ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn

  Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Nieuws en artikelen
  ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn (738 keer gelezen)
Norbert Bakker
Verzekeringen & riskmanagement
Moderator

Karma: 1047

Berichten: 9675



ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn 1 reus
« Norbert Bakker Gepost op: 11 mei 2017, 14:57 »

ACM bepleit meer transparantie over reviews

Korte samenvatting:
Reviews op allerhande vergelijkingssites zijn ook voor financiële dienstverleners een niet meer uit te vlakken realiteit. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert op basis van een verkenning dat reviews door de bank genomen consumenten betrouwbare informatie opleveren. Wel bepleit ACM meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren van online reviews.
ACM meldt dat betaalde reviews reclame zijn, en daarom ook als zodanig herkenbaar moeten zijn



Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
Ik ben benieuwd wat HL leden verstaan onder reclame / sponsored content / betaalde reviews en wat niet.

Dit heeft namelijk raakvlakken met iets wat eerder door mij op HL is genoemd: marktpartijen die klanten financieel belonen voor het schrijven van reviews;
Eén marktpartij had zelfs een complete social media menukaart met kortingsbedragen voor reviews, likes en links op o.a. LI, Twitter en FB.

Wat vinden HL leden? Is dat wel of geen reclame? En moet je als marktpartij aangeven dat iemand beloond is voor het schrijven van een review (en dus niet "kans maakt op" een prijs via loting) En waar ligt de grens?
socialmediakorting2.png

Entrepreneurs are Decision Makers, not Risk Takers

Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Moderator

Karma: 573

Berichten: 5795



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Peter Bonjernoor Antwoord #1 Gepost op: 11 mei 2017, 16:21 »

Elke review die niet een persoonlijke mening van een echte klant is, is troep. Vind ik.

Norbert Bakker
Verzekeringen & riskmanagement
Moderator

Karma: 1047

Berichten: 9675



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Norbert Bakker Antwoord #2 Gepost op: 11 mei 2017, 16:40 »

Quote : Peter Bonjernoor op 11 mei 2017, 16:21
Elke review die niet een persoonlijke mening van een echte klant is, is troep. Vind ik.
 

Uiteraard. Maar zou je aan de review van de - aanname :echte  - klant ook willen kunnen zien of deze beloond is voor het geven van zijn of haar vermeende persoonlijke mening, like of link?

PS: Het bedrijf van de bovenstaande social mediamenu kaart was bovendien zo behulpzaam om ook  voorbeeldteksten te leveren voor de reviews...in dat geval kun je je afvragen of het nog wel een persoonlijke mening is uiteraard..

Entrepreneurs are Decision Makers, not Risk Takers
WalterBrokx
Filmmaker
Legend

Karma: 49

Berichten: 488



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« WalterBrokx Antwoord #3 Gepost op: 11 mei 2017, 17:19 »

Quote : Norbert Bakker op 11 mei 2017, 16:40
Quote : Peter Bonjernoor op 11 mei 2017, 16:21
Elke review die niet een persoonlijke mening van een echte klant is, is troep. Vind ik.
 

Uiteraard. Maar zou je aan de review van de - aanname :echte  - klant ook willen kunnen zien of deze beloond is voor het geven van zijn of haar vermeende persoonlijke mening, like of link?

PS: Het bedrijf van de bovenstaande social mediamenu kaart was bovendien zo behulpzaam om ook  voorbeeldteksten te leveren voor de reviews...in dat geval kun je je afvragen of het nog wel een persoonlijke mening is uiteraard..


 

Hmmm, dus er zouden mystery-reviewers ingezet moeten worden om te kijken of je de korting ook krijgt als je een negatieve review schrijft :p

Een review bij aankoop is trouwens niet supernuttig:
je krijgt vaak alleen een eerste indruk of opmerkingen over de levertijd.

Dit pleidooi voor meer transparantie past ook in de worsteling mbt YouTubers die reviewvideo's maken en niet melden dat ze er voor betaald worden.

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
Patrick Keizer
Legend

Karma: 71

Berichten: 536



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Patrick Keizer Antwoord #4 Gepost op: 11 mei 2017, 17:21 »

Ik zie heel vaak op social media dat er weer eens een perslunch/persbezoek is georganiseerd. Dan vliegen opeens de positieve recensies over een product in het rond, geschreven door allerlei enthousiaste bloggers etc. Is dat reclame? In mijn optiek wel, de organisator "betaalt" de recensent met een productpakket & een lunch c.q. presentatie met hapjes en verwacht dan een mooi stuk over zijn product. Is het erg? Vind ik niet, ik prik daar wel doorheen. 

Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Moderator

Karma: 573

Berichten: 5795



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Peter Bonjernoor Antwoord #5 Gepost op: 11 mei 2017, 17:49 »

Quote : Norbert Bakker op 11 mei 2017, 16:40
Maar zou je aan de review van de - aanname :echte  - klant ook willen kunnen zien of deze beloond is voor het geven van zijn of haar vermeende persoonlijke mening, like of link?
 
In het hypothetische geval dat die beloning niet geleid heeft tot beinvloeding van die mening? Nee, dan niet.

In de echte wereld dus wel.   

Paul Stuyver
Legend

Karma: 80

Berichten: 954



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Paul Stuyver Antwoord #6 Gepost op: 17 mei 2017, 15:39 »

Het is denk ik een prima voorbeeld waarbij de overheid probeert de grenzen te verkennen in hoeverre er redenen te bedenken zijn om allerlij aspecten van financieel verkeer op te slaan, automatisch te analyseren om zo een allesomvattend inzicht te krijgen waarbij (vooral) de kleine ondernemer en burgers in algemeenheid met de moker van belasting aanslag een draai om de oren kan krijgen.

Het idee is natuurlijk om dit "voordeel" van korting op welke aankoop/aanschaf dienst of produkt te gaan belasten op moment dat aantoonbaar is dat je korting gekregen hebt. Waar het hier om gaat natuurlijk.

Je koopt een auto, 18.000E, katalogusprijs 21.000E dus 3.000E korting = belastbaar omdat je hiervoor dan positieve reclame gaat maken in jouw persoonlijke netwerk dat je een goede deal daar kan maken.

Wanneer je dan iets verder doordenkt wordt duidelijk dat dit een proces is van steeds diepere inzage van de overheid van alle uitgaven/inkomsten met hieruit voortvloeiende bestedingspatroon waar indien je niet aan de "norm" voldoet de algo's een rood vlaggetje naast je naam plaatst.

Ik koop nog maar wat bitcoin bij denk ik nu het nog "mag"

| Leds save the planet | http://www.proton-industries.com |
Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Moderator

Karma: 573

Berichten: 5795



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Peter Bonjernoor Antwoord #7 Gepost op: 17 mei 2017, 15:42 »

Quote : Paul Stuyver op 17 mei 2017, 15:39
Waar het hier om gaat natuurlijk.
 
Zo natuurlijk vind ik dat anders niet - eerder heel erg vergezocht. En ook flink off-topic, eigenlijk.

TwaBla
Legend

Karma: 155

Berichten: 14130



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« TwaBla Antwoord #8 Gepost op: 17 mei 2017, 15:57 »

Quote : Paul Stuyver op 17 mei 2017, 15:39
Wanneer je dan iets verder doordenkt wordt duidelijk dat dit een proces is van steeds diepere inzage van de overheid...
 
Dezelfde overheid die de opvangtehuizen van obsessief paranoia medeburgers gesloten heeft?

Ik vrees dat het meer een proces van steeds diepere penetratie van commercie is, en daarmee ook de verdere verspreiding van het cynisme en egoisme. Als hij zijn zakken vult, doe ik het ook...

Paul Stuyver
Legend

Karma: 80

Berichten: 954



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Paul Stuyver Antwoord #9 Gepost op: 17 mei 2017, 16:00 »

Quote : Peter Bonjernoor op 17 mei 2017, 15:42
Quote : Paul Stuyver op 17 mei 2017, 15:39
Waar het hier om gaat natuurlijk.
 
Zo natuurlijk vind ik dat anders niet - eerder heel erg vergezocht. En ook flink off-topic, eigenlijk.
 

Dus je denkt niet dat men nu vaststelt en uitspraak doet over het vraagstuk of dit betaalde reclame is, ben je dan later verbaasd wanneer daar wel nog even belasting over betaald moet worden?

Dit was stap 1, stap 2 volgt vast

| Leds save the planet | http://www.proton-industries.com |
Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Moderator

Karma: 573

Berichten: 5795



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Peter Bonjernoor Antwoord #10 Gepost op: 17 mei 2017, 16:16 »

Je hebt de openingspost denk ik niet goed gelezen - het gaat er om of betaalde of anderszins door de onderneming gemotiveerde reviews als zodanig herkenbaar moet zijn of niet.

Dat hele belastingverhaal haal jij erbij.

Paul Stuyver
Legend

Karma: 80

Berichten: 954



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Paul Stuyver Antwoord #11 Gepost op: 17 mei 2017, 16:39 »

Quote : Peter Bonjernoor op 17 mei 2017, 16:16
Je hebt de openingspost denk ik niet goed gelezen - het gaat er om of betaalde of anderszins door de onderneming gemotiveerde reviews als zodanig herkenbaar moet zijn of niet.

Dat hele belastingverhaal haal jij erbij.
 

Misschien lees ik er te veel in.

Vraag:

Als ik als consument betaald wordt voor een positieve feedback, en hieraan is een directe waarde gekoppeld die doormiddel van korting wordt uitbetaald, is het dan niet een heel normale zaak dat IEMAND hierover belasting moet betalen??

Mijn indruk is dat nu er geen enkele belasting voor deze betaalde (positieve) feedback wordt betaald.

| Leds save the planet | http://www.proton-industries.com |
Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Moderator

Karma: 573

Berichten: 5795



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Peter Bonjernoor Antwoord #12 Gepost op: 17 mei 2017, 16:51 »

Nee, korting is geen betaling, en daar wordt dus geen belasting over geheven. Vergeet niet dat je nog steeds een product moet kopen om van die korting te kunnen profiteren.

TwaBla
Legend

Karma: 155

Berichten: 14130



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« TwaBla Antwoord #13 Gepost op: 17 mei 2017, 17:42 »

Goed idee Paul: bonuskaartbelasting! Op je aangifte moet je elk jaar aangeven hoeveel korting je bij AH hebt gekregen op je boodschappen, zodat daar ook belasting over geheven kan worden. De verbuiker betaalt.

Dan gaan we vervolgens Blokkertaks heffen bij mensen die bij de Action kopen. En een discountpremie heffen op inkopen bij Aldi of Lidl.

Oh, een blogger die geld betaald krijgt (of gratis reviewproducten ontvangt) moet dat als inkomen melden op zijn aangifte, lijkt me. Daar wordt dus al belasting over geheven.   

TwaBla
Legend

Karma: 155

Berichten: 14130



Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn 1 reus
« TwaBla Antwoord #14 Gepost op: 17 mei 2017, 17:56 »

Regels en stevige uitspraken van Autoriteiten zijn één aspect van dit vraagstuk; handhaving is een andere. Wat doet de overheid, wat doet het Commissariaat voor de Media, wat doet de Reclame Code Commissie tegen sluikreclame in blogs, reviews, social networks en fora?

In 2016 2015 was slechts 1% van alle klachten bij de RCC gericht op social media marketing: zestien klachten van de bijna 1400.

Dat lage aantal is oa te verklaren doordat de juristen van de commissie soms moeite hebben om vast te stellen wat sluikreclame is. Moet er een opdracht verstrekt zijn? Moet er betaling bewezen worden? Moet aangetoond worden dat er gratis producten of diensten (snoepreisjes) geleverd zijn? En op welke manier kan de bedoelde herkenbaarheid gerealiseerd worden?

Kijk bijvoorbeeld eens hoe de uitspraken zwabberen in voorbeelden waar bloggers kortingscodes opnemen in hun reviews. In 2015 wordt het noemen van een kortingscode nog gezien als afdoende signaal dat er sprake is van reclame. Een jaar later is zo'n zelfde kortingscode ineens een reden om extra transparantie te eisen.

Wat mag en wat niet mag wordt onder andere beschreven bij Charlotte's Law maar waar bloggers en reviewers en andere social media marketeers mee weg komen is vooralsog een ander verhaal.

Nog een aardig adres: Meldpunt Branded Content.

Pagina's: [1] 2  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons