• 0

Marktonderzoek - Systeembeheer MKB

Hallo allemaal,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een bedrijf dat zich gaat bezighouden met systeembeheer voor het MKB. Daarbij wil ik de "missing link" zijn tussen de handige buurjongen en de consultant. M.a.w. systeembeheer en alles wat daarbij komt kijken voor bedrijven tot zeg maar 10 pc's.

 

Nu heb ik ruime ervaring en vaardigheden als het op computers en servers en dergelijke aankomt. Ik heb echter geen ervaring met marketing. Ik weet dus niet of "de markt" wel op mij zit te wachten. Hiervoor wil ik gaan bellen en mijn doelgroep vragen wat zij nu nodig hebben of verwachten van een bedrijf dat de systemen onderhoud. Ik heb daarvoor een vragenlijstje gedestilleerd uit een verhaal over systeembeheer in het mkb dat ik op het internet vond.

 

Aangezien jullie de doelgroep zijn en ter voorbereiding op het cold calling wil ik jullie vragen om mij te helpen bij een klein marktonderzoekje door onderstaand vragenlijstje te beantwoorden en er aan - of opmerkingen bij te plaatsen. Neem ook eens een kijkje op mijn website en kijk of je daar nog punten van verbetering ziet.

 

Alvast ontzettend bedankt voor jullie tijd en hulp

 

Vragenlijst.

1. Hoe groot is uw bedrijf?

2. Hoeveel fysieke locaties heeft uw bedrijf?

3. Hoeveel medewerkers heeft uw bedrijf?

4. Hoeveel computers en servers heeft uw bedrijf?

5. Gebruikt u uw bedrijfscomputer ook prive?

6. Gaat uw voorkeur uit naar een bedrijf of systeembeheerder met titel als drs of ing?

7. Is er een budget voor ICT?

8. Besteedt u ICT(opdrachten) uit aan derden?

9. Wie is er binnen uw bedrijf voor de ICT verantwoordelijk?

10. Heeft u in het verleden slechte ervaringen gehad met externe ICT dienstverleners?

11. Denkt u voldoende kennis te heben om systeembeheer binnen uw bedrijf zelf te kunnen doen?

12. Hoe lang mag een computerstoring duren? B.v. maximaal 2 uur of 2 dagen?

13. Vindt u systeembeheer binnen uw bedrijf wel nodig of werkt alles zo ook wel?

a. Heeft u momenteel iemand die systeembeheer intern doet?

i. Wie (opleiding)?

ii. Hoe gaat dat?

14. Welke houding verwacht u van een externe systeembeheerder(technische, vriendelijke)?

15. Heeft u liever één aanspreekpunt voor ICT of aparte voor bijvoorbeeld hosting, internet, beheer en software?

16. Wilt u dat uw systemen regelmatig onderhouden worden (voorkomen van problemen) of wilt u alleen support bij storingen (ad Hoc)?

17. Maakt u zich zorgen over de beveiliging van uw systemen en dus uw (klant)gegevens?

18. Welke diensten zou u direct van een externe systeembeheerder afnemen?

 

 

Http://www.systeembeheer-utrecht.nl Systeembeheer voor het MKB.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk gruwel ik van dit soort onderzoeken. En ga ik er vrijwel nooit op in. Wat ik zou doen in jouw plaats, is proberen een directeur of manager te spreken te krijgen, vragen wie over ICT gaat, en met die figuur een afspraak maken.

 

Of je maakt een aanbod voor een gratis ICT Beheer scan. Jij doet een scan naar hun beheer, geeft een goed advies, en levert (een deel van) de diensten die je adviseert. Op basis van een goed advies (inclusief: hoe selecteer ik een geode ICT beheerder?) bouw je vertrouwen op.

 

Zo'n aanbod zou meteen een antwoord zijn op mijn vraag "what's in it for me?" In een onderzoekje meedoen levert mij niets op.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Vaak is dit soort 'marktonderzoek' een verkapte vorm van acquisitie. Het is bovendien wat makkelijker om te bellen onder het mom van marktonderzoek dan met een plat verkoopverhaal. De aap komt echter vanzelf uit de mouw, want mensen die alle 'vragen' in de gewenste richting beantwoorden, zijn ineens potentiële klanten. Kijk maar eens naar je laatste vraag, daar zit de veronderstelling al ingebouwd.

 

Met een beetje nadenken kom je er echter ook wel. De doorsnee werkgever met tot-10 werknemers is namelijk niet interessant voor een externe systeembeheerder. Je zoekt kleine bedrijfjes met een tiental geautomatiseerde werkplekken. Die vind je vooral in dienstverlening.

 

Via de Gouden Gids vind je tig adressen. Je zou die per sector kunnen afgrazen: verzekeringskantoren, advocaten, scholen, dealerbedrijven. Maak een vragenlijst en bied die aan als zelfscan (per telefoon, via internet of per post).

 

Essentieel is een handvat waarmee de gebruiker kan vaststellen of het inschakelen van een externe beheerder zinvol is. Dat kan een inschatting van gemaakte beheerskosten zijn, maar ook X storingen of andere beheersproblemen.

 

Begin dus met een inleiding waaruit het doel van je vragen blijkt, en het belang van degene die je aanschrijft. 'Met behulp van N simpele vragen kunt u vaststellen wat beter is: computerbeheer zelf doen of uitbesteden'. Draai de volgorde om, eerst de probleemgerichte vragen en pas daarna de identifiers.

 

- Hoeveel storingen heeft u afgelopen jaar gehad?

- Hoe vaak waren uw computers afgelopen jaar tijdelijk niet inzetbaar vanwege andere oorzaken?

- Hoe lang duurde de...?

- Wat gaf u afgelopen jaar uit aan ...

 

- Hoeveel werkplekken met computers?

- Eigen beheer of reeds uitbesteed?

- Vaste serviceleverancier of wisselende contacten?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een paar jaar zelfstandig extern systeembeheerder geweest bij het soort bedrijf dat je noemt. Vaak is er iemand binnen zo'n bedrijf die het 'systeembeheer' erbij doet omdat hij meer ervaring heeft met PC's dan de rest. Daar zou je in je vragenlijstje op in kunnen spelen met vragen als 'heeft uw medewerker die ICT erbij doet voldoende tijd voor beide functies' of 'kan deze medewerker alles oplossen of is extra kennis nodig'.

 

Of je maakt een aanbod voor een gratis ICT Beheer scan. Jij doet een scan naar hun beheer, geeft een goed advies,

Doe dit wel heel tactisch. Het is vrij makkelijk om tegen schenen te schoppen. Als dat de schenen van die, tot systeembeheerder gebombardeerde, medewerker zijn maak je geen goede indruk ;)

Link naar reactie
  • 0
Of je maakt een aanbod voor een gratis ICT Beheer scan. Jij doet een scan naar hun beheer, geeft een goed advies,

Doe dit wel heel tactisch. Het is vrij makkelijk om tegen schenen te schoppen. Als dat de schenen van die, tot systeembeheerder gebombardeerde, medewerker zijn maak je geen goede indruk ;)

 

Mee eens ;D. Het aanbod gaat ook naar de directie. En: als je die medewerker ook goed adviseert, trap je 'm niet tegen de schenen ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.