Wetswijzing meldplicht datalekken en verhoging boetes per 01-2016

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Nieuws en artikelen
Pagina's: [1] 2 3 ... 5
Auteur  Onderwerp: Wetswijzing meldplicht datalekken en verhoging boetes per 01-2016 (8114 keer gelezen)
Norbert Bakker
No risk, No fun
Moderator

« Norbert Bakker Gepost op: 19 juni 2015, 12:48 »

Mod edit: titel aangepast nu - anno 2016 - er na invoering van de wetswijziging opnieuw behoefte tot discussie bestaat

Wetswijzing meldplicht datalekken en boetebevoegdheid CBP in werking

Korte samenvatting:
de aangenomen wetswijziging ‘Meldplicht van datalekken en uitbreiding bestuurlijke boetebevoegdheid College Bescherming Persoonsgegevens (CBP)" is sneller dan verwacht vandaag gepubliceerd en in werking getreden

Vanaf vandaag Edit: vanaf het moment van in werking treden van deze wet per koninklijk besluit moet een datalek gemeld worden bij het CBP als er sprake is van een inbreuk op de beveiliging, en deze inbreuk leidt tot een aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens. Daar komt bij dat je een datalek niet alleen moet melden bij het CBP, maar óók bij de betrokkenen indien het lek nadelige gevolgen kan hebben voor de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen.

Meld je een datalek toch niet dan kan het CBP een boete opleggen.

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
De maximale boete is edit: wordt bij inwerkingtreding verhoogd van € 4.500,- naar € 810.000,-.

Om het met de woorden van auteur Lisette Meij van ICTPrivacyrecht te zeggen : "Dat is andere koek"!
« Laatste verandering: 24 februari 2016, 16:54 door Norbert Bakker »

Vragen over risicobeheer of verzekeringen? Neem gerust contact met me op
prinsrachid
Legend

Re: Wetswijzing meldplicht datalekken en verhoging boetes per 01-2016
« prinsrachid Antwoord #1 Gepost op: 19 juni 2015, 14:02 »

Quote : Norbert Bakker op 19 juni 2015, 12:48
Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
De maximale boete is verhoogd van € 4.500,- naar € 810.000,-.
Om het met de woorden van auteur Lisette Meij van ICTPrivacyrecht te zeggen : "Dat is andere koek"!

Vind je dat Higherlevel.nl zelf zich iets aan deze wet gelegen zou moeten laten liggen?
Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #2 Gepost op: 19 juni 2015, 15:10 »

Moeilijk om hier iets op te zeggen zonder op iemands tenen te gaan staan.

Ik denk dat niemand tegen het goed beschermen van gegevens en privacy is. Maar als de overheid er in de handhaving net zo'n puinhoop van maakt als werkelijk alle ICT projecten die ik ken van de overheid (OV, Politie, UWV, SVB, EPD, Diginotar, werk.nl, enzovoorts, enzovoorts) dan weet ik al weer waar dit naar toe gaat.

Hoewel ze niet helemaal te vergelijken zijn zet ik toch twee recente onderwerpen naast elkaar:
Het gedrocht Cookiewet (met handhaving door de overheid) en de Social media code die de branche zelf heeft ingesteld (mede na de cookie ramp). De tweede werkt aardig, de eerste mag je zelf invullen.

Praktisch gezien zou ik zeggen; Hou je zaken op orde, maar ga niet je site omgooien uit angst voor een boete. Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten. Gewoon de waarschuwingen afwachten en kijken wie er als eerste écht een boete krijgt. Dan weet je meteen waar de grens ligt.
« Laatste verandering: 19 juni 2015, 15:10 door Hans Schipperijn »

De leukste kaartjes app is van Sieb & Oscar
Ward
Usability Professional
Moderator

« Ward Antwoord #3 Gepost op: 19 juni 2015, 15:39 »

Wat ik er merkwaardig aan vind: het is geen boete voor het hebben van een datalek, maar voor het niet melden van een datalek. Dat klinkt als een oer-Hollandse gedoogconstructie: data lekken mag, als je het maar meldt…

RT
Legend

« RT Antwoord #4 Gepost op: 19 juni 2015, 15:52 »

Wellicht lees ik er overheen, maar wanneer gaan de wijzigingen in?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid
Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #5 Gepost op: 19 juni 2015, 15:53 »

Quote : RT op 19 juni 2015, 15:52

Per direct   
Quote:
Vanaf vandaag moet een datalek gemeld worden bij het CBP als er sprake is van een inbreuk op de beveiliging, en deze inbreuk leidt tot een aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens

« Laatste verandering: 19 juni 2015, 15:55 door Hans Schipperijn »

RT
Legend

« RT Antwoord #6 Gepost op: 19 juni 2015, 15:56 »

Quote : Hans Schipperijn op 19 juni 2015, 15:53

Per direct   
Quote:
Vanaf vandaag moet een datalek gemeld worden bij het CBP als er sprake is van een inbreuk op de beveiliging, en deze inbreuk leidt tot een aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens

Ja ik lees wat Lisette schrijft, maar ik geloof liever de wetgever zelf. Ik kan uit de nu gepubliceerde stukken niet opmaken wanneer de wijzigingen in werking treden, behalve dat dit gebeurd op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Maar het is vrijdagmiddag 16.00, dus ik kan iets missen   

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid
Norbert Bakker
No risk, No fun
Moderator

Re: Wetswijzing meldplicht datalekken en verhoging boetes per 01-2016 1 reus
« Norbert Bakker Antwoord #7 Gepost op: 19 juni 2015, 16:30 »

Quote : Ward op 19 juni 2015, 15:39
Wat ik er merkwaardig aan vind: het is geen boete voor het hebben van een datalek, maar voor het niet melden van een datalek. Dat klinkt als een oer-Hollandse gedoogconstructie: data lekken mag, als je het maar meldt…

Dat is het niet. Datalekken kunnen zowel publiek-(stafrechtelijk) als privaatrechtelijk worden aangepakt. Maar dat is niet het onderdeel van deze (aanvullende) Wetgeving: die gaat alleen over het verplicht melden van incidenten.

Deze methode is niet nieuw: zo geldt er een wettelijke "meldplicht incidenten met gevaarlijke stoffen" en de kennen telecomaanbieders al de "meldplicht inbreuk bescherming persoonsgegevens" in de Telecomwet

Vragen over risicobeheer of verzekeringen? Neem gerust contact met me op
RT
Legend

« RT Antwoord #8 Gepost op: 19 juni 2015, 19:00 »

Iemand die het weet, of is het iets voorbarig geweest van Lisette Meij?

Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #9 Gepost op: 19 juni 2015, 19:12 »

Je hebt gelijk, de wijziging is wel vandaag aangekondigd in het Staatsblad, maar er staat:
ARTIKEL V: Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.

Terzijde: wat een absurde tekst staat er bovenaan zo'n Staatsblad artikel:

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz. Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten: Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het noodzakelijk is de Wet bescherming persoonsgegevens en enige andere wetten te wijzigen om een meldplicht bij de doorbreking van maatregelen voor de beveiliging van persoonsgegevens in het leven te roepen alsmede om de Wet bescherming persoonsgegevens te wijzigen om een uitbreiding te realiseren van de bevoegdheid van het College bescherming persoonsge- gevens om bij overtreding van het bij of krachtens die wet bepaalde een bestuurlijke boete op te leggen; Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedge- vonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze: ARTIKEL I De Wet bescherming persoonsgegevens wordt als volgt gewijzigd:

Wat een poppenkast   
« Laatste verandering: 19 juni 2015, 19:13 door Hans Schipperijn »

RT
Legend

« RT Antwoord #10 Gepost op: 19 juni 2015, 19:30 »

Quote : Hans Schipperijn op 19 juni 2015, 19:12
Je hebt gelijk, de wijziging is wel vandaag aangekondigd in het Staatsblad, maar er staat:
ARTIKEL V: Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.

Dat las ik inderdaad ook.  Nogal een pijnlijke misser van de betreffende juriste.

@Norbert, rectificatie dan maar?  

Benm
Moderator

« Benm Antwoord #11 Gepost op: 21 juni 2015, 14:15 »

Quote : Norbert Bakker op 19 juni 2015, 16:30
Dat is het niet. Datalekken kunnen zowel publiek-(stafrechtelijk) als privaatrechtelijk worden aangepakt. Maar dat is niet het onderdeel van deze (aanvullende) Wetgeving: die gaat alleen over het verplicht melden van incidenten.

Strafrechtelijk is het wel lastig met zo'n meldplicht. Klinkt een beetje als een 'meldplicht winkeldiefstal' waarbij je een boete krijgt als je je niet meldt nadat je wat gejat hebt, maar ook een boete als je je wel meldt gezien dat het opsporingswerk wel heel eenvoudig maakt - catch 22 anyone?  

prinsrachid
Legend

« prinsrachid Antwoord #12 Gepost op: 21 juni 2015, 15:41 »

Quote : Hans Schipperijn op 19 juni 2015, 19:12
Terzijde: wat een absurde tekst staat er bovenaan zo'n Staatsblad artikel:
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz. Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut!
Wat een poppenkast   

Wees dan nog blij dat ze het hebben afgekort!

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg, Graaf van Katzenelnbogen, Graaf van Vianden, Graaf van Diez, Graaf van Spiegelberg, Graaf van Buren, Graaf van Leerdam, Graaf van Culemborg, Markies van Veere en Vlissingen, Baron van Breda, Baron van Diest, Baron van Beilstein, Baron van de stad Grave en het Land van Cuyk, Baron van IJsselstein, Baron van Cranendonk, Baron van Eindhoven, Baron van Liesveld, Erf- en Vrijheer van Ameland, Heer van Borculo, Heer van Bredevoort, Heer van Lichtenvoorde, Heer van 't Loo, Heer van Geertruidenberg, Heer van Klundert, Heer van Zevenbergen, Heer van Hoge en Lage Zwaluwe, Heer van Naaldwijk, Heer van Polanen, Heer van Sint-Maartensdijk, Heer van Soest, Baarn en Ter Eem, Heer van Willemstad, Heer van Steenbergen, Heer van Montfort, Heer van Sankt Vith, Heer van Bütgenbach, Heer van Dasburg en Erf-Burggraaf van Antwerpen. Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut!
Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Moderator

« Peter Bonjernoor Antwoord #13 Gepost op: 21 juni 2015, 16:31 »

Meh...Wim-Lex was nog korter geweest...   

RT
Legend

« RT Antwoord #14 Gepost op: 22 juni 2015, 12:19 »

Het artikel lijkt inmiddels door ictprivacy.nl te zijn verwijderd.

Verbaasd me eerlijk gezegd dat de informatie hier op HL (nog) niet is aangepast...  

Pagina's: [1] 2 3 ... 5  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons