Waarschuwing voor valse e-mail 'U heeft een belastingteruggave ontvangen'

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Nieuws en artikelen
  Waarschuwing voor valse e-mail 'U heeft een belastingteruggave ontvangen'
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Waarschuwing voor valse e-mail 'U heeft een belastingteruggave ontvangen' (1567 keer gelezen)
Highio
Moderator

Re: Waarschuwing voor valse e-mail 'U heeft een belastingteruggave ontvangen'
« Highio Antwoord #15 Gepost op: 6 augustus 2018, 22:26 »

Quote:
De ontvangstbevestiging bevestigt enkel dat de aangifte ontvangen is.

Die handels- of werkwijze lijkt mij ook te kloppen.

Wat is het verschil echter met de kennisgeving 'U heeft een belastingteruggave ontvangen'?

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #16 Gepost op: 6 augustus 2018, 22:40 »

Quote : Highio op  6 augustus 2018, 22:26
Wat is het verschil echter met de kennisgeving 'U heeft een belastingteruggave ontvangen'?

Groet,

Highio

De bijlage. Die mailt de fiscus nooit!
Als iedereen in NL dat nu eens via media kan vernemen!

"Mijn overheid stuurt u berichten over uw belastingaanslagen. In deze berichten staat NOOIT een link waarop u kunt klikken en we sturen NOOIT een bijlage mee"

Twitter, facebook, instagram, kranten, nos journaal, Whatsapp, het lokale dagblad, voor mijn part de knipselkrant van de basisschool van je kind

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
RtgR534
Senior

« RtgR534 Antwoord #17 Gepost op: 7 augustus 2018, 08:45 »

Quote : eigenwebsite op  6 augustus 2018, 21:07
Ik heb deze mail idd ook ontvangen, gedachteloos de PDF met iphone geopend  
3 regels tekst en een Rijksoverheid logo bovenaan. (lijkt me sterk dat een stukje "Malware" in een PDF genesteld m'n iphone plat kan leggen)

Snap niet echt wat de afzenders hiermee denken te bereiken  

Beetje jammer trouwens dat de Belastingdienst er altijd als de kippen bij is, maar een fatsoenlijke update m.b.t. dit soort mails op hun eigen website uitblijft;
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/c...

Naar mijn mening zijn deze bestanden niet zozeer bedoeld om je pc of telefoon uit te schakelen/gijzelen. Maar meer om software te installeren die je toetsaanslagen bijhouden en dus toegang krijgen tot je accounts etc. Aan te raden is om een malware scan uit te voeren.
eigenwebsite
Super Senior

« eigenwebsite Antwoord #18 Gepost op: 7 augustus 2018, 15:55 »

Quote : RtgR534 op  7 augustus 2018, 08:45
Naar mijn mening zijn deze bestanden niet zozeer bedoeld om je pc of telefoon uit te schakelen/gijzelen. Maar meer om software te installeren die je toetsaanslagen bijhouden en dus toegang krijgen tot je accounts etc. Aan te raden is om een malware scan uit te voeren.

Software installeren via een PDF die op een iphone mijn toetsaanslagen bijhoudt?
Sorry, maar heb je hier bronnen van? Malware scan lijkt me over het algemeen meer iets voor Desktop en Laptop PC's ... met Windows enzo;) .. maar goed, das weer een andere discussie  

Hartelijke groet,

Werner
Ondernemersnetwerk voor ZZP'ers!

Een logo ontwerpen, banner maken of website maken kun je zelf
RtgR534
Senior

« RtgR534 Antwoord #19 Gepost op: 7 augustus 2018, 16:02 »

Quote : eigenwebsite op  7 augustus 2018, 15:55
Quote : RtgR534 op  7 augustus 2018, 08:45

Software installeren via een PDF die op een iphone mijn toetsaanslagen bijhoudt?
Sorry, maar heb je hier bronnen van? Malware scan lijkt me over het algemeen meer iets voor Desktop en Laptop PC's ... met Windows enzo;) .. maar goed, das weer een andere discussie  

Ik heb zo gauw geen bron bij de hand, maar je hebt half geen idee wat mogelijk is. Tegenwoordig voegen ze keyloggers van een paar KB toe aan een bestand, zoals een PDF.
Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

Re: Waarschuwing voor valse e-mail 'U heeft een belastingteruggave ontvangen' 1 reus
« Branko Collin Antwoord #20 Gepost op: 8 augustus 2018, 11:43 »

Ik heb zo gauw wel een bron bij de hand.

Kan een PDF malware bevatten? Ja.

PDF is in tegenstelling tot bijvoorbeeld TXT en JPG een dynamisch bestandsformaat en kan code uitvoeren.

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
eigenwebsite
Super Senior

« eigenwebsite Antwoord #21 Gepost op: 14 augustus 2018, 11:49 »

Quote : Branko Collin op  8 augustus 2018, 11:43
Ik heb zo gauw wel een bron bij de hand.

Kan een PDF malware bevatten? Ja.

PDF is in tegenstelling tot bijvoorbeeld TXT en JPG een dynamisch bestandsformaat en kan code uitvoeren.

Thanks Branko, goede verwijzing. Nu ben ik alleen nog benieuwd of dit ook geldt voor IOS? Concreet wordt dit me namelijk niet duidelijk.
Een gebruiker via jouw bron geeft aan van wel, maar ik was in de veronderstelling dat IOS ten opzichte van Windows of Android een vrij "gesloten" systeem is.. Uit deze bron wordt me niet geheel duidelijk of dit gevaar aantoonbaar voor Mac/IOS even groot is als b.v. Android of Windows...  

Hartelijke groet,

Werner
Ondernemersnetwerk voor ZZP'ers!

Een logo ontwerpen, banner maken of website maken kun je zelf
RtgR534
Senior

« RtgR534 Antwoord #22 Gepost op: 14 augustus 2018, 11:57 »

Hoe dan ook is het niet verstandig om bijlagen/links niet te openen in phising-achtige mailtjes...
Ook al is iOS een 'gesloten' systeem, zou het jammer zijn als er toch iets gebeurt.
RT
Legend

« RT Antwoord #23 Gepost op: 14 augustus 2018, 12:06 »

Quote : eigenwebsite op 14 augustus 2018, 11:49
ik was in de veronderstelling dat IOS ten opzichte van Windows of Android een vrij "gesloten" systeem is..

Volgens mij heeft dat niks te maken met een gesloten systeem van Apple/IOS, maar ligt het aan het feit dat het marktaandeel van Apple niet de moeite waard is om daar malware voor te schrijven.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons