Van harte welkom op ons ondernemersforum

Kom jij ook naar ons volgende evenement?

Belastingdienst verwerkt burgerservicenummers in strijd met de wet

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Nieuws en artikelen
Pagina's: [1] 2 3
Auteur  Onderwerp: Belastingdienst verwerkt burgerservicenummers in strijd met de wet (1865 keer gelezen)
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Gepost op: 6 juli 2018, 13:29 »

Korte samenvatting:
De Belastingdienst heeft geen wettelijke basis om het burgerservicenummer (BSN) te gebruiken in het btw-identificatienummer van zelfstandigen met een eenmanszaak. Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De Belastingdienst moet de geconstateerde overtredingen zo snel mogelijk beëindigen. Gebeurt dat niet, dan kan de AP handhavende maatregelen treffen.

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
Al herhaaldelijk aangekaart op Higherlevel: dat het zeer privacygevoelige BSN onderdeel uitmaakt van het BTW nummer is een grote denk- en weeffout. De AP heeft nu uitspraak gedaan

(Met dank aan StevenK voor de tweet)

UwJurist
UwJurist.nl
Legend

Re: Belastingdienst verwerkt burgerservicenummers in strijd met de wet
« UwJurist Antwoord #1 Gepost op: 6 juli 2018, 13:48 »

Goed nieuws eindelijk!

Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #2 Gepost op: 6 juli 2018, 13:56 »

Niet te vroeg juichen ...

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is weliswaar een zelfstandig bestuursorgaan binnen de Overheid, en gerelateerd aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid, maar dat betekent nog niet dat de strijd met de Belastingdienst als onderdeel van het Ministerie van Financiën zonder slag of stoot wordt gewonnen.

Aangezien de Belastingdienst al genoeg problemen heeft op te lossen, zal er vast wel weer een uitzonderings- of reparatiewet worden verzonnen, waarbij dus alles bij het oude blijft.

Eerst zien, dan geloven.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
shoptillyoudrop
Legend

« shoptillyoudrop Antwoord #3 Gepost op: 6 juli 2018, 14:25 »

Ik heb dit nooit begrepen eigenlijk (maar dat zal vast aan mij liggen).

De AP schrijft in hun stukje tekst dit:
Een kwaadwillende kan met de persoonsgegevens van een ander bijvoorbeeld een auto huren en daarmee schade veroorzaken.

Ik ben weliswaar geen frequente autohuurder, maar de laatste keer (was trouwens wel in Spanje, misschien is het daar anders...) moest ik toch aanzienlijk meer handelingen verrichten dan een BSN opnoemen om een auto mee te krijgen. Mij bijvoorbeeld identificeren, om maar wat te noemen.

Ik krijg toch ook hier weer het gevoel dat er een storm in een glas water aan het ontstaan is.
Maar op zich goed dat men over ons aller privacy waakt, dat wel natuurlijk.

"What, me worry?"
Piet Rol
Ondernemer
Senior

« Piet Rol Antwoord #4 Gepost op: 6 juli 2018, 14:27 »

Wat me altijd een doorn in het oog was, de verplichte melding van mijn BTW-nummer op mijn website. Wanneer kan ik dat nu verwijderen?

Een snelle zoektocht brengt me echter naar https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/b... en https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/che... en het lijkt erop dat het nog steeds niet mag.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #5 Gepost op: 6 juli 2018, 14:34 »

Quote:
Ik krijg toch ook hier weer het gevoel dat er een storm in een glas water aan het ontstaan is.

Geef me jouw BSN maar even dan  .

In de juiste handen is dat genoeg om op jouw naam een uitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag en een aantal telefoonabonnementen af te sluiten: de overige benodigde info en stukken verzamelen of fabriceren ze zelf wel...

Roel J
Organisatie HL Dag
Moderator

« Roel J Antwoord #6 Gepost op: 6 juli 2018, 15:10 »

Quote : shoptillyoudrop op  6 juli 2018, 14:25
Ik heb dit nooit begrepen eigenlijk (maar dat zal vast aan mij liggen).

Ik ook niet helemaal, ik vrees dat het autohuur voorbeeld slechts voor de lichte verteerbaarheid van het artikel dient. Volgens mij is autohuur ook geen benoemde uitzondering die het BSN mag vastleggen.

Ze mogen vragen je het rijbewijs te tonen en het rijbewijsnummer mogen ze vastleggen en welk rijbewijzen je hebt, maar het BSN niet.

Maar goed los van het slechte voorbeeld.
Het is wel een raar feit dat Kvk al jaren (ik meen sinds 2011) een RSIN (Rechtspersonen en samenwerkingsverbanden Identificatie Nummer) kent voor alle rechtsvormen behalve eenmanszaken, vroeger werd dit nummer uitgegeven als fiscaal nummer door de belastingdienst.
Feitelijk had men bij de overgang van fiscaal nummer naar RSIN de drol door moeten bijten en alle eenmanszaken ook zo'n nummer moeten geven.

Overigens heeft AP als deadline voor de aanpassing 1-1-2019 gesteld, de belastingdienst heeft al aangegeven dat ze dat niet gaan redden, wat ik ook wel weer begrijp.
Ook voor ondernemers moet de wijziging niet onderschat worden, zo moeten alle "importerende ondernemers" hun nieuwe BTW nummer gaan doorgeven aan hun leveranciers. En dat geld dus bijv ook voor iedereen met een zakelijk Office 365 abonnementje van microsoft uit Ierland afneemt.

Kortom wellicht een zegen voor de privacy, maar de wijziging heeft wel wat voeten in de aarde voor de betrokken ondernemers.. (en dat is meer dan de helft van alle ondernemers in NL..)
DaMedia
Printing on demand, mailingen, databases, loten
Legend

Re: Belastingdienst verwerkt burgerservicenummers in strijd met de wet 2 reuzen
« DaMedia Antwoord #7 Gepost op: 6 juli 2018, 17:02 »

En dan nog alle briefpapier en factuurpakketten die weer aangepast moeten worden.
Ze kunnen beter het BSN nummer als BTW-nummer houden en de persoon een nieuw BSN-nummer geven. Dan liggen de kosten niet bij de ondernemers.

Highio
Moderator

« Highio Antwoord #8 Gepost op: 6 juli 2018, 17:13 »

Met een uitfasering van vijf of tien jaar aangezien een BSN op je reisdocumenten en rijbewijs staat? Het zou mij niet verbazen als dit niet doorgaat o.b.v. het kostenplaatje. RSIN > ZIN (Zelfstandige Identificatie Nummer).

Groet,

Highio
Ward
ceo@storecore
Moderator

« Ward Antwoord #9 Gepost op: 6 juli 2018, 17:20 »

Maar als je de als btw-nummer geopenbaarde BSN's blijft gebruiken, duurt het geen 5 tot 10 jaar, maar een mensenleven. Je kunt meerdere btw-nummers hebben, dus waarom niet (tijdelijk) ook meerdere BSN-nummers?

Wat gebeurt er eigenlijk als iemand je BSN ge(data)lekt heeft? Kun je dan een verse krijgen?

Roel J
Organisatie HL Dag
Moderator

« Roel J Antwoord #10 Gepost op: 6 juli 2018, 17:21 »

Quote : DaMedia op  6 juli 2018, 17:02
Ze kunnen beter het BSN nummer als BTW-nummer houden en de persoon een nieuw BSN-nummer geven.

De  opmerking waarvan ik wist dat die ging komen...   
DAt lijkt mij helemaal niet handig (en dan druk ik me zachtjes uit)..
Dan krijg je namelijk als privepersoon met een flink aantal cruciale wijzigingen te maken.
Dat betekent namelijk (verplicht?) nieuw paspoort, nieuw rijbewijs en mutaties bij de zorgverzekering, mijn huisarts en tandarts.. nu net de mensen/organisaties waar ik probleemloos terecht wil kunnen zonder achteraf gezeur te krijgen over de kosten omdat mijn BSN niet meer bestaat.. Het lijkt mij ook wat onpraktisch om al dit soort instanties te gaan voorlichten over de wijziging voor alleen ondernemers (toch uiteindelijk maar grofweg 6% van alle Nederlanders)

Voor het gewijzigde btw nummer kan men gewoon een goede overgangsregeling maken waarbij bijvoorbeeld 2 jaar lang het oude nummer nog in het VIES systeem staat zodat je geen problemen krijgt met btw aangiftes. Als het btw nummer wordt gewijzigd en ik krijg problemen met BTW terugkrijgen dan kan ik met dezelfde instantie zakendoen die het probleem heeft veroorzaakt. Dat zal een stuk eenvoudiger zijn dan aan de boekhouder van mijn huisarts uitleggen dat ik ondernemer ben en door een foutje van de belastingdienst een nieuw BSN heb gekregen.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #11 Gepost op: 6 juli 2018, 17:30 »

Er is vast een slimme informatiekundige of andere deskundige binnen de overheid die hier eerder al eens over nagedacht heeft. Hoop ik dan maar, want dit geintje is anders groter in ophef dan de millenium bug vrees ik...

Groet,

Highio
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #12 Gepost op: 6 juli 2018, 18:07 »

Quote : Highio op  6 juli 2018, 17:30
Er is vast een slimme informatiekundige of andere deskundige binnen de overheid die hier eerder al eens over nagedacht heeft.

... en ze zijn na wat heen en weer calculeren tot de conclusie gekomen dat het domweg te duur is om het nu nog te gaan veranderen. De wet aanpassen is dan een stuk goedkoper.   

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
herman van der helm
Uitvonder
Legend

« herman van der helm Antwoord #13 Gepost op: 6 juli 2018, 18:40 »

BSN nummer en BTW nummer houden. Maar op de plek waar bij het BTW nummer B01 of B02 staat een persoonlijke code aanbrengen. bijvoorbeeld 4 of 5 tekens extra

www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller®
www.gezondbelast.nl - Gezond Belast
www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #14 Gepost op: 6 juli 2018, 18:57 »

Quote : herman van der helm op  6 juli 2018, 18:40
BSN nummer en BTW nummer houden. Maar op de plek waar bij het BTW nummer B01 of B02 staat een persoonlijke code aanbrengen. bijvoorbeeld 4 of 5 tekens extra.

Dat klinkt als een inbreekbare versleuteling. Doe ik met mijn pincodes ook.

Droog niet uit. Koop in komkommertijd meer groente en fruit.
Pagina's: [1] 2 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons