Auto en BTW, de complete nieuwe regels...

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  Auto en BTW, de complete nieuwe regels...
Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17
Auteur  Onderwerp: Auto en BTW, de complete nieuwe regels... (100928 keer gelezen)
Frelo
Legend

Re: Auto en BTW, de complete nieuwe regels...
« Frelo Antwoord #225 Gepost op: 21 februari 2015, 15:03 »

1. Voor het toepassen van de werkelijke btw afdracht dient er een volledige administratie aanwezig te zijn.
2. Als de auto 60 maanden in bezit is.
3. Accessoires vallen buiten de BPM regeling als de auto reeds op kenteken staat.
4. Voor de inkomstenbelasting is de termijn 60 maanden nadat de auto op kenteken is gesteld. De regeling van auto's die voor 1 juli 2012 op kenteken zijn gesteld en de oorspronkelijke bijtelling behouden (overgangsregeling) is hier niet van toepassing omdat de auto niet meer in bezit is van de 1-7-2012 eigenaar.
5. U moet de auto in ieder geval fiscaal over minimaal 5 jaar afschrijven. Een gemiddelde restwaarde is 20% van de oorspronkelijke catalogusprijs.   

Administratiekantoor Frelo
Alex
Legend

« Alex Antwoord #226 Gepost op: 22 februari 2015, 18:28 »

Bedankt voor de gegeven antwoorden!

Nog ter bevestiging van vraag 2:
Dus als de vorige auto-eigenaar de auto reeds 2 jaar in gebruik heeft gehad, betekent het evengoed dat ik de auto eerst 60 maanden zelf in gebruik moet hebben voordat het bijtellingspercentage voor de btw van 2,7% naar 1,5% wordt bijgesteld?

Groet,
Alex
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #227 Gepost op: 23 februari 2015, 09:20 »

Dag Alex

Dat zie je goed.

Groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

LinkedIn
ABR73
Newbee

« ABR73 Antwoord #228 Gepost op: 24 februari 2015, 20:56 »

Ik heb een tweedehands auto met grijskenteken gekocht van 2009. Btw is verrekenbaar
Catalogus prijs 65.000
Aanschafwaarde 15.000 excl. btw. Btw is gewoon betaald bij aanschaf.

Ik vraag mij als ik de btw niet terug vraag, ik dan ook niet de btw bijtelling  van 2,5% hoef te betalen. Als ik de auto 5 jaar rij is dat namelijk onvoordelig gezien de hoge cataloguswaarde. Of is de bijtelling nooit hoger dan de daadwerkelijk betaalde btw?

Hoe zit het dan met de btw op onderhoudskosten, benzine e.d.. Mag ik die dan ook niet verrekenen? Of staat dat los van de btw bijtelling.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ps ik heb niet zo veel zin om een km administratie bij te houden aangezien ik ook 90% prive met de auto rij.
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #229 Gepost op: 24 februari 2015, 22:25 »

Quote : ABR73 op 24 februari 2015, 20:56
Ik heb een tweedehands auto met grijskenteken gekocht van 2009. Btw is verrekenbaar
Catalogus prijs 65.000
Aanschafwaarde 15.000 excl. btw. Btw is gewoon betaald bij aanschaf.

Ik vraag mij als ik de btw niet terug vraag, ik dan ook niet de btw bijtelling  van 2,5% hoef te betalen. Als ik de auto 5 jaar rij is dat namelijk onvoordelig gezien de hoge cataloguswaarde. Of is de bijtelling nooit hoger dan de daadwerkelijk betaalde btw?

Hoe zit het dan met de btw op onderhoudskosten, benzine e.d.. Mag ik die dan ook niet verrekenen? Of staat dat los van de btw bijtelling.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ps ik heb niet zo veel zin om een km administratie bij te houden aangezien ik ook 90% prive met de auto rij.

Dag ABR

Als je de BTW op de aanschaf niet terugvraagt, dan merk je de auto voor de BTW aan als privé. Dan geen correctie van 2,7% voor privé maar dus ook geen aftrek van 'verbruiks-BTW'.

De BTW-privé-correctie is niet gemaximeerd tot de werkelijke BTW, dus je hebt de volgende keuzes:

1. geen BTW terugvragen, geen BTW-privé-correctie, geen aftrek van verbruiks-BTW
2. wel BTW terugvragen, geen KM-admin, wel 2,7% BTW-privé-correctie, alle verbruiks-BTW aftrekbaar
3. wel BTW terugvragen, wel KM-admin en dan maar 10% van de verbruiks-BTW terugvragen.

Bij optie 2 de kanttekening dat als de fiscus kan vaststellen dat jij de auto voor 90% privé gebruikt dat dan de correctie privé hoger uit kan vallen. De 2,7% correctie is een goedkeurend beleid indien uit je boeken en bescheiden niet te herleiden valt wat het werkelijk zakelijk gebruik is. Gezien de nieuwprijs van 65k zul je daar echter geen last van hebben (tenzij je wel heel veel rijdt).

groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

LinkedIn
ABR73
Newbee

« ABR73 Antwoord #230 Gepost op: 24 februari 2015, 22:34 »

Dank je wel joost, helder verhaal!
KindSupport
Super Senior

« KindSupport Antwoord #231 Gepost op: 27 februari 2015, 10:19 »

Kan optie 1. nog aangevuld worden met dit: wel KM-admin en dan maar 10% van de verbruiks-BTW terugvragen.

Dus dan wordt het uiteindelijk: 1. geen BTW terugvragen, geen BTW-privé-correctie, geen aftrek van verbruiks-BTW, wel KM-admin en dan maar 10% van de verbruiks-BTW terugvragen.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl
Createch
Newbee

« Createch Antwoord #232 Gepost op: 5 maart 2015, 11:27 »

Ik heb de volgende vraag:

Mijn situatie:
- Vorig jaar een nieuwe auto gekocht (was van plan om deze zakelijk te maken)
- BTW over aanschafkosten als voorbelasting afgetrokken
- BTW over de gebruikskosten afgetrokken
- Ik heb al mijn zakelijke ritten genoteerd. (80% zakelijk)

Nu kom ik erachter dat het prive voordeliger is.

1. Is het mogelijk om mijn zakelijk te houden voor de BTW (aftrek over aanschafkosten + gebruikskosten) en voor de IB-aangifte prive? Of moet ik de afgetrokken BTW terugbetalen?
2. En hoe zit het met BTW-correctie dan? Betaalt ik dan over mijn prive/zakelijk KM-verhouding BTW-correctie? En moet ik dan de BTW over aanschafkosten delen door 5. Dus elke jaar met 1/5 berekenen? Of moet ik een correctie van 2,7% over de cataloguswaarde toepassen?
3. Kan ik deze BTW-correctie nog ergens van aftrekken? Opgeven als verlies bij mijn IB?
Brood
Legend

« Brood Antwoord #233 Gepost op: 5 maart 2015, 13:12 »

Als je ervoor zorgt dat je de auto prive betaalt (incl BTW) , dan is deze dus prive.

De betaalde BTW (=BTWauto) kun je zakelijk nemen (etiketteren) :  BTWauto  aan Prive (storting) en in voorbelasting aangeven.

De zakelijke BTW voor gebruik/onderhoud/brandstof kun je terugvragen naar de verhouding (ZV).  Dus niet direct terugvragen , maar op het eind van het jaar.

ZV = zakelijke kilometers/ totale kilometers (aantoonbaar maken).

Een correctie (herziening) kun je opvoeren met 1/5*(1-ZV)*BTWauto:  Prive (opname) aan BTW Prive en aangeven bij Prive(omzet) .  Na 5 jaar (gebruik) is dit niet meer nodig.
ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #234 Gepost op: 5 maart 2015, 17:18 »

In geval van een eenmanszaak is de auto keuzevermogen. Je mag zelf kiezen of de auto ondernemingsvermogen is of privévermogen. Op een eenmaal gemaakte keuze kun je in beginsel echter niet terugkomen. Je legt de keuze vast door de auto op te nemen in de administratie - of juist niet. Voor de omzetbelasting maak je die keuze in beginsel uiterlijk bij het indienen van de aangifte over het tijdvak waarin de btw is verschuldigd: de btw op de auto zit dan wel of niet in de btw-aangifte. Voor de IB doe je dit uiterlijk bij het indienen van de aangifte IB. Uiterlijk op dat moment ligt immers in je administratie vast of het ondernemingsvermogen of prive is. De vraag is dus of je de keuze al hebt gemaakt of niet.

1. De keuze voor de btw staat los van de keuze voor de IB, dus in beginsel kan dat.

2. Als voor btw-aftrek hetb gekozen, is alle btw op de autokosten volledig aftrekbaar (mits je volledige vooraftrek hebt en dus geen vrijgestelde prestaties verricht). Het privégebruik wordt aangemerkt als belaste dienst, de btw daarover neem je op in het laatste tijdvak over het jaar (dus voor het hele jaar in een keer. Daarbij heb je twee mogelijkheden: op basis van de werkelijke verhoudingen, of met gebruikmaking van het forfait. In beide gevallen heb je de eerste 5 jaar te maken met de 'afschrijvings-btw'. Bij de correctie op basis van werkelijke verhoudingen door 20% van de aanschaf-btw mee te nemen, bij het forfait door uit te gaan van het hoge forfait van 2,7%. Hoofdregel is overigens de werkelijke verhouding. Het is dus niet zo dat als je kiest voor de werkelijke verhouding, je pas aan het einde van het jaar je btw terugkrijgt, maar andersom: je krijgt steeds de volledige btw terug, maar aan het einde van het jaar moet je het privegebruik alsnog afdragen.

3. Als de auto voor de IB zakelijk is, dan kun je de btw-correctie aftrekken van de winst. Dat zijn dan immers gewoon autokosten en voor eventueel privegebruik heb je in de IB al de bijtelling. Is de auto prive, dan kun je geen autokosten aftrekken en dus ook de prive-btw niet. Althans, die kosten worden geacht al in de 19 cent/km te zitten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".
Createch
Newbee

« Createch Antwoord #235 Gepost op: 5 maart 2015, 17:46 »

Bedankt voor je reactie.

Dus in principe is het bijna altijd voordeliger om een nieuwe auto zakelijk aan te merken voor de btw.

-Wat als ik later mijn auto verkoop (IB prive)? Hoe moet ik dan dit in mijn administratie boeken.
1. verkoopfactuur met BTW,
2. verkoopbedrag zonder BTW als kosten boeken? Is het dan niet vreemd dat mijn omzet omhoog gaat?

- En ik had al een suppletieformulier ingevuld om deze ontvangen BTW terug te betalen. Wat kan ik nu doen? Opnieuw een suppletieformulier invullen of eerst wachten op de brief van de BD?
ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #236 Gepost op: 6 maart 2015, 11:46 »

Het is altijd aan te raden om goed door te rekenen wat de gevolgen van beide mogelijkheden zijn. Daarbij moet je ook in aanmerking nemen dat als je kiest voor privevermogen voor de omzetbelasting, je geen aftrek van aanschaf-btw hebt, maar wel de btw met betrekking tot het gebruik en onderhoud kunt aftrekken, in de verhouding zakelijk/privégebruik. Dus ook met een priveauto kun je dus gedeeltelijke aftrek hebben. Zeker als je uitgaat van de werkelijke verhoudingen, zal de keuze voor zakelijk vaak voordeliger zijn, omdat je dan immers ook (een stuk van) de aanschaf-btw terugkrijgt.

Bij verkoop moet je dan inderdaad btw berekenen en afdragen, maar voor de IB doe je daar verder niets mee. De auto komt voor de IB immers niet voor in de administratie als je voor privevermogen hebt gekozen (voor de IB). Wel aantekenen waarom de omzet voor de omzetbelasting niet overeenkomt met de omzet voor de IB, dan kun je dat later indien nodig makkelijk terughalen en weet je nog wat er is gebeurd.

Als je de suppletie al hebt ingediend en dat ongedaan wil maken, zou ik op de naheffingsaanslag wachten en daar bezwaar tegen maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".
Createch
Newbee

« Createch Antwoord #237 Gepost op: 6 maart 2015, 12:09 »

Bedankt voor je informatie.

- Hoe zit het met de factuur als ik mijn prive-auto verkoop. Moet ik dan wel een factuur maken en het bedrag ex. BTW als kosten opgeven? Of hoe kan ik dit het beste in mijn administratie verwerken, zodat mijn omzet/winst wel in orde is?

- Suppletie. Het is dus voldoende om alleen op de naheffingsaanslag een bezwaar te maken. Opnieuw een suppletie indienen is niet nodig?

- correctie privegebruik BTW-aanschafkosten. De correctie voor het privegebruik (1/5 BTW aanschafkosten) had ik niet in mijn laatste BTW-aangifte niet verwerkt. Moet hiervoor een suppletie formulier invullen of kan ik deze ook verwerken in kwartaal 1 2015? Bedrag is lager dan €1000.
Alex
Legend

« Alex Antwoord #238 Gepost op: 11 maart 2015, 22:24 »

Quote : ronaldinho op  5 maart 2015, 17:18
In geval van een eenmanszaak is de auto keuzevermogen. Je mag zelf kiezen of de auto ondernemingsvermogen is of privévermogen. Voor de omzetbelasting maak je die keuze in beginsel uiterlijk bij het indienen van de aangifte over het tijdvak waarin de btw is verschuldigd: de btw op de auto zit dan wel of niet in de btw-aangifte. Voor de IB doe je dit uiterlijk bij het indienen van de aangifte IB. Uiterlijk op dat moment ligt immers in je administratie vast of het ondernemingsvermogen of prive is. De vraag is dus of je de keuze al hebt gemaakt of niet.

Ronaldinho,

Als je als eenmanszaak een nieuwe auto of occassion koopt en de factuur op naam van de eenmanszaak laat zetten, dan kies je toch impliciet al voor een volledig zakelijke auto?
De keus lijkt mij alleen nog open te staan als de factuur aan de eigenaar is gericht en niet aan de eenmanszaak zelf. Of ligt dit iets genuanceerder?

Verneem t graag,
Alex
ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #239 Gepost op: 12 maart 2015, 13:57 »

Quote : Alex op 11 maart 2015, 22:24
Of ligt dit iets genuanceerder?

Een heel stuk zelfs. Het kan wel een indicatie zijn, maar meer ook niet. Althans, bij een eenmanszaak. Bij een bv ligt dat anders, maar dan heb je het over een zelfstandige rechtspersoon.

Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons