Wetswijzing meldplicht datalekken en verhoging boetes per 01-2016

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Nieuws en artikelen
  Wetswijzing meldplicht datalekken en verhoging boetes per 01-2016
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]
Auteur  Onderwerp: Wetswijzing meldplicht datalekken en verhoging boetes per 01-2016 (7951 keer gelezen)
Norbert Bakker
Riskmanagement & Verzekeringen
Moderator

Re: Wetswijzing meldplicht datalekken en verhoging boetes per 01-2016
« Norbert Bakker Antwoord #60 Gepost op: 24 februari 2016, 16:29 »

Quote : eigenwebsite op 24 februari 2016, 16:11
Ik ben benieuwd of er ondernemers zijn die (in het verleden) reeds datalekken bij andere (online) partijen zijn tegengekomen en hier al daadwerkelijk werk van gemaakt hebben door dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens?

Hoe bedoel je datalekken bij andere partijen?

De meldplicht geldt voor datalekken binnen de de eigen organisatie
wpb.png

eigenwebsite
Super Senior

« eigenwebsite Antwoord #61 Gepost op: 24 februari 2016, 21:27 »

Dank voor het heldere schema:) Deze was mij nog niet eerder onder ogen gekomen  

Hartelijke groet,

Werner
Een logo ontwerpen, visitekaartje maken of website maken kun je anno 2017 toch zelf wel?  
eigenwebsite
Super Senior

« eigenwebsite Antwoord #62 Gepost op: 6 maart 2016, 18:52 »

Update; Allicht interessant om te melden dat er hier een discussie is geopend m.b.t. het zelf controleren van datalekken in je eigen website via Google dork..  

Hartelijke groet,

Werner
Een logo ontwerpen, visitekaartje maken of website maken kun je anno 2017 toch zelf wel?  
Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #63 Gepost op: 7 april 2016, 21:37 »

Ik weet niet of ze in Panama ook een meldplicht hebben... Maar als het niet bijwerken van je Wordpress plugin kan leiden tot de val van regeringsleiders wereldwijd en de grootste berg data voor journalisten in de geschiedenis mag je denk ik wel spreken van een datalek.   

De leukste kaartjes app is van Sieb & Oscar
eigenwebsite
Super Senior

« eigenwebsite Antwoord #64 Gepost op: 12 april 2016, 13:55 »

Quote : Ab Bauer op  7 april 2016, 21:37
Ik weet niet of ze in Panama ook een meldplicht hebben... Maar als het niet bijwerken van je Wordpress plugin kan leiden tot de val van regeringsleiders wereldwijd en de grootste berg data voor journalisten in de geschiedenis mag je denk ik wel spreken van een datalek.   

Ow wat erg! Haha, had deze nog niet eerder gezien. Even Googlen brengt me op een (aanvullend) bericht hierover in het Nederlands...

Hartelijke groet,

Werner
eigenwebsite
Super Senior

« eigenwebsite Antwoord #65 Gepost op: 13 mei 2016, 23:47 »

Quote : Norbert Bakker op 24 februari 2016, 16:29
De meldplicht geldt voor datalekken binnen de de eigen organisatie

Toch interessant om te zien hoe zich dit ontwikkelt;
http://www.nu.nl/internet/4261559/datalekken-niet-altijd-gemeld-autoriteit-persoonsgeg...   

edit: quotes gefixt
« Laatste verandering: 13 mei 2016, 23:49 door Peter Bonjernoor »

Hartelijke groet,

Werner
Ward
Usability Professional
Moderator

« Ward Antwoord #66 Gepost op: 3 juni 2016, 14:34 »

Gisteren sprak ik een ondernemer die zich keurig aan de meldplicht houdt. Hij had zojuist zijn derde datalek van het jaar gemeld. Hij is echter de enige in zijn branche, hoewel hij zeker weet dat zijn concurrenten precies dezelfde soorten datalekken hebben. Klanten, diensten, processen, hardware en software zijn grotendeels identiek.

Hij vraagt zich daarom nu af of hij wel het braafste jongetje van de klas moet blijven. Hij overweegt of de reputatieschade van te boek staan als enige die data lekt wel opweegt tegen het risico op een eventuele boete vanwege niet meer melden.

Leek me verontrustend genoeg om hier even als bijwerking te delen.

“Don’t find customers for your products, find products for your customers.” — Seth Godin
Norbert Bakker
Riskmanagement & Verzekeringen
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #67 Gepost op: 3 juni 2016, 14:50 »

Quote : Ward op  3 juni 2016, 14:34
Hij overweegt of de reputatieschade van te boek staan als enige die data lekt

Te boek staan als enige die datalekken meldt lijkt me niet negatief.

Fabrikanten en (huismerk) winkeliers van voedingsmiddelen weten al lang dat meldingen van ondeugdelijke producten goede marketing is waarmee je zelfs het journaal haalt (mits je er een meestal volkomen onnodige recall actie aan toevoegt: zoals miljoenen Mars-repen terughalen omdat er in een paar repen een hoeveelheid plastic zit dat de gemiddelde Nederlandse kleuter dagelijks binnenkauwt aan speelgoed, viltstiften en pennen)

De consument denkt onbewust: Mars neemt z'n zaken serieus, dus die reep is veilig..die neem ik!

De Autoriteit persoonsgegevens had begroot dat er tussen 1 januari en 30 april 2016 20.000 datalekken gemeld zouden worden; dat waren er uiteindelijk maar "1.300".

Nog even en iedere organisatie van enige omvang die nog géén datalek gemeld heeft, is een paria   

eigenwebsite
Super Senior

« eigenwebsite Antwoord #68 Gepost op: 28 december 2016, 13:22 »

Een klein jaar later zijn dit de globale resultaten/cijfers:
http://www.nu.nl/internet/4371533/bijna-5500-datalekken-gemeld-in-2016.html

Persoonlijk had ik verwacht dat er het afgelopen jaar meer lekken gemeld zouden worden.
Voldoen de cijfers aan jullie verwachtingen?  

Hartelijke groet,

Werner
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons