Een kredietunie oprichten is geen sinecure

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Columns en octrooiblogs
Pagina's: [1] 2 3
Auteur  Onderwerp: Een kredietunie oprichten is geen sinecure (1637 keer gelezen)
Columnbot
Gast

« Columnbot Gepost op: 24 juni 2015, 09:42 »

Dit topic bevat reacties op de column Een kredietunie oprichten is geen sinecure
Ab Bauer
App bouwer
Legend

Re: Een kredietunie oprichten is geen sinecure 1 reus
« Ab Bauer Antwoord #1 Gepost op: 24 juni 2015, 09:42 »

Als je de geschiedenis van banken als de Rabobank of de Nederlandsche Middenstandsbank leest valt het op hoe mijlenver deze banken zijn afgedwaald van de oorspronkelijke principes. Prima initiatief om dat met een kredietunie weer terug te krijgen.

Ik zie wel een paar gevaren...
Elkaar een handje helpen is mooi, maar wie betaalt de rekening als een investering mislukt en het bedrijf onderuit gaat? Hoe worden de verliezen opgevangen?

Een ander gevaar is dat je kwetsbaar wordt voor machtsspelletjes in het bestuur van zo'n kredietcommissie. "Het ene jaar help ik jou aan een lening en het jaar erop help jij mij". De mens is zwak.

Het is waar en frustrerend dat je bij een grote bank niet door een mens maar door een algoritme wordt beoordeeld. Maar als je bedrijf onderuit gaat voel je denk ik ook minder schuld en schaamte naar een algoritme dan naar een gepensioneerde ondernemers wiens spaarcentjes je verbrand hebt.

Ik laat mijn stokpaardje dat je sowieso niet te veel moet lenen maar moet sparen of van klein naar groot zelfstandig moet groeien dit keer op stal. Anders krijg ik weer een economieles van Norbert om mijn oren   
« Laatste verandering: 24 juni 2015, 10:02 door Hans Schipperijn »

Sieb & Oscar - handgebonden fotoboekjes bekleed met zijde.
Ab Bauer
App bouwer
Legend

Re: Een kredietunie oprichten is geen sinecure
« Ab Bauer Antwoord #2 Gepost op: 24 juni 2015, 11:02 »

Uit interesse even zitten lezen over de geschiedenis van de Rabobank.
Kijk eens naar de foto's van vroeger en nu, dan is dat niet alleen een verschil in mode, het is een verschil in 'menselijke maat'. In het tweede plaatje is die wat mij betreft er helemaal uit.

Bij mijn Rabobank is ook weer alles voor de zoveelste keer geredesigned, er staat nu zelfs een loungebank. Maar er zit nooit iemand achter de balie, de afstortmachine is wekelijks 'stuk', contant geld ophalen vinden ze maar lastig. Als ik al iemand zie begint ie een script met een verkooppraatje af te draaien. Niemand kent mijn naam, of weet ook maar iets van mijn bedrijf. Als het ze al interesseert.
En wie heeft in godsnaam die muur met flesjes water bedacht bij de ING?
rabobankgeschiedenis.png
« Laatste verandering: 24 juni 2015, 11:03 door Hans Schipperijn »

Hermes Ratgers
Ondernemersboek houder opgegroeid in de fastfoodsector
Legend

« Hermes Ratgers Antwoord #3 Gepost op: 24 juni 2015, 13:55 »

Kredietunies, handig voor als je er gebruik van kan en wil maken.

Jammer vind ik alleen dat de vermelde informatie niet geheel klopt.
De informatie geeft weer hoe je een mbv "Vereniging van kredietunies" (waar de columnist bestuurder van is) een kredietunie kan laten oprichten.

In feite is het te vergelijken als een column getiteld "Cooperaties oprichten is geen sinecure" en daar de werking van een door hem bedachte / of aan hem gelinkte cooperatiestandaard uitlegt.
Of als ik een column schrijf over "Administraties bijhouden is geen sinecure" met een link naar mijn website.

Voor zover ik het weet en kan zien is de wetgeving nog niet definitief. De voorstel is hier te vinden.
Daaruit blijkt dat een kredietunie slechts enkele voorwaarden heeft.

Verder wil ik even kwijt (en dat is niet persoonlijk, maar ik lees het toevallig hier weer) dat het stokpaardje wat nu door nagenoeg iedereen verteld wordt (niet lenen, maar sparen of verstandig lenen, etc) een hoog scorebordjournalistiek is.
Tot voor 10 jaar geleden waren we juist dom als we teveel eigen vermogen gebruikten (renteleverage of iets dergelijks).

Ik zeg maar zo: de banken kunnen wel zeggen dat wij niet teveel mogen lenen, maar zij hebben hun bestaansrecht door ONTVANGEN LENINGEN.

Iedereen die met kredietunies wil werken, succes. Maar stop niet je hele vermogen in ervan  

Met vriendelijke groet,
Hermes Ratgers
Michiel Werkman
Insparco / Rotbanken
Junior

« Michiel Werkman Antwoord #4 Gepost op: 24 juni 2015, 14:17 »

Je bent niet juist geïnformeerd @Hermes
Zie Initiatiefwet toezicht kredietunies aangenomen:  https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20150428/initiatiefwet_toezicht en
16 juni 2015 Minister Dijsselbloem stuurt de Tweede Kamer het ontwerpbesluit en de ontwerp ministeriele regeling toezicht kredietunies zie:
http://www.dekredietunie.nl/wp-content/uploads/2015/06/ontwerpregeling-kredietunies.pd...

Voormalig zakelijk bankier, nu onafhankelijk MKB business consultant in financierings- en derivatenkwesties.  Gastdocent, columnist, auteur & uitgever van het boek ‘Rotbanken’. Dat leert  ondernemers en adviseurs de “taal” van banken en financiers. Om via financiering de eigen doelen te bereiken.
Norbert Bakker
risk & insurance resultant
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #5 Gepost op: 24 juni 2015, 14:21 »

Quote : Hermes Ratgers op 24 juni 2015, 13:55
Verder wil ik even kwijt (en dat is niet persoonlijk, maar ik lees het toevallig hier weer) dat het stokpaardje wat nu door nagenoeg iedereen verteld wordt (niet lenen, maar sparen of verstandig lenen, etc) een hoog doelpuntenjournalistiek is.
Tot voor 10 jaar geleden waren we juist dom als we teveel eigen vermogen gebruikten (renteleverage of iets dergelijks).

Beide beweringen kloppen volgens de theorie. In een hoogconjunctuur kan een hoge leverage erg gunstig zijn. Het niet doen "dom" noemen zou ik echter niet durven: het is en blijft immers een vorm van speculeren met geleend geld: een potentieel hoog rendement maar met een hoog risico én een kans dat het misgaat.
En dat misgaan gebeurt dan vooral in een recessie: opeens is het rendement niet meer genoeg om rente en aflossing op het vreemde vermogen te kunnen betalen. Een bedrijf als V&D (vakkundig kaalgeplukt door Hedgefondsen, omgevormd van een oersolide low leverage risicomijder naar high leverage risk taker ), weet daar alles van.

Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #6 Gepost op: 24 juni 2015, 14:25 »

Quote : Hermes Ratgers op 24 juni 2015, 13:55
Verder wil ik even kwijt (en dat is niet persoonlijk, maar ik lees het toevallig hier weer) dat het stokpaardje wat nu door nagenoeg iedereen verteld wordt (niet lenen, maar sparen of verstandig lenen, etc) een hoog scorebordjournalistiek is. Tot voor 10 jaar geleden waren we juist dom als we teveel eigen vermogen gebruikten (renteleverage of iets dergelijks).

Beste Herman, ik vat het ook niet persoonlijk op maar misschien mag ik toch even reageren. Mijn idee dat je niet te veel moet lenen is niet is van de laatste jaren. Mijn gezond verstand waar ik mee geboren ben zegt dat je niet moet lenen wat je niet kan terugbetalen.
Maar het waren juist mensen van een administratiekantoor zoals de jouwe (niet persoonlijk) die mij vertelden dat het verstandiger was om te lenen (renteleverage of iets dergelijks).

Ik vergelijk banken altijd met slechte vrienden. Als het goed met je gaat komen ze op je af als vliegen op de stroop. Maar als het slecht met je gaat (en je ze dus nodig hebt) beginnen ze moeilijk te doen.
Met een hele grote boog omheen lopen is mijn gezond verstand advies. En dat is niks nieuws, da's iets dat mijn opa al zei.  

« Laatste verandering: 24 juni 2015, 14:29 door Hans Schipperijn »

Michiel Werkman
Insparco / Rotbanken
Junior

« Michiel Werkman Antwoord #7 Gepost op: 24 juni 2015, 14:31 »

@Hans
Jazeker aan krediet verlenen zijn altijd risico's verbonden. Als een 'common bond' Kredietunie geld uitleent gebeurt dat vanuit de gezamenlijke spaarkas, d.w.z. het spaargeld van alle leden.
In de VS waar kredietunies meer dan de banken voor een belangrijk deel het lokale mkb financieren is er veel ervaring opgedaan. Daar blijkt dat de default rate (het percentage misgelopen financieringen) zo'n 0,8% bedraagt. (Bij de banken in ons land is dat met 8% en factor 10 hoger).
De reden daarvoor is dat kredietnemers, eerder dan bij een bank, bereid blijken om aan de geldgevende leden een hulpvraag te stellen als ze moeilijkheden zien aankomen. Daartegenover staat dat de geldgevers (= collega ondernemers) bereid blijken om, anders dan bij banken het geval is, echte hulp te verlenen om hun eigen spaargeld veilig te stellen.
Je leent inderdaad van elkaar en niet van een bank met een stroppenpot. Dat verhoogt de intrinsieke motivatie om van alle betrokkenen om elkaar te assisteren.
Om het risico van vriendjespolitiek in een kredietcommissie te voorkomen zijn er uitgebreide richtlijnen opgesteld.  Bij de Rabobank en zijn voorlopers heeft dát eigenlijk altijd wel goed gewerkt. Maar, alles staat en valt bij de integriteit.

Voormalig zakelijk bankier, nu onafhankelijk MKB business consultant in financierings- en derivatenkwesties.  Gastdocent, columnist, auteur & uitgever van het boek ‘Rotbanken’. Dat leert  ondernemers en adviseurs de “taal” van banken en financiers. Om via financiering de eigen doelen te bereiken.
Hermes Ratgers
Legend

« Hermes Ratgers Antwoord #8 Gepost op: 24 juni 2015, 14:34 »

Quote : Michiel Werkman op 24 juni 2015, 14:17
Je bent niet juist geïnformeerd @Hermes
Zie Initiatiefwet toezicht kredietunies aangenomen:  https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20150428/initiatiefwet_toezicht en
16 juni 2015 Minister Dijsselbloem stuurt de Tweede Kamer het ontwerpbesluit en de ontwerp ministeriele regeling toezicht kredietunies zie:
http://www.dekredietunie.nl/wp-content/uploads/2015/06/ontwerpregeling-kredietunies.pd...

En daarmee is het derhalve nog geen wet, dat is het als de koning en de verantwoordelijke ministers hun handtekening eronder hebben gezet en de wet wordt bekendgemaakt in het Staatsblad.

Met vriendelijke groet,
Hermes Ratgers
Michiel Werkman
Insparco / Rotbanken
Junior

« Michiel Werkman Antwoord #9 Gepost op: 24 juni 2015, 14:39 »

@Hermes
Touché maar.... dat is slechts een technicality

Hermes Ratgers
Legend

« Hermes Ratgers Antwoord #10 Gepost op: 24 juni 2015, 14:41 »

Quote : Hans Schipperijn op 24 juni 2015, 14:25
Maar het waren juist mensen van een administratiekantoor zoals de jouwe (niet persoonlijk) die mij vertelden dat het verstandiger was om te lenen (renteleverage of iets dergelijks).

Normaal gesproken zou ik zeggen dat dit eerder door hypotheekadviseurs gebeurd, maar dat terzijde. Op dit moment is het wellicht juist verstandiger om geld te lenen.
Uiteindelijk is het een kosten/baten analyse.

Het probleem blijkt echter dat de sommigen de spelregels steeds wijzigen (een soort van onbetrouwbaarheid) waardoor mensen in de problemen gebracht kunnen worden. Dus is het een kwestie van goed de kleine letterjes lezen....

Met vriendelijke groet,
Hermes Ratgers
Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #11 Gepost op: 24 juni 2015, 14:46 »

Michiel,

Dank je voor de uitleg. Ik moet zeggen dat het allemaal sympathiek klinkt. Ok, je bent zelf een beetje belanghebbende, maar daar kan ik wel doorheen kijken. Ik vind het een mooi idee dat de geldgever zo betrokken is bij een project dat hij de ondernemer met advies helpt (natuurlijk ook om zijn spaargeld veilig te stellen). Zoals je het nu omschrijft lijkt het bijna een soort venture capital oid. Maar het verschil is aandelen of een lening.

Om van mij stokpaardje af te komen zou ik nu zeggen;
1) Probeer eerst het zonder geleend geld te doen.
2) Als je toch moet lenen, leen dan bij zoiets als deze kredietunies. Dan krijg je niet alleen geld maar ook nog gratis hulp en advies.
« Laatste verandering: 24 juni 2015, 14:48 door Hans Schipperijn »

Patrick Keizer
Legend

« Patrick Keizer Antwoord #12 Gepost op: 24 juni 2015, 14:55 »

Toevalligerwijs is de Kredietunie Zeeland op 2 juni gestopt. Belangrijkste reden hiervoor is dat het aantal kredietaanvragen fors is tegengevallen. Van de 16 aanvragen werden er 6 positief beoordeeld maar is er slechts 1 geaccepteerd. De Kredietunie zegt hier zelf over: "De achterblijvende vraag in Zeeland ligt in de lijn van de landelijke trend. In de afgelopen periode zijn de financieringsmogelijkheden bij zowel banken als derden wel wat verbeterd."

Michiel Werkman
Insparco / Rotbanken
Junior

« Michiel Werkman Antwoord #13 Gepost op: 24 juni 2015, 14:58 »

@Hans
Eens. Zonder risicokapitaal, en daartoe behoort het 'eigen geld', is er tegenwoordig sowieso nauwelijks nog aan financiering te komen. En maar goed ook.
Wie leent, en om groei te faciliteren is dat haast onontkoombaar,  kan dat maar het beste verstandig aanpakken en daarvoor te rade gaan bij iemand die daar verstand van heeft.

By the way.
Geld uitlenen via een kredietunie is echt iets heel anders als VC of privaat investeren. Dat laatste gebeurt veelal 1op1 met het hoofdsomrisico dus op 1 debiteur.
Door inleg in de gemeenschappelijke kas van een kredietunie met het gedeelde risico en rendement wordt enige mate van risico speiding bereikt. Als er 1 debiteur het onverhoopt niet red ben je niet je volledige eigen inleg kwijt maar 'slechts' jouw aandeel in het deel wat uit de geldkas is uitgeleend. Er is dus sprake van spreading over meerdere geldnemers.

Michiel Werkman
Insparco / Rotbanken
Junior

« Michiel Werkman Antwoord #14 Gepost op: 24 juni 2015, 15:08 »

@Patric
Klopt. Geen enkele nieuwe ontwikeling gaat zonder 'hickups'. Er zijn eerder ook al Kredietunie initiatieven gestrand. Vandaar ook mijn column, het oprichten en exploiteren is geen sinecure.
Positief van het bericht vanuit Zeeland is dat er - dus - geen onaanvaardbare risico's genomen worden. Zo hoort dat ook.
Overigens is er landelijk absouut geen sprake van een achterblijvende vraag. Die vraag zal alleen nog maar toenemen als de economie verder aantrekt. Er is wel regelmatig sprake van een (te) lage kwaliteit in de (onderbouwing van) aanvragen. Daar hopen kredietunies door de kleine schaal en het persoonlijk kunnen coachen door college ondernemers een verbetering in te bewerkstelligen.

Pagina's: [1] 2 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons