Het einde van de online supermarkt

  Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Nieuws en artikelen
  Het einde van de online supermarkt
Pagina's: [1] 2 3 ... 12
Auteur  Onderwerp: Het einde van de online supermarkt (14865 keer gelezen)
Ab Bauer
App bouwer
Legend

Karma: 110

Berichten: 1014



Het einde van de online supermarkt 1 reus
« Ab Bauer Gepost op: 17 februari 2018, 17:01 »

Het einde van de online supermarkt

Korte samenvatting:

Quote:
Velen voorspelden het einde van de winkels. Dat bleek niet uit te komen. Niet voor kledingwinkels. Niet voor schoenenwinkels. En niet voor heel veel andere winkels. Deze winkels, in de fysieke variant, gaan juist een grote bloeiperiode tegemoet.

Maar dan. De supermarkten. De onheilsprofeten hebben hier hun zinnen op gezet. 'Binnenkort doen we onze boodschappen bijna allemaal online'. Zou het? In dit artikel de feiten. Over het marktaandeel. De verdiencapaciteit. En waar je het beste in kunt investeren. Doe je dat in de online supermarkt? Of juist in de fysieke supermarkt?
 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
Als enthousiaste Picnic klant heb ik altijd gedacht dat het een kwestie van tijd is voordat Picnic, Albert en Jumbo thuisbezorging het fysieke ploeteren met je karretje door een drukke supermarkt gaat vervangen. In dit artikel wordt hier (met cijfermatige onderbouwing!) een stevig tegen geluid op gegeven.

Sieb & Oscar - handgebonden fotoboekjes bekleed met zijde.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1138

Berichten: 10853



Re: Het einde van de online supermarkt
« Norbert Bakker Antwoord #1 Gepost op: 17 februari 2018, 17:19 »

interessant inderdaad, alhoewel ik een paar dingen niet onderschrijf. Zo is de gemiddelde Picnic afnemer geen Picnic klant vanwege de prijs, maar vanwege het gemak. Een iets hogere prijs dan de supermarkt is best acceptabel.

En dat consumeren leuk is klopt: maar dat bewaart deze kookfanaat voor de vrijdagavond en de zaterdag.  De rest van de dagen komt de Picnic langs en vervangt dat het irritante drukke spitsuur in de supermarkten door de weeks: daar is/was niks leuks aan!

Verder is het - net als de fysieke retail - een kwestie van schaalgrootte: als een paar grote thuisbezorgers een flink aandeel hebben, dan krijgen ze ook de macht om de fysieke supermarkt op de knieën te dwingen en daarna zachtjes de prijzen te verhogen. Dat principe kennen we niet alleen van de fysieke supermarktoorlogen maar ook van de grote online giganten Amazon, Google en in mindere mate Bol.com:  het duurde "eeuwen" voordat ze winst maakte, maar toen ze eenmaal dat dominante marktaandeel te pakken hadden, was de concurrentie voorgoed uitgeschakeld

Lang verhaal kort: ik vind de toekomst van de online en offline supermarkt veel speculatiever dan - noem maar eens wat - de koers van de Bitcoin. De tijd zal het leren of 1 van de distributiemodellen de ander op de knieën krijgt, of dat het gewoon een extra verkoopkanaal erbij blijft. 

Mathias@evelo
Legend

Karma: 37

Berichten: 569



Re: Het einde van de online supermarkt
« Mathias@evelo Antwoord #2 Gepost op: 17 februari 2018, 17:41 »

Het ding is: met iets als voeding kan je veel verdienmodellen bedenken. Van de doe-het-zelver met eigen tuin, varkensstalletje en bbq, tot iemand die zelf geen eigen keuken heeft en gewoon elke dag buitenshuis gaat eten.
Met oneindig varianten er tussenin. De consument zwabbert wat heen en weer tussen al die mogelijkheden, want we willen toch wel wat afwisseling?

Dus wat mij betreft zal geen enkele speler in de voedingssector ooit over een langere periode voldoende marktaandeel verzamelen om er echt veel geld mee te verdienen. Zeker niet diegene die logistiek als USP hebben.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 232

Berichten: 15720



Re: Het einde van de online supermarkt
« TwaBla Antwoord #3 Gepost op: 17 februari 2018, 17:43 »

Amazon en Bol.com maken op hun core business nog steeds verlies.

Waar je droge conserven, koelvers en diepvries gaat combineren, wordt de optelsom nooit positief. Dan kan AH of Lidl vanuit de winkel voor een scherpe prijs leveren omdat de consument zelf de laatste mijl aflegt. Wil je bezorging, dan moet de prijs stevig omhoog.

En niet de beloning van bezorgers nog verder omlaag. Jouw gemak is andermans ellende.   

Nou het artikel maar eens lezen...

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Highio
Moderator

Karma: 330

Berichten: 7358



Re: Het einde van de online supermarkt
« Highio Antwoord #4 Gepost op: 17 februari 2018, 17:46 »

Quote:
Amazon en Bol.com maken op hun core business nog steeds verlies.
 

Wat is dan de definitie van de core business van Bol.com en hoe luiden de operationele resultaten Q3 of Q4 2017? Het mag natuurlijk wat kosten als je van 3 naar 5 miljard online omzet wilt groeien als Ahold/Delhaize voor 2020!  

Groet,

Highio
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 232

Berichten: 15720



Re: Het einde van de online supermarkt
« TwaBla Antwoord #5 Gepost op: 17 februari 2018, 17:58 »

Bol.com bestaat alleen nog omdat er weer een volgende investeerder zo gek was een verliesgevend bedrijf over te nemen vanwege zijn groeipotentieel.

Van groei kan je niet vreten.   

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Ward
ceo@storecore
Moderator

Karma: 192

Berichten: 1503



Re: Het einde van de online supermarkt
« Ward Antwoord #6 Gepost op: 17 februari 2018, 18:04 »

Hans van Tellingen en zijn maten (de auteurs) doen de ‘one trick pony’-truc die ze wekelijks uithalen: een verzonnen tegenstelling in stand houden en liever nog op scherp zetten. Dat doen ze zelfs in de inleiding:

Quote:
De supermarkten. De onheilsprofeten hebben hier hun zinnen op gezet. 'Binnenkort doen we onze boodschappen bijna allemaal online.'
 

Online is slecht, offline is goed. Je wordt onmiddellijk weggezet als onheilsprofeet als je denkt dat er ruimte is voor online.

Zou het werkelijk zo zwart-wit zijn? Kunnen die twee elkaar niet versterken? Is er geen groot grijs niemandsland? Ik neem het al niet meer au serieux, omdat ik het ze wekelijks hoor roeptoeteren.

Wat ook niet helpt, is dat Hans van Tellingen armdiep tot aan de schouder in de vastgoedbranche zit. Winkelvastgoed, uiteraard.

Het belangrijkste is misschien nog dat ik denk dat je echte veranderingen nooit helemaal de maat kunt nemen met bestaande, traditionele criteria. Het eventuele succes van een online supermarkt zit hoogstwaarschijnlijk niet in overeenkomsten, maar in een doorslaggevend verschil…
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 232

Berichten: 15720



Re: Het einde van de online supermarkt
« TwaBla Antwoord #7 Gepost op: 17 februari 2018, 18:16 »


Goed plan. Maak de personen verdacht.   

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1138

Berichten: 10853



Re: Het einde van de online supermarkt
« Norbert Bakker Antwoord #8 Gepost op: 17 februari 2018, 18:33 »

Quote:
Amazon en Bol.com maken op hun core business nog steeds verlies.
 

Amazon maakte vorig kwartaal z'n hoogste winst ooit en ook AH Delhaize maakte recordwinsten. Deze partijen kunnen het dus lang volhouden om verlies te draaien op hun core business of een relatief klein onderdeel als Bol.com.
Diepe zakken, lange adem en de hamvraag blijft of ze überhaupt winst moeten of willen maken op die onderdelen: het lange termijn voordeel zit wellicht ergens anders (oa in je online en offline concurrenten uitroken door een stevig marktaandeel)

Quote:
Bol.com is goed voor 36 procent de omzetgroei van Ahold Delhaize in Nederland. De webwinkel investeert nog zoveel in zijn groei dat het de lokale winstmarge met 0,9 procent drukt
 
(bron: Emerce)

Quote:
Amazon posts quarterly profit of $1.9 billion, its highest ever
 
(bron: The Washington Post)

TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 232

Berichten: 15720



Re: Het einde van de online supermarkt
« TwaBla Antwoord #9 Gepost op: 17 februari 2018, 18:55 »

Niet alleen de koppen lezen.   

Quote : Norbert Bakker op 17 februari 2018, 18:33
Quote:
Amazon posts quarterly profit of $1.9 billion, its highest ever
 
(bron: The Washington Post)
 

Even verderop in hetzelfde artikel.

Quote:
Amazon Web Services, the company’s cloud platform, continued to drive profits. That part of the business had a 26 percent operating margin in the most recent quarter, compared to 3.5 percent for the overall company. AWS sales, meanwhile, rose 45 percent to $5.1 billion.
 
Dus van 1,9 miljard dollar winst komt 1,3 miljard uit de cloud services, nog geen 10% van de totale omzet.

Dan is de online winkel vooral een shopfront. (Zie ook Techcrunch)  

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1138

Berichten: 10853



Re: Het einde van de online supermarkt
« Norbert Bakker Antwoord #10 Gepost op: 17 februari 2018, 20:01 »

Niet alleen de links lezen   

Quote:
Deze partijen kunnen het dus lang volhouden om verlies te draaien op hun core business
 

Quote:
Dan is de online winkel vooral een shopfront
 

Yep, dat is mijn gedachte ook. Maar er zit wel een doel achter, Amazon en AH doen dat niet voor niets....

Ron van der Kolk
Interim Manager
Ambassadeur
Legend

Karma: 228

Berichten: 2289



Re: Het einde van de online supermarkt 1 reus
« Ron van der Kolk Antwoord #11 Gepost op: 17 februari 2018, 20:17 »

Quote : Ab Bauer op 17 februari 2018, 17:01
Als enthousiaste Picnic klant heb ik altijd gedacht dat het een kwestie van tijd is voordat Picnic, Albert en Jumbo thuisbezorging het fysieke ploeteren met je karretje door een drukke supermarkt gaat vervangen.
 

Quote : Norbert Bakker op 17 februari 2018, 17:19
De rest van de dagen komt de Picnic langs en vervangt dat het irritante drukke spitsuur in de supermarkten door de weeks: daar is/was niks leuks aan!
 

Ik kom juist graag in supermarkten. Zelfs na het werk tijdens spitsuur. Mensen kijken, voedsel browsen, praatje maken, even langs de afprijsbak om nieuwe dingen te ontdekken... heerlijk. Ik bestel van alles online, maar boodschappen heb ik nog nooit laten bezorgen. Ik vind boodschappen doen leuk en ik zoek graag zelf de mooiste groente uit.

Ik ben vast niet de enige, dus het offline boodschappen doen zal mijn inziens nooit helemaal verdwijnen. Net als dat de papieren krant en de radio nog steeds bestaan, ondanks alle andersluidende voorspellingen uit het verre verleden. Online shoppen vereist (op dit moment) daarnaast nog steeds dat je weet wat je wilt bestellen en die bewuste doelgerichtheid ontbreekt volgens mij nog bij veel klanten.

Ab Bauer
App bouwer
Legend

Karma: 110

Berichten: 1014



Re: Het einde van de online supermarkt
« Ab Bauer Antwoord #12 Gepost op: 17 februari 2018, 21:10 »

Quote : Ron van der Kolk op 17 februari 2018, 20:17
Ik kom juist graag in supermarkten. Zelfs na het werk tijdens spitsuur. Mensen kijken, voedsel browsen, praatje maken, even langs de afprijsbak om nieuwe dingen te ontdekken... heerlijk.
 
Grappig dat mensen zo verschillend tegen hetzelfde onderwerp ("Wat eten we vandaag?") aankijken..
Ik heb weinig fantasie op dit vlak en laat me graag verrassen door de app. Bij Picnic hebben ze een leger aan machine learning specialisten die met mijn data aan de slag gaan. Die kennen me beter dan ik mezelf ken op dit gebied en komen met maaltijd suggesties waar ik zelf nooit aan gedacht had.
Net zoals iTunes mijn muzieksmaak kent, Netflix kijk tips heeft en Youtube mijn gevoel voor humor aanvoelt.

Sieb & Oscar - handgebonden fotoboekjes bekleed met zijde.
Mathias@evelo
Legend

Karma: 37

Berichten: 569



Re: Het einde van de online supermarkt
« Mathias@evelo Antwoord #13 Gepost op: 18 februari 2018, 12:21 »

Quote : Ab Bauer op 17 februari 2018, 21:10
Quote : Ron van der Kolk op 17 februari 2018, 20:17
Ik kom juist graag in supermarkten. Zelfs na het werk tijdens spitsuur. Mensen kijken, voedsel browsen, praatje maken, even langs de afprijsbak om nieuwe dingen te ontdekken... heerlijk.
 
Grappig dat mensen zo verschillend tegen hetzelfde onderwerp ("Wat eten we vandaag?") aankijken..
Ik heb weinig fantasie op dit vlak en laat me graag verrassen door de app. Bij Picnic hebben ze een leger aan machine learning specialisten die met mijn data aan de slag gaan. Die kennen me beter dan ik mezelf ken op dit gebied en komen met maaltijd suggesties waar ik zelf nooit aan gedacht had.
Net zoals iTunes mijn muzieksmaak kent, Netflix kijk tips heeft en Youtube mijn gevoel voor humor aanvoelt.

 

Wat ga je doen als de thuisbezorgers eens een weekje staken?  

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.
Bob de webbouwer
Legend

Karma: 43

Berichten: 698



Re: Het einde van de online supermarkt
« Bob de webbouwer Antwoord #14 Gepost op: 18 februari 2018, 12:24 »

Ik doe de boodschappen pas sinds een paar weken ook online (bij Jumbo, Picnic bezorgt hier nog niet). Dat bevalt eigenlijk wel prima, o.a. doordat we toch vaak elke week dezelfde artikelen nodig hebben en die redelijk gemakkelijk opnieuw kunnen bestellen.

Er valt nog wel het een en ander te verbeteren bij Jumbo maar het bevalt een stuk beter dan zelf iedere week naar de supermarkt.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.
Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.
Pagina's: [1] 2 3 ... 12  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons