Loondoorbetaling kleine werkgevers: sigaar uit eigen doos

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Columns en octrooiblogs
Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Loondoorbetaling kleine werkgevers: sigaar uit eigen doos (4129 keer gelezen)
Columnbot
Gast

« Columnbot Gepost op: 9 oktober 2017, 22:06 »

Dit topic bevat reacties op de column Loondoorbetaling kleine werkgevers: sigaar uit eigen doos
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

Re: Loondoorbetaling kleine werkgevers: sigaar uit eigen doos
« Joost Rietveld Antwoord #1 Gepost op: 9 oktober 2017, 22:06 »

Norbert, wanneer meng jij je in de Haagse leeuwenkuil?
Top column!

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #2 Gepost op: 10 oktober 2017, 08:56 »

Dan is dit zo slecht nog niet ... Kabinet komt met minimumtarief voor zelfstandigen en beperkt payrolling.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Netwerken: Het gaat erom wat je kan en wie jou kent.
Lucien Ridderbroek
e-Legal incasso advocaten
Super Senior

« Lucien Ridderbroek Antwoord #3 Gepost op: 10 oktober 2017, 09:19 »

Zeker een goede column. Interessant!   

Norbert Bakker
risk & insurance resultant
Moderator

Re: Loondoorbetaling kleine werkgevers: sigaar uit eigen doos 1 reus
« Norbert Bakker Antwoord #4 Gepost op: 10 oktober 2017, 10:19 »

Thnx; ik ben verbaast dat er verder weinig weerwoord op de Hosanna berichtgeving wordt gegeven. Met name de onderbouwing en conclusies uit het redelijk recente CBS rapport zijn een inkopper.

Typisch dat er aan de ene kant opluchting heerst dat er geen verplichte verzekering voor arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen komt, terwijl die verplichte verzekering voor kleine zelfstandigen met personeel er juist wél komt, alleen daar noemen we het "sectorale premie"

Misschien dat die € 0,1134  pas goed gaat vallen als de beschikking van die sectorale premie op de mat valt....
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #5 Gepost op: 10 oktober 2017, 10:49 »

Hoewel niemand het in de mond durft te nemen - de politiek inclusief vakbonden al helemaal niet - maar de weg waarop (bijna) iedereen ZZP'er wordt, is reeds lang geleden ingeslagen en nagenoeg onomkeerbaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
henkh
tijdelijk op zee
Organisatie HL Dag
Legend

« henkh Antwoord #6 Gepost op: 10 oktober 2017, 21:30 »

Mooie column, duidelijke uitleg. Ik was al in een jubelstemming maar verlang bijna weer naar een "Papa-mamabedrijf"   

Zijn er nog meer sigaren uit "eigen doos"?
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #7 Gepost op: 10 oktober 2017, 22:17 »

Quote : henkh op 10 oktober 2017, 21:30
Zijn er nog meer sigaren uit "eigen doos"?

Eigenlijk is elk belastingvoordeel/toeslag/vermindering een sigaar uit eigen doos. Niets is gratis.

RT
Legend

« RT Antwoord #8 Gepost op: 11 oktober 2017, 08:02 »

In je column schrijf je kleine werkgevers = max 20 werknemers. Dat moeten er 25 zijn als ik me niet vergis?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #9 Gepost op: 11 oktober 2017, 08:36 »

Quote : RT op 11 oktober 2017, 08:02
In je column schrijf je kleine werkgevers = max 20 werknemers. Dat moeten er 25 zijn als ik me niet vergis?

De definitie is nog niet helemaal duidelijk.

zie ook: Loondoorbetaling bij ziekte naar 1 jaar voor kleine bedrijven: goed idee?

Het nieuwe kabinet gaat de loondoorbetalingsplicht bij ziekte voor kleine bedrijven terugbrengen van 2 jaar na 1 jaar (dus van 104 weken naar 52 weken), zo staat in het regeerakkoord.

Wat is een klein bedrijf? Vermoedelijk wordt aangesloten bij de grens zoals die geldt voor de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas: een klein bedrijf is een bedrijf met een loonsom tot € 328.000.

RT
Legend

« RT Antwoord #10 Gepost op: 11 oktober 2017, 08:43 »

Quote : Cosara op 11 oktober 2017, 08:36
Quote : RT op 11 oktober 2017, 08:02

De definitie is nog niet helemaal duidelijk.

zie ook: Loondoorbetaling bij ziekte naar 1 jaar voor kleine bedrijven: goed idee?

Het nieuwe kabinet gaat de loondoorbetalingsplicht bij ziekte voor kleine bedrijven terugbrengen van 2 jaar na 1 jaar (dus van 104 weken naar 52 weken), zo staat in het regeerakkoord.

Wat is een klein bedrijf? Vermoedelijk wordt aangesloten bij de grens zoals die geldt voor de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas: een klein bedrijf is een bedrijf met een loonsom tot € 328.000.

Niks ten nadele van Marjol Nikkels, maar ik ga gemakshalve toch maar uit van de 25 zoals genoemd in het regeerakkoord.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #11 Gepost op: 11 oktober 2017, 09:13 »

Net als Marjol tast ik nog in het duister.

Ik zie de norm van 20 (lek VK) of 25 werknemers  (nu concreet) in het regeerakkoord als een richtlijn, geen norm voor een nog te schrijven wet. Het hanteren van de zelfde grens als de Whk lijkt me het meest voordehandliggend en praktisch, maar dat is uiteraard geen enkele garantie.

Onderstaand nog een interessante en vooral cryptische zinsnede uit een recente factsheet:

"De verantwoordelijkheid voor de loondoorbetaling en een aantal re-integratieverplichtingen gaan tijdens het tweede jaar over naar het UWV"

Conclusie: we moeten de Wet(swijziging) zelf afwachten voor definitieve duidelijkheid.
RT
Legend

« RT Antwoord #12 Gepost op: 11 oktober 2017, 09:49 »

Quote : Norbert Bakker op 11 oktober 2017, 09:13
Conclusie: we moeten de Wet(swijziging) zelf afwachten voor definitieve duidelijkheid.

Tja, dat geldt voor alle punten in het regeerakkoord.

Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #13 Gepost op: 11 oktober 2017, 09:59 »

Quote:
Tja, dat geldt voor alle punten in het regeerakkoord.

Yep, en om de rest van de open deuren (*) ook nog te benoemen: een regeerakkoord is een intentieverklaring, geen wet. En wetsvoorstellen kunnen nog wijzigen, uitgesteld of afgesteld worden.

*=  open deuren, maar daarom niet minder vermeldenswaardig
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #14 Gepost op: 11 oktober 2017, 10:16 »

Quote : RT op 11 oktober 2017, 08:43
Niks ten nadele van Marjol Nikkels, maar ik ga gemakshalve toch maar uit van de 25 zoals genoemd in het regeerakkoord.

Tsja, zoals ik al eerder schreef ... De definitie is nog niet helemaal duidelijk.

Een regeerakkoord is nog lang geen geïmplementeerde wet. Er kan nog van alles veranderen of er zelf helemaal niet van komen.

Voorlopig staren wij allemaal, als ware een sjamaan, in het koffiedik.

Pagina's: [1] 2  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons