• 0

Subsidies, financiering & nieuwe ondernemingen

Beste allemaal,

 

Onder "Interessante Internetsites" leek het me zinvol om wat "subsidielinks" door te geven.

 

Vervolgens bedacht ik me dat het onderwerp "Nieuwe ondernemingen opstarten & centjes" waarschijnlijk beter past onder "Algemene Ondernemerszaken". Vandaar dat ik 'm er voor de zekerheid ook hier maar plaats. Financiering van je nieuw op te starten bedrijf en/of project lijkt me een belangrijk genoeg onderwerp om een eigen discussieplatform te verdienen!

 

Dit was mijn "subsidielink"-tip:

 

"Mocht je nou geïnteresseerd zijn in subsidies en kredieten dan vind je op http://subsidie.pagina.nl een hoop zin (en onzin) over de duizend-en-één mogelijkheden in binnen- & buitenland.

 

De site van Senter (http://www.senter.nl) blijft voor ons één van de meest relevante informatiebronnen. Senter is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Economische Zaken op het gebied van subsidies & kredieten. Voordeel van de site: hij neemt je in ieder geval nog een beetje aan de hand om de weg te vinden in bovenbeschreven doolhof. Zelfs links naar andere subsidieverstrekkers zijn niet (altijd) vergeten."

 

Bij de subsidietip heb ik de volgende kanttekening geplaatst (reacties zeer welkom!):

 

"Nog één opmerking mijnerzijds m.b.t. subsidies (wellicht een open deur ...): vergeet nooit dat subsidieverstrekkers (zeker als het overheidsinstanties zijn) in 99,9% van de gevallen slechts AANVULLEND financieren op jouw eigen beschikbare middelen.

 

De vraag voor jou als "geldzoekende" blijft dus aktueel waar je de rest van het geld (jouw "eigen bijdrage") vandaan gaat halen. Financiers creëren zo vaak (helaas) een beetje een kip-ei-situatie: als je geen eigen bijdrage kunt leveren, krijg je geen subsidie; de eigen bijdrage wordt pas gefinancierd als er al iemand anders met een investering of een subsidie in jouw project of onderneming-in-spé is gestapt! Iedereen wacht dus op iedereen; aan jou de uitdaging om die vicieuze circel op een creatieve en professionele manier te doorbreken!

 

Mocht je nog vragen over het subsidiefeest hebben, laat dan gerust wat van je horen. Ik kan op z'n minst proberen je een stapje verder te helpen: ik heb tijden in het subsidiedoolhof rondgezworven en, geloof het of niet, soms heb ik de uitgang nog gevonden ook! "

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste allemaal,

 

Vandaag is bijgaande correspondentie gestart m.b.t. WBSO-subsidies en aanvragen op het gebied van softwareontwikkeling. Ik vond ze onder "ICT-Starters". Het leek me nuttig om deze berichten ook hier onder de subsidie- & financieringsthread te plaatsen!

 

Kleverlaan vroeg:

 

"Ik wil een WBSO-subsidie aanvraag voor de tweede helft van 2002 indienen voor de ontwikkeling van nieuwe (innovatieve) software. Nu heb ik vernomen dat de aanvraag voor WBSO op basis van software ontwikkeling redelijk moeilijk is, heeft iemand hier meer ervaring mee?  

 

Is het verstandig om hiervoor gebruik te maken van een subsidie adviseur? Ik heb al contact gezocht met een adviseur en hij werkt op no-cure no-pay basis (wat me erg aanspreekt), maar verwacht als fee bij een WBSO subsidie aanvraag wel 15% van de verkregen subsidie. Is dit reeel of te hoog? Voor andere subsidies rekent hij 10%."

 

Bengel heeft geantwoord:

 

"Hoi Kleverlaan!

 

M.b.t. WBSO-aanvragen kun je stellen dat de bewijslast voor het onderbouwen van de technisch nieuwheid van software wat zwaarder is dan dit het geval is voor technisch nieuwe fysieke producten. De nieuwheid van je SW moet 'm in principe echt zitten in de ontwikkeling v/e nieuw algoritme, een nieuwe architectuur, een nieuwe programmeertaal etc.. In alle realiteit: de werkelijkheid heeft deze eis eigenlijk al lang ingehaald. De grootste inspanningen op SW-gebied hebben m.i. vnl. betrekking op de integratie van bestaande modules, systemen, databases, applicaties etc..

 

Volgens de WBSO is dat vaak niet subsidiabel dus je moet voor een aanvraag echt heel erg de diepte ingaan om uit te leggen waarom jouw SW-ontwikkeling technisch echt vernieuwend is of je moet erg creatief zijn in het beschrijven ervan. Sommige subsidieadviseurs hebben die kennis en ervaringen, sommige niet. Voor jouw info; ik heb zelf vier jaar gewerkt als subsidieadviseur (No Cure, No Pay: 15%) bij het grootste bureau van Nederland.

 

De belangrijkste vraag bij de selectie van een subsidieadviseur is wat je er voor terug krijgt. Hoeveel werk neemt ' ie je ECHT uit handen; moet je de nieuwheid nog steeds zelf beschrijven (dit is de crux v/d aanvraag ....); hoeveel ervaring heeft de adviseur a) met de WBSO en b) met WBSO-aanvragen m.b.t. SW-ontwikkeling (2 verschillende takken van sport!); over hoeveel ICT-kennis beschikt de adviseur (begrijpt 'ie wat jij aan het doen bent en kan 'ie het op papier zetten).

 

Daarnaast moet je je afvragen hoeveel tijd je zelf beschikbaar hebt en hoeveel werk de aanvraag met zich mee gaat brengen. Betreft het een relatief kleine aanvraag met 1 project of moet er een hele rits projecten beschreven worden? Je bent nu nog mooi op tijd dus als je tijd & zin hebt kun je ook zelf een poging wagen. Dat is een ander verhaal als je eind mei a/d slag gaat: stress, haast, stress, afraffelen ==> risico!

 

Wat de WBSO-regeling betreft: op zich is die vrij "laagdrempelig". Als je de tijd kunt & wilt vrijmaken en je leest de handleiding echt goed, dan kom je er ook zelf wel uit. Zeker als je technisch-inhoudelijk goed op de hoogte bent van de in's & out's van het project/de projecten waarvoor je subsidie zou willen aanvragen. Je moet het echter wel in "WBSO-taal" kunnen opschrijven en uitleggen. Da's vaak het kunstje wat goede subsidieadviseurs als geen ander beheersen. Moet je dus wel een goeie hebben!

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Meer vragen: laat het weten.

 

Daarnaast ga ik deze berichten ook even verplaatsen naar een nieuwe topic die ik gisteren op dit

Forum ben bestart: "" Subsidie, financiering & nieuwe ondernemingen" onder "Algemene Ondernemerszaken". Ik denk nl. dat er veel meer mensen met dit soort dilemma's kampen. Kunnen we met wat meer deelnemers brainstormen.

 

Als jij ook in die thread zou willen antwoorden: graag!

 

Bij voorbaat dank, succes & groet!    ;)

 

 

 

 

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

Beste Bengel,

 

Zoals ik uit jou woorden begrijp zal het dus erg moeilijk worden om een WBSO-subsidie te krijgen voor mijn project, als ik er niet erg ver de diepte mee inga en het zeer uitgebreid ga beschrijven? Dan ben ik dus meer tijd bezig met het zeer gedetailleerd beschrijven dan het daadwerkelijk (laten) ontwikkelen. Daar komt nog bij dat het nog lang niet zeker is of het allemaal technisch allemaal haalbaar is, daar moet in eerste instantie nog onderzoek naar gedaan worden. Daardoor kan de uiteindelijke ontwikkeling anders uitvallen dan wat ik in eerste instantie (gedetailleerd) heb omschreven.

 

Vanwege deze onzekerheden twijfel ik er aan om de ontwikkeling te starten en juist met een gedeeltelijke financiering d.m.v. een subsidie zou ik kunnen besluiten om er wel mee aan de slag te gaan.

 

Zijn er toevallig voor software ontwikkeling (of onderzoek naar de haalbaarheid hiervan) geen andere subsidies beschikbaar?

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Beste Kleverlaan,

 

Sorry voor de late reactie: ik was even buiten beeld! Ik kon weliswaar niet meer uitloggen en leek waarschijnlijk het Forum ook 's nacht te blijven volgen, maar dat was niet echt het geval.

 

Qua WBSO: ik begrijp je dilemma maar kan zonder dat ik echt weet wat je voor project(en) in gedachten hebt niet zonder meer zeggen of WBSO een onhaalbare kaart is.

 

Een paar opmerkingen:

 

- In een WBSO-aanvraag moet je je S&O-project kort & bondig beschrijven. Je mag zelfs niet meer dan een zeer beperkt aantal karakters a/d beschrijving besteden. Oftewel: een aanvraag met de omvang v/e proefschrift kun je niet indienen, maar de beschrijving die je levert moet wel op een "goudschaaltje" afgewogen zijn. Dit kost helaas vaak meer (bedenk-)tijd dan ellenlange epistels indienen.

 

- Ik begrijp uit je woorden dat er sprake is van technisch haalbaarheidsonderzoek. Op zichzelf kan dat subsidiabel zijn onder de WBSO.

 

- Ik begrijp ook dat je ontwikkeling mogelijk door een derde partij wil laten uitvoeren: uitbesteed onderzoek dus. Dat kan subsidiabel zijn, maar dan moet de partij die het onderzoek uitvoert de aanvraag indienen en de verworven WBSO-subsidie aan jou ten goede laten komen, bijv. in de vorm v/e korting op de rekening voor het uitgevoerde O&O-traject.

 

- Een financieel steuntje in de rug om het project te willen/kunnen (laten) uitvoeren kan ik goed plaatsen. Realiseer je alleen wel dat "WBSO-subsidie" in feite een korting op de af te dragen loonbelasting is. Simpel gezegd: een goedgekeurde WBSO-aanvraag zorgt ervoor dat het aanvragende bedrijf minder loonbelasting hoeft af te dragen dan normaal op die uren die aan speur- & ontwikkelingswerkzaamheden worden besteed. Dat levert dus een loonkostenbesparing op van (als ik het rekensommetje nog goed genoeg in mijn hoofd heb) maximaal 70% * 35% = 24,5% op de eerste "schijf" aan S&O-loonkosten. Naarmate de S&O-aanvraag groter wordt neemt dat percentage af naar max. 40% * 35% = 14%.

 

Zijn dit uberhaupt de bijdragen (qua hoogte en soort) waarop je gehoopt had?

 

- Andere ICT-subsidies. Ja er zijn wat andere regelingen, maar of die voor jou relevant zijn kan ik niet beoordelen. Hangt sterk af van de mate van innovatie van het project; de omvang v/h project (is het de moeite waard a) voor jou als aanvrager, en b) voor de subsidieverstrekker); of er sprake is van samenwerking met derde partijen (vaak een eis); in welk stadium het onderzoek- & ontwikkelingsproject zich bevindt (fundamenteel onderzoek vs. marktgerichte ontwikkeling).

 

In alle gevallen (op de TOP-regeling na) betreft het (R&D-) kostensubsidies: je krijgt een percentage (tussen de 15 - 50%) van de verwachte R&D-kosten. De rest moet je zelf (aantoonbaar) kunnen financieren.

 

De TOP-regeling is het best vergelijkbaar met een risicodragend krediet dan wel een soort aandelenparticipatie. De overheid (Senter/EZ) financiert een deel van jouw technische ontwikkeling en deelt in de revenuen v/d technische ontwikkeling als deze later commercieel succesvol is. Voor jou, denk ik, nog niet van toepassing.

 

Groeten,

 

 

Bengel

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.