KOR afschaffen

Pagina's: [1] 2 3
Auteur  Onderwerp: KOR afschaffen (3640 keer gelezen)
Columnbot
Gast

KOR afschaffen
« Columnbot Gepost op: 11 november 2016, 09:38 »

Dit topic bevat reacties op de column KOR afschaffen
Norbert Bakker
Verzekeringen & riskmanagement
Moderator

Re: KOR afschaffen
« Norbert Bakker Antwoord #1 Gepost op: 11 november 2016, 09:38 »

Heren Dijsselbloem en Wiebes, leest u mee?   

Entrepreneurs are Decision Makers, not Risk Takers
Ron van der Kolk
Interim Manager
Legend

« Ron van der Kolk Antwoord #2 Gepost op: 11 november 2016, 10:22 »

Mooie column, Joost. In mijn naïviteit vroeg ik me bij te titel nog af: wie heeft er dan zo'n last van die onschuldige KOR? Na het lezen dan de column ben ik wel om: het brengt over het algemeen meer lasten dan baten.

Ik kan me voorstellen dat de KOR ooit is begonnen als kleine stimuleringspremie, of (waarschijnlijker) als lastenverlichting voor de Belastingdienst in het papieren tijdperk. Dat laatste argument geldt niet in het digitale tijdperk; door toegenomen controle leidt het blijkbaar zelfs tot lastenverzwaring door handhaving.

Stimuleringsregelingen zijn er al op een andere manier, al moet je voor de startersaftrek aan meer eisen voldoen dan voor de KOR, zoals het urencriterium. In mijn ogen niet zo vreemd, want ondernemers met zeer weinig uren en zeer weinig omzet zijn misschien wel niet te zien als ondernemers, waardoor deze stimuleringsregeling onterecht en dubbelop zou zijn. Als je voor je winst/inkomen afhankelijk bent van de KOR, dan kun je beter wat anders gaan doen.

Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #3 Gepost op: 11 november 2016, 10:29 »

Waarom beperken tot de KOR?

De Zelfstandigenaftrek en de Starteraftrek, alsmede de MKB-Winstvrijstelling zijn eveneens anomalieën in de belastingwetgeving.

... en laten wij vooral het door de Overheid noodzakelijk geachte onderscheid tussen IB-ondernemer en OB-ondernemer ook even onder het mes leggen.

Als de Overheid zo graag het aantal (zonnepaneel)ZZP-ers wil beperken, serveer bovengenoemde zaken dan met krachtige forehand af.

Saillant detail ... gezien de MKB-winstvrijstelling is de ZZP-er dus toch "gewoon" een MKB-er.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Brood
Legend

« Brood Antwoord #4 Gepost op: 11 november 2016, 11:00 »

Men kan zich afvragen of de KOR een subsidieregeling is onder de ogen van EU.
Als dat niet zo is dan vind ik dat subsidie i.v.v. geen BTW op duurzame investeringen van zonnepanelen(particulieren) zou moeten kunnen.
Kan de gehele instap-uitstap OB-onderneming weggelaten worden.
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #5 Gepost op: 11 november 2016, 11:07 »

Niet "beperken tot", maar "beginnen met". 

Regels afschaffen moet je 1 voor 1 doen, want zodra je zaken breder trekt wordt de besluitvorming erg stroperig

Quote:
Saillant detail ... gezien de MKB-winstvrijstelling is de ZZP-er dus toch "gewoon" een MKB-er.

Heeft iemand ooit anders beweerd dan?   

Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #6 Gepost op: 11 november 2016, 12:53 »

Quote : Norbert Bakker op 11 november 2016, 11:07

Niet "beperken tot", maar "beginnen met". 

Regels afschaffen moet je 1 voor 1 doen, want zodra je zaken breder trekt wordt de besluitvorming erg stroperig

Quote:

Heeft iemand ooit anders beweerd dan?   

Van ZZP naar MKB ... en zo zullen er nog wel meer zijn, terwijl de definitie heel duidelijk is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #7 Gepost op: 11 november 2016, 13:05 »

Quote : Ron van der Kolk op 11 november 2016, 10:22
Als je voor je winst/inkomen afhankelijk bent van de KOR, dan kun je beter wat anders gaan doen.

Banküberfall ?

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

prinsrachid
Legend

« prinsrachid Antwoord #8 Gepost op: 11 november 2016, 13:55 »

Toen ik het las, dacht ik...deze column komt me bekend voor.  

Anyway, er is inmiddels hoop. De staatssecretaros is het namelijk met je eens:

Quote:
"Voor de kleine ondernemers is het reguliere proces van de Belastingdienst relatief complex, waardoor veel fouten ontstaan bij deze ondernemers. Ik onderzoek op dit moment of de btw-regelgeving kan worden vereenvoudigd door de huidige, complexe kleineondernemersregeling in de btw te vervangen door een facultatieve omzetgerelateerde vrijstelling en hoop de Kamer daarover nog dit jaar [2016] te informeren."

Norbert Bakker
Moderator

Re: KOR afschaffen 1 reus
« Norbert Bakker Antwoord #9 Gepost op: 11 november 2016, 14:27 »

Quote : Cosara op 11 november 2016, 12:53
Van ZZP naar MKB ... en zo zullen er nog wel meer zijn

Ach ja, verzekeraars en "DLA's", altijd een verrassende combinatie. Die verkopen ZZP pakketten voor ZZP-ers zonder én met personeel. Eén verzekeraar heeft een ZZP-pakket (Zaken zeker Plan) voor het (grotere) MKB   

Quote:
terwijl de definitie heel duidelijk is.

Ja, iedereen die 0 tot 249 man personeel in dienst heeft is een KMO   . Stuk duidelijker definitie, maar Hollanders zullen daar vast iets op verzinnen: de KMOMP en de KMOZP bijvoorbeeld, alsmede de ZKKMO, MGKMO en de EGKMO

Quote:
Anyway, er is inmiddels hoop. De staatssecretaros is het namelijk met je eens:

Je bedoelt Wiebos, die pas volgend jaar met de cijfers komt van de volkomen uit de hand gelopen vrijwollige vertrekregeling? Die heeft heel wat andere prioriteiten. Zijn vorige "vereenvoudiging", die van de VAR, is ook nog niet overal goed geland   

Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #10 Gepost op: 11 november 2016, 22:34 »

Quote : Norbert Bakker op 11 november 2016, 14:27
Zijn vorige "vereenvoudiging", die van de VAR, is ook nog niet overal goed geland   

Nee, die gaat ESA's marslander Schiaparelli achterna ... exploded on impact!

Met de vriendelijke goeten van Nedzhibe

Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

Re: KOR afschaffen 2 reuzen
« Joost Rietveld Antwoord #11 Gepost op: 12 november 2016, 00:08 »

Even citeren en reageren:

Quote:
geplaatst door: Norbert Bakker     Vandaag om 09:38:09
Heren Dijsselbloem en Wiebes, leest u mee?

Wiebes heeft het (nogal Wiebes) te druk met het DBA-fiasco, de door de fiscus zelf opgestelde vertrekregeling, de door de fiscus aan zichzelf zelfopgelegde VUT-boete van 2 miljoen, het geschuif met medewerkers van de fiscus van afdeling a naar x, bezwaarschriften die niet conform de wet worden afgehandeld, etc.

Kan iemand mij vertellen waarom hij nog steeds de STAS is?

Quote:
geplaatst door: Ron van der Kolk     Vandaag om 10:22:34
Ik kan me voorstellen dat de KOR ooit is begonnen als kleine stimuleringspremie

Het idee achter de KOR was het scheppen van een ondergrens in de BTW zodat ondernemers die de KOR kunnen toepassen zich op verzoek kunnen onttrekken aan de administratieve verplichtingen.

Dat was pré EU BTW-richtlijn. Door de invoering van de EU BTW-richtlijn is de KOR veel te complex geworden.

Quote:
geplaatst door: Cosara     Vandaag om 10:29:20
... en laten wij vooral het door de Overheid noodzakelijk geachte onderscheid tussen IB-ondernemer en OB-ondernemer ook even onder het mes leggen.

Dat is helaas niet aan onze overheid. NL heeft zich geconformeerd aan de EU-VAT-Directive, dus kom je inderdaad vreemde afwijkingen tegen zoals woon-werkverkeer (IB NL zakelijk, BTW EU privé). Maar daar kun je niet ineens vanaf stappen. Bovendien bevindt de KOR zich geheel binnen de marges die de EU-lidstaten hebben gekregen om een registratiemarge in te bouwen.

Quote:
geplaatst door: Brood     Vandaag om 11:00:29
Men kan zich afvragen of de KOR een subsidieregeling is onder de ogen van EU.

Is binnen de regels dus idd geen verkapte subsidie.

Quote:
geplaatst door: prinsrachid     Vandaag om 13:55:38
Toen ik het las, dacht ik...deze column komt me bekend voor. 

Klopt, is eerder op HL aan de orde geweest, maar niet als column, en met de verder oplopende internationalisering van de handel en diensten wordt het steeds actueler.

Dat Wiebes dit onderkend heeft, was mij bekend. Maar hij heeft het nogal druk de laatste tijd   

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

LinkedIn
P.J.
Snelle Putter!!
Legend

« P.J. Antwoord #12 Gepost op: 12 november 2016, 08:10 »

Duidelijk overzicht van Joost. Maar wat doe je met die tienduizenden ondernemers die in de toneel, performance, cultuur en kunsten sectoren actief zijn? Zij moeten het doen met een heel karige gage en kunnen nauwelijks leven van hun winst. Die sector is al bijna helemaal kapot bezuinigd en als die de KOR moeten missen, is het er mee afgelopen. Of beschouwen jullie deze ondernemers niet serieus? Ze streven immers geen maximale winst en groei na, maar ze zijn wel degenen die "ons" verstrooing en verdieping brengen.
Ron van der Kolk
Interim Manager
Legend

Re: KOR afschaffen 1 reus
« Ron van der Kolk Antwoord #13 Gepost op: 12 november 2016, 09:02 »

Quote : P.J. op 12 november 2016, 08:10
Maar wat doe je met die tienduizenden ondernemers die in de toneel, performance, cultuur en kunsten sectoren actief zijn? Zij moeten het doen met een heel karige gage en kunnen nauwelijks leven van hun winst. Die sector is al bijna helemaal kapot bezuinigd en als die de KOR moeten missen, is het er mee afgelopen. Of beschouwen jullie deze ondernemers niet serieus? Ze streven immers geen maximale winst en groei na, maar ze zijn wel degenen die "ons" verstrooing en verdieping brengen.

Gezien mijn opmerking in dit draadje voel ik me aangesproken dus reageer ik maar. Als we als maatschappij vinden dat "toneel, performance, cultuur en kunsten" belangrijk zijn voor onze "verstrooiing en verdieping" en (mede) gefinancierd moeten worden door de maatschappij, dan lijkt het het me beter om dat eenvoudiger te doen dan via (verkapt?) ondernemerschap en complexe regelingen zoals de KOR.

P.J.
Snelle Putter!!
Legend

« P.J. Antwoord #14 Gepost op: 12 november 2016, 10:00 »

Je reusgever blijkt al even ongenuanceerd te zijn op dit vlak. Jullie zetten eenvoudig een hele schare aan hoog opgeleide dirigenten, regisseurs, theatermakers en muzikanten in de "verkapte" hoek. Zullen we dan ook maar meteen de conservatoria en hogere scholen voor de kunst gaan afschaffen?
Pagina's: [1] 2 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons