• 0

BV naast eenmanszaak

Hallo,

 

Ik zit met de volgende vraag;

 

Momenteel heb ik een Eenmanszaak ongeveer 3 jaar. Deze wil ik op een moment op gaan zetten naar een B.V. maar nog niet direct, wel wil ik alvast een B.V. oprichten.

 

Is het mogelijk om dit te doen, dus een B.V. oprichten terwijl ik mijn eenmanszaak blijf behouden??

 

Alvast bedankt,

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oké,

 

Is het dan ook mogelijk om van de regelingen gebruik te maken, als klein ondernemers regelingen op de EZ voor in het begin?

 

En vanaf wanneer moet ik daadwerkelijk loon aanmezelf uitkeren vanuit de B.V. of is er een andere optie voor uitbetalingen?

Link naar reactie
  • 0

Een BV en een eenmanszaak zijn tee onafhankelijke rechtspersonen. Er zijn twee volledig gescheiden boekhoudingen.

De bij eenmanszaak zal de winst via de inkomstenbelasting worden belast en zijn de normale faciliteiten van toepassing en betaal je maximaal 52% (2006) belasting.

 

De BV zal via de vennootschapsbelasting zelfstandig worden belast en daar gelden de dus de Vpb regels en tarieven.

Voor de BV (en dus niet de BV in oprichting) val je, ald Dga, vanaf de oprichting onder de regels voor het minimum (fictieve) salaris.

 

Zonder hierop uitgebreid verder in te aan:

Voor de eenmanszaak moet je voor alle faciliteiten wel voldaan aan de 1.225 ureneis. Let hier dus op, want de bewijslast ligt bij de belastingplichtige.

 

Voor de BV kan je je belastinginpecteur schriftelijk verzoeken het minumum salaris te verlagen. Je moet dit verzoek goed onderbouwen en zal zeker kritisch worden beoordeeld, maar een "fulltime eenmanszaak" samen met een "geringe winst in de BV" geeft zeker mogelijkheden. Als je verzoek wordt toegestaan, dan zal dit voor een beperkte duur (1, maximaal 2 jaar) zijn.

 

Succes,

 

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de heldere uitleg.

Wel vraag ik me of met een ltd. het zelfde is te doen als een B.V. io zodat er geen fictief salaris betaald hoeft te worden.

 

Is het daarnaast ook mogelijk om facturen vanuit de B.V. naar de EZ te sturen, zodoende de inkomstenbelasting tijdelijk te drukken.

Link naar reactie
  • 0

Tijdens de periode B.V. i.o. is er nog geen fictief salaris. Tijdens deze periode is er altijd een persoonlijke aansprakelijkheid. Pas na notariele oprichting is er sprake van (fictief) salaris.

Wel kunnen d.m.v. een voorovereenkomst de inkomsten en bedrijfslasten die tijdens de i.o. periode zijn gemaakt ten laste van de BV worden gebracht. Het boekjaar kent het 1e jaar dan een afwijkende periode.

 

Als er tussen de BV en de eenmanszaak daadwerkelijk activiteiten plaatsvinden dan zal hiervoor een factuur uitgereikt moeten worden. MAAR let op, de fiscus zal hier heel goed naar kijken en heeft mogelijkheden dit te bestrijden.Dit geldt ook voor allereli afspraken tussen de Dga persoonlijk en zijn BV. uitgangspunt is, in het kort, het moet ZAKELIJK ZIJN en de bewijslast ligt, bijna altijd, bij de Dga.

Dus "fictief" iets doen lijkt mij om problemen vragen

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk, het gaat hier ook om daadwerkelijke werkzaamheden, ik zit nog wel in twijfel en ga hier goed over na denken.

 

Mijn uiteindelijk doel in om de komende twee jaar mijn privé winst binnen de 10000 euro te houden aangezien ik nog student ben en van mijn stufi gebruik maak.

 

Dus als er nog tips zijn dan graag!

Link naar reactie
  • 0

Let dan wel op, dat je de winst uit de BV ook in de BV houdt, want anders is er sprake van BOX II inkomen en niet weet zo uit mijn hoofd niet of die voor je Stufi is vrijgegesteld.

Zorg ook dat alles in de BV dus goed gaat, anders kan de fiscus het aanmerken als .o.a. kapitaalsuitkeringen.

 

Veel succes,

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Zijn er dan misschien ook nog tips of zaken waaraan ik moet denken om juist die winst in de B.V. te houden? Of te wel geen loon uitkeren?

 

Het zal dit jaar gaan om een bedrag van misschien 10.000 euro in de B.V./

 

Is een Ltd. hiervoor ook een goed alternatief.

Link naar reactie
  • 0

Zolang je de niet niet uitkeerd wordt deze uisluitend bij de BV belast en heb je prive daaruit dus geen inkomen.

Als je vervolgens toestemming hebt van de fiscus om het loon lager te huoden heb je daar in prive dus ook veel mindser last van.

Nu zeg je is een Ltd een goed idee? Ik ben er vanuit gegaan dat hier over een reeds opgerichte BV wordt gesproken?

 

Als de BV nog moet worden opgericht, dan zal het salarisverhaal bijna zeker niet van belang zijn in 2006 omdat het oprichten van de BV echt wel enige tijd in beslag zal nemen. Eerst BV i.o., dus geen salaris, maar via overeenkomst wel opbrengsten/kosten tlv de BV, dus geen "pobleem" in prive.

 

Over de voor en nadelen van een Ltd en andere constructies is hier op het forum al veel te vinden, dus advies: gebruik de zoekfunctie en doe je voordeel.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.