Klopt mijn berekening voor inklaring 20ft container?

Higherlevel.nl
  Internationaal ondernemen
  Internationaal ondernemen
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Klopt mijn berekening voor inklaring 20ft container? (395 keer gelezen)
PetraR
Newbee

« PetraR Gepost op: 12 september 2018, 17:13 »

Hallo allemaal,

We gaan voor het eerst een 20ft container bestellen bij een producent in Vietnam. Willen jullie eens meekijken of mijn berekening van de kosten klopt. De bedragen en percentages (verbruiksbelasting, btw en invoerrechten) zijn opgevraagd bij de douane op basis van de HS code van het product.

Offerte producent
Prijs per doos: 6.7 USD FOB Vietnam
1300 dozen (totaal 9048 liter) per 20ft container = 8710 USD = 7.511,76 euro (koers vandaag)

Offerte vervoerder
Prijs vervoer naar adres in Nederland: 1367 euro
(Max.1000 kg / cubic meter bij LCL • Max.26000 kg/ container bij FCL • Freight All Kinds • Geen gevaarlijke goederen • FOB • Incl. inklaringskosten • Excl. invoerrechten en BTW • Excl. transportverzekering • Prijzen bij LCL-zendingen geldig tm einde maand (wijzigingen per 1e van een nieuwe maand mogelijk) • Prijzen bij FCL-zendingen geldig per maand • Excl. evt. Delta- en Euromaxterminal-toeslag bij FCL. • Afleveringskosten aan de deur bij LCL zijn gebaseerd op overnight groupagetransport en bereikbaarheid van vrachtwagen - Koerierskosten op woonlocaties worden additioneel in rekening gebracht • Afleveringskosten aan de deur bij FCL zijn gebaseerd op het lossen van de volle container met inbegrip van 2 uur lostijd • Alleen B2B)

Inklaring
Verbruiksbelasting per 100 liter:
90,48 x 8,83 euro = 798,94 euro

Invoerrechten:
1. 1,9 % van 7511,76 = 142,72 euro
2. Heffing 21,20 per 100 liter = 90,48 x 21,20 = 1918,18 euro

BTW
Factuur producent + offerte vervoerder+ Invoerrechten =
7511,76 +1367 + 2060,90 x 6 % BTW = 656.38 euro BTW

Totale inklaring: Verbruiksbelasting +Invoerrechten + BTW = 3516.22

Kosten totale container: Offerte producent +offerte vervoerder + inklaring =  12394.98 euro

Zit ik zo goed te rekenen? Ik weet trouwens dat de transportverzekering en eventuele controle van de douane er nog bij komt. Het gaat me vooral om de berekening van de inklaring.

Alvast bedankt!

Groeten, Petra
Karina Meulendijks
Junior

Re: Klopt mijn berekening voor inklaring 20ft container?
« Karina Meulendijks Antwoord #1 Gepost op: 12 september 2018, 19:42 »

De berekening klopt niet helemaal. De invoerrechten worden berekend over het totaal van factuurwaarde, vrachtkosten tot plaats binnenkomst EU en indien van toepassing de transportverzekering. Dit is de douanewaarde. Voor het omrekenen van de USD naar EUR dien je de koers van de Douane te nemen. Deze staat voor een hele maand vast en is te vinden via deze link. https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/wisselkoersen/
De BTW wordt vervolgens berekend over het totaal van douanewaarde + invoerrechten + binnenlandse vrachtkosten.
Eventueel moeten ook nog andere elementen zoals bijvoorbeeld licentiekosten bij de douanewaarde worden opgeteld. Maar dat gaat nu even te ver om in dit topic te beschrijven.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #2 Gepost op: 12 september 2018, 20:14 »

Petra,

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

Ik constateer dat je rekent met een laag BTW-tarief. Over wat voor goederen of producten praten we hier? Je zult als importeur ook nog aan eigen kwaliteitscontrole moeten doen.

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...
ChinaTradeConsult
Legend

« ChinaTradeConsult Antwoord #3 Gepost op: 13 september 2018, 10:35 »

De te betalen BTW moet je niet als kosten zien. Deze kun je als voorbelasting bij je volgende opgave omzetbelasting verrekenen met de BTW die je van je klanten ontvangen hebt.

Voor de berekening van je werkelijke inkoopkosten moet je de BTW dus buiten beschouwing laten.

PetraR
Newbee

« PetraR Antwoord #4 Gepost op: 13 september 2018, 12:06 »

Dank je wel!
BTW tarief is nagevraagd bij douane. Het zijn flesjes drinken. Vandaar ook de verbruiksbelasting.
ChinaTradeConsult
Legend

« ChinaTradeConsult Antwoord #5 Gepost op: 13 september 2018, 14:57 »

Quote : PetraR op 13 september 2018, 12:06
BTW tarief is nagevraagd bij douane.

Dat er BTW op zit is duidelijk en dat je die bij invoer ook moet afdragen is ook duidelijk. Maar je moet het niet als "KOSTEN" zien omdat je deze BTW, als onderneming, weer terugkrijgt.

Er van uitgaande dat de bedragen in je berekening correct zijn, zijn je kosten dus niet Euro 12.394,98 maar Euro 11.738,60.

PetraR
Newbee

« PetraR Antwoord #6 Gepost op: 13 september 2018, 15:37 »

Dat was helemaal duidelijk hoor. Mijn antwoord was voor Highio, die zich afvroeg om wat voor producten het gaat aangezien ik rekening met een laag BTW tarief :-)
Bert.
Customs manager - Customs Connect Europe B.V.
Legend

« Bert. Antwoord #7 Gepost op: 14 september 2018, 10:37 »

Quote : PetraR op 12 september 2018, 17:13
Het gaat me vooral om de berekening van de inklaring.

In dat geval zou het handig zijn om even te vermelden om over wat voor soort product het gaat, inclusief de samenstelling (flesjes drinken is nogal een ruim begrip) en de goederencode die jullie er aan gegeven hebben.

Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons