• 0

PvdA tegen discriminatie

De PvdA presenteert een plan tegen discriminatie in de arbeidsmarkt. Onderdeel daarvan is dat de overheid alleen nog zaken moet doen met bedrijven waarvan de medewerkers een getrouwe afspiegeling vormen van de maatschappij. Dan kan ik het wel schudden. Ik kan in al mijn personeelsadvertenties met grote letters zetten "allochtone lesbische vrouwen hebben pertinent voorrrang", maar mijn programmeurs blijven witte mannen.

 

Sterker nog, ik zou volgens dat plan een boete krijgen omdat ik alleen maar autochtone witte meneren in dienst heb. En ik doe wel moeite. Ik had een allochtone stagiair aangenomen (sprak geeneens nederlands) maar die heb ik op de allereerste werkdag al weer laten gaan. Een andere allochtone stagesollicitant kon niet uitleggen wat hij wilde of kon. Een allochtoon meisje dat ik graag in dienst wilde nemen, wilde liever een langdurig vast dienstverband bij de universiteit dan bij ons werken.

 

Het is ook buitengewoon zinvol om anti-discriminatie maatregelen te nemen in een arbeidsmarkt waar een tekort aan goede mensen is. Alsof ondernemers gaan discrimineren als ze een tekort aan mensen hebben. Ook is het buitengewoon zinvol om plannen te lanceren voor het bestrijden van iets wat toch al bij wet verboden is.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

De PvdA presenteert een plan tegen discriminatie in de arbeidsmarkt.

 

Laten ze eens een plan presenteren voor het opknappen van de eigen website, want ik kon dat antidiscriminatieplan er met geen mogelijkheid vinden >:(

 

Heb je misschien een linkje?

 

Onderdeel daarvan is dat de overheid alleen nog zaken moet doen met bedrijven waarvan de medewerkers een getrouwe afspiegeling vormen van de maatschappij.

 

Ik zou denken dat daarbij dan wel rekening wordt gehouden met de locatie, branche, medewerkersprofiel en andere kenmerken van het bedrijf.

 

Bijvoorbeeld dat de personeelssamenstelling van ict-bedrijven overeen komt met de samenstelling van de collegebanken x jaar geleden, waarbij x bepaald wordt door de gemiddelde leeftijd van de werknemers minus de gemiddelde afstudeerleeftijd.

 

Ja, dit kan weer een leuk stukje bureaucratie opleveren :P

Link naar reactie
  • 0

Is een voorkeursbehandeling voor een bepaalde bevolkinsgroep niet ook discriminatie (ik bedoel dus positieve discriminatie)... Volgens mij nemen ze dit soort stappen omdat het toch haast niet te bewijzen is of bedrijven in hun aannamebeleid discrimineren. Daarnaast is het natuurlijk een verkiezingsstunt.. een wel heel doorzichtige...

Link naar reactie
  • 0

Een gat in de markt voor een ondernemer die een mooi systeem hiervoor ontwerpt ;D

 

Ik begrijp best dat de PvdA iets wil doen aan discriminatie door werkgevers. Maar of dit het gewenste resultaat oplevert? ??? Helaas zijn er geen makkelijke antwoorden in deze materie anders hadden we 't al opgelost...

 

Wat als er 3 bedrijven zijn, A met afspiegeling maatschapij en hoge tarieven en hoge kwaliteit, B met afspiegeling maatschappij en lage tarieven en lage kwaliteit, C met alleen witte autochtonen en hoge kwaliteit en lage tarieven. Met wie gaat de overheid zakendoen en waarom?

 

Dit wordt, als het wat wordt, vast weer een papieren tijger, danwel volledig genegeerd door zowel opdrachtgever als bedrijfsleven.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Theoretisch zou het dus ook nog zo kunnen zijn, dat je op een gegeven moment tegen een allochtoon zou moeten zeggen: Sorry, je bent heel goed gekwalificeerd voor deze baan, maar we hebben al veel allochtonen in dienst. Dus puur op je afkomst zal ik je moeten weigeren...

 

Ik heb het artikel niet gelezen, maar staat het er zo zwart-wit? Is er niets grijs mogelijk?

 

Op zich vind ik het niet zo verkeerd dat er gestimuleerd wordt om mensen die moeilijker aan een baan kunnen komen, aan te nemen. Daar zijn ook al behoorlijk wat subsidies voor in het leven geroepen. Maar je beroepen op een afspiegeling van de maatschappij wordt pas zinvol als er op scholen ook een afspiegeling van de maatschappij zijn/haar diploma haalt. En een afspiegeling van de maatschappij zin heeft in een bepaalde opleiding, zoals Christine al aangeeft.

 

Hmmm... ik ben benieuwd waar dit toe gaat leiden.

 

 

Groet,

Mieke

 

www.outbox.nl

Link naar reactie
  • 0

Selectie op basis van andere eigenschappen dan die van het individu is discriminatie van dit individu.

 

Het betekend ook dat de PVDA zelf een afspiegeling dient te zijn van de samenleving, kijk naar de kandidatenlijst en je weet genoeg. Of vinden zij zich meer gelijk dan anderen. Orwelliaanse toestanden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Theoretisch zou het dus ook nog zo kunnen zijn, dat je op een gegeven moment tegen een allochtoon zou moeten zeggen: Sorry, je bent heel goed gekwalificeerd voor deze baan, maar we hebben al veel allochtonen in dienst. Dus puur op je afkomst zal ik je moeten weigeren...

 

 

 

 

Bij de laatse opbouwdag van Holland Innovation moesten we constateren dat de schoonmaakploeg van de Jaarbeurs een zeer eenzijdige en vooroordeel-bevestigende etnische samenstelling kent. Dat kan nog knap lastig worden om daar een goede afspiegeling van de maatschappij van te maken. Daarnaast ken ik meerdere schoonmaakbedijven, opgezet door allochtonen. Die nemen de stap naar ondernemerschap ook om hun eigen sociale kring aan werk te helpen. Moeten deze ondernemers dan gediscirmineerd worden omdat ze een achterstandsgroep aan een baan helpen?

 

Ik vind nogal wat haken en ogen aan het plan zitten....

Link naar reactie
  • 0

Wil de PvdA ook niet een boel ambtenaren verwijderen?

 

Dit is typisch een gevalletje waarbij je, wanneer eerlijk toegepast, de werklast vergroot of minimaal de administratieve lasten.

 

Het is heel moeilijk om op dit terrein efficiënte EN effectieve regelgeving te ontwikkelen.

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Onderdeel daarvan is dat de overheid alleen nog zaken moet doen met bedrijven waarvan de medewerkers een getrouwe afspiegeling vormen van de maatschappij.

 

Nouja... dan heeft de overheid meteen een serieus probleem op inkoopgebied. Dat is dus exit ICT leveranciers, exit schoonmaakbedrijf, exit adviesbureau's, en ga maar door.

 

Wat dat betreft compleet onuitvoerbaar, tenzij ze de overheid goeddeels willen opdoeken - mijn stem zou het krijgen, maar het lijkt me geen pvda intentie ;)

Link naar reactie
  • 0

Op zich vind ik het niet zo verkeerd dat er gestimuleerd wordt om mensen die moeilijker aan een baan kunnen komen, aan te nemen.

Er is een reden dat die mensen moeilijker aan een baan komen. En ondernemers zijn gehaaid genoeg om de beste mensen aan te nemen, zonder aanzien des persoons. Maar helaas is opleiding en algemene ontwikkeling vaak gekoppeld aan afkomst. De achterstand van een achterstandsgroep wordt niet opgelopen op de middelbare school, maar in het eerste levensjaar. Als individu loop je dat niet meer in. En als je minder ontwikkeld bent, dan krijgen je kinderen ook weer een achterstand. Dat had je vroeger, dat heb je nu. Alleen is het nu gekoppeld aan "zichtbare" afkomst. En het duurt generaties van hard werken en werken aan je ontwikkeling om je daaraan te ontworstelen.

 

Zadel dus niet ondernemers op met deze verantwoordelijkheid, maar zorg dat onderwijs en opvoeding zorg dragen dat kinderen de kansen krijgen die ze toekomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd wat de PvdA doet als Nederland wordt aangevallen. Bij het leger is immers nog geen 10% vrouw (Van der Knaap, augustus 2005: "Onze plannen zijn er op gericht om in 2010 op 12 procent te komen")

 

Met andere woorden, wat een hopeloos voorstel. Zolang 90% van de studenten Chemische Technologie man is, 90% van de studenten Verpleegkunde vrouw, zolang je de diensten van de Rijksoverheid op alle fronten falen op dit gebied, kun je toch geen afspiegeling van de maatschappij eisen van het bedrijfsleven.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Het is weer hetzelfde oude verhaal verpakt in een iets ander jasje. De onmacht van de politiek om met daadkracht en visie iets aan de achterstand van bepaalde groepen in de samenleving en/of arbeidsmarkt te doen. Dus leg het maar neer bij de werkgever die daar vaak niets mee kan. Naturlijk wel zorgen dat je als overheid je vuist laat zien en er natuurlijk dan oook een forse boete aanhangt. Dan zal de werkgever "wel luisteren".

Gaat de PVDA voor het handhaven haar voorstellen een hoop ambtenaren aan te nemen in het kader van dit voorstel?

 

Denk dat het daarnaast veel belangrijker is de huidige regelingen en mogelijkheden een stuk minder bureaucratischer te maken en aanvragen e.d. veel efficienter en dus sneller uit te voeren.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ik wil even reageren op de uitspraak van Cristine dat ondernemers allochtonen niet aannemen omdat ze een achterstand hebben. Dit klopt niet helemaal. Allochtonen worden heel vaak benadeeld omdat ze allochtonen zijn. Ze komen ook veel moeilijker aan een stageplaats dan autochtonen. Dit is gewoon een feit. er is laatst nog onderzoek naar gedaan. Er zijn gelukkig wel ondernemers die objectief naar competenties kijken, maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen en iemand niet aannemen puur omdat het een buitenlander is.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn gelukkig wel ondernemers die objectief naar competenties kijken, maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen en iemand niet aannemen puur omdat het een buitenlander is.

 

Dit doet me denken aan een geval in vlaanderen een jaar of wat geleden. Een werkgever nam geen allochtonen aan hoewel er wel kandidaten waren, en men beschuldigde uiteraard van discriminatie. De reden was niet dat hij geen allochtonen in dienst wilde hebben, maar dat de (particuliere) klanten van zijn installatiebedrijf ze liever niet over de vloer kregen.

 

Dat die klanten discrimineren is wel duidelijk, maar maakt deze situatie dat allochtonen voor deze werkgever wel een objectief nadeel hebben? Soms zit het niet zo simpel in elkaar...

Link naar reactie
  • 0

Alles leuk en aardig, maar ik ga niet op die manier nadenken voor mijn klanten. Denken en beslissen voor iemand anders vind ik sowieso niet zo'n goed idee.

 

Dan maar een klant weg. Het personeel dat je in dienst neemt heeft ook weer een netwerk om zich heen. Het zou best kunnen dat er weer klanten bijkomen, die je zonder die collega niet had gehad.

 

Ik zou er echt geen trek in hebben, om iemand met de geschikte capaciteiten, en de juiste competenties de deur te wijzen, omdat hij of zij een andere kleur velletje over z'n neus heeft.

Groet,

Mieke

 

www.outbox.nl

Link naar reactie
  • 0
Zolang 90% van de studenten Chemische Technologie man is, 90% van de studenten Verpleegkunde vrouw, zolang je de diensten van de Rijksoverheid op alle fronten falen op dit gebied, kun je toch geen afspiegeling van de maatschappij eisen van het bedrijfsleven.

 

Wel als je de studentenpopulatie beschouwt als het voor de beoordeling relevante deel van de maatschappij en als je rekening houdt met de levertijd van opleidingen aan de arbeidsmarkt.

Link naar reactie
  • 0

:( Het is inderdaad niet simpel en het voorstel van het pvda is zeker geen oplossing. Heeft niemand op dit forum tips?

 

 

De overheid heeft nog nooit iemand echt geholpen,hooguit vleugellam gemaakt met goedbedoelde steun. Het mankeert er nog aan dat er van overheidswege geen loopwagens worden vertrekt om je benen te ontlasten (zodat je niet meer op eigen benen kunt staan).

 

Iedere achterstandsgroep verschuilt zich nu achter die grote boze buitenwereld die ze niet zou moeten, en proberen hiermee hun eigen verantwoordelijkheid af te schuiven., Ze hebben niet in de gaten dat ze zo hun eigen self-fulfilling prophecy creeren en direct verantwoordelijk zijn voor hun eigen ongenoegen.

Dat er meer uitzonderingen zijn dan de regel bevestigen, daar wordt even aan voorbij gegaan. Zie bv Sprout over allochtone ondernemers, kijk in de UK waar de middenstand volledig in handen is van .... precies, allochtonen.

 

Mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen en tegen zichzelf zeggen, ik ben meer waard (wat ook zo is) en vanuit die positie aan de slag gaan, om te beginnen met hunzelf.

 

De PVDA maakt deze mensen indirect uit voor mislukkelingen en ze trappen er met open ogen in, eigenlijk staat die A dus voor afbranden in plaats van aanmoedigen

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De PVDA wil, kennelijk om de allochtone kiezers voor zich te winnen, een schijnbare oplossing voor het discriminatie creeren. Discriminatie op basis van ras verbieden, maar discriminatie op grond van uiterlijk of leeftijd toestaan is idioot. Als een bedrijf een Marokkaan weigert wegens zijn uiterlijk/uitstraling of leeftijd kan dat gewoon. Wet en regelgeving lost geen discriminatie op en verergert alleen maar de tegenstellingen. Tijdens de paarse kabinetten werd er door de overheid juist "positief gediscrimineerd" en dat heeft juist een hoop wrevel onder autochtone kansarmen veroorzaakt.

Ook was er in het hoger onderwijs een veel hoger collegegeld voor oudere studenten zonder recht op studiefinanciering, maar studenten met een allochtone ouder kregen juist een lager collegegeld.

In de ziekenhuizen heerst een gigantisch tekort aan verpleegkundigen. Veel instellingen zouden dolblij zijn met meer allochtone verpleegkundigen. Maar ondanks allerlei campagnes om allochtonen te werven lukt dat niet. Veel allochtone studenten kiezen vakken, waar een overschot aan afgestudeerden bestaat. Deze maken dus gewoon minder kans dan in de tekortvakken.

Je helpt de allochtonen veel beter door het startende ondernemers gemakkelijker te maken. O.a. door lagere belastingen voor starters. Daarom is het plan van de innovatiebox van 10% van de VVD zo goed. Ook betere faciliteiten zijn nodig. Niet de zoveelste cursus maar actieve personele hulp bij productontwikkeling, sales e.d. Allochtonen kiezen vaker voor een eigen bedrijf en zij willen gewoon goed presteren en iets opbouwen waar zij trots op kunnen zijn. Dat is een hele goede ontwikkeling, die de laatste tien jaar alleen maar is gefrustreerd door de politiek.

Link naar reactie
  • 0

Iedere achterstandsgroep verschuilt zich nu achter die grote boze buitenwereld die ze niet zou moeten, en proberen hiermee hun eigen verantwoordelijkheid af te schuiven.

 

Wat is mijn eigen verantwoordlijkheid? De taal beheersen, een diploma op zak en weten hoe de Nederlandse samenleving in elkaar steekt en solliciteren maar. En dan na tig tig keer nog geen baan. Mag ik die buitenwereld dan niet deels de schuld geven.

 

Dit scenario is niet op mij van toepassing maar wel op een heleboel kennissen van mij.

 

Ook om ondernemer te worden moet je toch wel wat ervaring hebben opgedaan als werknemer om je vak beter te beheersen en ook om serieus genomen te worden door je toekomstige klanten. Als die ervaring nergens opgedaan kan worden wordt ook dit moeilijk om te realiseren. Moeilijk, niet onmogelijk. Maar toch.

Link naar reactie
  • 0

Iedere achterstandsgroep verschuilt zich nu achter die grote boze buitenwereld die ze niet zou moeten, en proberen hiermee hun eigen verantwoordelijkheid af te schuiven.

 

Wat is mijn eigen verantwoordlijkheid? De taal beheersen, een diploma op zak en weten hoe de Nederlandse samenleving in elkaar steekt en solliciteren maar. En dan na tig tig keer nog geen baan. Mag ik die buitenwereld dan niet deels de schuld geven.

 

Dit scenario is niet op mij van toepassing maar wel op een heleboel kennissen van mij.

 

Ook om ondernemer te worden moet je toch wel wat ervaring hebben opgedaan als werknemer om je vak beter te beheersen en ook om serieus genomen te worden door je toekomstige klanten. Als die ervaring nergens opgedaan kan worden wordt ook dit moeilijk om te realiseren. Moeilijk, niet onmogelijk. Maar toch.

 

Ik lees weer vele excuses die de ander aanwijzen als verantwoordelijke.

De crux is dat je zelf het heft in handen neemt, als je jezelf kwalificeerd als kansloos dan ben je dat, punt uit.

 

Vanuit je eigen verantwoordelijkheid moet je uitzoeken wat je wilt met je leven en hoe je daar naartoe werkt, of dat nu een taal leren is, kippenslachten what ever, je moet ergens beginnen Met bij de pakken neer gaan zitten is nog nooit iemand verder gekomen in zijn persoonlijke ontwikkeling.

 

Natuurlijk lijkt het alsof blanken een voorsprong hebben, maar elk voordeel heeft zijn nadeel om met Cruijff te spreken. De meeste blanke jongeren (om maar even zo door te gaan) zijn opgegroeid in weelde en zijn niet gewend aan te pakken, de allochtone jongeren hebben het "zwaarder", daardoor zijn ze beter geequipeerd om grenzen te verleggen, om lang door te werken, om een tegenslag te verwerken, het is immers niet de eerste en ook niet de laatste. Zo heeft dus ook elk nadeel zijn voordeel.

 

De mensen die hier op het forum komen hebben ook lang niet allemaal een makkelijk verleden, het maakt het wel tot de mens die ze nu zijn en proberen op hun manier meer uit het leven te halen wat erin zit.

 

Je kunt bij de pakken neergaan zitten met je "handicap" of je eraan overgeven en het in je voordeel omzetten.

 

De cup a soup quote "succes is een keuze" is o zo waar.

Het is aan de mens zelf of succes ligt in een dikke Mercedes of persoonlijke groei, maar dat is een andere discussie.

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer eigenlijk helemaal geen excuses te verzinnen en ik en vele andere allochtonen gaan ook niet bij de pakken neer zitten. Verder ben ik het met elk woord eens van wat je zei Merkava.

Waar het mij om gaat is dat iedereen de hand in eigen boezem moet steken en dat ook sommige ondernemers gaan nadenken over of ze wel of geen allochtoon willen en zo nee, waarom. Om dit probleem op te lossen moeten zowel ondernemers als allochtonen de verantwoordelijkheid nemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil even reageren op de uitspraak van Christine dat ondernemers allochtonen niet aannemen omdat ze een achterstand hebben. Dit klopt niet helemaal. Allochtonen worden heel vaak benadeeld omdat ze allochtonen zijn.

 

Sofiane, ik sta op dit forum bekend om mijn genuanceerde uitspraken. Zo ook in dit geval.

 

Natuurlijk vindt discriminatie plaats. Maar in mijn deel van de arbeidsmarkt (programmeurs en verkopers) is een dermate tekort aan goede mensen dat een werkgever zich wel driemaal zou bedenken alvorens te discrimineren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat ik niet verkeerd begrepen word. Ik zeg niet dat de schuld alleen bij de autochtonen ondernemers ligt. Het is en...en. Wat wordt er eigenlijk door jullie (= autochtonen ondernemers actief op HL) van allochtonen verwacht.

Ik vergelijk het met het glazen plafond. Het is zo makkelijk te zeggen dat mannen vrouwen niet toelaten in topfuncties, maar in de praktijk wordt het glazen plafond veroorzaakt door vrouwen zelf, doordat ze niet fulltime willen werken of doordat ze hun carrieren niet belangrijk genoeg vinden. Dat is geen waarde-oordeel, wel een constatering.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.