• 0

Rekenmodellen voor leasebedrijf?

Hallo,

ik ben nieuw hier, maar ben hier terecht gekomen in mijn zoektocht naar meer informatie/ondersteuning voor een nieuwe onderneming.

 

Zonder nu alles meteen weg te geven zal ik proberen uit te leggen wat ik van plan ben, en waar de schoen wringt.

 

Ik denk dat er ruimte is voor een nieuwe lease activiteit, het betreft een bedrijfstak waar momenteel nauwelijks iets ge-leased wordt en die ook niet bekend staat om z'n vernieuwingsdrang.

 

Ik wil de primaire productie eenheden in lease vorm gaan aanbieden. In 90% van de gevallen zal dit waarschijnlijk een sell&lease-back constructie zijn. Ik heb een fininacieel plan wat ik sluitend krijg vanaf 500 eenheden in de lease met een aanbieding waarop klanten een over een periode van 3 jaar financieel break-even draaien, maar alle bedrijfsrisico op deze primaire eenheden kunnen uitsluiten.

 

Er staan momenteel zo'n 50.000 productieeenheden in de markt bij ca 2000 ondernemingen, ofwel 25 per onderneming. Dus vanaf een marktaandeel van 1% (= 20 bedrijven als klant).

ben ik 'in business'. Ik zit uiteraard wel met een financierings uitdaging, maar als ik mn plannen goed rond krijg lost dit zich ook wel op.

 

Maar dan nu m'n probleem: Het financiële plan heb ik opgesteld zonder enige kennis van leasemodellen of risk-management. En eerlijk gezegd: het ziet er te goed uit, ik vergeet vast iets.

 

Ik zou graag wat beter weten hoe ik leasebedragen moet berekenen (rekening houdend met looptijden, afschrijving, risico afdekking etc etc), en hoe ik mn financiering moet doorrekenen (rentekosten etc).

 

Wie kan me helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sale en operational lease back?

Sale en financial lease back?

Weet je wat eea balanstechnisch voor effecten heeft?

Hoe ga je de aankoop financieren? Je hebt in eerste instantie een enorme cash outflow... Bank?/VC?

Denk o.a. aan boeteclausules bij het voortijdig beeindigen van de overeenkomst. In de termijnen moeten o.a. een renteopslag zitten voor het geinvesteerde vermogen (m.a.w. wat is de terugverdientijd?), opslag (winstmarge) etc.

 

Ga maar eens rekenen...

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn inderdaad precies de vragen die ik heb!! ;)

 

Ik heb 2 modelllen, operational lease en financial lease, beide met of zonder het weer terugkopen tegen de geschatte restwaarde. (Al maakt dit eigenlijk weinig uit want anders wordt het verkoop op de vrije markt.)

 

Ik weet dus inderdaad niet wat dit balanstechnisch inhoud. Waar moet ik dan aan denken?

Aankoopfinanciering heb ik nu domweg als lening opgenomen, waarbij rentekosten in de leaseprijs verwerkt worden. Dus dat is volgens mij in elk geval afgedekt.

 

Boeteclausules heb ik nog niet over nagedacht, maar volgens mij wordt ik daar alleen maar beter van! :D

 

Ik hanteer ervaringscijfers voor operationele maandelijkse kosten en een geschatte restwaarde aan het eind van het contract. In die maandkosten zit al een ruime marge als een soort verzekering. Over de zo bepaalde maandlasten (rente+operationele kosten+afschrijving) gooi ik een opslag percentage. Daar komt dan een maandtermijn uit.

 

Als ik daarmee aan het rekenen ga, kom ik dus op eerder genoemde 500 eenheden uit om zelf winst te draaien en een positieve ROI voor de klant te hebben.

 

Ik heb geen flauw idee wat dit balanstechnisch voor mij of de klant betekend, dus dat moet ik inderdaad ook nog aan de weet zien te komen. ::) Moet ik ook iets opnemen om wanbetalers/fallissementen in te calculeren etc?

 

ofwel..... nog veeeel te doen!

 

Link naar reactie
  • 0

Aan lease zitten naast bedrijfseconomische (on/off balance) ook juridische eigendom/(bodem)beslag en fiscale aspecten (VPB/BTW). Kijk eens op minfin.nl en ga eens zoeken en lezen.... daar leer je het meeste van! Ga ervan uit dat je je klant ook moet kunnen informeren over de door jouw voorgestelde leaseconstructie. M.a.w. laat je leaseovereenkomst checken door een jurist/accountant en fiscalist. suc6

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.