Vragen m.b.t. starten detacheringsbureau

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Vragen m.b.t. starten detacheringsbureau (1721 keer gelezen)
superduke990
Newbee

Karma: 0

Berichten: 3

Vragen m.b.t. starten detacheringsbureau
« superduke990 Gepost op: 5 juni 2018, 17:25 »

Beste mede-ondernemers,

Ik heb al vele uren zitten lezen op dit interessante forum, maar krijg helaas op een aantal vragen niet een duidelijk antwoord. Vandaar een eigen topic, dus ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen?


Ik ben onlangs een detacheringsbureau begonnen, het betreft een Holding BV en een Personeels BV. Hieronder een stukje uitleg en een aantal vragen, bijvoorbaat alvast bedankt voor jullie reacties!

FASE 1 <afgerond>
Vanuit de Personeels BV verhuur ik mezelf aan een andere detacheerder, deze is preferred supplier bij de eindklant. Via deze detacheerder word ik dus weggezet bij de eindklant. Het betreft een opdracht voor een half jaar, met optie tot verlenging. Ik stuur maandelijks een managementfactuur van de Holding BV naar de Personeels BV. Verder krijg ik uiteraard elke maand salaris uit de Holding BV en betaal hierover loonbelasting. Ik doe dit om snel kapitaal op te bouwen en zal dit naar verwachting gaan afbouwen zodra ik met personeel ga werken;

De belastingdienst ziet mij (uiteraard) als DGA, hierdoor zie ik op mijn salarisstrook alleen inhouding van de ZVW premie. Een DGA is doorgaans niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen (WW, ZW, WIA). Dit komt doordat een gezagsverhouding ontbreekt en de DGA niet tegen zijn wil in kan worden ontslagen.

Vragen:
- heb ik hiervoor eigenlijk een VAR nodig of is dat echt alleen voor ZZP'ers?
- kan de belastingdienst bovenstaand zien als verkapt dienstverband? Zo ja, wat kan ik doen om dit te voorkomen:
    - ik zit 5 dagen per week op kantoor bij de eindklant, maar mag wel starttijd/eindtijd bepalen;
    - ik geef zelf invulling aan mijn werkzaamheden om tot het gewenste resultaat te komen;
    - er wordt geen toezicht gehouden op mijn werkzaamheden;
- ik heb op dit moment alleen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en heb een rechtsbijstandsverzekering in aanvraag, welke verzekeringen raden jullie nog meer aan?


FASE 2 <loopt>
Personeel aannemen (gespreken lopen al) en organisatie professionaliseren.

Vragen:
- CAO; liefst wil ik niet vallen onder een (uitzend) CAO, want ik wil mijn eigen personeelhandboek schrijven.
    - heb ik hierin uberhaubt een keus?
- pensioenfonds; ik val waarschijnlijk onder pensioenfonds Stipp?
    - heb ik hierin een keus?
    - betekend dit dan ook dat ik automatisch onder de (uitzend) CAO val?
- (lease)auto's; leasen of de eerste paar zelf kopen uit de BV met de kop er af?
- verzekeringen; welke aanvullende verzekeringen zijn absoluut nodig wanneer personeel in dienst komt?
- heb ik een SNA-keurmerk nodig of is dit verplicht?
- zijn er verder nog zaken waar ik aan moet denken of zelf nog niet aan gedacht heb?
    - zo voldoe ik bijvoorbeeld wel aan de WAADI.


Bijvoorbaat alvast bedankt voor jullie reacties!

.
Norbert Bakker
Adviseur risicobeheer en verzekeringen
Moderator

Karma: 1146

Berichten: 10982



Re: Vragen m.b.t. starten detacheringsbureau
« Norbert Bakker Antwoord #1 Gepost op: 5 juni 2018, 22:03 »

Beste Superduke,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Je stel een héle hoop vragen ineens, waardoor reacties wellicht wat verwarrend en onoverzichtelijk worden.

Toch een poging:

Quote:
heb ik hiervoor eigenlijk een VAR nodig
 
Een VAR is net als de Gulden: afgeschaft, geschiedenis en niet meer geldig. Kortom: nee.

Quote:
of is dat echt alleen voor ZZP'ers?
 
Jij bènt ZZP-er.   
FF serieus: ZZP-er is een vrij inhoudsloze containerterm, en in relatie tot jouw vraag niet relevant. Het gaat er om of je voor deze werkzaamheden zelfstandige bent of niet. Die vraag verandert zelfs of ook niet als je personeel gaat aannemen: voor de opdrachten die jij zelf uitvoert blijft die zelfstandigheidsvraag van toepassing.

Quote:
welke verzekeringen raden jullie nog meer aan?
 
Een AOV en - afhankelijk van je persoonlijke situatie (partner en/of kinderen) - wellicht een ORV
(voor de nabestaandendekking)

Quote:
Ik heb op dit moment alleen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en heb een rechtsbijstandsverzekering in aanvraag
 
Waarom die rechtsbijstand als je al een BAV hebt? Heb je daar een specifieke reden voor?

Quote:
kan de belastingdienst bovenstaand zien als verkapt dienstverband?
 
Nee, maar mogelijk wel als een fictief dienstverband.

Quote:
Zo ja, wat kan ik doen om dit te voorkomen
 
Een modelovereenkomst aangaan met de detacheerder.


Quote:
CAO; liefst wil ik niet vallen onder een (uitzend) CAO, want ik wil mijn eigen personeelhandboek schrijven.     - heb ik hierin uberhaubt een keus?
 
Nee. Maar uiteraard mag je wel je eigen personeelhandboek schrijven, zolang die maar minimaal voldoen aan de CAO bepalingen (meer mag altijd).

Quote:
pensioenfonds; ik val waarschijnlijk onder pensioenfonds Stipp?
 
Voor je werknemers ja, jijzelf niet.

Quote:
heb ik hierin een keus?
 
Nee.

Quote:
Betekend dit dan ook dat ik automatisch onder de (uitzend) CAO val?
 
Nee, het betekent dat jij verplicht moet kiezen tussen ABU of NBNU CAO.

Quote:
(lease)auto's; leasen of de eerste paar zelf kopen uit de BV met de kop er af?
 
The eternal question. Wie genoeg muntjes heeft en ook kennis en contacten qua onderhoud etc doet het laatste, de rest het eerste .

Quote:
- verzekeringen; welke aanvullende verzekeringen zijn absoluut nodig wanneer personeel in dienst komt?
 

  • Bedrijfsaansprakelijkheid inclusief werkgeversaansprakelijkheid en zorgplicht art 7:611 BW én dekking voor schade veroorzaakt door gedetacheerden (wordt vaak uitgesloten)
  • WEGAM dekking voor de werknemers die zakelijk reizen in leaseauto of eigen auto
  • Loondoorbetaling bij ziekte voor contracten zonder uitzendbeding


Quote:
heb ik een SNA-keurmerk nodig of is dit verplicht?
 
Het is voor jou niet verplicht om een SNA keurmerk te hebben, maar diverse afnemers hebben in hun CAO een verplichting staan om alleen personeel in te huren bij SNA gecertificeerde uitzendbureau's. Kortom: zonder SNA keurmerk zou klanten vinden wel eens erg lastig kunnen worden...

Quote:
zo voldoe ik bijvoorbeeld wel aan de WAADI.
 
Fijn voor je, maar dat is gewoon je wettelijke plicht.  

B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
avelache
Super Senior

Karma: 4

Berichten: 201

Re: Vragen m.b.t. starten detacheringsbureau
« avelache Antwoord #2 Gepost op: 6 juni 2018, 10:21 »

Allereerst ben ik nieuwsgierig in welke branche/beroepsgroep je een detacheringsbureau gaat starten?

Verder zie ik dat Norbert alle vragen al beantwoord heeft. Dus ik wil enkel proberen of ik je aan het denken kan zetten over het volgende.
Waarom zou je auto's leasen of kopen? Brengt dat niet een groter risico met zich mee dan je werknemers zelf hun vervoer laten regelen?

Even uit de losse pols een paar cijfers vergelijken:
auto leasen
Stel het kost €600 per maand om de auto te leasen, inclusief alle bijkomende kosten als verzekering, MRB en brandstof. Dat bedrag betaal jij als werkgever.
En laten we aannemen dat de werknemer netto €200 p/m bijtelling betaald.

werkgever betaalt km vergoeding + extra salaris & werknemer koopt zelf een auto
Stel de werkgever verstrekt een mobiliteitsbudget a €600, precies gelijk aan de lease kosten
De werkgever geeft een km vergoeding. Stel dat de werknemer 19 dagen per maand werkt en een enkele reis afstand heeft van 21 km. Dat kost dan €152 per maand.
Verder keert de werkgever het restant v/h mobiliteitsbudget uit als salaris. Ik schat dat er iets minder dan €400 uitbetaald kan worden (rekening houdend met sociale lasten, pensioen, etc). De werknemer houdt hier netto €200 aan over.

De werknemer ontvangt zo netto €350. Tel daar de weggevallen bijtelling van €200 bij op en de werknemer heeft €550 per maand om alle auto kosten van te betalen. Daarmee komt de werknemer een aardig eind.

Wil jij als werkgever dan het risico lopen dat werknemers na 1,5 jaar een nieuwe baan vinden en je vervolgens nog 2,5 jaar aan een lease auto vast zit? Of genoodzaakt bent deze bij een nieuwe medewerker verplicht in te zetten?
Het zou ook kunnen dat het beheer van een wagenpark meer tijd en moeite kost dan een klein beetje extra salaris administratie?
JansenmeteenJ
Super Senior

Karma: 7

Berichten: 231

Re: Vragen m.b.t. starten detacheringsbureau
« JansenmeteenJ Antwoord #3 Gepost op: 6 juni 2018, 15:43 »

De nbbu heeft een boek geloof ik dat je voor een schappelijk bedrag kan kopen.
superduke990
Newbee

Karma: 0

Berichten: 3

Re: Vragen m.b.t. starten detacheringsbureau
« superduke990 Antwoord #4 Gepost op: 7 juni 2018, 15:02 »

Allereerst bedankt voor jullie reactie!

@avelache: De branche betreft de IT sector. En dank voor de berekening, het enige wat je misschien over het hoofd ziet is dat een werknemer wellicht geen geld heeft om een eigen (enigzins representatieve) auto te kopen (mogelijk is hij al vele jaren leaserijder)?

In het begin zelf een auto kopen uit de BV lijkt mij de beste optie, als een medewerker weg gaat verkoop ik simpelweg de auto of ruil hem in voor een ander merk/type?


@Norbert Bakker: bedankt voor de genomen tijd om mijn vragen te beantwoorden!

Waarom die rechtsbijstand als je al een BAV hebt? Heb je daar een specifieke reden voor?
Op dit moment heb ik alleen nog een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, puur voor het uitoefenen van mijn persoonlijke arbeid. STEL, ik heb mijn eigen opdracht via detacheerder A, vervolgens neem ik een medewerker van detacheerder A over. Gewoon netjes, niet door eigen acquisitie maar indien iemand mij zou benaderen. Detacheerder A gaat het mij misschien moeilijk maken door betalingen uit te stellen/stoppen of mogelijk een rechtzaak aan te spannen. Dan kan ik toch niets met mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering en heb ik toch het meeste aan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? Zal ik deze aanvullen met een rechtsbijstandsverzekering om mij gedoe uit handen te nemen?

Verzekeren?
Je geeft bruikbare tips hierover, maar aanvullende vraag: alles ik alles bij één verzekeraar wil onderbrengen, heb je dan een goede maatschappij in gedachten (of wellicht een tussenpersoon?)

CAO?
Behalve goed inlezen in de verschillen tussen de ABU of NBBU, waar kan ik me het beste hierover laten voorlichten? Op dit moment wil ik nog geen slapende honden wakker maken!


Alvast bedankt voor jullie reacties!

.
Norbert Bakker
Adviseur risicobeheer en verzekeringen
Moderator

Karma: 1146

Berichten: 10982



Re: Vragen m.b.t. starten detacheringsbureau
« Norbert Bakker Antwoord #5 Gepost op: 7 juni 2018, 20:02 »

Quote:
STEL, ik heb mijn eigen opdracht via detacheerder A, vervolgens neem ik een medewerker van detacheerder A over. Gewoon netjes, niet door eigen acquisitie maar indien iemand mij zou benaderen. Detacheerder A gaat het mij misschien moeilijk maken door betalingen uit te stellen/stoppen of mogelijk een rechtzaak aan te spannen. Dan kan ik toch niets met mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering en heb ik toch het meeste aan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?
 
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt zaak- en letselschade, daar is hier geen sprake van, dus heb je daar in dit voorbeeld ook niets aan (behoudens de werkgeversaansprakelijkheid voor de werknemer zelf, mits je wel een AVB-dekking neemt inclusief personeel)

Quote:
Zal ik deze aanvullen met een rechtsbijstandsverzekering om mij gedoe uit handen te nemen?
 
Kan, maar ik geef de voorkeur aan indien nodig een goede jurist inschakelen. Kost iets meer wellicht, maar veel effectiever en vooral pro-actiever.
Houdt er rekening mee dat rechtsbijstand voor een detacheerder best prijzig is, en er is sprake van een wachttijd (schade binnen de eerste X maanden na aanvang van de verzekering is niet gedekt)

Quote:
Je geeft bruikbare tips hierover, maar aanvullende vraag: alles ik alles bij één verzekeraar wil
onderbrengen, heb je dan een goede maatschappij in gedachten
 
Nee. Voor startende detacheerders is de spoeling vrij dun. Weinig verzekeraars willen het aansprakelijkheidsrisico van schade aan- en door de gedetacheerde werknemer afdekken, en verzuim is al helemaal lastig. Het valt niet bij 1 partij in 1 totaalpakket onder te brengen, of de partij die dat wel doet schietop een van beide onderdelen te kort.

Je bent het beste door producten van meerdere verzekeraars te combineren. Voor Aansprakelijkheid is dat o.a. Markel en Allianz, voor verzuim Avéro Achmea en Amersfoortse. (er zullen vast nog meer smaken zijn, maar deze gebruik ik zelf voor detacheerders)


Quote:
(of wellicht een tussenpersoon?)
 
Iedere zakelijke verzekeringsadviseur met aantoonbare kennis van en ervaring met detachering

B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
superduke990
Newbee

Karma: 0

Berichten: 3

Re: Vragen m.b.t. starten detacheringsbureau
« superduke990 Antwoord #6 Gepost op: 12 juli 2018, 12:03 »

@Norbert Bakker: bedankt voor uw reactie!

Op dit moment zit ik alleen nog met het CAO verhaal. Als ik kijk bij de leden van ABU en NBBU dan zie ik hier bijzonder weinig 'echte' detacheringsbureau's tussen. Met 'echte' detacheringsbureau's bedoel ik detacheringsbureau's die puur hun eigen (vaste) personeel detacheren.

Heeft u (of iemand anders) enig idee hoe dit dan zit? Blijkbaar zit er dan toch onderscheid tussen een uitzendbureau en een detacherder?



Alvast bedankt voor jullie reacties!

.
Norbert Bakker
Adviseur risicobeheer en verzekeringen
Moderator

Karma: 1146

Berichten: 10982



Re: Vragen m.b.t. starten detacheringsbureau
« Norbert Bakker Antwoord #7 Gepost op: 12 juli 2018, 12:53 »

Quote:
Blijkbaar zit er dan toch onderscheid tussen een uitzendbureau en een detacheerder?
 

Daar zit onderscheid tussen: uitzenden gaat om kortdurende overeenkomsten; detacheren meestal om langdurige overeenkomsten van doorgaans hoog geschoold personeel, dus wordt er ook meer tijd aan o.a. selectieprocedure besteed.

Quote:
Als ik kijk bij de leden van ABU en NBBU dan zie ik hier bijzonder weinig 'echte' detacheringsbureau's tussen
 
Dat kan, lidmaatschap is namelijk niet verplicht.

Het is voor niet-leden wél verplicht om de CAO-bepalingen toe te passen indien deze door de Minister algemeen verbindend  zijn verklaard. Dat is op dit moment het geval (van 18-04-2018 tot 31-05-2019)

IT detacheerders hanteren meestal hun eigen arbeidsvoorwaarden, die dan minimaal op ABU of NBBU niveau liggen, maar meestal beter (o.a. loondoorbetaling bij ziekte en WGA-gat en excedent) om het juiste personeel te kunnen vinden en behouden

Voor Pensioen  speelt iets anders: detacheerders vallen onder STiPP pensioen maar kunnen daarvoor dispensatie aanvragen als ze kunnen aantonen een minimaal gelijkwaardige (of meestal zelfs betere) pensioenregeling getroffen hebben. Dat is werk voor een pensioenspecialist: lang niet iedere regeling voldoet aan de dispensatienormen.

B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
Pagina's: [1]  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons