Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Nieuws en artikelen
  Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie  (2802 keer gelezen)
Norbert Bakker
Adviseur risicobeheer en verzekeringen
Moderator

Re: Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie
« Norbert Bakker Antwoord #15 Gepost op: 14 mei 2018, 12:01 »

Quote:
2005 + 10 = 2015, dat is een gaatje van 3 jaar, dat noem ik nauwelijks ruimschoots.

We dwalen af   . Jij geeft in je reactie aan dat bedrijf zo'n beetje direct na bevalling opgeheven moet zijn om aan geen enkele bewaarplicht te voldoen.

Mijn vraag was: waarop baseerde je dat? Waarom opheffing en waarom "direct na bevalling"?

B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #16 Gepost op: 14 mei 2018, 12:10 »

We dwalen niet alleen af, we praten ook langs elkaar heen. Of beter gezegd, ik snap niet wat jij niet snapt, en dus kan ik mijn antwoord niet op dergelijke manier formuleren dat we weer met elkaar in gesprek zijn. :-`

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #17 Gepost op: 14 mei 2018, 12:15 »

Quote : Branko Collin op 14 mei 2018, 12:10
We dwalen niet alleen af, we praten ook langs elkaar heen. Of beter gezegd, ik snap niet wat jij niet snapt

Wat ik niet snap is heel simpel: waarom zou het bedrijf volgens jou direct na bevalling (in april 2005 dus) opgeheven moeten zijn om nu (in mei 2018 - 13 jaar later) niet meer aan enige bewaarplicht te hoeven voldoen?  Welke bewaarplicht met welke termijn voor - kennelijk opgeheven - bedrijven doel je hier op?

Ik stel daarbij 3 vragen:
- waarom opgeheven?
- welke termijn?
- welke plicht?

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #18 Gepost op: 14 mei 2018, 12:21 »

De persoon in kwestie was zelfstandige t/m 2007. Ze heeft nog wel de jaarverslagen bewaard. Dus het omschrijven van de werkzaamheden lijkt me te doen. Ik neem aan dat een IB aangifte van 2005 nog valt op te vragen bij de Belastingdienst (in de toekomst misschien niet meer met alle nadruk op privacy?).

Belangrijkste is dat het "Aanvraag ZEZ-uitkering" formulier mij duidelijk niet geschikt lijkt om de uitkering mee aan te vragen, dertien jaar na dato.

"Je krijgt geen boete voor een te late aanvraag." is wel heel eenvoudig geredeneerd.

Ik zou verwachten dat iemand bij het UWV even de moeite neemt om een nieuwe procedure / formulier te schrijven voor deze gevallen. Dit lijkt echt op een 'paarse krokodil'.

Sieb & Oscar - handgebonden fotoboekjes bekleed met zijde.
Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #19 Gepost op: 14 mei 2018, 14:24 »

Quote : Norbert Bakker op 14 mei 2018, 12:15
Wat ik niet snap is heel simpel

Dat is een mening, niet een feit. De reden dat ik hier niet op heb geantwoord (in antwoord op je reactie in een ander topic), is omdat ik simpelweg het sop de kool niet waard vind. Ab Bauer en anderen schieten er niets mee op als we hier ruis gaan veroorzaken door te ping-pongen. Maar ik geef je even antwoord in een PM, als je daar behoefte aan hebt.

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #20 Gepost op: 14 mei 2018, 15:48 »

Quote:
Maar ik geef je even antwoord in een PM, als je daar behoefte aan hebt.

Ook het antwoord in PM geeft geen nieuwe inzichten.

Conclusie mijnerzijds is dat de opmerking "Het bedrijf moet wel zo'n beetje meteen na de bevalling zijn opgeheven om in 2018 aan geen enkele bewaarplicht te voldoen"  niet klopt.

Enerzijds omdat wel of niet opheffen niet relevant is voor de bewaarplicht, anderzijds omdat de verstreken periode inmiddels veel langer is welke bewaarplicht dan ook.

Quote:
Ab Bauer en anderen schieten er niets mee op als we hier ruis gaan veroorzaken

Ik stelde de vraag omdat je suggereerde dat er - behoudens opzegging vlak na de bevalling - er nu anno 2018 nog steeds een wettelijke bewaarplicht zou zijn. Dat leek en lijkt mij zeer relevant voor deze case en voor de kennis van Ab.

Ik kan me zo voorstellen dat gegevens die je niet meer hebt omdat je die ook al lang niet meer hoefde te bewaren anders in een coulancehalve procedure beoordeeld worden dan gegevens die je hebt weggegooid maar wettelijk gezien nog had moeten bewaren.

Ward
ceo@storecore
Moderator

« Ward Antwoord #21 Gepost op: 14 mei 2018, 15:59 »

Dan keer je het toch om?
Quote : Ab Bauer op 11 mei 2018, 19:38
Er wordt gevraagd naar een verloskundige verklaring, omschrijving van werkzaamheden (bedrijf bestaat inmiddels niet meer) en je verzekeringen in die tijd. Ook de belastingaangifte 2005 is bij een verhuizing vorig jaar helaas opgeruimd.

• Bel de verloskundigenpraktijk of huisarts.
• Hengel de historische bedrijfsgegevens uit het Handelsregister.
• Belmailappchat de verzekeringsmaatschappij of je tussenpersoon.
• Probeer iets met de Belastingtelefoon.

Hoeveel zwangere ondernemers houden correspondentie met hun verloskundige bij in de bedrijfsadministratie?  
Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #22 Gepost op: 14 mei 2018, 16:08 »

Als (ex)onderneemster is deze persoon wel gewend om door tien hoepels tegelijk te springen dus het komt zeker goed.

Alleen is het verschil tussen de twee groepen enorm:
Onderneemsters bevallen ná 7-5-2005 hoeven alleen Naam, BSN en geboortedatum door te geven en krijgen automatisch de €5600 op hun rekening gestort.

De tweede groep (bevallen vóór 7-5-2005) moet een waslijst gegevens aanleveren die (begrijpelijkerwijs na dertien jaar) soms niet direct meer voorhanden zijn.

Sieb & Oscar - handgebonden fotoboekjes bekleed met zijde.
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #23 Gepost op: 15 mei 2018, 09:32 »

Update:
De compensatieregeling kan vanaf vandaag (15-08-2018) tot 30-09-2018 worden aangevraagd. Voor nadere informatie en benodigde stukken zie UWV Website

Norbert Bakker
Moderator

Re: Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? compensatie <30-9-18! 1 reus
« Norbert Bakker Antwoord #24 Gepost op: 20 augustus 2018, 15:05 »

Quote : Norbert Bakker op 15 mei 2018, 09:32
Update:
De compensatieregeling kan vanaf vandaag (15-08-2018) tot 30-09-2018 worden aangevraagd. Voor nadere informatie en benodigde stukken zie UWV Website

Bump. De deadline van 30-09-2018 nadert. Mis m niet!

Highio
Moderator

« Highio Antwoord #25 Gepost op: 20 augustus 2018, 16:04 »

Leuk, zo'n mannen-topic (Petra van UWV Webcare even niet meegerekend, sorry).  

Praten vrouwelijke ondernemers misschien wél op een andere plaats over dit soort onderwerpen?

Groet,

Highio

HelicopterLandingsplaats...
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #26 Gepost op: 20 augustus 2018, 16:14 »

Dit item is of was niet bedoeld als discussie-topic. Lezen en voor wie het betreft actie ondernemen is belangrijker   

Maar uiteraard hoop ik dat door dit topic  (en de tweets daarover) minimaal 1 vrouwelijke ondernemer een compensatie-uitkering heeft aangevraagd.
En het zou helemaal fijn zijn als die persoon dat dan - al dan niet anoniem - ook in dit topic wil melden.

Tiny B
Senior

Re: Zelfstandig en bevallen tussen 7-5-05 en 4-6-08? -> recht op compensatie 1 reus
« Tiny B Antwoord #27 Gepost op: 20 augustus 2018, 18:08 »

De vrouwelijk ondernemer heeft het hier weliswaar niet zelf gelezen maar ik heb thuis aan tafel verteld. Dus Norbert, ja er is in ieder geval 1 onderneemster, die naar aanleiding van je openingspost de uitkering heeft aangevraagd   
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons