Van harte welkom op ons ondernemersforum

Kom jij ook naar ons volgende evenement?

Pasta en de scherpe zaag

  Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Columns en octrooiblogs
  Pasta en de scherpe zaag
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Pasta en de scherpe zaag (1763 keer gelezen)
Columnbot
Gast

Pasta en de scherpe zaag
« Columnbot Gepost op: 4 mei 2016, 13:26 »

Dit topic bevat reacties op de column Pasta en de scherpe zaag
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 227

Berichten: 15635



Re: Pasta en de scherpe zaag
« TwaBla Antwoord #1 Gepost op: 4 mei 2016, 13:26 »

Goh, dat 2Go-label is wel actueel.

Dat het idee van cijfers voor woorden van Prince afkomstig is (I Would Die 4 U) zullen U2-fans betwisten. Met Raviolini heb je al een prachtig label, dat zowel beschrijvend als mondstrelend is. Voor een eetverse snack is vast ook wel een mooi Italiaans woord te vinden of variëren, dat ietsje minder cup-a-souperig is. Raviolinow? Puntzakpasta?

Los van de naam een petje-af initiatief. Volgens mij is het een onderstroom, kijk ook maar eens naar al die foodtrucks. Mag omarmd worden door het Ondernemersplein. Er stromen dit jaar weer duizenden werknemers weg bij V&D, Rabobank en Shell waarvan een deel zich op het ondernemerschap gaat richten. Als we nou willen voorkomen dat die zich allemaal tot coach laten omscholen, moeten we misschien het Nieuwe Marktdenken gaan bevorderen.

Ik kom deze maand eens proeven Hans.   


Droog niet uit. Koop in komkommertijd meer groente en fruit.
Raviolini / Hans Smit
Verse pasta van de markt
Junior

Karma: 0

Berichten: 19



Re: Pasta en de scherpe zaag
« Raviolini / Hans Smit Antwoord #2 Gepost op: 4 mei 2016, 21:42 »

Dat gedoe rond to go en 2go kende ik niet. Bedankt, leuk om eens te lezen hoe anderen er over denken. Ik zag Smart2Go, schreef het eens uit op een bord en het merkte gewoon dat 2Go veel lekkerder smoelt én schrijft op de stoepborden die de bij onze kramen gebruiken. Dingen moeten ook leuk zijn om te doen, nietwaar?

Dat gruwelijke pragmatisme heb ik op de markt  geleerd. Ik ben van huis uit nogal van de plannerige, maar dat werkt niet in zo'n omgeving. Als je wilt ondernemen, dan is de markt een perfecte basis: directer contact met je klanten krijg je nergens anders. En het is laagdrempelig (weinig investeringen) en je kunt er je zaag scherp houden. Je moet een goed doordacht concept hebben (met groeistrategie), maar daarna is het één groot experimenteer-feest! Veel gemeenten willen hun markten 2.0 maken of besteden de organisatie uit aan particuliere bedrijven en dat biedt veel kansen voor nieuwkomers.

Voorbeeld: we hebben in 2015 Piadina Nutella geprobeerd: Nutella is hot, piadina is gewoon een gefrituurd of geroosterd plat broodje en klaar is Kees. Nee dus, bij ons is het totaal geflopt. Oorzaak? Ik weet het echt niet, maar ik ben er gewoon mee begonnen en na 8 weken weer gewoon mee gestopt. Overigens: in 2016 konden we in heel Italië nergens meer zo'n piadina-tentje vinden...

Ander voorbeeld: we maakten ravioli en pasta van speltmeel. Want daar zou wel behoefte aan zijn. No way! We maken het nu alleen op bestelling en dat loopt weer wel goed. Waarom? Gooi het maar in mijn pet!

Zo leren we elke week en dat is intensief, maar verschrikkelijk leuk. En zolang je maar blijft vernieuwen (alweer die zaag van Covey) en elke dag probeert beter te worden, accepteren je klanten je blunders. Zij komen nu met ideeën hoe wij ons bedrijf kunnen verbeteren. Kun je je betere klanten wensen?

Van foodtrucks ben ik niet zo gecharmeerd. A: de helft start 's morgens niet omdat het allemaal oude barrels zijn. B: ik vind de afstand tot de klanten letterlijk niet goed: je staat te hoog, boven je klanten. Op een marktkraam sta je oog in oog en dat werkt gewoon beter.  Althans, dat vinden wij. We gaan nu onze eerste winkel in Oosterbeek openen en dat lijkt mij een geheel nieuwe tak van sport. Keep you posted!
Hans van den Bergh
Verrassend Gastvrije Ondernemer
Ambassadeur
Legend

Karma: 410

Berichten: 5218



Re: Pasta en de scherpe zaag
« Hans van den Bergh Antwoord #3 Gepost op: 4 mei 2016, 22:21 »

Quote : TwaBla op  4 mei 2016, 13:26
Goh, dat 2Go-label is wel actueel. Dat het idee van cijfers voor woorden van Prince afkomstig is (I Would Die 4 U) zullen U2-fans betwisten.
 
Denk ik niet, een  U2, zoals U2 het bedoelt, is een vliegtuig, een U2.  

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Horeca- & Recreatieondernemer Herberg De Witte Boerderij (& Het Lopster Veerhuis m.i.v. 01/03/'18) http://herbergdewitteboerderij.nl
Hans v Nijnatten
Inventigator ( '-_-)
Ambassadeur
Legend

Karma: 320

Berichten: 2736



Re: Pasta en de scherpe zaag
« Hans v Nijnatten Antwoord #4 Gepost op: 6 mei 2016, 07:28 »

Niet alles geloven wat men schrijft op wikipedia Hans en zelf weer van wikipedia denkt te weten uit een zogenaamde cirkelredenering.   

Quote:
In 1978 the group won a talent competition in Limerick under yet another name: U2. That sounded like "you too", and yes, the audience was important as well! It had been Steve Averill's idea,
 
bron

Tenminste als dit wel klopt.   

De markt leer je inderdaad het beste kennen "op de markt" en door zaken uit te proberen om ze vervolgens aan te passen of weer in de koelkast (markt nog niet rijp) of de prullenbak (markt is er niet). Grootste probleem van succes voor een trendzetter zijn in mijn ervaring de (trend)volgers. De slimmeriken, met de scherpste zaag, maken het beter en/of goedkoper en zorgen ook nog eens voor een betere marketing of een veel betere distributie. Een goede ondernemer kijkt dus (eerst) goed om zich heen.    Talloze voorbeelden dat het zo werkt. Wie kent nog Altavista? Voorbeeld waar we hier nog niet rijp voor zijn is denk ik Warby Parker. Aanrader en aansluitend op deze zeer lezenswaardig column is het het boek "Originals" van Adam Grant.

En over togo of 2go is mijn dyslectische brein heel duidelijk. Bij togo vraagt mijn grijze massa zich af of het toogoo (met een vraagteken want wat is toogoo?) is of toegoo (de bedoeling), bij 2go is dat meteen helder. Voor mij dan...
« Laatste verandering: 6 mei 2016, 08:32 door Hans v N »

https://www.kemdirectwebshop.nl Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.
Highio
Moderator

Karma: 325

Berichten: 7226



Re: Pasta en de scherpe zaag
« Highio Antwoord #5 Gepost op: 7 mei 2016, 21:45 »

Dit brengt de discussie naar de gun-factor voor 'first movers' of indien onbekend voor de markt en klanten naar sympathieke en oorspronkelijke ondernemers...

...Hans1 verkoopt dus verse pasta op de markt in Gelderland en wijde omgeving om mee te nemen, Hans2 runt een gastvrije herberg in Drenthe en Hans3 slijt vanuit Brabant producten zonder luchtje voor de recreatiebranche.  

Groet,

Highio
Raviolini / Hans Smit
Verse pasta van de markt
Junior

Karma: 0

Berichten: 19



Re: Pasta en de scherpe zaag
« Raviolini / Hans Smit Antwoord #6 Gepost op: 9 mei 2016, 14:32 »

Quote:
Grootste probleem van succes voor een trendzetter zijn in mijn ervaring de (trend)volgers
 
Dat klopt: trendvolgers liggen altijd op de loer. Kijk naar het ijs- en Nutella geweld in Amsterdam. Blijkbaar is er ruimte voor zoveel spelers... Straks zal er heus wel een shake-out volgen.

Wij hebben een trendvolger die ons bijvoorbeeld de toegang tot een erg aantrekkelijker markt blokkeert. Hij was domweg eerder met aanmelden en kreeg zo (terecht) de eerste rechten. Zijn pasta importeert hij echter diepvries uit Italië, pleurt ze ongekoeld in een mandje en verkoopt het als vers. Onze pasta wordt wekelijks vers geproduceerd, continu gekoeld en binnen twee dagen verkocht. Oneerlijk, maar leg dat maar eens uit aan een commerciële marktorganisator, laat staan dat je het aan je klanten kunt uitleggen zonder rancuneus te klinken. Loslaten, niet blijven hangen in het verleden, is dan de beste houding.

Onze voorsprong bestaat uit beschermde recepturen, de hoge kwaliteit en ons klantcontact. Dat is best smal, hoor. Daarom ligt die scherpe zaag altijd onder ons hoofdkussen...
WalterBrokx
Filmmaker
Legend

Karma: 61

Berichten: 586



Re: Pasta en de scherpe zaag
« WalterBrokx Antwoord #7 Gepost op: 9 mei 2016, 14:50 »

Quote : Raviolini / Hans Smit op  9 mei 2016, 14:32
Quote:
Grootste probleem van succes voor een trendzetter zijn in mijn ervaring de (trend)volgers
 
Dat klopt: trendvolgers liggen altijd op de loer. Kijk naar het ijs- en Nutella geweld in Amsterdam. Blijkbaar is er ruimte voor zoveel spelers... Straks zal er heus wel een shake-out volgen.

Wij hebben een trendvolger die ons bijvoorbeeld de toegang tot een erg aantrekkelijker markt blokkeert. Hij was domweg eerder met aanmelden en kreeg zo (terecht) de eerste rechten. Zijn pasta importeert hij echter diepvries uit Italië, pleurt ze ongekoeld in een mandje en verkoopt het als vers. Onze pasta wordt wekelijks vers geproduceerd, continu gekoeld en binnen twee dagen verkocht. Oneerlijk, maar leg dat maar eens uit aan een commerciële marktorganisator, laat staan dat je het aan je klanten kunt uitleggen zonder rancuneus te klinken. Loslaten, niet blijven hangen in het verleden, is dan de beste houding.

Onze voorsprong bestaat uit beschermde recepturen, de hoge kwaliteit en ons klantcontact. Dat is best smal, hoor. Daarom ligt die scherpe zaag altijd onder ons hoofdkussen...
 

Inderdaad misschien smal, maar in combinatie met de versheid wel een solide verhaal waar je een merk op kunt bouwen, toch? In combinatie met de scherpe zaag moet er wel en andere opening te maken zijn  

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
Highio
Moderator

Karma: 325

Berichten: 7226



Re: Pasta en de scherpe zaag
« Highio Antwoord #8 Gepost op: 10 februari 2018, 20:10 »

Quote:
Aanrader en aansluitend op deze zeer lezenswaardig column is het het boek "Originals" van Adam Grant.
 
Begonnen aan Originals / Het kan ook anders (Nederlandstalige titel).

Interessant, bedankt voor de leestip, Hans!

Groet,

Highio
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 227

Berichten: 15635



Re: Pasta en de scherpe zaag
« TwaBla Antwoord #9 Gepost op: 10 februari 2018, 20:24 »

Quote : Raviolini / Hans Smit op  4 mei 2016, 21:42
We gaan nu onze eerste winkel in Oosterbeek openen en dat lijkt mij een geheel nieuwe tak van sport. Keep you posted!
 
Volgens mij is Hans weer actief met zijn oude vak en is de pasta familie-bijzaak geworden.   

Droog niet uit. Koop in komkommertijd meer groente en fruit.
Pagina's: [1]  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons