januari 2017, 14:41 »

Quote : Hans van den Bergh op 10 januari 2017, 14:39

Da's mooi, echtelieden die elkaar - ondanks samenwerken - netjes complimentjes geven en elkaar netjes complementeren...  

Waar is de like button voor posts?       
Hans van den Bergh
ACTIVE Consultant
Legend

Re: Starten vanuit WW, welke rechtsvorm? 1 reus
« Hans van den Bergh Antwoord #23 Gepost op: 10 januari 2017, 14:43 »

Quote : RaCaIl op 10 januari 2017, 14:41
Quote : Hans van den Bergh op 10 januari 2017, 14:39

Waar is de like button voor posts?       

Klik maar even op het groene vlakje boven je laatste post...  

Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons