Naam van zaak registeren, Internationaal. (Merknaam?)

Higherlevel.nl
  Innovatieve nieuwe ideeën
  Intellectueel eigendomsrecht en productbescherming
  Naam van zaak registeren, Internationaal. (Merknaam?)
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Naam van zaak registeren, Internationaal. (Merknaam?)  (3622 keer gelezen)
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Re: bescherming door handelsnaam of merk?
« TwaBla Antwoord #15 Gepost op: 23 november 2017, 13:29 »

Burgerking, Pizza Hut, Bakker Bart, Toys'R Us, Computerworld: er zijn veel merknamen die bestaan uit een combinatie van beschrijvend+synoniemabel. Het is bijna de succesformule van duidelijkheid + onderscheid.

Worstenkoning, Frikandellenvlaai, Choco Circus, Spermabank, Kaasland, Beddenberg, Enzovoort.

Ben wel benieuwd naar de reactie van vraagsteller...

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
Highio
Moderator

Re: Naam van zaak registeren, Internationaal. (Merknaam?)
« Highio Antwoord #16 Gepost op: 23 november 2017, 15:01 »

Massoud is ongetwijfeld lekker verder aan het ondernemen.

Zie eens NFV.nl/formules op (sub)sector en branche. Daar vind je onder kleine ketens wat het eerste richtpunt zo ongeveer zou kunnen zijn.

Hoe gaan jouw 'gelijken' om met handelsnamen of merken en merkbescherming?

Heb je al eens een beurs bezocht waar franchiseformules zich presenteren?

Groet,

Highio

HL guest hospitality team member.
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Re: bescherming door handelsnaam of merk?
« TwaBla Antwoord #17 Gepost op: 23 november 2017, 15:33 »

Het is wel handig wanneer er naast de handelsnaam nog andere elementen zijn waarmee jouw 'formule' onderscheidend is. Op prijs of snelheid concurreren is in de afhaal- en bezorg-sector niet zo slim. Dan kom je al snel bij product uit.

Is het halal? Kosher? Duurzaam verpakt? Langer warm? Extra lekker? Of is het gewoon de volle breedte van de cafetaria-groothandel zonder enige eigen receptuur / signatuur?

Bij The Döner Company zie je dat zowel de aanpak als de look zijn opgestrakt. Niet meer de klassieke kebab-shop. Kijk ook eens naar Broodje Mario en Broodje Gerry waar de versheid van de broodjes een uniek aanbod opleveren. Dat wel makkelijk te kopiëren is...   

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
anononiemPH
Lawyer M&A - Ondernemingsrec ht
Super Senior

Re: Naam van zaak registeren, Internationaal. (Merknaam?) 1 reus
« anononiemPH Antwoord #18 Gepost op: 23 november 2017, 18:16 »

Beste Highio, ik heb inderdaad vier berichten geplaatst want ik kon niet vinden hoe ik mijn eerdere bericht aanvul. Waren mijn links al eerder vermeld? Mijn excuses.

het gaat om www.boip.int welke het Benelux merkenbureau is

verder is dit een goede site om wereldwijd te zoeken naar merken:

https://www.tmdn.org/tmview/welcome

Een registratie van je merk bij het Benelux merkenbureau kost EUR 240 en geldt tien jaar en ongeacht hoeveel klasses je aanmerkt (dus welke producten je je merk voor wilt registreren). Verder is het voordeel om bij BOIP te beginnen dat het prioriteit geeft indien je later wenst uit te breiden internationaal de BOIP inschrijving geeft dan aan dat je dit merk al gebruikte.  Indien je binnen zes maanden na je eerste depot (bijvoorbeeld in de Benelux) bescherming wilt in andere landen, kun je zgn. prioriteit (of voorrang) inroepen. Dit houdt in dat latere depots (of het nu om een depot van een nationaal merk, een Internationaal merk of een Uniemerk gaat) dezelfde beschermingsdatum krijgen als uw eerste depot.

Dank voor alle bijdragen en comments altijd welkom!
Hans v Nijnatten
Inventigator ( '-_-)
Ambassadeur
Legend

Re: Naam van zaak registeren, Internationaal. (Merknaam?)
« Hans v Nijnatten Antwoord #19 Gepost op: 23 november 2017, 20:35 »

#offtopic Phileine: Je kan tot 2 uur na een post deze nog aanpassen of aanvullen. Klik dan (op tijd) op het blokje "verander" rechts boven de post.

Kleine correctie. Je kan voor 240 Euro tot 3 merkklassen registeren. Dat is doorgaans voldoende. Ook vermeldenswaardig wellicht dat je bij weigering of een geslaagde oppositie dit geld niet terug krijgt.

https://www.kemdirectwebshop.nl Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.
Marco van den Maagdenberg
Moderator

Re: Naam van zaak registeren, Internationaal. (Merknaam?) 1 reus 1 kneus
« Marco van den Maagdenberg Antwoord #20 Gepost op: 25 november 2017, 22:39 »

Ik heb een aantal niet terzake doende reacties verwijderd.
Vriendelijk verzoek om alleen te reageren op een wjjze waar ts mee geholpen wordt
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons