• 0

Bestelbus eenmanszaak, bijtelling?

Goeie avond ondernemers(ster)!!

 

Wederom een auto vraag, dit maal een stuk gedetailleerde.

 

Ik heb een eenmanszaak (part-time ondernemen) en moet regelmatig met showmateriaal mijn klanten af, hiervoor heb ik een bestelbus nodig. De keuze is min of meer al gemaakt voor het type (Transporter T4, bestelbus).

 

Nu zit ik met het bijtellingverhaal; het is voor mij niet rendabel om een bus te kopen voor +- 5000 euro, die jonger is dan 15jaar en daar dan een kleine 25.000 euro * 0,22 (22%)= 5500 bijtelling per jaar voor te betalen.

 

Nu zal ik weinig prive rijden, maar denk ik toch meer dan 500km per jaar. Dan heb ik twee opties?

 

1- Jonge bestelbus (<15jaar) kopen en puur zakelijk gebruiken zodat ik geen bijtelling heb. Nadeel: ik zal wat creatief moeten omgaan met de kilometerregistratie (denk dat ik 1500km per jaar prive zal rijden)

2- Oude bestelbus (>15jaar) kopen, en hiervoor de kleine bijtelling rekenen van 22% van de dagwaarde, en deze ook prive kunnen gebruiken.

 

Moet ik hier dan nog voldoen aan een aantal % prive/zakelijk verhouding qua kilometrage? (EDIT: ik zie dat 10% van de jaarlijkse kilometers die de bus maakt, voor de zaak moeten zijn, dat is geen probleem voor mij)

 

Nu las ik het volgende op het forum: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=9629;start=0#msg81226

 

In hoeverre is dit voor mij van toepassing? Is dit een optie 3??

3) Kan ik dus een jonge bus kopen, en deze puur zakelijk gebruiken zonder een KM registratie bij te hoeven houden?? Dat lijkt mij heerlijk!

 

Wie kan mij hierover adviseren? Velen malen dank!! :)

(prive een bestelbus kopen is geen optie ivm de hoge wegenbelasting, een laatste en meest dramatische optie voor mij is een bestelbus op camperkenteken kopen, deze gebruiken voor de zaak en prive: lage wegenbelasting & vervoer van mijn 'stand')

 

(EDIT: percentage is mij reeds duidelijk)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit je verhaal begrijp ik dat je deels als ondernemer en deels werknemer werkt. Nu ga ik er vanuit dat je voor je loondienst werkzaamheden geen auto van de zaak gebruikt. Mocht t.z.t. je auto van de ondernemer de auto van je zaak wel voor je loondienst gebruiken dan zijn dit prive kilometers die meetellen voor de 500 km grens.

 

Als je de auto koopt op naam van de zaak koopt heb je met de bijteling te maken. De link waarnaar je verwees geldt uitsluitend voor werknemers en niet voor ondernemers. Dit komt omdat werknemers afspraken kunnen maken met de werkgever en die vervolgens daarop moet toezien.

een ondernemer kan geen rechtsgeldige afspraken met zichzelf maken.

 

Nu is de auto van de zaak voor een ondernemer keuzevermogen. Als je prive meer dan 500 km rijdt mag je kiezen of prive of op de zaak. Bij minder dan dan 500 prive is er geen keuze meer, dan is het altijd een auto van de zaak.

 

Als je de auto prive koopt enb vervolgens voor je zaak gebruikt kan je per zakelijke kilometer 0,19 (tarief 2006) aan de onderneming in rekening brengen. Zoals met alle ondernemerskosten, moet je op verzoek (bij controle of op basis van de aangifte inkomstenbelasting warin de autokosten apart worden vermeld) wel kunnen aantonen dat deze kilometers voor de zaak zijn gereden.

 

Als je de auto op de zaak koopt heb je 2 mogelijkheden:

a. je zorgt dat je minder dan 500 km per jaar (let op bij een deel van het jaar is het naar ratio) rijdt. Je zult in de praktijk dan een sluitende kilometeradministratie moeten bijhouden.

 

Al hoewel er geen wettelijke verplichting is om een kilometeradministratie bij te houden moet je wel kunnen bewijzen dat je minder dan 500 km per jaar met de auto hebt gereden. en dat is voor een ondernemer vaak moeilijk.

De belastingdienst heeft hiervoor wel een besluit gepubliceerd (waar zij wel en de belastingplichtige niet aan is gebonden). Dit besluit nummer CCP2004/19M "hang ik aan dit bericht"

 

b.. je accepteert de bijtelling van 22% van de oorspronkelijke catalogusprijs.

 

Het is uiteindelijk een kwestie van rekenen op basis van de totale kms, kilometers zaak wat het voordeligste is.

 

Nog een punt waar je tegenwoordig bij de keuze rekening mee moet houden: bij de bestelbus met GRIJS KENTEKEN speelt bij aanschaf van een auto die na 1-7-2005 op kenteken is gesteld ook de BPM een rol.

In prive, ook al gebruik je de auto voor je zaak, betaal je de BPM.

Als je de auto op de zaak zet kan je de BPM terugvragen.

Bij een 2e hands auto met een kenteken van na 1-7-2005 die van een particulier komt kan je als 2e eigenaar de BPM niet terugkrijgen. Komt de auto van een ondernemer die de BPM heeft teruggekregen dan schuift de vrijstelling door naar de nieuwe ondernemer.

 

Ik hoop je met deze info in ieder geval weer wat verder te hebben geholpen in keuze afweging prive of auto van de zaak.

 

Veel succes

 

Fred Londema

Auto_van_de_zaak_CPP2004-19M.doc

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Enorm bedankt voor je antwoord!!

Maar helaas is het accepteren van 22% bijtelling obv de nieuwwaarde geen optie voor mij. Dit is te duur

En ook het prive aanschaffen van een bus en km's schrijven voor de zaak is geen optie voor mij. Dit is ook te duur.

 

Dus ik zal een bus van >15jaar oud moeten uitzoeken, deze op de zaak zetten, en dan 22% bijtelling van de dagwaarde betalen, aangezien ik zeker meer van 500km prive ermee ga rijden.

(ik had stiekem gehoopt dat ik toch een jongere bus kon kopen, deze puur zakelijk gebruiken ivm geen bijtelling, en dan toch zo nu en dan eens prive rijden: meer dan 500km :-\ )

 

Dan ga ik nu opzoek naar zo'n bus! :)

 

Bedankt

Link naar reactie
  • 0

Nog even een kleine aanvulling op bovenstaande postings:

 

er wordt steeds uitgegaan van 22% over de cataloguswaarde, maar indien de werkelijke kosten (brandstof, verzekering, afschrijving etc) niet hoger zijn dan de bijtelling van 22% van de cataloguswaarde, dan dient uitgegaan van een bijtelling ter hoogte van de werkelijke kosten.

 

Even simpeler: de bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke kosten.

 

Groet

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Rob, je hebt helemaal gelijk. Ik had dit in een eerdere posting over het auto onderwerk wel meegenomen, maar was het hier vergeten. Bedankt.

 

Om het verhaal dan maar compleet te mkaen: Bij een bestelbus met een kenteken na 1-7-2005 moet de bijtelling berekend worden over de prijs incl. BTW en BPM , ongeacht of deze al dan niet kunnen worden teruggevorderd.

Om voor BPM teruggaaf in aanmerking te komen moet men niet alleen ondernemer zijn (ik laat de overige situaties hier even met rust), maar moet het gebruik van de bestelauto in de onderneming 'méér dan bijkomstig' zijn. Er wordt in het bedrijfsleven vanuit gegaan dat dit het geval zal zijn bij 10% of meer.

 

Voor auto's ouder dan 15 jaar is het aan de belastingplichtige om de waarde jaarlijks aan te tonen. Nu zal dat in de praktijk voor een bestelauto geen al te groot probleem zijn, tenzij het een speciale auto is.

 

En ook bij de auto van 15 jaar of ouder is de regeling van de bijtelling dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de kosten weer van toepassing. Deze regeling geldt overigens alleen voor ondernemers die onder de inkomstenbelasting vallen en niet voor werknemers en de fictieve werknemer (dga).

 

Volgens mij is het verhaal nu compleet.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat een nieuwe of jonge tweedehands niet haalbaar is.

Maar neem in je plaatje dat je maakt ook mee:

Betrouwbaarheid van de auto, zodat als je een afspraak met een klant hebt je er ook bent. Oude auto's hebben de neiging om vaker stuk te gaan.

Omdat je met een oudere auto rijdt zal je dus rekening moeten houden met aanzienlijk hogere onderhoudskosten dan bij een "jonge auto".

als je zelf goed kan sleutelen (en de tijd hebt), zullen die kosten lager zijn, maar als je net zo technisch bent als ik, dan kan het aardig oplopen. Advies, houdt hier rekening mee.

 

De wetgeving wat betreft roetfilters en andere milieureisen worden steeds scherper. En worden oude personenauto's vaak ontzien, het zou mij niet verbazen als de overheid ook oudere bestelauto' s in de nieuwe maatregelen gaat betrekken.

 

Veel succes,

 

Fred Londema

Tenslotte vanuit een jaarlijks kostenplaatje moet je dus rekening houden met hogere onderhoudskosten

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.