Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Nieuws en artikelen
  Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie
Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie  (3477 keer gelezen)
Norbert Bakker
Adviseur risicobeheer en verzekeringen
Moderator

Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie 1 reus
« Norbert Bakker Gepost op: 9 mei 2018, 14:51 »

Zwangere zzp’ers 2004-2008 kunnen eindelijk verlofsuitkering terugvragen

Korte samenvatting:
Vrouwelijke ondernemers die tussen 2005 en 2008 een kind kregen, hebben alsnog recht op een zwangerschapsuitkering.

In 2016 bepaalde de rechtbank Midden-Nederland dat uitkeringsinstantie UWV een zelfstandige zonder personeel (zzp’er) alsnog moest compenseren voor de uitkering die ze níét kreeg toen ze zwanger was en niet aan het werk kon. Ze was naar de rechter gestapt omdat er tussen 1 augustus 2004 en 4 juni 2008 geen zwangerschaps- of bevallingsuitkering voor vrouwelijke zelfstandigen bestond – in tegenstelling tot de jaren ervoor en erna.

Een jaar later bepaalde de Centrale Raad van Beroep (CRvB) dat álle vrouwelijke ondernemers die in die periode zwanger waren, recht hadden op een zwangerschapsuitkering. Het resultaat: zelfstandigen die tussen 2005 en 2008 een kind kregen en geen beroep konden doen op een uitkering kunnen vanaf 15 mei 2018 een compensatie aanvragen bij het UWV.

De compensatie bedraagt € 5.600 per bevalling – een bedrag dat overeenkomt met de gemiddelde uitkering die zwangere zelfstandigen in 2017 kregen.

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
Dit is - 14 jaar na dato - eindelijk het sluitstuk van de afschaffing van de WAZ in 2004, waardoor zwangere ondernemers enige jaren geen recht op bevallingsverlof hadden.

(Met dank aan UWV Webcare voor het op Twitter attenderen op dit nieuwsbericht)

B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
Ab Bauer
App bouwer
Legend

Re: Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie
« Ab Bauer Antwoord #1 Gepost op: 9 mei 2018, 15:07 »

Mmmm... ik heb een familielid die als ZZPer een kind kreeg in april 2005.
Ze belde me net in paniek dat er nu op de site staat “vanaf 7 mei 2005”.
Dat zou wel heel sneu zijn.
Is het nu 2004 of 2005?

Sieb & Oscar - handgebonden fotoboekjes bekleed met zijde.
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #2 Gepost op: 9 mei 2018, 15:14 »

Quote:
Is het nu 2004 of 2005?

Het is 7 mei 2005 en het is op zich niet sneu: iedere zelfstandige die is bevallen vóór 7 mei 2005, viel nog met terugwerkende onder de oude WAZ, en had destijds gewoon recht op een WAZ uitkering bij bevalling.

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #3 Gepost op: 9 mei 2018, 15:27 »

Het is al lang geleden maar ze vertelt me dat ze in april 2005 geen zwangerschapsverlof uitkering heeft aangevraagd omdat “die regeling was afgeschaft”.

Nu, dertien jaar later heeft ze natuurlijk geen bewijs meer daarvoor.
Dat ligt al lang bij het oud papier.

Misschien moet je de titel van het topic even aanpassen.

Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #4 Gepost op: 9 mei 2018, 15:28 »

Quote : Ab Bauer op  9 mei 2018, 15:27

in? Suggesties?

Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #5 Gepost op: 9 mei 2018, 15:37 »

Quote : Norbert Bakker op  9 mei 2018, 15:28
Quote : Ab Bauer op  9 mei 2018, 15:27

in? Suggesties?

ZZP en bevallen tussen mei 2005 en juni 2008? Misschien verlofsuitkering terug te vragen.

oid

Norbert Bakker
Moderator

Re: Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie 1 reus
« Norbert Bakker Antwoord #6 Gepost op: 9 mei 2018, 15:52 »

Quote:
oid

Done.

Ab Bauer
App bouwer
Legend

Re: Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie 1 reus
« Ab Bauer Antwoord #7 Gepost op: 9 mei 2018, 15:59 »

Dank je wel. Ik heb de situatie uitgelegd dankzij jouw verduidelijking. Het betreft dus een continue regeling waar om de een of andere reden een gat van drie jaar in zat. Dat is nu dankzij de rechtszaak gecorrigeerd.

Wat er precies is mis gegaan in april 2005 zullen we wel nooit meer kunnen terugvinden.
Maar het was toch geen geld waar ze nog op rekende.
Bovendien is het vandaag heel mooi weer buiten en is het kind (van dertien!) prima terecht gekomen ook zonder die €5600   

prinsrachid
Legend

« prinsrachid Antwoord #8 Gepost op: 9 mei 2018, 17:24 »

Quote : Ab Bauer op  9 mei 2018, 15:07

Misschien kan ze het sowieso nog proberen met een beroep op het feit dat ze zwanger was tussen 1 augustus 2004 en 4 juni 2008 (dat is namelijk ook één van de voorwaarden) en dat ze geen beroep had gedaan op de WAZ-uitkering destijds. Nee heb je, ja kun je krijgen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe
Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #9 Gepost op: 9 mei 2018, 17:30 »

Ze geeft het idd nog niet op. Met behulp van Gmail archief, oude belastingaanslagen en de Waybackmachine valt er nog wel eea naar boven te halen.

Het kind is geboren half april 2005, dus werd ze neem ik aan juli 2004 zwanger.
De volgende maand (augustus 2004) werd de WAZ afgeschaft.

Ze heeft toen nog wel geprobeerd zich te verzekeren maar kreeg te horen dat dat niet kon (“we gaan geen brandend huis verzekeren”).

Dus misschien valt er nog iets te halen omdat ze naar mijn idee toch wel tussen twee regelingen in is komen te vallen.

Uit het antwoord van Norbert maak ik op dat ze in april 2005 nog (met terugwerkende kracht) de uitkering had kunnen aanvragen. Maar ze geeft aan dat dat absoluut niet meer mogelijk was. Alleen is de briefwisseling daarover al lang verdwenen (wie zou ook moeten weten dat ze die brief dertien jaar lang had moeten bewaren).

Ik vind het ondertussen wel een spannend verhaal dus ik zoek lekker mee. Als we iets vinden zal ik het hier melden. Misschien ook nuttig voor anderen.

uwv_webcare
Senior

Re: Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie 2 reuzen
« uwv_webcare Antwoord #10 Gepost op: 11 mei 2018, 16:18 »

Goed om te lezen dat de compensatieregeling  ZEZ volop in de aandacht is.

Werkte je in de periode van 7 mei 2005 tot en met 3 juni 2008 als zelfstandige, en ben je in die periode bevallen? Dan kan je in aanmerking komen voor de compensatieregeling:

Vanaf 15 mei 2018 kun je het aanvraagformulier downloaden op de site van uwv.nl. Belangrijk is dat de aanvraag voor 30 september 2018 bij UWV binnen is.

Ben je voor deze periode bevallen? Dan kan je alsnog een zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen op grond van de WAZ (1-1-1998 tot 1-12-2001) of de oude WAZO (1-1-2001 tot 7-5-2005). Je kunt hiervoor het formulier Aanvraag ZEZ-uitkering voor zwangere zelfstandigen gebruiken:
Als je aan de voorwaarden voldoet, krijg je de uitkering. Je krijgt geen boete voor een te late aanvraag. 

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam

Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #11 Gepost op: 11 mei 2018, 19:38 »

Quote : uwv_webcare op 11 mei 2018, 16:18
Ben je voor deze periode bevallen? Dan kan je alsnog een zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen op grond van de WAZ (1-1-1998 tot 1-12-2001) of de oude WAZO (1-1-2001 tot 7-5-2005). Je kunt hiervoor het formulier Aanvraag ZEZ-uitkering voor zwangere zelfstandigen gebruiken:
Als je aan de voorwaarden voldoet, krijg je de uitkering. Je krijgt geen boete voor een te late aanvraag. 

Weliswaar een antwoord waar ik iemand (die drie weken voor 7-5-2005 is bevallen) heel blij mee kan maken, maar nu komt het op de details aan. Ik heb het aanvraagformulier bekeken maar hoe kun je dat soort gegevens van 13 (dertien!) jaar geleden nog bewijzen?
Er wordt gevraagd naar een verloskundige verklaring, omschrijving van werkzaamheden (bedrijf bestaat inmiddels niet meer) en je verzekeringen in die tijd. Ook de belastingaangifte 2005 is bij een verhuizing vorig jaar helaas opgeruimd.
Zal nog een heel gepuzzel worden om het dertien jaar na dato aan te kunnen leveren.  

Maar we gaan aan de slag!

Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #12 Gepost op: 14 mei 2018, 10:57 »

Het bedrijf moet wel zo'n beetje meteen na de bevalling zijn opgeheven om in 2018 aan geen enkele bewaarplicht te voldoen.

Het bestaan van het kind of de bevalling lijkt me te bewijzen.

Je zou de belastingdienst eens kunnen bellen of whatsappen of god weet wat voor gruwelijke communicatiemethoden de fiscus tegenwoordig hanteert om te zien of oude aangiften zijn op te vragen. Laat ons het resultaat weten.

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #13 Gepost op: 14 mei 2018, 11:00 »

Quote : Branko Collin op 14 mei 2018, 10:57
Het bedrijf moet wel zo'n beetje meteen na de bevalling zijn opgeheven om in 2018 aan geen enkele bewaarplicht te voldoen.

Verklaar je nader? De wettelijke bewaarplicht voor administraties is 7 tot 10 jaar; beide termijnen zijn al ruimschoots verstreken en het wel of niet opheffen van het bedrijf heeft daar voor zover mij bekend geen invloed op.

Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #14 Gepost op: 14 mei 2018, 11:55 »

2005 + 10 = 2015, dat is een gaatje van 3 jaar, dat noem ik nauwelijks ruimschoots. Ik zit misschien eens per 2 jaar aan mijn zakelijk archief op mijn zolder en het grootste deel van de tijd denk ik er niet eens aan, laat staan dat ik elk jaar op 31 december klaarzit om maar alle documenten van ouder dan 10 jaar boven op een vuurpijl het IJsselmeer in te schieten.

Het opheffen van een bedrijf is een effectieve manier om het aflopen van de bewaartermijn vast te spijkeren. Dus de duur van de bewaartermijn wordt er weliswaar niet door beïnvloed, maar het laatste moment waarop je nog iets moet bewaren wel.

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Pagina's: [1] 2  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons