intracommunautaire levering hoe controleren ?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: intracommunautaire levering hoe controleren ? (269 keer gelezen)
JLely
Junior

« JLely Gepost op: 8 januari 2017, 15:42 »

hoi,

Als ik een intracommunautaire levering stuur naar bijv duitsland, ik krijg een btw nummer op van de Duitse ondernemer, maar hoe kan ik nou controleren of hij het opgeeft bij de belastingdienst.. ik geef het zelf wel op, maar wil niet achteraf alsnog de btw moeten betalen over de btw vrije goederen die ik dan uitstuur..

als ik hem de nederlandse btw reken , is hij niet blij want die kan hij niet terugvragen.. maar wil er wel zeker van zijn dat hij de duitse btw dan opgeeft..

exhaeller
Legend

Re: intracommunautaire levering hoe controleren ?
« exhaeller Antwoord #1 Gepost op: 8 januari 2017, 16:17 »

Je moet gewoon het BTW nummer controleren (in de VIES database) en zelf een opgaaf ICP doen.
Dat is alles.

De rest is jouw probleem niet (is en zaak tussen afnemer en belastingdiensten).

Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #2 Gepost op: 8 januari 2017, 16:36 »

Ter aanvulling op het antwoord van exhaeller ... de link vindt je hier: Systeem voor de uitwisseling van BTW-informatie (VIES) geldigverklaring BTW-nummer....

Quote : JLely op  8 januari 2017, 15:42
als ik hem de nederlandse btw reken, is hij niet blij want die kan hij niet terugvragen ...

Ook dan kan hij de Nederlandse btw terugvragen ... met een beetje extra moeite, dat dan weer wel.

Quote : JLely op  8 januari 2017, 15:42
... maar wil er wel zeker van zijn dat hij de duitse btw dan opgeeft.

Als je een ICP-opgave hebt gedaan, dan is de rest niet jouw verantwoording en ook niet jouw probleem. De Europese Belastingdienst werken op btw-gebied goed samen, wees maar niet bezorgd.

zie ook: Waar vindt u de opgaaf ICP?
"De opgaaf ICP vindt u op het beveiligde gedeelte van onze internetsite, onder 'Overige formulieren'. U kunt ook aangifte- of administratiesoftware gebruiken."

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
JLely
Junior

« JLely Antwoord #3 Gepost op: 8 januari 2017, 16:38 »

Top. Ja ik rekende voorheen wel altijd de NL btw, maar nu het wat groter wordt, en er wat meer ondernemers in belgie/duitslands/frankrijk zijn krijg ik vaker de vraag, maar dan is het enkel hun btw nr controleren, en klaar.

Bedankt voor het snelle antwoord iig !
herman van der helm
Don Quichotte jr.
Legend

« herman van der helm Antwoord #4 Gepost op: 8 januari 2017, 18:51 »

En goed bewijs hebben dat de goederen inderdaad naar het buitenland gegaan zijn.

www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller®
www.gezondbelast.nl - Gezond Belast
www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
Logic4l
Legend

« Logic4l Antwoord #5 Gepost op: 9 januari 2017, 06:13 »

Verstuur de goederen ook zelf naar je klant toe. Dan heb je naast de VIES controle ook bewijs dat je de goederen naar het betreffende land hebt verstuurd.

Maarten Versluis

Logic4l B.V.
Logic4l Transport Solutions
http://www.logic4l.com
BJM
Adviseur douane / BTW- Gerlach & Co Europese Douane Service
Legend

« BJM Antwoord #6 Gepost op: 9 januari 2017, 12:54 »

Quote:
Ook dan kan hij de Nederlandse btw terugvragen ... met een beetje extra moeite, dat dan weer wel.

Nou, met een heel veel beetje extra moeite..... I.i.g. niet met een electronisch teruggaafverzoek.

Maar TS hoeft zich inderdaad niet veel zorgen te maken. Formeel geldt de eis dat "De goederen aldaar zijn onderworpen aan de heffing van belasting" maar dit is uiteraard niet controleerbaar voor de leverancier.

In het Voorschrift inzake de bij de WOB 1968 behorende tabel II staat het als volgt:

"Indien de afnemer bij de aankoop zijn BTW-identificatienummer opgeeft, mag de leverancier ervan uitgaan dat de afnemer de goederen intracommunautair zal verwerven en dat deze verwerving niet onder de uitzonderingsregeling van artikel 1a, tweede lid, van de Wet valt. De leverancier zal de aanspraak op toepassing van het nultarief voor het overige uiteraard dan nog wel op de gebruikelijke wijze met boeken en bescheiden moeten kunnen aantonen."

Het is wel van belang om het BTW-nummer regelmatig te controleren (dus of het nog steeds bestaat...).

Gerlach & Co bv  - Douane aangiftes - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons