• 0

Minderheids aandeelhouder bv

Hoi,

 

stel je voor dat er een BV x is die je opricht samen met iemand anders en die andere persoon neemt een meerderheid van de aandelen.

 

In welke gevallen is dat link? Of is dat niet link?

 

maw: die andere persoon heeft automatisch de meerderheid van stemmen bij aandeelhouders vergaderingen en kan dus de statuten veranderen etc etc.

 

zitten hier concrete risico's aan?

 

maw stel je voor over 3 jaar is de bv super succesvol, kan die andere persoon dan misbruik maken en de boel zo omgooien zodat degene met de minderheid benadeeld wordt? Of wordt diegene hier voor beschermd?

 

het lijkt me dat dit wel snor zit omdat er anders nooit investeerders zouden induiken in een bedrijf, maar misschien zie ik dit helemaal fout.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan bijvoorbeeld in de statuten van de vennootschap bepalen dat voor bepaalde aangelegenheiden een 'gekwalificeerde meerderheid' noodzakelijk is.

Daarnaast kan je in een aandeelhoudersovereenkomst specifieke zaken regelen die niet in de statuten van de vennootschap thuishoren. Een meerdeheidsaandeelhouder heeft dus niet altijd eveneens volledige zeggenschap... Eén voorbeeld is bijvoorbeeld dat aandelen gecertificeerd kunnen zijn wat betekent dat de betreffende aandeelhouder(s) geen zeggenschap hebben maar wel de economische vruchten plukken van het aandelenbelang.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me daarbij aan. Kleine aanvulling: aandeelhouders zijn verplicht zich 'redelijk en billijk' ten opzichte van elkaar te gedragen. Als de meerderheidsaandeelhouder misbruik maakt van zijn machtspositie heeft de minderheidsaandeelhouder (beperkte) mogelijkheden bepaalde besluiten van de AVA te bestrijden. Maar....voorkomen is beter dan genezen.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me daarbij aan. Kleine aanvulling: aandeelhouders zijn verplicht zich 'redelijk en billijk' ten opzichte van elkaar te gedragen. Als de meerderheidsaandeelhouder misbruik maakt van zijn machtspositie heeft de minderheidsaandeelhouder (beperkte) mogelijkheden bepaalde besluiten van de AVA te bestrijden. Maar....voorkomen is beter dan genezen.

 

En wat moet ik me dan voorstellen bij die rechten als de meerderheids aandeelhouder toch besluiten doorvoerd die door andere groep worden afgeraden cq verboden. We praten over verhouding van 60/20/20. waarbij aan te merken is dat 40% tegen is

 

Alvast dank

 

Rob

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.......

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rob,

 

Ik denk dat je deze vraag voor jezelf stelt, anders heeft reageren op zo'n oud topic geen zin.

 

Als de verhouding 20/20/60 is en 20+20 stemt tegen, dan is dat doorgaans dikke pech. Tenzij er een andere verhouding van stemgerechtigdheid is bepaald dan de aandelenverhouding.

 

Als 60% één aandeelhouder vertegenwoordigd, dan moet hij wel in het belang van de onderneming handelen. Dus uit een winst van 200K zichzelf 220K dividend toekennen, is niet in het belang van de vennootschap. Dat kan via de Rechter ongedaan gemaakt worden.

 

Heb je een specifieke casus/vraag?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Heb je een specifieke casus/vraag?

 

 

Ja die heb ik wel maar ik had een kleine hoop dat er nog meer mogelijkheden zonder naar de rechter te gaan. Ik moet hier nog eens over nadenken alvorens ik het in de groep gooi.

 

In ieder geval dank voor je antwoord

 

Rob

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.