Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

Eén BV is geen BV! Maar waarom eigenlijk?

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Columns en opinie
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Eén BV is geen BV! Maar waarom eigenlijk? (1656 keer gelezen)
Columnbot
Gast

« Columnbot Gepost op: 12 september 2017, 15:41 »

Dit topic bevat reacties op de column Eén BV is geen BV! Maar waarom eigenlijk?
Lucien Ridderbroek
e-Legal incasso advocaten
Super Senior

Re: Eén BV is geen BV! Maar waarom eigenlijk?
« Lucien Ridderbroek Antwoord #1 Gepost op: 12 september 2017, 15:41 »

Goede column Joost. Duidelijk verhaal.  

Drommelsch
Newbee

« Drommelsch Antwoord #2 Gepost op: 12 september 2017, 18:10 »

In eerste instantie voor mij niet direct van toepassing, maar er staan wel wat dingen in die in de toekomst misschien interessant zijn.

Op het moment bevindt zijn eenmanszaak zich op een kantelpunt waarbij het misschien interessanter wordt qua hoeveelheid winst om over te stappen naar een B.V. dus ik heb me voorgenomen de aankomende periode mij eens goed in te gaan lezen in alle voor- en nadelen.

Bedankt dus voor het schrijven van dit artikel want dit geeft voor mij al gelijk wat meer inzicht in het feit hoe de opbouw met een holding en werkmij opgezet is. Maar een interessant punt wat mijn aandacht trok was het verkopen en dit geld investeren.

De optie om mijn bedrijf te verkopen (er speelt een andere carriere mogelijkheid op dit moment) is zeker een optie, maar bij het verkopen van een eenmanszaak gaat er natuurlijk flink wat naar de fiscus. Dit geld zou ik juist willen gebruiken om te investeren in het kopen van een woning (momenteel zit ik in een huurwoning).

Is het dan in zoverre verstandig dat als ik de zaak zou verkopen, dit eerst wordt omgezet in een B.V (gezien de omzet/winst geen onrealistische keuze) en dan dit geld in de Holding hou en dat dan aan mijzelf uit zou lenen voor een woning?

De vraag die mij dan weer rest is: Een lening betekent natuurlijk ook weer dat je geld moet gaan terugbetalen. Hoe werkt dit precies? Of kan je zo'n lening bijvoorbeeld levenslang laten lopen zonder dat deze terugbetaald wordt aan de eigen holding? Of gaat het hierbij vooral om de voordelen van de rente?
shoptillyoudrop
Super Senior

« shoptillyoudrop Antwoord #3 Gepost op: 12 september 2017, 19:17 »

Quote : Drommelsch op 12 september 2017, 18:10
Is het dan in zoverre verstandig dat als ik de zaak zou verkopen, dit eerst wordt omgezet in een B.V (...)

Om vóór dat je een 'eenmanszaak' gaat verkopen dit ineens allemaal in een BV onder te brengen (omdat dat dan voordeliger uit zou pakken) is natuurlijk geen waterdichte methode.
Want dan werden er maar bar weinig eenmanszaken verkocht waarschijnlijk.

Maar misschien zijn er 'handige' oplossingen in jouw specifieke geval. Ook met een eventuele overgang naar een BV.
Allemaal maatwerk (maak een afspraak met iemand met verstand van de materie, zou ik zeggen!).
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

Re: Eén BV is geen BV! Maar waarom eigenlijk? 1 reus
« Joost Rietveld Antwoord #4 Gepost op: 12 september 2017, 19:58 »

Dank je Lucien.

@drommelsch

Omzetting in een BV in het zicht van verkoop stuit op heffing in de IB. Juist om dit soort 'trucs' te voorkomen kent de wet anti-misbruikbepalingen. Doorgaans is drie jaar tussen omzetting en verkoop aan te raden.

Lening kan aflossingsvrij, mits je er zakelijk mee omgaat qua rente en zekerheden. Let wel op dat dat voor sommigen betekent dat ze geen renteaftrek eigen woning krijgen ivm aflossingsverplichting.

Groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Denarius Advies op facebook
Brood
Legend

« Brood Antwoord #5 Gepost op: 13 september 2017, 09:42 »

Voor mij is het nu duidelij wat de risico's inhoud. Bedankt Joost.

Ik heb nog de vragen over salaris:
Indien de holding het management fee int, moet er dan een 'manager' of de DGA van de holding een salaris uit de holding verplicht nemen?
Als de DGA van de holding  ook nog (andere) werkzaamheden verricht in de werkmij, moet deze dan daaruit ook een salaris verplicht nemen?
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #6 Gepost op: 13 september 2017, 09:56 »

graag gedaan Brood.

Als de holding de fee int, dan ligt het dga-loon daar voor de hand ja. De fee is immers een vergoeding voor arbeid.

Ogv de doorbetaaldloonregeling kan de dga volstaan met 1 loon uit de holding.

Groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Gorbi
Newbee

« Gorbi Antwoord #7 Gepost op: 6 oktober 2017, 19:14 »

Mooi artikel. Een paar vraagjes betreft het omzetten van een eenmanszaak naar BV:

-Stel het bedrijf is momenteel eenmanszaak, maar van plan om een BV te worden. Dit doe je door middel van een melding bij de Belastingdienst voor 1 oktober, voor een geruisloze omzetting naar BV. Klopt het dan wanneer deze melding is geregistreerd, je nog tot maart volgend jaar 2018 de tijd heb om je BV/structuur e.d. op te richten?

-Zo ja, hoe zit het dan met de aangiftes van het laatste kwartaal van 2017, als je van plan bent om de echte oprichting pas in 2018 te doen. Doe je deze aangiftes gewoon volgens je huidige BTW nummer/eenmanszaak?

Alvast bedankt voor je antwoord.
Groeten
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #8 Gepost op: 6 oktober 2017, 19:40 »

Dank je.

BV moet dan voor 1 april 2018 opgericht zijn.
Btw doe je inderdaad gewoon op het nummer van je eenmanszaak.

Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons