• 0

VAR (verklaring arbeidsrelatie) als prive persoon

Ik (als nog zijnde student) ben gevraagd om voor een bevriend bedrijf wat software te ontwikkelen. Ik heb echter geen eigen bedrijf, en sta niet ingeschreven bij de KvK. Mijn vraag is of het mogelijk is om op persoonlijke basis (dus als prive persoon) een VAR aan te gaan.

 

Op de belastingsdienst site lees ik niet dat het niet mag en op het aanvraag formulier 'verklaring arbeidsrelatie' zie ik ook niet staan dat je een KvK of BTW nummer moet invullen (alleen sofi nummer).

 

(titel verduidelijkt - mod)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja dat kan. Voor een VAR is geen KvK nummer of BTW nummer vereist. Overigens wil dit niet zeggen, dat je deze dan niet zou moeten hebben. Check in ieder geval nog even of je geen ondernemer voor de btw bent. (dat is wat anders dan ondernemer voor de inkomstenbelasting).

 

Succes

 

Rob

 

Van de site van de belastingdienst:

Als u in Nederland woont, kunt u een Verklaring arbeidsrelatie aanvragen. U kunt alleen een verklaring aanvragen voor werkzaamheden die u zelf uitvoert voor een of meer opdrachtgevers. Alleen dan is er sprake van een arbeidsrelatie. U kunt dus geen verklaring aanvragen voor handelsactiviteiten, zoals het in- en verkopen van producten. U bent niet verplicht een verklaring aan te vragen. Wel kan uw opdrachtgever ernaar vragen. U kunt de verklaring aanvragen voor een bepaald soort werkzaamheden, bijvoorbeeld voor timmerwerkzaamheden of het ontwikkelen van software. Bovendien moet het gaan om werkzaamheden waarbij de voorwaarden waaronder u werkt min of meer gelijk zijn. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om timmerwerkzaamheden die u in dienstbetrekking verricht en timmerwerkzaamheden die u als zelfstandige verricht op 1 aanvraagformulier in te vullen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad kan je als prive persoon een VAR aanvrsgen. Vult de gegevens uiteraard naar waarheid en je zal waarschijnlijk eeen VAR resultaat overige werkzaamheden ontvangen.

MAAR let op. In tegnestelling tot de VAR WUO (winst uit onderneming) op bij deze verklaring dient de opdrachtgever nog steeds beoordelen of voor zijn opdracht al dan niet loonbelasting en premies sociale verzekerinen moet inhouden.

Deze VAR verklaring heeft dus maar een heel beperkte waarde.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Fred heeft gelijk. De VAR wordt normaliter door bedrijven die personen inhuren gevraagd om het risico te verminderen dat er wordt nageheven op loonbelasting. In dit geval ga jij voor een kennis werken. Zij zullen dus weinig waarde hechten aan de VAR, omdat ze jou kennen en zelf kunnen beoordelen of dat jij als ondernemer of als werknemer gekwalificeert kan worden.

 

Ik zou de moeite niet eens doen om er een te vragen, voordat een potentiele klant hierom vraagt. Het is een fictieve zekerheid. Je moet voor jezelf nagaan of dat je voldoet aan de ondernemerseis, zo ja, laat de fiscus lekker verrekken met die bureaucratische verklaringen.

 

Indien je niet zeker bent over je zaak, je hebt bijv. maar 1 afnemer waardoor je als werknemer gekwalificeert kan worden, helpt deze verklaring je niet. Er is haast geen onderzoeksplicht aan verbonden waar jij je als belastingplichtige op zou kunnen beroepen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.