Van harte welkom op ons ondernemersforum

Kom jij ook naar ons volgende evenement?

Nieuw lettertype Dyslexie

Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Nieuw lettertype Dyslexie (18353 keer gelezen)
pewede
Super Senior

Nieuw lettertype Dyslexie 1 reus
« pewede Gepost op: 10 november 2011, 11:14 »

Er is al een en ander geschreven over dyslexie, zie hier. Nu is er een spectaculaire doorbraak met een nieuwe lettertype.
Het lettertype, "dyslexie" heeft door de vorm en spatiering een dusdanige uitwerking op een dyslect dat de tekst "gewoon" leesbaar is.
De ontwerper van dit lettertype, Christian Theo Boer heeft een  website waar dit lettertype te bekijken en te bestellen is.
Dyslexie is al commercieel gemaakt en kan besteld worden voor thuis- en zakelijk gebruik. Je kunt zelfs een knop op je website zetten die alles in 1 keer omzet naar dyslexie.ttf. wat weer veel commerciele kansen biedt voor de ondernemers.
Ik vind het een geweldige doorbraak!

[titel aangepast - mod]
« Laatste verandering: 10 november 2011, 12:56 door TwaBla »
Iwan van Geelen
AKA doingbusiness.n l
Expert Member
Legend

Re: Nieuw lettertype Dyslexie
« Iwan van Geelen Antwoord #1 Gepost op: 10 november 2011, 13:26 »

Heel goed, kwam het laatst ook tegen op http://www.dutchcowgirls.nl/offline/5109

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
JorisL
Junior

« JorisL Antwoord #2 Gepost op: 16 november 2011, 11:48 »

Gaaf, als het echt zo goed werkt. Dat lettertype zou in alle boeken en examens/tentamens van alle opleidingen ook gebruikt moeten worden. Ik stuur dit meteen door naar een paar vrienden die dyslectisch zijn.

Ik geloof dat we elkaar horen te helpen. Met Cliendo maken wij het werk van coaches, zorg & hulpverleners makkelijker.

Ons doel is het maken van het makkelijkste online ECD / Cliëntvolgsysteem.

http://cliendo.nl
Sabra
Digitaal Creatief
Legend

« Sabra Antwoord #3 Gepost op: 16 november 2011, 14:21 »

Super zeg, ik las het gister in de krant. Ik denk dat veel mensen hiermee geholpen zouden zijn.

Merkava
Legend

« Merkava Antwoord #4 Gepost op: 16 november 2011, 15:54 »

En niemand die het opvalt dat dit zogenaamde nieuwe lettertype wel erg vele wegheeft van Verdana?

Gewoon weer een staaltje slachtoffer marketing dat klakkeloos door iedereen wordt doorgepapagaaid.
willemj
Legend

« willemj Antwoord #5 Gepost op: 16 november 2011, 16:01 »

Quote : Merkava op 16 november 2011, 15:54
En niemand die het opvalt dat dit zogenaamde nieuwe lettertype wel erg vele wegheeft van Verdana?

Jawel. Maar bij de Universiteit van Twente hebben ze onderzoek gedaan naar de effectiviteit van dit lettertype wat toch echt anders is. Nu is de conclusie niet heel overtuigend maar toch. (Bron: Dec 2010, Renske de Leeuw, Special Font For Dyslexia?)

Quote:
Conclusion: Reading with the font “Dyslexie” does not improve the reading speed for reading words. However some specific type of reading errors are decreased, but others are increased. Overall the dyslectics read fewer errors while reading the words printed in the font “Dyslexie”. Further research in needed to examine the hypotheses that the reading speed and accuracy increases while reading texts that are printed in the font “Dyslexie”.

De openingspost met 'doorbraak' en 'de tekst "gewoon" leesbaar is' is dus nogal overtrokken. Sterker nog in dit rapport lees ik ook:

Quote:
The development of the font “Dyslexie” was especially made for texts (Boer, 2009). This study was conducted with words. A follow up study with sentences and texts, printed in the font “Dyslexie” could give information about the reading speed and accuracy on text level.

Het onderzoek is dus niet eens uitgevoerd op volledige teksten.
« Laatste verandering: 16 november 2011, 16:11 door Willem Joosten »
Merkava
Legend

« Merkava Antwoord #6 Gepost op: 16 november 2011, 16:27 »

@Willem,

Bedankt voor de link naar het onderzoek.

Een studie van een Nederlandse Universiteit is voor mij trouwens een alarmbel en geen aanbeveling.   

Ook grappig dat in het rapport zelf verschillende fonts door elkaar worden gebruikt.

Hans v Nijnatten
Inventigator ( '-_-)
Ambassadeur
Legend

« Hans v Nijnatten Antwoord #7 Gepost op: 16 november 2011, 19:35 »

Ben zelf dyslecticus en heb een zoon (16) die het in nog een veel ergere mate is. Ik heb het lettertype (dat eerst gratis was maar nu niet meer    ) geprobeerd en ik vind het helemaal niets. Ook zoon niet. Heb ook het gratis Lexia lettertype geprobeerd en dat is iets beter maar Verdana leest voor mij het best.
Binnen dyslexie zijn er blijkbaar weer behoorlijk grote verschillen. Voor de ene werken grotere letters en voor de ander een ander lettertype.
« Laatste verandering: 16 november 2011, 19:38 door Hans van Nijnatten »

https://www.kemdirectwebshop.nl Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.
Jeannine vdLinden
Legend

« Jeannine vdLinden Antwoord #8 Gepost op: 16 november 2011, 22:31 »

Gezien dat er geen onderscheid gemaakt werd tussen vormen van dyslexie in het onderzoek, ik vraag me af wat de waarde hiervan is.  Met een dyslexie verklaring ben je er nog niet: het is een beschrijving en geen diagnose.  De oorzaak kan van meerdere hoeken uit komen.

Het is net alsof je zegt:  onder mensen met koorts, een antibioticum heeft sommigen geholpen en anderen niet.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom.  Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl
herman van der helm
Uitvonder
Legend

« herman van der helm Antwoord #9 Gepost op: 16 november 2011, 22:33 »

Het enige wat goed werkt voor dyslectici is het voorlezen van teksten. Dit is met de huidige techniek simpel te realiseren. Als vader van drie dyslectische kinderen heb ik dit op hun middelbare school weten te realiseren met voorleessoftware (Kurzweil). Juist het voorlezen heeft gezorgd dat ook het automatiseren en het lezen zonder voorleeshulpmiddel enorm is verbeterd. Ik denk dat een ander font geplaatst moet worden in het rijtje grotere letters en langer de tijd voor het examen. Het echte probleem, namelijk het niet zien wat er staat, los je er niet mee op.

www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller®
www.gezondbelast.nl - Gezond Belast
www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
willemj
Legend

« willemj Antwoord #10 Gepost op: 17 november 2011, 00:53 »

Quote : herman van der helm op 16 november 2011, 22:33
Ik denk dat een ander font geplaatst moet worden in het rijtje grotere letters en langer de tijd voor het examen. Het echte probleem, namelijk het niet zien wat er staat, los je er niet mee op.

Las toevallig onlangs een stukje over een onderzoek door Georgetown medical center waaruit blijkt dat je bekende bekende woorden als één geheel danwel een soort afbeelding ziet. Het vermoeden is dat bij bepaalde typen dyslexie dat proces niet goed loopt. Wat zou kunnen betekenen dat een betere afbeelding, door het gebruik van een bepaald lettertype, helpt. In eerste instantie was ik dan ook niet sceptisch.

Als ik het goed begrijp was dit specifieke lettertype gratis. Nu, na een onderzoek met een marginaal resultaat en een hoop media heisa, kost het 445 euro voor een licentie voor persoonlijk gebruik. Hoort dit draadje niet in 'marketing & commercie'?
Quibke
Legend

« Quibke Antwoord #11 Gepost op: 17 november 2011, 01:04 »

Heb zelf geen tot weinig verstand van Dyslexie, maar in de tijd van mijn boekhandel, heb ik een mooie boekpresentatie mogen organiseren voor Fienesse-Finesse

Misschien dat dit naslagwerk een tip kan zijn voor de dyslexie mensen onder ons.
Hans v Nijnatten
Inventigator ( '-_-)
Ambassadeur
Legend

« Hans v Nijnatten Antwoord #12 Gepost op: 17 november 2011, 09:15 »

Quote : Willem Joosten op 17 november 2011, 00:53
Als ik het goed begrijp was dit specifieke lettertype gratis. Nu, na een onderzoek met een marginaal resultaat en een hoop media heisa, kost het 445 euro voor een licentie voor persoonlijk gebruik. Hoort dit draadje niet in 'marketing & commercie'?

Precies. Je kan je afvragen of dit in enige verhouding staat tot de inspanning/waarde. Het was ook nog een afstudeer opdracht, dus betaald door de belastingbetaler. Heel veel van de hulpmiddelen zijn trouwens erg duur. Ook de voorleessoftware van Kurtzweil. Die heb ik ook geprobeerd maar zowel zoon als ik worden zo afgeleid door de computerstem dat de tekst niet "binnenkomt". Altijd eerst proberen dus voor je zoiets aanschaft. Zoon scoort overigens heel hoog op de zogenaamde luistertoetsen dus in principe zou voorlezen wel moeten werken.

Ben in het algemeen ook geen voorstander van (dure) hulpmiddelen (anders dan spellingscontrole) tenzij het echt niet anders gaat. Met een beetje inspanning, ondersteuning (RT,planning) en extra tijd komen de meesten er ook.

https://www.kemdirectwebshop.nl Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #13 Gepost op: 17 november 2011, 09:35 »

Quote:
Als ik het goed begrijp was dit specifieke lettertype gratis. Nu, na een onderzoek met een marginaal resultaat en een hoop media heisa, kost het 445 euro voor een licentie voor persoonlijk gebruik. 

Bij mijn weten € 70,- voor persoonlijk gebruik. Toen het gratis was, was er nauwelijks aandacht, nu het op de iets meer commerciële toer gaat is er veel media-aandacht en worden er zelfs boeken in dit lettertype gedrukt.

Quote:
Hoort dit draadje niet in 'marketing & commercie'?

IMHO niet. Dit is een innovatie.  Maar op zich wel al een interessante afweging ( en wellicht zelfs voer voor een leuke discussi in M&A) over hoe een (semi-)commerciële aanpak tot betere resultaten kan leiden dan een low level filantropische benadering.

--- off topic ---

Quote:
Ben in het algemeen ook geen voorstander van (dure) hulpmiddelen (anders dan spellingscontrole) tenzij het echt niet anders gaat. Met een beetje inspanning, ondersteuning (RT,planning) en extra tijd komen de meesten er ook.

Als onderdeel van RT komen de hulpmiddelen ook voor vergoeding van de zorgverzekeraar in aanmerking. Ik zal mijn mede-MR lid en remedial teacher eens vragen naar haar bevindingen/opinie over dit lettertype.

Jeannine vdLinden
Legend

« Jeannine vdLinden Antwoord #14 Gepost op: 17 november 2011, 09:49 »

@Hans:  Ik zou zeggen, watch this space.  De ontwikkelingen in Text-to-speech gebeuren nu in rap tempo, er zijn er al gratis apps die gebruikt kunnen worden maar dan met beperkt functionaliteit.  NaturalSoft, een voorlees programma, staat nu te koop voor 50 dollar, en Windows 7 heeft zowel voorleesmogelijkheden als spraak-gedreven operatie ingebouwd.

De slechte nieuws is dat maar weinig van deze mogelijkheden in het Nederlands nu verkrijgbaar zijn.  Wel is er Fluency, die minder toeters en bellen heeft, en van wie de stem inderdaad een beetje machinale klinkt maar nog doet hij het goed.  Er zijn er ook open-source projecten voor Nederlands, ik ken  NeXTeNS en NVDA maar ik weet zelf niet in welke stadion deze verkeren.  Ook is er Dragon Naturally Speaking, die is ook best duur maar kan met korting gekocht worden door biv. Slim.nl.

Maar in ieder geval, het verandert snel in TTS-land, dus blijf het in de gaten houden.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom.  Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl
Pagina's: [1] 2  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons