toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten

  Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
Pagina's: 1 ... 20 21 [22]
Auteur  Onderwerp: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten (124309 keer gelezen)
Branko Collin
Webdeveloper
Legend

Karma: 56

Berichten: 757



Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« Branko Collin Antwoord #315 Gepost op: 26 oktober 2016, 15:37 »

 

Ha ha ha, de VVD laat weer eens goed zien in hoeverre ze een partij voor ondernemers zijn.

Ach, er zijn verkiezingen volgend jaar.

(Gelukkig blijft nu.nl trouw aan zijn eigen karakter en is het stukje net zo warrig als elk ander stukje wat ze ooit hebben geplaatst. 'Regeling'? 'Wet'? En Wiebes gaat eigenhandig wetten schrappen?)

Front-end web developer.
Easy does it
Legend

Karma: 18

Berichten: 449



Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« Easy does it Antwoord #316 Gepost op: 26 oktober 2016, 18:54 »

Quote : Branko Collin op 26 oktober 2016, 15:37
(Gelukkig blijft nu.nl trouw aan zijn eigen karakter en is het stukje net zo warrig als elk ander stukje wat ze ooit hebben geplaatst. 'Regeling'? 'Wet'? En Wiebes gaat eigenhandig wetten schrappen?)

 


Aanpassing van de wet op dit punt is geen verrassing voor mij.
Wel echter dat Wiebes eerst de Kamer mededeelde dat het de staat niets zou kosten want het was al beleid van de Belastingdienst om het zo te doen.  Waarom deed de Hoge Raad dan uitspraak?
Benieuwd hoe en wanneer deze wijziging gaat plaatsvinden want Wiebes heeft wel vaker last met procedures en "check and balances" maar gelukkig blijft hij "In Control" ook bij onbeheerste processen.
Aldus eigen zeggen op openbaar (TV) vragenuurtje.
Wellicht horen wij het wel allemaal voor dat hij de memo krijgt of misschien is hij dan al wieberen.

Waarom moeilijk doen als het samen kan ? Loesje.
HermesSE
Newbee

Karma: 0

Berichten: 10

Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« HermesSE Antwoord #317 Gepost op: 5 november 2016, 10:30 »

Iemand al enig idee of deze regeling voor belastingjaar 2016 ingevoerd gaat worden of dit pas geldig wordt vanaf 2017? Lijkt mij 2017 aangezien je de spelregels niet halverwege een jaar kunt veranderen lijkt mij (betrouwbaarheidsbeginsel overheid?).
Branko Collin
Webdeveloper
Legend

Karma: 56

Berichten: 757



Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten 1 reus
« Branko Collin Antwoord #318 Gepost op: 6 november 2016, 21:47 »

Goeie vraag. Ik weet het niet.

Wiebes gaf op 25 oktober jl. aan dat hij de wet wil wijzigen:

Quote:
Om voormelde redenen acht ik de uitkomst van het arrest van 12 augustus 2016 niet evenwichtig en daarom bereid ik in het kader van het pakket Belastingplan 2017 een nota van wijziging voor. In die nota van wijziging wordt – kort gezegd – voorgesteld de behandeling van IB-ondernemers en resultaatgenieters met een onzelfstandige werkruimte in een huurwoning in lijn te brengen met de huidige praktijk ten aanzien van IB-ondernemers en resultaatgenieters met een onzelfstandige werkruimte in een koopwoning. Hierdoor worden zij binnen de winst- en resultaatsfeer materieel hetzelfde behandeld.

De opbrengst van die maatregel van € 20 miljoen wordt aangewend voor een verhoging van het aftrekpercentage van bepaalde gemengde kosten voor alle IB-ondernemers en resultaatgenieters. Daarmee blijft de lastendruk voor deze groep als geheel onveranderd.

Volledigheidshalve merk ik op dat voor zelfstandige werkruimtes in een koop- of huurwoning niets verandert. Deze kosten blijven onder de bestaande voorwaarden aftrekbaar in de winst- en resultaatsfeer.
 

Zo'n 'nota van wijziging' is het ministerieel equivalent van een amendement. Het wetsvoorstel waar het om gaat is het Belastingplan 2017, dat een aantal belastingwetten wijzigt. De wijzigingen gaan in per 1 januari 2017. De vraag is dan, of deze wijzigingen al meteen betrekking hebben op de inkomstenbelasting over 2016. Dat weet ik niet.

Wiebes heeft inmiddels zijn nota van wijziging ingediend.

Front-end web developer.
HermesSE
Newbee

Karma: 0

Berichten: 10

Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« HermesSE Antwoord #319 Gepost op: 28 november 2016, 22:02 »

Wat ik op verscheidene sites lees is dat de ingangsdatum per 1 jan. 2017 zou zijn m.b.t. het niet langer aftrekbaar zijn van de huurkosten. Als 'tegemoetkoming' wordt de aftrekbaarheid van representatie e.d. van 73.5% naar 80% verhoogd.
prinsrachid
Legend

Karma: 193

Berichten: 1550



Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« prinsrachid Antwoord #320 Gepost op: 28 november 2016, 23:58 »

Quote : HermesSE op 28 november 2016, 22:02
Wat ik op verscheidene sites lees is dat de ingangsdatum per 1 jan. 2017 zou zijn m.b.t. het niet langer aftrekbaar zijn van de huurkosten. Als 'tegemoetkoming' wordt de aftrekbaarheid van representatie e.d. van 73.5% naar 80% verhoogd.
 
Omdat Wiebes het lekker makkelijk wil maken, gaat de aftrekbaarheid daarmee dus verschillend worden voor in de inkomsten- en vennootschapsbelasting. Gemengde kosten worden dan dus 80% aftrekbaar in de inkomstenbelasting, maar in de vennootschapsbelasting blijft het 73,5%.   zucht...
K.Heide
Newbee

Karma: 0

Berichten: 4

Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« K.Heide Antwoord #321 Gepost op: 22 december 2016, 22:43 »

Hallo, ik las dit onderwerp en zou nog wat willen vragen over de huurtoeslag en de inrichting van een werkruimte in de woning. Ik ben in maart dit jaar gestart met een eenmanszaak in de bouw. Zou iemand dit weten?

a) hoe mag ik het kantoor en de werkplaats in de prive gehuurde woning als starter inrichten op kosten van de zaak?
b) is het gebuik van een prive bankrekening voor de huur een probleem?
c) mag ik de kosten van het niet werkgedeelte van de woning gedeeltelijk (bv. 25%) zakelijk maken?
d) als ik de huurtoeslag toevoeg aan de winst, wordt mijn inkomen hoger en krijg ik minder huurtoeslag  , wat moet eerst?
e) als ik iets zakelijk koop en willekeurig afschrijf is de restwaarde hoger dan bij geleidelijke afschrijving?
f) als ik iets zakelijk koop en willekeurig afschrijf mag ik het dan in 2017 weggeven of moet daar een bonneke voor maken?
g) ik mag dit jaar nog kiezen tussen splitsen en huurrecht als vermogen, wat gebeurt er in 2017 voor elke keuze?

Klaas
Branko Collin
Webdeveloper
Legend

Karma: 56

Berichten: 757



Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« Branko Collin Antwoord #322 Gepost op: 27 december 2016, 16:24 »

Goeie vragen en op de meeste daarvan zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven, hetzij omdat ik het simpelweg niet weet, hetzij omdat ik het wel denk te weten, maar het toch liever een specialist hoor zeggen.

Vraag b durf ik nog wel aan: "b) is het gebuik van een prive bankrekening voor de huur een probleem?"

Als je bedoelt: mag dit? Als je een eenmanszaak bent en geen rechtspersoon, dan is het antwoord, "ja, dat mag". Er is bij een eenmanszaak geen juridisch verschil tussen de ondernemer en de onderneming. Het ontslaat je echter niet van het bijhouden van een deugdelijke administratie, dus dat betekent al gauw dat de afschriften van je privérekening tot je zakelijke administratie gaan horen (voor zover het zakelijke uitgaven betreft).

Front-end web developer.
K.Heide
Newbee

Karma: 0

Berichten: 4

Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« K.Heide Antwoord #323 Gepost op: 29 december 2016, 15:57 »

Mijn adviseur heeft het uitgelegd. Het zit wel snor zegt hij. Inrichten staat hier los van. b is niet handig (heeft ASN aangeraden), c ja dat mag, je hele huur geldt als kosten, het privegebruik breng je in mindering, enz.
prinsrachid
Legend

Karma: 193

Berichten: 1550



Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« prinsrachid Antwoord #324 Gepost op: 29 december 2016, 19:47 »

Quote : K.Heide op 29 december 2016, 15:57
Mijn adviseur heeft het uitgelegd. Het zit wel snor zegt hij. Inrichten staat hier los van. b is niet handig (heeft ASN aangeraden), c ja dat mag, je hele huur geldt als kosten, het privegebruik breng je in mindering, enz.
 
a) Inrichten staat er helemaal niet los van. Of je de inrichting mag aftrekken, ligt namelijk aan het feit of je het kantoor (of zelfs het hele huis) zakelijk mag etiketteren. Zo niet, dan mag je helemaal geen inrichtingskosten aftrekken. Je moet dus wel aan de voorwaarden voldoen én aan het zakelijkheidscriterium. Houdt er ook rekening mee dat deze regeling mogelijk vanaf volgend jaar voor huurwoningen gelijk wordt getrokken met die voor koopwoningen. Er zal dan waarschijnlijk ook een verdiencriterium gaan gelden (minimaal x% omzet op lokatie).

b) Het gebruik van een privé of zakelijke rekening is ook niet van belang. Je mag gewoon een privérekening gebruiken voor het afschrijven van de huur. Je moet het dan alleen wel de huurbetaling als privéstorting in de boekhouding verwerken.

c) De kosten van het niet-woninggedeelte mag je mijns inziens zakelijk maken, voor zover dat niet te splitsen is. De meningen zijn verdeeld of hier bijvoorbeeld gas, licht en water onder vallen. De Belastingdienst heeft vagelijk echter laten doorschemeren dat ze vinden dat gas, licht en water er niet onder valt, al is dat niet helemaal consequent. Bij een auto van de zaak mogen immers ook alle kosten zakelijk afgetrokken, zoals benzine, onderhoud en verzekering. Het privégebruik wordt immers middels bijtelling forfaitair gecorrigeerd. Hetzelfde gebeurt feitelijk met het huis van de zaak.

d) De huurtoeslag kan zorgen voor een winstvaststellingsproblematiek, omdat er sprake is van een cirkelredenering (huurtoeslag heeft invloed op de winst, winst heeft invloed op de huurtoeslag, welke weer van invloed is op de winst...). Om dit te voorkomen moet je simpelweg de voorlopige toekenning van de huurtoeslag in de winst betrekken. Als je dus een voorlopige toekenning krijgt van bijvoorbeeld 600 euro, dan voeg je die geheel (of naar rato) toe aan de winst. Als het jaar erop blijkt dat de huurtoeslag te hoog was in het vorige jaar, dan corrigeer je dat in het jaar waarin je de correctie krijgt. Je moet in feite de toeslagen boeken op aanslagdatum.

e) De restwaarde heeft niets te maken met de manier waarop je het fiscaal afschrijft. De restwaarde is de waarde die resteert op het moment dat het economisch niet meer van nut is.

f) Daarop aansluitend heeft de waarde in het economisch verkeer ook niets te maken met de manier waarop je afschrijft. Stel dat je een machine koopt van 4.000 euro. Over een jaar is dat ding nog 3.000 euro waard. Als je willekeurig hebt afgeschreven dan staat die machine in de boeken misschien voor 0 euro, maar die machine blijft natuurlijk in werkelijkheid wel 3.000 euro waard. Als je dus iets weggeeft (of verkoopt), moet je niet waarderen op fiscale boekwaarde maar op waarde in het economisch verkeer.

g) Er is nog niet bekend of de regeling gaat veranderen. Het áls die gaat veranderen, is het nog niet helemaal bekend hóe die gaat veranderen. Ook is niet bekend of dat met terugwerkende kracht voor alle gevallen wordt teruggedraaid, of dat het misschien voor bestaande gevallen gehonoreerd blijft worden.
maartenzzp
Newbee

Karma: 0

Berichten: 1

Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« maartenzzp Antwoord #325 Gepost op: 2 januari 2017, 22:35 »

Weet iemand of dit nu daadwerkelijk gewijzigd is? Ik vond de nota van wijziging van Wiebes van 4 november vorig jaar. Ik had verwacht dat dat dan per 1-1-2017 zou ingaan, maar als ik op wetten.overheid.nl artikel 3.16 kijk, dan staat daar per 1-1-2017 niet de uitsluiting (artikel 3.16, lid 13) bij die het als kosten nemen van het huurrecht beperkt (beetje ambtelijke woorden allemaal, maar het gaat nu eenmaal over wetten  ). Betekent dit dat de wijziging (nog) niet is doorgevoerd?

Verder was ik nog benieuwd naar een situatie die ik zelf maar bewust heb voorkomen, maar waar ik toch heel nieuwsgierig naar ben. Stel ik had ergens in 2016 nog een stuk zakelijke inboedel gekocht (bijv. een dure kast of bureau). Dit waren dan zakelijke kosten geweest, die ik mocht aftrekken als ik ook mijn huurwoning zakelijk had geëtiketteerd. Maar hoe zit het nu als die kast bijvoorbeeld meer dan 450 euro (ex) had gekost? Dan had ik deze moeten afschrijven. Stopt de afschrijving dan door deze wetswijziging en had ik de kast dus bijv. maar voor 5 maanden en dus 5/60e mogen afschrijven? Of loopt de afschrijving dan wel gewoon door omdat deze al eerder was gestart en zou ik deze kosten dus ook nog in 2017 t/m 2021 mogen hebben afgeschreven?
Branko Collin
Webdeveloper
Legend

Karma: 56

Berichten: 757



Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« Branko Collin Antwoord #326 Gepost op: 3 januari 2017, 15:36 »

Ik gok dat dit nog moet worden aangepast? In de handelingen zie je dat het belastingplan 2017 vrijwel unaniem is aangenomen.

Over de inwerkingtreding staat in de wetstekst:

Art. XVI, lid3: Artikel I, onderdelen D, F, G en O, en artikel XIV werken terug tot en met 20 september 2016, 15:15 uur.

Front-end web developer.
K.Heide
Newbee

Karma: 0

Berichten: 4

Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« K.Heide Antwoord #327 Gepost op: 4 januari 2017, 19:30 »

De wet is tot de uitspraak van de Hoge Raad verkeerd uitgelegd door de belastingdienst. Daarom geldt die huurkostenaftrek sinds ingang van die belastingwet. Hij geldt niet meer sinds de uitspraak van de Hoge Raad want de wet is vanaf dat moment geamendeerd met de volgens de regering gewenste uitleg.
HermesSE
Newbee

Karma: 0

Berichten: 10

Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« HermesSE Antwoord #328 Gepost op: 9 januari 2017, 22:02 »

Rekenhulp BD werkruimte in de woning

In de rekenhulp wordt een voorschot genomen op de nieuwe situatie helaas. In 2017 geen aftrek meer dus.
Pagina's: 1 ... 20 21 [22]  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons