Filterbubbels - de nieuwe verzuiling?

Higherlevel.nl
  Vaste rubrieken
  Video's en Webinars
  Filterbubbels - de nieuwe verzuiling?
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Filterbubbels - de nieuwe verzuiling? (5521 keer gelezen)
Mathias@evelo
Legend

Re: Filterbubbels - de nieuwe verzuiling?
« Mathias@evelo Antwoord #15 Gepost op: 7 december 2016, 16:25 »

Interessant onderwerp.

Mij lijkt het een soort van zelfbescherming te zijn: er is de grote wereld/internet waar men voor zichzelf een dorp(smentaliteit) creëert.

Als ik kijk naar mezelf dan zie ik dat ik maar een handjevol websites/fora heb waar ik toch zeker 80% van mijn internettijd op verdoe.

Buiten het internet merk ik het ook, veel klanten vragen aan mij: waar woon je en sommige vragen zelfs waar mijn ouders wonen. Als ze dan horen dat ik uit de buurt kom dan is het vertrouwen direct een stuk groter geworden. A là iemand die zo dicht in de buurt woont zal het wel niet wagen om mij in 't zak te zetten.
Ik denk dat het grotendeels zelfbescherming is: de wereld is heel complex geworden en mensen grijpen daardoor terug naar wat ze kennen, er is veel behoefte aan vertrouwen.

Wat betreft het fakenieuws: het is gewoon heel gemakkelijk geworden om zaken te delen, gelijk wat. Het zou onvoorstelbaar zijn dat een professionele journalist zo te werk zou gaan, ik denk dat die toch op zijn minst een paar factchecks doet vooraleer op 'delen' te klikken.
Het gemak in combinatie met het feit dat het 'nieuws' van bekenden afkomstig is op je tijdslijn zorgt er voor dat er grote gevolgen kunnen zijn.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.
Benm
Moderator

« Benm Antwoord #16 Gepost op: 8 december 2016, 14:04 »

Fake nieuws heb je natuurlijk ook in soorten en maten. Je hebt vrij obvious berichten als die van 'de speld', maar er is ook het nodige dat niet duidelijk satirisch is, potentieel geloofwaardig, maar toch compleet verzonnen en door veel mensen gedeeld.

Meestal zit er niet zoveel gevaar achter, maar als men gaat delen dat 'voetgangers vanaf 1 januari ook voorrang van rechts hebben' en zoiets massaal voor waarheid wordt aangenomen (nederland is er gek genoeg voor) dan zou dat best eens tot ongelukken kunnen leiden.

TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #17 Gepost op: 8 december 2016, 14:41 »

Het is een hele industrie aan het worden: nieuwsverzinners. Wat dacht je van dit bericht?
ThomasP._Trump.jpg

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus

WalterBrokx
Filmmaker
Legend

« WalterBrokx Antwoord #18 Gepost op: 8 december 2016, 21:20 »

Tja, opzienbarende clickbait koppen, die het liefst verontwaardiging oproepen en leiden naar pagina's vol advertenties. Zo kun je de eigen woede of creativiteit omzetten in mooie advertentie inkomsten. Eigenlijk inderdad net als De Speld: zelfs daar zie je dat er mensen zijn die er intrappen. De grens tussen satire, nep-nieuws en propaganda kan dus heel dun zijn.
Nu ik er over nadenk: eind jaren '90 maakte ik me met 1 van mijn vrienden ook schuldig aan satirisch nepnieuws: we jatten foto's van lokaal online nieuws en verzonnen er zelf absurde koppen bij à la Dit Was Het Nieuws. Die 4 andere vrienden die de site kenden konden er wel om lachen  

Wie zien dus een convergentie tussen verdienmodellen, algoritmes, polarisatie en de hang naar duiding en humor.

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #19 Gepost op: 17 december 2016, 21:37 »

Facebook erkent zelf wel dat er een probleem is en werkt nu aan een oplossing om verschillende fact-checkers te betrekken bij het vroegtijdig verwijderen van nepnieuws.

TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #20 Gepost op: 2 juni 2018, 17:24 »

Quote : WalterBrokx op  7 december 2016, 15:16
Op facebook is het soms wel lachen om extreem nieuws te checken en dan eventueel te ontmaskeren als hoax.  

Op Facebook circuleert nu in zweverige kringen deze video.

Het verhaal erbij:

Quote:
Video based on quantum physics. The colored balls are put together by the resonance of quartz crystals. Every color has a different resonance. In the same way we will be grouped by people who are on the same frequency. That's how the universe works.

Maar hier laat een digitaal designer zien hoe je zo'n glowing Galton Board maakt.

En voor liefhebbers van kansberekening: hier een demo van een echt Galton Board.

Vraag is dan, wie geloof je? Degene die alle kleuren apart laat vallen of degenen die zeggen dat dat nep is? Hoe werkt het universum nou echt? Wat is wetenschap en wat is nep?

espen
Legend

« espen Antwoord #21 Gepost op: 3 juni 2018, 14:29 »

En met AR en het steeds krachtiger worden van computers wordt het maken van dat soort video's alleen maar makkelijker. Bijv. het plaatsen van iemand zijn gezicht in een ander bestaande video is ook steeds makkelijker en geloofwaardiger. Nep nieuws maken is nooit zo makkelijk geweest.
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #22 Gepost op: 3 juni 2018, 15:33 »

Quote : espen op  3 juni 2018, 14:29
Nep nieuws maken is nooit zo makkelijk geweest.

Mensen zijn van nature goedgelovig, dus dat belooft niet veel goeds.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Cosara_Funny_Quotes_8.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Netwerken: Het gaat erom wat je kan en wie jou kent.

Benm
Moderator

« Benm Antwoord #23 Gepost op: 4 juni 2018, 02:15 »

Quote : TwaBla op  2 juni 2018, 17:24
Het verhaal erbij:

Quote:
Video based on quantum physics. The colored balls are put together by the resonance of quartz crystals. Every color has a different resonance. In the same way we will be grouped by people who are on the same frequency. That's how the universe works.

Vraag is dan, wie geloof je? Degene die alle kleuren apart laat vallen of degenen die zeggen dat dat nep is?

Als je grofweg weet hoe zo'n ding werkt geloof je degene die zeggen dat het 'nep' is, althans in de zin dat de video niet een daarwrekelijke onbewerkte beeldopname is.

Wat het wel is: een video waarin men de eindsituatie genomen heeft, ieder balletje van een kleurlabel voorzien heeft, en vervolgens de balletjes in het hele traject digitaal heeft ingekleurd.

Het is dus wel degelijk waar dat de balletjes vanuit hun originele positie in de eindpositie terecht zijn gekomen, maar niet dat je een mengsel van gekleurde balletjes kunt sorteren met deze constructie - tenzij je (toto op (sub)atomair nivo) precies zo neer legt als aan het begin van het experiment en het onder exact gelijke condities uitvoert, iets dat vrijwel onmogelijk te doen is. In theorie zou dat kunnen, ik zie niet direct een quantummechanische reden waarom het niet kan met balletjes van dit formaat.

Globetrotter
Newbee

« Globetrotter Antwoord #24 Gepost op: 4 juni 2018, 19:19 »

Hebben meer ondernemers in Nederland die ervaring van Mathias, dat er tegenwoordig (ten opzichte van wanneer eigenlijk?) minder vertrouwen is en men daarom liever werkt met mensen uit de directe geografische omgeving? Mij lijkt dat het ook een hoop te maken heeft met wat je precies doet.

Ik ben zelf met mijn bedrijf vanuit Amsterdam naar Engeland vertrokken en daarna toch voor veel opdrachtgevers in Nederland blijven werken. Ik wil dat graag blijven doen. Een en ander gaat weliswaar heel vaak via via, dus via iemand die al vertrouwd is en mij aanbeveelt. Dat komt misschien op hetzelfde neer. Dat is niets nieuws.

En over filterbubbels gesproken, die heb je offline natuurlijk net zo goed en daar bestaan ze al heel lang. Je hebt dat heel globaal met landen, waarbij elk land een bubbel is, maar ook gewoon door de mensen die je om je heen verzamelt en waarmee je je biertjes drinkt.

Zwaai,

Globetrotter

---
Happily eigen baas sinds 1997.
Schrijft, onderzoekt en evalueert.
https://www.linkedin.com/company/smarterscience
http://www.smarterscience.co.uk
https://angelinasouren.com
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #25 Gepost op: 4 juni 2018, 19:33 »

Mathias woont (?) en werkt in een provinciestad (Nederlands) of centrumstad (Vlaams) in België!  

Hoe vaak doe jij Amsterdam of Nederland vanuit Engeland nog aan om in persoon te netwerken? Brexit-gevolgen?

Op afstand dreig je als gevaar natuurlijk belangrijke lokale ontwikkelingen of veranderingen in gedragingen te missen...

Groet,

Highio

Globetrotter
Newbee

« Globetrotter Antwoord #26 Gepost op: 13 juni 2018, 09:35 »

Toevallig was ik net in Nederland, maar uiteraard is het voor mij wat lastiger om te netwerken in persoon. Uit het oog - of gewoon letterlijk "over de grens" - is uit het hart, voor sommigen. Daartegenover zijn er anderen die het juist een plus vinden dat ik in een andere bubbel verkeer, en daardoor onpartijdig kan zijn (bijv. bij evaluatie van onderzoek of ontwikkelde methoden).

Je schreef "Brexit-gevolgen?" Zou er 1 persoon bestaan die al weet wat Brexit gaat brengen, dan?    Veel EU-burgers hebben het VK inmiddels verlaten, namen het zekere voor het onzekere, en er zijn ook Britten die vanwege Brexit en de verharde sfeer naar bijvoorbeeld Denemarken verhuizen.

Voor Nederlandse bedrijven die goederen veel naar het VK leveren, kan Brexit grote gevolgen gaan hebben. Maar misschien ook niet. Hoe plan je in hemelsnaam voor zoiets vaags? Ga je op zoek naar een douane-agent, of naar iemand die jouw populairste artikelen in voorraad kan gaan nemen en vanuit Engeland voor je kan versturen? Of wacht je af en doe je niets omdat het toch nog wel wat jaartjes zal gaan duren voor er echt wat verandert?

Brexit schept ook bubbels, ja.

Zwaai,

Globetrotter

---
Happily eigen baas sinds 1997.
Schrijft, onderzoekt en evalueert.
https://www.linkedin.com/company/smarterscience
http://www.smarterscience.co.uk
https://angelinasouren.com
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #27 Gepost op: 13 juni 2018, 13:05 »

Het fenomeen wordt een beetje gebagatelliseerd.

Nieuw is dat we nu veel meer platforms hebben waar veel meer verschillende stemmen te horen zijn. Goeie zaak hoor, want voorheen was er een beperkt aantal media waarin toch een bepaalde conversatie-cultuur heerste.

Nieuw is dat we netwerken hebben waardoor ook splintergroepen sneller onderling contact leggen en hun eigen bolwerk vormen om van daaruit de wereld te bestoken.

Nieuw is dat er technieken bestaan om dat marginaal geluid te versterken (amplifying) of verspreiden met behulp van trollfarms. Dat kan ook creatief door in te spelen op angsten en waanbeelden.

Nieuw is niet dat deze usefull idiots door allerlei politieke en commerciële partijen gebruikt worden voor desinformatie-campagnes.

Maar de samenleving ontwikkelt ook wel weer antivira en natuurlijke afweermechanismen.   

herman van der helm
Uitvonder
Legend

« herman van der helm Antwoord #28 Gepost op: 13 juni 2018, 13:12 »

Een Bubble is gewoon des mensens. Als ik een nieuwe auto koop zie ik direct veel meer van diezelfde auto's op de weg.
Als ik een bepaalde gedachte heb over iets, lijkt het vaak een voorspellende. Dan zie ik dit of dat in de praktijk gebeuren.
Dit is niets bijzonders. Dat is het scheppende vermogen dat elk mens van nature heeft.
Een filterbubble is vergelijkbaar.
Je focust met je gedachte op iets en dan zorgt de 'omgeving" voor de invulling.

Het leuke vind ik dat je daardoor ook nieuwe dingen kunt scheppen of te wel uitvinden. En daar leef ik van.

www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller®
www.gezondbelast.nl - Gezond Belast
www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons