ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Nieuws en artikelen
  ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn (738 keer gelezen)
Paul Stuyver
Legend

Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Paul Stuyver Antwoord #15 Gepost op: 17 mei 2017, 18:08 »

Het lijkt mij objectief, zoals expliciete korting van 9E bij plaatsing positieve recessentie/reclame toch verdacht veel op een afspraak, financiele transactie.

Een dienst, door de klant geleverd, wordt beloont/betaald door middel van een korting.

Dat is totaal iets anders dan krop sla wat voor 1.99 ipv 2.99 als aanbieding in de schappen ligt.

In mijn mening ga je door accorderen van de genoemde korting in ruil voor adverteren een commercieel contract aan waar normaal gesproken de BTW over geheven wordt.

Diegenen die het zien al bedreiging voor een bepaald model zullen het hier niet mee eens zijn en ik ben ook zeker geen jurist, maar als ik marketing bedrijf ben, SEO bedrijf is deze vorm van reclame kopen oneerlijke concurrentie omdat in ene geval wel en andere geen belasting betaald wordt.

Edit: misschien is er een advokaat die kan uitleggen waarom er hier geen sprake is van overeenkomst/dienst/kontrakt ?

| Leds save the planet | http://www.proton-industries.com |
Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Moderator

Re: ACM: Betaalde reviews zijn reclame en moeten ook als zodanig herkenbaar zijn
« Peter Bonjernoor Antwoord #16 Gepost op: 17 mei 2017, 20:36 »

Quote : Paul Stuyver op 17 mei 2017, 18:08
...maar als ik marketing bedrijf ben, SEO bedrijf is deze vorm van reclame kopen oneerlijke concurrentie omdat in ene geval wel en andere geen belasting betaald wordt.

Dat is het hele punt van dit draadje, inderdaad - welkom!

Benm
Moderator

« Benm Antwoord #17 Gepost op: 18 mei 2017, 03:02 »

Er spelen denk ik twee dingen door elkaar:

- Als je korting krijgt door/voor het plaatsen van een revieuw, zijn dat dan belastbare inkomsten?
- Moet je (of de review site) vermelden dat je een korting oid hebt gekregen voor het plaatsen van een review?

Maar er speelt natuurlijk ook de issue van bewijslast en sturing van de inhoud: Als een hotel me 10% korting geeft als ik een review beloof te schrijven dan is dat verder nogal lastig te achterhalen. Bovendien maakt het nog verschil of ik uberhaupt een review moet schrijven, of per se een positief review.

Dit soort constructies komen natuurlijk wel voor bij bloggers en dergelijke, maar is er wel sprake van adverteren als het review objectief (en dus ook negatief) mag zijn om de korting te verkrijgen?

TwaBla
Legend

« TwaBla Antwoord #18 Gepost op: 18 mei 2017, 13:03 »

De gedachtenwisseling spitst zich erg toe op bijzaken en marginale verschijnselen. Dat belastingverhaal is volledig off-topic. De ondernemende blogger doet immers gewoon aangifte van zijn inkomen.

De basisregel is dat ALLES wat gepubliceerd wordt in opdracht of op verzoek van adverteerders (ter promotie van) herkenbaar gemaakt moet worden als reclame. Dat geldt ook voor recensies op basis van een gratis product of -dienst, en diensten in ruil voor korting.

Op overtredingen kunnen drie partijen aangesproken worden: de auteur, de uitgever en de adverteerder.

In het voorbeeld van een bedrijf dat kortingen aanbiedt in ruil voor recensies lijkt het me logisch dat een klacht bij de RCC zich richt op de adverteerder. Zo'n klacht kan door een concurrent ingediend worden, ook om een level playing field te stimuleren.

Probleem is dat veel bedrijven (ondernemers) menen dat sluikreclame een acceptabele praktijk is, dat misleiding bij marketing hoort. Die beweren bv dat gepaste overdrijving in herkenbare reclame ook misleidend is. Daar hebben ze wel een punt, maar vanuit de regulering willen we (de samenleving) graag onderscheid maken tussen reclame enerzijds en redactie + user generated content anderzijds.

Dus nog veel werk aan de winkel.   

WalterBrokx
Filmmaker
Legend

« WalterBrokx Antwoord #19 Gepost op: 18 mei 2017, 13:57 »

Eén van de dingen waarin de RCC voorheen achter de feiten aanliep (of nog steeds loopt) waren b/vloggers die enthousiast zijn over snoep. Snoepreclames (gericht op kinderen) kennen best strenge richtlijnen (netals reclames voor alcohol).
Als v/bloggers dan heel 'spontaan' vertellen hoe lekker een nieuw snoepje is, terwijl ze stiekem betaald worden, is dat een vorm van ontduiking van die reclame regels.

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
Benm
Moderator

« Benm Antwoord #20 Gepost op: 19 mei 2017, 17:45 »

Quote : TwaBla op 18 mei 2017, 13:03
De basisregel is dat ALLES wat gepubliceerd wordt in opdracht of op verzoek van adverteerders (ter promotie van) herkenbaar gemaakt moet worden als reclame. Dat geldt ook voor recensies op basis van een gratis product of -dienst, en diensten in ruil voor korting.

Maar is er sprake van opdracht of verzoek als een bedrijf bijvoorbeeld een dure fles cognac naar een bekende vlogger stuurt, zonder daarbij enige instructie? Of pakweg een laptop naar een populaire hardware-review site zonder instructie of verzoek tot een review?

In beide gevallen is er geen opdracht om reclame te maken, en wordt er ook niet betaald, afgezien van een gratis product. Bij snoepjes lijkt me de waarde dusdanig laag dat je het niet als betaling kunt zien, maar bij een laptop dan weer wel (de reviewer kan hem bijvoorbeeld verkopen voor een aanmerkelijk bedrag).

TwaBla
Legend

« TwaBla Antwoord #21 Gepost op: 19 mei 2017, 20:06 »

Er is vast een grijs gebied. Maar er zijn veel meer situaties waarin de betrokkenen prima weten wat ze doen.

Dat zoeken naar uitzonderingen (of achterdeurtjes in de regelgeving) is tamelijk cynisch. Wat heb je der nou aan om stiekum toch iets te doen wat eigenlijk best rottig is? Waarom kun je niet zonder misleiding je brood verdienen?

Een gratis laptop voor een reviewer kan gewoon gemeld worden. Is maar één bijzinnetje in een verder onafhankelijke (neem ik aan) review.

Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons