• 0

Marges in een bouwmarkt! Hoeveel?

Hallo allemaal,

 

Ik zou graag willen weten welke marges bouwmarkten (Gamma, Praxis)en grote woninginrichters (Leenbakker, Kwantum) hebben op hun producten. Met name op hun laminaat vloeren en parket/houten vloeren.

 

Heeft iemand enig idee hiervan? Waar zou ik dit kunnen achterhalen?

 

Reacties zijn zeer welkom!

 

Alvast bedankt.

 

[titel gecorrigeerd - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kloske,

 

nu ben ik weer zeer nieuwsgierig waarom je dat wil weten!

 

Alle producten geen minstens 3 keer over de kop in elke branche. Ik heb een kennis die een bouwmarkt heeft, en kan je vertellen dat sanitair de meeste winst opzit. Verder is het ook afhankelijk van sllim inkopen natuurlijk.

 

Begin je zelf een handel, dat je hetzo graag wil weten? Lijkt me simpel om een houthandel te bellen, dan weet je de inkoopprijzen, en kun je het in de winkel vergelijken met de verkoopprijzen.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link naar reactie
  • 0
tja je zou de jaarverslagen van de desbetreffende bedrijven op kunnen vragen. Maar de marges per product zullen hier niet instaan. Ik vraag me bovendien af of je hier achter komt. Dit zijn toch afspraken tussen afnemer en leverancier.

 

Eigenlijk zoek ik ook inside information, zoals de kennis van Ruud. :P

 

Begin je zelf een handel, dat je hetzo graag wil weten?

 

Ja, ik wil zelf hierin een handel beginnen.

 

Lijkt me simpel om een houthandel te bellen, dan weet je de inkoopprijzen, en kun je het in de winkel vergelijken met de verkoopprijzen.

 

Een kleine handelaar zal niet dezelfde inkoopprijzen krijgen als een landelijke keten.

Link naar reactie
  • 0

Marges zijn nou net zaken die bedrijven (distributeurs) geheim willen houden... Openheid hierover verzwakt namelijk hun onderhandelingspositie. In deze tijd is er nmm één belangrijke ontwikkeling. Tussenhandel wordt steeds minder belangrijk, terwijl een klantenbasis die loyaal is aan jouw winkel/merk steeds belangrijker wordt. M.a.w. hoe loyaler de markt aan jouw merk/winkel hoe beter je onderhandelingspositie, hoe beter jouw marges tov de distributeur.

Link naar reactie
  • 0

Veel producten komen tegewoordig uit China.

Dus ook nep parketvloeren.

Het klopt dat producten 3 maal over de kop gaan. Dat weet ik door de inkoop/verkoop van andere Chinese producten.

 

Beetje vreemde vraag is het wel aangezien een groothandel je deze vraag ook kan beantwoorden. Deze zal waarschijnlijk wel alleen inzicht geven als je ook een bedrijf hebt. KvK dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ze kunnen jou als nieuwkomer altijd wegspelen, tenzij je iets unieks hebt... bijv. deal voor exclusiviteit voor de verkoop van professionele gereedschappen uit China... Uiteindelijk zal je de consument moeten overtuigen dat die producten prijs/kwaliteit echt superieur zijn aan de producten die anderen ook verkopen... Als je me-too producten hebt, dan kan je nmm alleen maar marktaandeel veroveren als je het óf micro aanpakt, met een zwaartepunt op service... of heel groot... denk aan de mediamarkt.. Voor dat laatste is alleen heel veel kapitaal nodig.

Link naar reactie
  • 0

Na je laatste berichten gelezen te hebben heb ik ongelofelijk veel vragen. Maar laten we het eerst eens hierbij laten:

 

1. Hoe groot gaat je winkel worden?

2. Wat ga je verkopen?

3. Wat is je unique selling point?

4.Hoeveel ga je verkopen?

 

Ik kan je allereerst vertellen dat grote bouwmarkten ervan uitgaan om jaarlijks een gemiddelde marge behalen van net iets boven de 15%. De doelstelling staat voor hen op 15% en een aantal jaren terug behaalden ze nog 20% maar dit daalt zeer snel.

 

Deze marge behalen ze doordat ze grootschalig kunnen inkopen.Veel bouwmarkten vallen namelijk onder een grote overkoepelende organisatie. Ik zal als voorbeeld Gamma en Karwei gebruiken er vanuit gaande dat je deze niet kent. Mocht je het al wel kennen lees hier dan maar snel doorheen. Deze organisatie ziet er als volgt uit: intergamma = de formule van de bouwmarkt. Zij bepalen assortiment, geven verkoopbegeleiding en zorgen voor publiciteit en logistiek. Intergamma = Karwei en Gamma. Maar om een Karwei of Gamma te zijn moet je franchisenemer worden. Dit heeft van Neerbos in NL gedaan.

 

Van Neerbos Bouwmarkten B.V. is de grootste franchisenemer van Intergamma en exploiteert op dit moment 88 GAMMA-bouwmarkten en 31 KARWEI-bouwmarkten. Hiermee bezitten zij denk ik 90% van alle Karwei's en Gamma's in NL. Doordat ze zoveel bouwmarkten bezitten kunnen ze profiteren van de schaalvoordelen.

 

Tegen deze schaalvoordelen zal jij in je eentje moeten gaan opboksen. Ik verwacht dat dit zeer moeilijk zal worden tenzij je een Unique selling point hebt. Mensen die naar een bouwmarkt gaan willen goedkope producten met een redelijke kwaliteit met veel keuzes (een groot assortiment breed en diep).

 

Over de winstmarge op de laminaatvloer zelf moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet precies weet. Elke bouwmarkten heeft verschillende soorten laminaat. Een is altijd (in de zin van elke krant) in de aanbieding. DIt is de goedkoopste en hier zit vrijwel geen marge op, maar door het grote volume voor van Neerbos (ongeveer 120 bouwmarkten)is het toch nog rendabel. Daarna volgt de goedkoopste soort met 5 keuze mogelijkheden, daarna de middeklasse dit is een ander merk met ongeveer 7 keuzemogelijkheden, en daarna de duurste met 4 keuze mogelijkheden.

 

Ik denk dat op deze twee merken en drie verschillende prijsklasses een marge zit van tussen de 15% en 20%. Ik vind dit alleen moeilijk om in te schatten omdat bijna elke lopende actieperiode (twee weken) er wel een van deze laminaatvloeren in de aanbieding is voor 20%. Ze zouden dus door de aanbieding genoegen nemen met een kleinere marge. Maar ook dit valt te verklaren met het hoge volume van de verkoop. De omloopsnelheid is zeer hoog van laminaat door de lage prijs en de vele acties.

 

De omloopsnelheid van de parket houten vloeren ligt een stuk lager. Dit komt (denk ik) vooral door de hogere prijs die vaak niet aan de bezoekers van een bouwmarkt besteed zijn. Daarbij komt dat mensen graag meer zekerheid willen hebben bij het kopen van een dure parket houten vloer dan dat de Karwei kan levern. Dit zou een KANS voor jou kunnen zijn als je het goed kan uitwerken. Door de focus en specialiteit zou je de prijs misschien redelijk laag kunnen houden en daar tegen over een hoge kwaliteit kunnen bieden (kwaliteit is meer dan alleen kwaliteit van je product, maar ook zaken zoals service e.d.).

 

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Ik zal de komende tijd deze topic nog een paar keer checken voor als je nog meer vragen hebt.

 

Edwin

Link naar reactie
  • 0

Hallo Edwin, bedankt voor het duidelijke verhaal. Ik zal jouw vragen kort toelichten.

 

Mocht je nog meer vragen hebben? Vertel mij dan waarom in een pm en ik zal proberen te antwoorden. Ik ben trouwens benieuwd welke achtergrond jij hierin hebt.

 

Hoe groot gaat je winkel worden?

Ongeveer 250 m2

 

Wat ga je verkopen?

Harde vloerbedekkingen

 

Wat is je unique selling point?

Prijs en assortiment. Belangrijk kenmerk is de service.

 

Hoeveel ga je verkopen?

Ongeveer 20.000m2 in het eerste jaar

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.