Van harte welkom op ons ondernemersforum

Kom jij ook naar ons volgende evenement?

Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje

  Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Nieuws en artikelen
  Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
Pagina's: [1] 2 3
Auteur  Onderwerp: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje (1311 keer gelezen)
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1135

Berichten: 10781



Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje 1 reus
« Norbert Bakker Gepost op: 10 juli 2018, 08:08 »

Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje

Korte samenvatting:
Last van klanten die afhaken in je online bestelproces? Schrap het verplicht aanvinken van je algemene voorwaarden.

En nee, dat vinkje is helemaal niet verplicht. Ik weet ook niet waarom iedereen dat zo doet. Of nou ja, dat weet ik wel: omdat in 1982 een Amerikaanse advocaat bedacht dat het nodig was bij online verkoop, en iedereen dat slaafs nabootst want het ziet er juridisch uit. Onze wet (noch de Amerikaanse, overigens) zegt helemaal niet dat dat moet. Ja, je moet mensen erop wijzen dat de voorwaarden van toepassing zijn, maar dat is het. Dus de korte versie: weg met dat vinkje, nergens voor nodig.

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
Hoe simpeler een online (bestel)proces, hoe beter. Zowel open deur als eye-opener.

Wouter Hol
Raad van Advies
Legend

Karma: 297

Berichten: 2709



Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« Wouter Hol Antwoord #1 Gepost op: 10 juli 2018, 08:38 »

Op zich klopt dit. Lange tijd hadden wij dat ook zo. Er is echter een andere trend die hier tegenin werkt, namelijk de one-page checkout. Oftewel, afrekenen op 1 pagina.

Je moet een consument namelijk voordat de bestelling definitief geplaatst is, een overzicht laten zien van zijn bestelling. Zo kan hij alles controleren en een eventuele fout corrigeren. Bij een one-page checkout kan dat niet, anders is het immers geen one-page checkout meer.
ICT-recht had daar de oplosing voor: zet bij je afrekenknop een vakje waarin men bevestigd dat ze al hun gegevens en artikelen correct ingevoerd hebben. Daar is het vinkje weer terug..

Dan is de hamvraag; haken er meer mensen af bij een tweede stap in de bestelling of bij het zetten van een vinkje?

Ik heb weer eens een blog geschreven over een piramidespel. Dit keer is het de Dagcoin "cryptocurrency" die ik uitgeplozen heb.
Cosara
Europhile
Legend

Karma: 150

Berichten: 1977



Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« Cosara Antwoord #2 Gepost op: 10 juli 2018, 08:39 »

Dat is heel mooi, maar voor degenen die het hele korte artikel in Sprout niet hebben gelezen ...

Zichtbaar
Natuurlijk moet je mensen wel expliciet wijzen op je voorwaarden. Enkel ze onderin je voetertekst opnemen is niet genoeg. Zorg er dus voor dat er direct onder of boven de bestelknop een tekst komt zoals “Door te bestellen gaat u akkoord met de algemene voorwaarden”, waarbij je die laatste twee woorden een hyperlink maakt naar een PDF-bestand met de voorwaarden. Dat is alles.


Weglaten is dus niet zaligmakend.

Ik ben ook wel nieuwsgierig geworden waaruit dat getal 8 is opgeborreld.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
RT
Legend

Karma: 114

Berichten: 1388

Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« RT Antwoord #3 Gepost op: 10 juli 2018, 08:42 »

Ik vind 8% wel erg veel.
Heb je net al de moeite gedaan je producten in een mandje te leggen, na waarschijnlijk al gekeken te hebben dat het dáár inderdaad het goedkoopst is, om vervolgens af te haken omdat je nog een vinkje moet aanklikken?

Quote : Norbert Bakker op 10 juli 2018, 08:08
Hoe simpeler een online (bestel)proces, hoe beter. Zowel open deur als eye-opener.
 
Schijnt dus dat dat niet helemaal waar is. Een multiple-step-checkout is succesvoller dan een single-step-checkout.
Als ik de jongens van Dutchblue moet geloven tenminste.

NB. de jurist in me heeft natuurlijk gewoon liever zo'n aanvink-vakje. Krijg je geen gezeik over de grootte van het lettertype, of de kleur die niet goed afsteekt tegen de achtergrond, of dat de zin wegvalt omdat de website zich niet goed aanpast aan mijn beeldschermverhoudingen etc.
Maar als het inderdaad 8% scheelt, dan is het waarschijnlijk voor die enkele agerende klant zeker de moeite waard!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1135

Berichten: 10781



Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« Norbert Bakker Antwoord #4 Gepost op: 10 juli 2018, 08:59 »

Quote:
Quote:
Hoe simpeler een online (bestel)proces, hoe beter. Zowel open deur als eye-opener.
 
Schijnt dus dat dat niet helemaal waar is. Een multiple-step-checkout is succesvoller dan een single-step-checkout.
Als ik de jongens van Dutchblue moet geloven tenminste.
 

Tja, wat moet je geloven?

Gisteren een U/X designer op bezoek gehad voor een reviewtool. In plaats van 1 vraag per pagina en daarna op "volgende" klikken had de designer alle (10) vragen op 1 pagina geplaatst met daaronder een grote knop "inzenden en afsluiten". Het aantal tussentijdse afhakers nam met 55% af.

Ik kan het alleen betrekken op mijzelf: met enige regelmaat dat teveel vinkjes of gedoe betekent dat ik een bestel- of registratieproces afbreek.

Highio
Moderator

Karma: 325

Berichten: 7226



Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« Highio Antwoord #5 Gepost op: 10 juli 2018, 09:00 »

'Hoe je tot 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou duidelijker zijn.

Probleem m.i. is de checkbox i.c.m. al dan niet responsive design en mobiel bestellen. Hoe vaak elementen wel niet buiten beeld vallen en dan is met wegnemen natuurlijk al snel verbetering aan te brengen in slechte templates of designs.

Quote:
In plaats van 1 vraag per pagina en daarna op "volgende" klikken had de designer alle (10) vragen op 1 pagina geplaatst met daaronder een grote knop "inzenden en afsluiten". Het aantal tussentijdse afhakers nam met 55% af.
 

Vraag is natuurlijk wat twee pagina's met vijf vragen doen. E.e.a. is ook afhankelijk van de lengte en begrijpelijkheid van de tekst.

Groet,

Highio
RT
Legend

Karma: 114

Berichten: 1388

Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« RT Antwoord #6 Gepost op: 10 juli 2018, 09:07 »

Quote : Norbert Bakker op 10 juli 2018, 08:59
Quote:
Quote:
Hoe simpeler een online (bestel)proces, hoe beter. Zowel open deur als eye-opener.
 
Schijnt dus dat dat niet helemaal waar is. Een multiple-step-checkout is succesvoller dan een single-step-checkout.
Als ik de jongens van Dutchblue moet geloven tenminste.
 

Tja, wat moet je geloven?

Gisteren een U/X designer op bezoek gehad voor een reviewtool. In plaats van 1 vraag per pagina en daarna op "volgende" klikken had de designer alle (10) vragen op 1 pagina geplaatst met daaronder een grote knop "inzenden en afsluiten". Het aantal tussentijdse afhakers nam met 55% af.

Ik kan het alleen betrekken op mijzelf: met enige regelmaat dat teveel vinkjes of gedoe betekent dat ik een bestel- of registratieproces afbreek.

 
Ik vermoed dat het te maken heeft met overzichtelijkheid. Als je alle informatie van een bestelproces op 1 pagina kwijt wil (overzicht bestelling, klantgegevens, betaalinformatie etc etc) mensen het overzicht kwijt raken en in paniek afhaken. Méér klikken kan in dat geval juist eenvoudiger zijn.

Idem geld denk ik voor jouw reviewtool, liever 10 vragen overzichtelijk op 1 pagina, dan steeds door te moeten klikken waardoor het een neverending story lijkt.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1135

Berichten: 10781



Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« Norbert Bakker Antwoord #7 Gepost op: 10 juli 2018, 09:08 »

Quote:
'Hoe je tot 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou duidelijker zijn.
 

'Hoe je tot 8% of meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou nóg beter zijn  

Quote:
Vraag is natuurlijk wat twee pagina's met vijf vragen doen. E.e.a. is ook afhankelijk van de lengte en begrijpelijkheid van de tekst.
 
Het is uitvoerig getest in diverse varianten; de variant waar alles op 1 pagina stond had de minste afhakers.

Quote:
Idem geld denk ik voor jouw reviewtool, liever 10 vragen overzichtelijk op 1 pagina, dan steeds door te moeten klikken waardoor het een neverending story lijkt.
 
Yep.

Een neverennding story wordt het vooral als je mensen niet laat zien hoeveel ze al gedaan hebben en hoeveel er nog volgt: als er geen voortgangsindicator of pagina X van Y bij een enquête of review zit, dan haak ík direct al af...

Quote:
Ik vermoed dat het te maken heeft met overzichtelijkheid. Als je alle informatie van een bestelproces op 1 pagina kwijt wil (overzicht bestelling, klantgegevens, betaalinformatie etc etc) mensen het overzicht kwijt raken en in paniek afhaken. Méér klikken kan in dat geval juist eenvoudiger zijn.
 
Vermoed ik ook inderdaad.

herman van der helm
Uitvonder
Legend

Karma: 194

Berichten: 1681



Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« herman van der helm Antwoord #8 Gepost op: 10 juli 2018, 09:13 »

Als mensen afhaken betekent het dat ze de moeite niet willen nemen door te gaan. Het is ze het niet waard om jou en jouw producten te leren kennen. Een afhaker voorkomt in mijn branche veel achteraf ellende. Hij selecteert zichzelf alvast uit.

Ook op beurzen neem ik geen kaartjes aan van mensen die geïnteresseerd zijn. Ik vertel ze dat als ze iets willen dat ze dan contact met mij kunnen opnemen. Soms dringt er iemand op aan direct na de beurs contact met hem op te nemen. Dan pak ik wel een kaartje aan.
Op deze manier voorkom ik veel extra werk aan leads die nergens toe leiden en kan ik serieus aan de gang met mensen die echt geïnteresseerd zijn.

8% of meer verkopen met 90% meer gezeik weet ik op deze manier te voorkomen. Door schade en schande wijs geworden.

www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller®
www.gezondbelast.nl - Gezond Belast
www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
Highio
Moderator

Karma: 325

Berichten: 7226



Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« Highio Antwoord #9 Gepost op: 10 juli 2018, 09:19 »

Het maakt daarbij natuurlijk wel uit of je een impulsaankoop als bijvoorbeeld een goedkope ventilator of een professioneel tilgereedschap wilt verkopen...  

Quote:
'Hoe je tot 8% of meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou nóg beter zijn   
 
Misschien moet je de UX designer eens met AE in verbinding brengen. Kunnen ze ronde twee met verbeteringen aanbieden aan klanten. Budget hebben ze immers vrijgekregen. Dat of meer zou ik niet durven verzekeren.  

Groet,

Highio
RT
Legend

Karma: 114

Berichten: 1388

Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« RT Antwoord #10 Gepost op: 10 juli 2018, 09:28 »

Quote:
'Hoe je tot 8% of meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou nóg beter zijn   
 
Het is natuurlijk altijd tot 8% of meer. Je kunt net zo goed schrijven, tot 50% of meer...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Karma: 1135

Berichten: 10781



Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« Norbert Bakker Antwoord #11 Gepost op: 10 juli 2018, 09:46 »

Quote : RT op 10 juli 2018, 09:28
Quote:
'Hoe je tot 8% of meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou nóg beter zijn   
 
Het is natuurlijk altijd tot 8% of meer. Je kunt net zo goed schrijven, tot 50% of meer...

 
Uiteraard, maar in dit geval citeer ik alleen de letterlijke tekst uit de bron  

RT
Legend

Karma: 114

Berichten: 1388

Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« RT Antwoord #12 Gepost op: 10 juli 2018, 09:50 »

Quote : Norbert Bakker op 10 juli 2018, 09:46
Quote : RT op 10 juli 2018, 09:28
Quote:
'Hoe je tot 8% of meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou nóg beter zijn   
 
Het is natuurlijk altijd tot 8% of meer. Je kunt net zo goed schrijven, tot 50% of meer...

 
Uiteraard, maar in dit geval citeer ik alleen de letterlijke tekst uit de bron  
 
I know, hij schrijft tot 8% of meer omzet. Zou zomaar een goede marketingtruc kunnen zijn, want de bewering is altijd waar, ook al blijkt het eigenlijk maar 1% te zijn.   

edit: eigenlijk is het alles, behalve 8%   

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 227

Berichten: 15635



Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« TwaBla Antwoord #13 Gepost op: 10 juli 2018, 12:03 »


Typisch weer clikbait van Arnoud Engelfriet. Die wel erg slordig formuleert voor een jurist.

Quote:
Wij hebben dit voor een hoop klanten zo uitgevoerd, en die zien allemaal leuke omzetstijgingen, dat wel tot acht procent of meer kan zijn. Dus waar wacht je nog op?
 

Droog niet uit. Koop in komkommertijd meer groente en fruit.
Cosara
Europhile
Legend

Karma: 150

Berichten: 1977



Re: Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje
« Cosara Antwoord #14 Gepost op: 10 juli 2018, 12:33 »

Quote : TwaBla op 10 juli 2018, 12:03
Typisch weer clikbait van Arnoud Engelfriet. Die wel erg slordig formuleert voor een jurist.
Quote:
Wij hebben dit voor een hoop klanten zo uitgevoerd, en die zien allemaal leuke omzetstijgingen, dat wel tot acht procent of meer kan zijn. Dus waar wacht je nog op?
 
 
We zullen het woorden statistiek en dubbelblind onderzoek, hier maar niet laten vallen. Met dezelfde gemak kunnen wij concluderen dat de omzetstijging geheel en alleen te danken is aan de oplevende economie.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
Pagina's: [1] 2 3  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons