Van harte welkom op ons ondernemersforum

Kom jij ook naar ons volgende evenement?

Plan afschaffing DGA-pensioen eigen beheer door de ministerraad

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Columns en octrooiblogs
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Plan afschaffing DGA-pensioen eigen beheer door de ministerraad (3909 keer gelezen)
Columnbot
Gast

« Columnbot Gepost op: 18 juli 2016, 23:56 »

Dit topic bevat reacties op de column Plan afschaffing DGA-pensioen eigen beheer door de ministerraad
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

Re: Plan afschaffing DGA-pensioen eigen beheer door de ministerraad
« Joost Rietveld Antwoord #1 Gepost op: 18 juli 2016, 23:56 »

Dank je wel Wim!

Dus afkopen op fiscale waarde? Dat zou een mooie opsteker zijn. Die hebben we bij de afkoop stamrechten in 2014 niet gezien.

Kun je uitweiden over de lijfrente bij de pensioendatum? Moet dat verplicht via een bank/verzekeraar? En tegen welke waarde moet dat overgebracht worden?

groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
Frans de Groot
Newbee

« Frans de Groot Antwoord #2 Gepost op: 13 oktober 2016, 13:44 »

Dank voor deze opsomming!

Ik vraag me af: Waarom zou de BV bij afkoop de belasting moeten inhouden? Het is toch de natuurlijk persoon (de DGA) die in zijn IB over bv 2017 aangeslagen zal worden voor de belasting over de 100.000 EUR die hij bij afkoop bruto zal ontvangen, en niet de BV/onderneming?

En hoe wordt het in te houden bedrag (100.000 - 34.5% ) vooraf bepaald, dit zal toch afhankelijk zijn van overige box 1 inkomen van de natuurlijk persoon in dat belastingjaar, dus niet vooraf met precisie te berekenen?
prinsrachid
Legend

« prinsrachid Antwoord #3 Gepost op: 13 oktober 2016, 14:13 »

Quote : Frans de Groot op 13 oktober 2016, 13:44
Ik vraag me af: Waarom zou de BV bij afkoop de belasting moeten inhouden?

Het gaat daarbij om loonbelasting (dat is een voorheffing). De bv houdt immers ook al loonbelasting in over het reguliere DGA-salaris. Over het afgekochte pensioen moet dat dan ook. Het is inderdaad zo dat de DGA uiteraard achteraf een aangifte inkomstenbelasting moet doen, maar daarbij mag hij de reeds ingehouden loonbelasting weer verrekenen.

Quote : Frans de Groot op 13 oktober 2016, 13:44
En hoe wordt het in te houden bedrag (100.000 - 34.5% ) vooraf bepaald, dit zal toch afhankelijk zijn van overige box 1 inkomen van de natuurlijk persoon in dat belastingjaar, dus niet vooraf met precisie te berekenen?

Voor zover ik weet, staat dat er los van elkaar. Die 34,5% korting is niet een korting op de te betalen belasting, maar een korting op het belastbare bedrag. Stel dat het pensioen wordt afgekocht en dat dat pensioen 100.000 euro waard is. Dan moet de bv vervolgens loonbelasting inhouden als ware het een bedrag van 65.500 euro. De DGA krijgt dan dus nog steeds z'n 100.000 euro, maar er wordt dan maar belasting op ingehouden alsof het minder was. Ook in je IB-aangifte geef je dan een lager inkomen uit afkoop op.

Het is volgens mij alleen nog even opletten met de toe te passen belastingtabel en het al of niet in rekening brengen van Zvw-premie (als je de aangifte zelf zou doen). Het normale DGA-loon wordt altijd belast volgens de witte tabel ("tegenwoordige dienstbetrekking"), terwijl pensioen normaal gesproken wordt belast volgens de groene tabel ("vroegere dienstbetrekking"). Volgens mij moet het afgekochte pensioen dan ook worden belast volgens de ietwat ongustigere groene tabel (want geen arbeidsheffingskorting), hoewel er dus wordt afgekocht terwijl de dienstbetrekking zelf nog bestaat en zelfs blijft bestaan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe
harroprins
Newbee

« harroprins Antwoord #4 Gepost op: 24 december 2017, 13:17 »

Ik heb net eind 2017 de pensioenreserve in mijn bv met korting afgekocht. De fiscale waarde is in de loonadministratie opgenomen en de korting is verwerkt.

Waar ik nog een vraag over heb is de stand van deze pensioenreserve op de balans van de bv. Deze is namelijk hoger dan de fiscale waarde. Ik neem aan dat dit verschil in de jaarrekening van 2017 ten gunste geboekt moet worden van het resultaat?

Per saldo ontstaat er dan ook nog weer een extra last in de VPB sfeer (niet aan gedacht). Is er een andere mogelijkheid om dit verschil te verwerken en zijn er al anderen die hier ook tegenaan gelopen zijn?
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons