Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

SEO mythes

Pagina's: [1] 2 3 ... 5
Auteur  Onderwerp: SEO mythes (5552 keer gelezen)
Columnbot
Gast

SEO mythes
« Columnbot Gepost op: 26 juni 2017, 10:17 »

Dit topic bevat reacties op de column SEO mythes
Norbert Bakker
Risicoach & adviseur verzekeringen
Moderator

Karma: 1098

Berichten: 10353



Re: SEO mythes
« Norbert Bakker Antwoord #1 Gepost op: 26 juni 2017, 10:17 »

Beste Peter,

Dank voor deze heldere column. 

"Content is king" schrijf je;  maar in hoeverre is de techniek van de site en de externe doorverwijzingen naar jouw site ook relevant?

En klopt het dat adverteren via Adwords ook bijdraagt aan je organische zoekmachineresultaten, m.a.w. komen partijen die (veel) betaalde advertenties inkopen ook hoger in organische zoekresultaten?

Arbeidsongeschiktheid www.aovspecialist.nl  |  Aansprakelijkheid www.bavspecialist.nl  | Risicomanagement en verzekeren: risicoach
John B
Legend

Karma: 247

Berichten: 2545



Re: SEO mythes
« John B Antwoord #2 Gepost op: 26 juni 2017, 10:49 »

Quote:
Daarbij is, net als bij die sporters, het geloof dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben voldoende om het te behandelen als absolute waarheid die gegarandeerd leidt tot succes.
 
Het is alweer ruim 6 jaar geleden (en daarom qua techniek wellicht achterhaald?), maar destijds schoot mijn website in een paar weken in de Google resultaten omhoog (naar pagina 1) op de voor mij meest relevante zoektermen door het uitsluitend wijzigen van de title tag van "<bedrijfsnaam> - <omschrijving aanbod>" naar "<omschrijving aanbod> - <bedrijfsnaam>".

Valt dit in de categorie "dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben" of is dit iets dat wel degelijk helpt?
jochem8
SEO-/Webshopspe cialist
Super Senior

Karma: 15

Berichten: 218



Re: SEO mythes
« jochem8 Antwoord #3 Gepost op: 26 juni 2017, 11:02 »

Dit is een minuscuul stukje dat met SEO te maken heeft. SEO is zoveel breder, maar ik zal het je ook niet aan doen om een artikel te schrijven van een miljoenmiljard woorden. Daarbij mis ik het  belangrijke onderdeel linkbuilding.

Quote:
Helpt het om een bepaald woord meerdere keren te herhalen in de tekst van je pagina? Vast, zeker als je ook synoniemen gebruikt - het helpt bevestigen dat de pagina inderdaad over dat onderwerp gaat. Maar dat is tegelijk iets dat vanzelf gebeurt als je goede teksten schrijft. Als je krampachtig je zoekterm zoveel mogelijk gebruikt heb je juist kans dat het averechts werkt.
 


Quote:
Maak je niet druk om W3C validatie, dubbele content, wel of geen liggend streepje in je domeinnaam, productcodes in je URL, of het gemiddelde aantal keer dat je 'ventieldopje' in de pagina's van je website gebruikt.
 

Hier spreek je jezelf tegen. Eerst zeg je dat het helpt om een keyword en synoniemen meerdere keren te gebruiken, in de quote eronder zeg je dat je je niet druk moet maken over het gemiddelde aantal keer dat een keyword gebruikt wordt. Hoe vaak je je keyword gebruikt op een pagina is wel degelijk relevant. Als je in elke zin van een 300 woorden tellend artikel je keyword zet dan ziet Google dat als keyword stuffing, waarbij ik vermoed dat je dit bedoelt met Als je krampachtig je zoekterm zoveel mogelijk gebruikt heb je juist kans dat het averechts werkt.

Quote:
"Content is king" schrijf je;  maar in hoeverre is de techniek van de site en de externe doorverwijzingen naar jouw site ook relevant?
 

Zeer belangrijk Norbert. Content is king, maar als door interne en externe linkbuilding die content niet te vinden is, heb je helemaal niks aan je geweldige content.

Quote:
En klopt het dat adverteren via Adwords ook bijdraagt aan je organische zoekmachineresultaten, m.a.w. komen partijen die (veel) betaalde advertenties inkopen ook hoger in organische zoekresultaten?
 

Daar wordt over gespeculeerd, maar is nog nooit onomstotelijk bewezen. Ik merk het bij mijn webshops ook niet.

Bob de webbouwer
Legend

Karma: 38

Berichten: 577



Re: SEO mythes
« Bob de webbouwer Antwoord #4 Gepost op: 26 juni 2017, 11:05 »

Quote : Norbert Bakker op 26 juni 2017, 10:17
"Content is king" schrijf je;  maar in hoeverre is de techniek van de site en de externe doorverwijzingen naar jouw site ook relevant?
 

Moz.com is een bekende SEO website die geldt als een van de autoriteiten op dat gebied. Zij doen iedere 2 jaar onderzoek naar de ranking factoren van Google, door zo'n 150 vooraanstaande experts te vragen naar hun ervaringen. Het laatste onderzoek dateert uit 2015, en daaruit kwam naar voren dat externe links naar jouw website nog steeds de belangrijkste ranking factor vormen, gevolgd door content (en ja, ook hoe vaak een bepaalde zoekterm gebruikt wordt, waar die gebruikt wordt (in titels ed, maar ook in het domein).

Quote : Norbert Bakker op 26 juni 2017, 10:17
En klopt het dat adverteren via Adwords ook bijdraagt aan je organische zoekmachineresultaten, m.a.w. komen partijen die (veel) betaalde advertenties inkopen ook hoger in organische zoekresultaten?
 

Volgens Google niet : https://googleblog.blogspot.nl/2011/01/google-search-and-search-engine-spam.html.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.
Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.
jochem8
SEO-/Webshopspe cialist
Super Senior

Karma: 15

Berichten: 218



Re: SEO mythes
« jochem8 Antwoord #5 Gepost op: 26 juni 2017, 11:05 »

Quote:
Valt dit in de categorie "dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben" of is dit iets dat wel degelijk helpt?
 

Dat ligt ook aan de concurrentie John. Als er nauwelijks concurrentie was op dat zoekwoord, dan kan een kleine wijziging zulke grote gevolgen hebben. Overigens is het beter om het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de Title en andere tags te hebben staan. Dat geeft voor Google aan hoe belangrijk het zoekwoord is.

Dus "Goedkope ventieldopjes kopen" is beter dan "Brezan, uw specialist in automaterialen en alles voor uw auto - Ventieldopjes".

Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Retired Mod
Legend

Karma: 619

Berichten: 6115



Re: SEO mythes 3 reuzen
« Peter Bonjernoor Antwoord #6 Gepost op: 26 juni 2017, 11:44 »

Quote : Norbert Bakker op 26 juni 2017, 10:17
"Content is king" schrijf je;  maar in hoeverre is de techniek van de site en de externe doorverwijzingen naar jouw site ook relevant?
 

Wat techniek betreft, zoals ik zei: "controleer ook of je pagina geen fouten bevat". Net zoals een inhoudelijk prachtig CV dat vol met koffievlekken zit minder indruk zal maken, zal een site met slechte HTML ook wat minder scoren. Een technisch goed opgezette website zal bezoekers op alle mogelijke platforms met alle mogelijke browsers altijd dezelfde ervaring bieden.

In het licht van wat zoekmachines willen bereiken is het belang van externe links een bevestiging van de relevantie van je content m.b.t. een onderwerp. Links op relevante pagina's van andere sites zullen dus de relevantie van jouw pagina ondersteunen, links op startpagina-achtige sites zullen het waarschijnlijk onderuit halen.

Dat het handig is om een link naar je site in je handtekening op Higherlevel te zetten snapt iedereen. Verder is verantwoord linkbuilding meer een onderwerp voor de categorie lezers voor wie dit opiniestuk niet bedoeld is...  

Quote : John B op 26 juni 2017, 10:49
Valt dit in de categorie "dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben" of is dit iets dat wel degelijk helpt?
 
Dat lijkt me typisch de eerste categorie - waarom zou de volgorde zoveel uitmaken? Is het dan opeens duidelijker? Je legt door het als eerste te noemen wel iets meer de nadruk op het aanbod en minder op de bedrijfsnaam, maar beide staan er nog steeds in.

Daarnaast kan het ook goed zijn dat er tegelijk met die aanpassing iets anders gebeurd is, intern of extern, dat die betere resultaten heeft veroorzaakt. Zolang je dat niet met zekerheid als oorzaak kunt aanwijzen is het misschien net zo effectief om 3 x de naam van je website te prevelen voordat je je computer aanzet...  

Quote : jochem8 op 26 juni 2017, 11:02
Dit is een minuscuul stukje dat met SEO te maken heeft.
 
Daarom heet het ook niet "De ultieme gids voor alles dat met SEO te maken heeft"...  

Quote:
Hier spreek je jezelf tegen.
 
Nee hoor - ik zeg dat het zin heeft om het meerdere keren te noemen, maar dat het onzin is om dat exact 3.14 keer per pagina te doen.

Quote:
Content is king, maar als door interne en externe linkbuilding die content niet te vinden is, heb je helemaal niks aan je geweldige content.
 
Interne linkbuilding? Je bedoelt pagina's die niet te vinden zijn via links in je eigen site? Dan zit je site slecht in elkaar. En externe linkbuilding is echt niet cricuiaal om zoekmachines zo ver te krijgen je site te indexeren.

Norbert Bakker
Risicoach & adviseur verzekeringen
Moderator

Karma: 1098

Berichten: 10353



Re: SEO mythes
« Norbert Bakker Antwoord #7 Gepost op: 26 juni 2017, 11:49 »

Quote:
En externe linkbuilding is echt niet cruciaal om zoekmachines zo ver te krijgen je site te indexeren.
 
Niet cruciaal, maar als je (meer)  "kwalitatieve"  links van derden hebt ziet Google dat kennelijk als een bevestiging van de relevantie en kwaliteit van je content en wordt die door Google daarom ook beter gewaardeerd; vat ik het zo goed samen, Peter?

Arbeidsongeschiktheid www.aovspecialist.nl  |  Aansprakelijkheid www.bavspecialist.nl  | Risicomanagement en verzekeren: risicoach
Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Retired Mod
Legend

Karma: 619

Berichten: 6115



Re: SEO mythes
« Peter Bonjernoor Antwoord #8 Gepost op: 26 juni 2017, 11:53 »

Ik vind het prachtig verwoord.

John B
Legend

Karma: 247

Berichten: 2545



Re: SEO mythes
« John B Antwoord #9 Gepost op: 26 juni 2017, 12:05 »

Quote : Peter Bonjernoor op 26 juni 2017, 11:44
Dat lijkt me typisch de eerste categorie - waarom zou de volgorde zoveel uitmaken?
 
Even teruggezocht wat mij destijds triggerde om die aanpassing te maken en dat was deze post.
Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Retired Mod
Legend

Karma: 619

Berichten: 6115



Re: SEO mythes
« Peter Bonjernoor Antwoord #10 Gepost op: 26 juni 2017, 12:16 »

Quote : John B op 26 juni 2017, 12:05
Even teruggezocht wat mij destijds triggerde om die aanpassing te maken en dat was deze post.
 
Tsja...in bepaalde situaties kan het inderdaad flink verschil maken, maar dat zijn niet de situaties waar ik deze column op richt. Als jij geen goede content had gehad zou het waarschijnlijk weinig tot geen verschil hebben gemaakt.

L'acrobate qui lit
Legend

Karma: 55

Berichten: 347



Re: SEO mythes
« L'acrobate qui lit Antwoord #11 Gepost op: 26 juni 2017, 14:13 »

Is het ook nuttig om je menu-items in het Nederlands te zetten en de rest in het Duits?

(of snap ik die koelkleding link niet?)
« Laatste verandering: 26 juni 2017, 14:16 door Acrobat Reader »

je vous prie d'agréer messieurs et mesdames, l'expression de mes sentiments distinguées.
jochem8
SEO-/Webshopspe cialist
Super Senior

Karma: 15

Berichten: 218



Re: SEO mythes
« jochem8 Antwoord #12 Gepost op: 26 juni 2017, 14:26 »

Quote:
Is het ook nuttig om je menu-items in het Nederlands te zetten en de rest in het Duits?

(of snap ik die koelkleding link niet?)
 

Nee, website wordt momenteel geupdate naar de meest recente versie van het platform, mobile friendly gemaakt, SSL erop, etc. etc.. Dus de site die je nu ziet is een vlugge kopie van de Duitse shop waar ik een paar uurtjes aan geknutseld heb (2 jaar geleden) en het toen maar gelaten voor wat het was, maar je kunt er verder ook niks bestellen zoals je ziet.

jochem8
SEO-/Webshopspe cialist
Super Senior

Karma: 15

Berichten: 218



Re: SEO mythes
« jochem8 Antwoord #13 Gepost op: 26 juni 2017, 14:28 »

Quote:
En externe linkbuilding is echt niet cricuiaal om zoekmachines zo ver te krijgen je site te indexeren.
 

Indexeren zeker niet, maar ik denk dat veel mensen (ahum) het toch wel fijn vinden als ze hoog in zoekmachines scoren en zonder linkbuilding ga je dat in bijna alle markten nooit redden.

TwaBla
Legend

Karma: 192

Berichten: 15014



Re: SEO mythes
« TwaBla Antwoord #14 Gepost op: 26 juni 2017, 14:45 »

Quote : jochem8 op 26 juni 2017, 11:02
Zeer belangrijk Norbert. Content is king, maar als door interne en externe linkbuilding die content niet te vinden is, heb je helemaal niks aan je geweldige content.
 
Dat was ook de oorspronkelijke visie achter Google: dat de kwaliteit van de content af te meten is aan de kwaliteit van de links. Backlinks vanaf hoogwaardige sites suggereren dat de content goed is. Google heeft geen andere maatstaf voor de kwaliteit van content, lijkt me.

De uitdrukking linkbuilding suggereert dat je die backlinks actief moet verwerven (kopen of zelf plaatsen), maar autoriteit kun je eigenlijk alleen maar op termijn krijgen door consistent content toe te voegen met een hoog informatie-niveau (kennis bijdragen) waardoor de backlinks gegund worden.

Je ziet hetzelfde krachtenspel bij inbound marketing en dat maakt de vraag interessant: hoe kun je linkgetting bevorderen? In dat spel hebben social media (en mail) waarschijnlijk een rol, dus de dynamiek in dat domein is interessant.

De donkere kant van Dick Bruna. Kunsthal half-maart/half-augustus Zie de kracht van grafisch ontwerp.
Pagina's: [1] 2 3 ... 5  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons