5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN

  Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Columns en octrooiblogs
  5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN (4298 keer gelezen)
Columnbot
Gast

5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« Columnbot Gepost op: 30 maart 2017, 14:40 »

Dit topic bevat reacties op de column 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
Wouter Hol
Raad van Advies
Legend

Karma: 297

Berichten: 2711



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« Wouter Hol Antwoord #1 Gepost op: 30 maart 2017, 15:13 »

Misschien nogal offtopic, maar twee van je voorbeelden die je noemt kan ik mij totaal niet in vinden.

Het feit dat Nokia nu even niet mee doet aan de smartphone markt heeft niet te maken met dat ze geen of te laat mobieltjes met touchscreen gemaakt zouden hebben. Geen van de 5 lessen uit jouw column is eigenlijk van toepassing op dat bedrijf. Ze hadden simpelweg een bestuurder aan boord gehaald die eigenlijk een Microsoft pet op had waardoor de boel de soep in is gelopen.

En KPN doet het volgens mij prima met het aanbieden van mobiel internet voor de whatsapp, games en muziek op de mobiele telefoon. Dat er nu veel minder gesmst wordt liggen ze volgens mij niet echt van wakker.

Ik heb weer eens een blog geschreven over een piramidespel. Dit keer is het de Dagcoin "cryptocurrency" die ik uitgeplozen heb.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1138

Berichten: 10851



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« Norbert Bakker Antwoord #2 Gepost op: 30 maart 2017, 15:30 »

Quote : Wouter Hol op 30 maart 2017, 15:13
Het feit dat Nokia nu even niet mee doet aan de smartphone markt heeft niet te maken met dat ze geen of te laat mobieltjes met touchscreen gemaakt zouden hebben.
 

Wél, Wouter.

Babette doelt op iets wat al wat langer geleden gebeurde, toen Nokia nog de onbetwiste marktleider op mobiel gebied was, en dat aandeel in rap tempo helemaal kwijtraakte en toen bijna van de aardbodem verdween... pas dáárna kwam Microsoft. Misschien dat Nokia herrijst, zoals ze eerder hebben gedaan (het was in oorsprong een papierfabriek)

Quote:
TOUCHSCREEN
Nokia mist niet de smartphone markt, maar die van het touchscreen. Na een mislukt experiment met één toestel in 2004 (de Nokia 7710) wordt het idee terzijde geschoven. Apple laat een paar jaar later zien hoe je met één touchscreen smartphone de markt kan fascineren. Dat de eerste generaties van de iPhone in vergelijking met Nokia’s high-end smartphones tal van beperkingen kennen, staat een pijlsnel stijgende populariteit niet in de weg: het touchscreen met zijn glasheldere interface wint. Niet het enorme aanbod aan verschillende modellen, maar juist de rijke diversiteit aan applicaties op één toestel geeft de doorslag. Geen hardware, maar software. En daarbij: een markt voor muziek en games.

Nokia schakelt veel te laat. Door de jarenlange vanzelfsprekende dominantie van de markt en de niet aflatende hoeveelheid inkomsten groeit met name het middenmanagement uit tot een veelkoppig monster. De verschillende teams werken elkaar vooral tegen. Nokia – al bijna anderhalve eeuw hardwareproducent – wordt opeens gedwongen zich volledig op de ontwikkeling van betere software te storten. Er wordt niet meer samengewerkt: meerdere teams werken aan totaal verschillende platforms. Van het eigen Symbian-platform wordt in allerijl een touchscreen versie op de markt gebracht met de Nokia N97, die in niet geringe mate bijdraagt aan de reputatieschade van het merk. De iPhone wordt voor velen opeens een welkom stabiel alternatief.
 


Quote:
En KPN doet het volgens mij prima met het aanbieden van mobiel internet voor de whatsapp, games en muziek op de mobiele telefoon. .
 

Ook hier is het maar hoe en op welke periode je het bekijkt. Qua marktaandeel op mobiel gebied doet KPN het (als enige) tegenwordig  niet slecht. Maar de KPN van nu is nog maar een schim van het grote telecomvlaggenschip en beurslieveling uit het verleden.

Quote:
Dat er nu veel minder gesmst wordt liggen ze volgens mij niet echt van wakker
 

Niet? Van een bijna halvering van de omzet en het verdampen van meer dan 90% van de oorspronkelijke beurswaarde zou ik persoonlijk toch niet lekker slapen, en de aandeelhouders ook niet



(Ter info: Het aandeel KPN is ooit geïntroduceerd tegen een koers van € 36,30, kende in 2000 een absoluut hoogtepunt van bijna € 150,- per aandeel en is sindsdien gekelderd naar een koers van € 2,78 per aandeel: minder dan 1/10e van de oorspronkelijke introductieprijs dus! )

Ron van der Kolk
Interim Manager
Ambassadeur
Legend

Karma: 227

Berichten: 2288



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« Ron van der Kolk Antwoord #3 Gepost op: 30 maart 2017, 15:47 »

Quote : Norbert Bakker op 30 maart 2017, 15:30
Quote:
Dat er nu veel minder gesmst wordt liggen ze volgens mij niet echt van wakker
 

Niet? Van een bijna halvering van de omzet en het verdampen van meer dan 90% van de oorspronkelijke beurswaarde zou ik persoonlijk toch niet lekker slapen, en de aandeelhouders ook niet
 
Die omzetdaling kwam niet alleen van minder SMS'en, maar ook omdat doordat een aantal onderdelen van KPN in 2012 en 2013 is verkocht (Getronics, E-Plus).

Wouter Hol
Raad van Advies
Legend

Karma: 297

Berichten: 2711



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« Wouter Hol Antwoord #4 Gepost op: 30 maart 2017, 15:51 »

Als Nokia zich aan de 5 lessen uit de column gehouden had, dan had ze alsnog ten onder gegaan. Zoals jouw citaat ook al zegt; de verschillende teams werkten elkaar tegen. Nokia had bijna een prima opvolger voor Symbian, namelijk MeeGo. Maar er moest Microsoft op de telefoons komen omdat de directeur dat wilde. Dus MeeGo werd weer van tafel geveegd. Dat is gewoon een interne bedrijfsstructuur die stuk is en heeft m.i. niets met trends of concurrenten volgen te maken.

Ok, fair enough, KPN heeft betere tijden gezien, maar ik ben wel benieuwd hoe zij de 5 lessen uit de column toe hadden moeten passen om dat verlies in te perken.

Ik heb weer eens een blog geschreven over een piramidespel. Dit keer is het de Dagcoin "cryptocurrency" die ik uitgeplozen heb.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1138

Berichten: 10851



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« Norbert Bakker Antwoord #5 Gepost op: 30 maart 2017, 15:54 »

Quote : Ron van der Kolk op 30 maart 2017, 15:47
Die omzetdaling kwam niet alleen van minder SMS'en, maar ook omdat doordat een aantal onderdelen van KPN in 2012 en 2013 is verkocht (Getronics, E-Plus).
 
Ongetwijfeld, maar die verkoop was weer mede noodzakelijk vanwege het mislukte buitenlandse avontuur én om de schuldenlast terug te brengen evenals het massa-ontslag van 5000 medewerkers in 2011-2012  (de Verkoop van E-plus, deels uitruil van aandelen met Telefonica leverde KPN een fiscaal compensabel verlies op van bijna 5 miljard Euro)

Kortom: geen keuzes van een gezond bedrijf, maar noodzakelijke ingrepen om de schuldenlast terug te brengen. KPN betaalt de prijs voor de torenhoge internationale ambities

TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 232

Berichten: 15719



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN 1 reus
« TwaBla Antwoord #6 Gepost op: 30 maart 2017, 15:57 »


Nog niet zo lang geleden werd Nokia in die schriftelijke strategiecursussen genoemd als voorbeeld van een bedrijf dat zijn koers steeds weer met succes bijstelde. Toen was Apple de brekebeen.   

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1138

Berichten: 10851



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« Norbert Bakker Antwoord #7 Gepost op: 30 maart 2017, 15:57 »

Quote : Wouter Hol op 30 maart 2017, 15:51
Als Nokia zich aan de 5 lessen uit de column gehouden had, dan had ze alsnog ten onder gegaan. Zoals jouw citaat ook al zegt; de verschillende teams werkten elkaar tegen.
 

Als ze zich aan les drie houden, hebben ze geen verschillende teams die elkaar tegen werken   

Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1138

Berichten: 10851



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« Norbert Bakker Antwoord #8 Gepost op: 30 maart 2017, 16:01 »

Quote : TwaBla op 30 maart 2017, 15:57
Nog niet zo lang geleden werd Nokia in die schriftelijke strategiecursussen genoemd als voorbeeld van een bedrijf dat zijn koers steeds weer met succes bijstelde. Toen was Apple de brekebeen.   
 

Yep. Ook leuk om voor de grap weer eens management-klassiekers als "Good to Great" en "In Search of Excellence" te lezen : de helft van de daarin genoemde bedrijven bestaat inmiddels niet meer, of leidt een kwijnend bestaan.

Sterker nog: zelfs Kongo Gumi moest er uiteindelijk de brui aan geven  

TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 232

Berichten: 15719



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN 1 reus
« TwaBla Antwoord #9 Gepost op: 30 maart 2017, 16:12 »

Retrospectief is succes (of falen) altijd goed te verklaren met een traject van juiste (of verkeerde) keuzes, maar vooruitkijkend blijkt dat allemaal een stuk minder voorspelbaar en maakbaar.

Bedrijfskunde is in tegenstelling tot natuurkunde geen exacte wetenschap. De zwaartekracht is voor iedereen gelijk, maar in het gevecht om de klant komen maar een paar winnaars en veel verliezers naar boven. Natuurkunde werkt met wetten (die in lessen te leren zijn) maar markten zijn dynamische omgevingen met een turbulent krachtenveld.

Desondanks zijn zulke cases (en de discussie daarover) best interessant, maar pas op met pretenties.   

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
espen
Legend

Karma: 19

Berichten: 377



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« espen Antwoord #10 Gepost op: 30 maart 2017, 16:17 »

Wel een heel erg kort door de bocht column, het lijkt haast een middelbare school verslag oid.

En verder wat Twabla zegt.
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 232

Berichten: 15719



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« TwaBla Antwoord #11 Gepost op: 30 maart 2017, 16:43 »

Van mij mag er ook wel een tandje bij. Geen ouwe cold cases, maar hot cases die NU actueel zijn.

Ik kijk bijvoorbeeld met belangstelling naar TMG waar de het Team de Mol onlangs te maken kreeg met de tegenzet van oude ondernemerfamilies Puijenbroek-Leysen. De Mol ziet een toekomst in formatisering van content die doorvertaald wordt naar nieuwe media (Telesport als abonneekanaal) terwijl Puijenbroek-Leysen zwaarder inzetten op versterking van de oude journalistieke functie, een koers die opvallend genoeg ook door Bezos mogelijk gemaakt wordt bij de Washington Post. Dat zijn strategische keuzes.

Kijk naar Unilever versus Kraft Heinz: duurzame doelen versus sanering tbv shareholder value op korte termijn. Of AKZO-Nobel versus PPG, is vergelijkbaar.

Dat lijken grote vraagstukken, maar als ik een eethuis begin in Zwolle moet ik ook kiezen: kostenbewust halfbereidingen inkopen bij de horecagroothandel of juist op zoek naar regionale producten bij de boer?

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Benm
Moderator

Karma: 191

Berichten: 6088



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« Benm Antwoord #12 Gepost op: 30 maart 2017, 17:17 »

Kodak en de digitale fotografie is ook wel een bijzonder verhaal, en zeker geen kwestie van ingehaald worden, maar eerder een gevaarlijke gok wagen:

Kodak had min of meer als eerste commerciele bedrijf een prototype digitale camera, al in de jaren 70. Men zat er echter niet heel erg op de wachten, gezien er meer geld verdiend werd met filmrolletjes en materiaal om fotos te ontwikkelen dan met de verkoop van camera's.

Als kodak had ingezet op digitaal had het zichzelf in de voet geschoten, mogelijk heeft men er zelfs wel goed aan gedaan de techniek niet verder te ontwikkelen: het heeft nog tot eind jaren 90 geduurd voor digitale cameras gemeengoed werden. Dat had aanzienlijk minder lang kunnen duren als men zelf voor digitaal was gegaan.

TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 232

Berichten: 15719



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« TwaBla Antwoord #13 Gepost op: 30 maart 2017, 17:36 »

De meeste MKBers doen iets in regio A wat een ander in regio B al gedaan heeft. Is niks mis mee. Gewoon goed kopiëren en lokaal aanpassen.

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Babette10
Newbee

Karma: 0

Berichten: 1



Re: 5 Lessen die we kunnen leren van de fouten van Nokia, Kodak en KPN
« Babette10 Antwoord #14 Gepost op: 31 maart 2017, 11:19 »

Na een lange carrière achter de rug in de corporate-wereld, help ik nu dga's die de concurrentie voelen, die weten dat ze moeten groeien, want geen groei is achteruitgang, maar niet weten HOE ze dat moeten doen.

Mijn ervaring is dat de 5 lessen die ik in mijn artikel geef helemaal niet vanzelfsprekend zijn bij dga's. Heel vaak vertellen ze me dat ze uit gaan van hun eigen kracht, en totaal geen zicht hebben op wat de concurrent precies doet of wat hun doelgroep precies wenst. Stel je voor dat ze meer kennis gaan combineren met hun eigen kracht... Dat zou pas krachtig zijn.

Deze lessen zijn geen rocket sience maar in mijn visie nog steeds zeer relevant. En ik help daarmee graag de dga's in het MKB. Met veel plezier want het MKB is wel de backbone van de NL economie.

Daarnaast is mij ervaring bij KPN, waar ik zelf lang heb gewerkt, dat ook hier de 5 lessen echt van toepassing zijn. En ja zeker heeft KPN wakker gelegen van teruglopende omzetten van SMS. Heel erg zelfs.

Babette Soegies
www.soegiesstrategie.nl
Pagina's: [1] 2  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons