• 0

onwillige accountant

Ik probeer al enkele maanden d.m.v. mail, telefoontjes en persoonlijk langsgaan van onze accountant de definitieve jaarcijfers van 2004 en 2005 te krijgen met hiernaast nog enkele andere gegevens, tot nu toe zijn er steeds weer andere smoesjes.

 

Is er een mogelijkheid om aan deze gegevens te komen (bijvoorbeeld door de volledige administratie daar weg te halen),ook als mijn 2 andere venoten het hier niet mee eens zijn en of daarmee instemmen.

 

N.a.v. mijn laatste mailtje heb ik een mailtje van de accountant aan 1 van mijn compagnons onderschept waarin hij aan mijn compagnons voorstelt om met hen gezamelijk te bespreken hoe te reageren op mijn vragen zodat ze zogezegd op 1 lijn staan.

 

Ik wil uit de BV i.o. stappen, echter zonder vooraf een duidelijk beeld over de financiele situatie lijkt mij dit niet raadzaam.

 

 

??? :-\

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Enige achterdocht of de berichtgeving richting jou objectief is lijkt me gepast. Doe zaken schriftelijk en aangetekend mét ontvangstbevestiging. Stel een duidelijke termijn, bijvoorveeld 5 werkdagen en zoek daarna juridische bijstand... Zo heb je al een beetje geschiedenis. Een advocaat gaat nl de accountant éérst bellen en vervolgens sommeren. Confronteer na raadpleging van een advocaat ook je medeaandeelhouders. Let op!! Geen jaarrekening = geen aangifte. Let op!! De fiscus van een voorlopige aanslag vpb opleggen, die sterk naar boven kan afwijken.. Het enige mogelijke tegenbewijs is een invulde aangifte waarvoor je de jaarrekening nodig hebt..

 

SUC6

Link naar reactie
  • 0

Ja,in overleg met mijn advocaat probeer ik reeds anderhalve maand om de benodigde gegevens boven water te krijgen. Helaas zonder resultaat vandaar bovenstaande vraag.

 

Je advocaat weet veel meer van het concrete geval en van de juridische mogelijkheden dan wij. Je kunt beter advies vragen aan die advocaat.

Link naar reactie
  • 0

Enige achterdocht of de berichtgeving richting jou objectief is lijkt me gepast. Doe zaken schriftelijk en aangetekend mét ontvangstbevestiging. Stel een duidelijke termijn, bijvoorveeld 5 werkdagen en zoek daarna juridische bijstand... Zo heb je al een beetje geschiedenis. Een advocaat gaat nl de accountant éérst bellen en vervolgens sommeren. Confronteer na raadpleging van een advocaat ook je medeaandeelhouders. Let op!! Geen jaarrekening = geen aangifte. Let op!! De fiscus van een voorlopige aanslag vpb opleggen, die sterk naar boven kan afwijken.. Het enige mogelijke tegenbewijs is een invulde aangifte waarvoor je de jaarrekening nodig hebt..

 

SUC6

 

Dank voor uw reactie.

 

Tot nu toe communiceer ik per email waar men ook op reageert,hetgeen ook rechtsgeldig is,toch?Wat betreft een voorlopige aanslag van de fiscus....de B.V.i.o. is niet bekend bij de Belastingdienst(dit weet ik sinds kort) alleen bij de KvK.Verder ben ik te weet gekomen dat er geen BTW is afgedragen.Alleen de Ltd. heeft een BTW afdracht gehad tot juni 2005.

Nu factureren wij met het KvK nr.en het BTW nr van de Ltd.Kortom een hoop onduidelijkheden voor mij.

 

Met vr. groet,nero.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Neem eens contact op met het NIVRA en vraag of deze accountant bij hen bekend is. Leg de situatie eens voor en vraag hoe je tuchtrechtelijke stappen kan nemen.

 

Even los van het bovenstaande lijkt het me verstandig om ook een belastingdeskundige te raadplegen (een goeie).. MN daar waar het (na)heffings-/invorderingsrisico's betreft voor niet betaalde BTW/VPB/LB en bij een advocaat welke aangelegenheden van bestuurdersaansprakelijkheid mogelijk bij jou terecht kunnen komen.

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad dat de B.V. i.o. niet bekend is bij de belastingdienst. voor de belastingdienst ontstaat de rechtspersoon pas als de B.V. definitief is opgericht. Ook dan pas worden BTW (en eventuele loonbelasting) nummers toegekend.

Tot die tijd kan er dus geen BTW aangifte op naam van de BV worden gedaan.

als het goed is is de belastingdienst wel op de hoogte van de voorgenomen oprichting en is er een verzoek ingeidned om alle opbrengsten en lasten van de i.o. periode NA oprichting tot het eerste boekjaar van de B.V. te rekenen.

Het verbaasd mij dat we hier praten over een B.V. i.o. die over de 2004 en het hele jaar 2005 loopt". Het oprichten van een B.V. kost dan wel tijd, maar nietm eer dan een jaar, tenzij???

 

In ieder geval veel succes,

 

Fred Londema

 

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

@frelo : Ik zit hier bij een bedrijf dat een buitenlandse aandeelhouder heeft. De verklaring van geen bezwaar van het ministerie (nodig voor deBV oprichting) duurde nogal lang en een maand geleden zijn we een BV, dat was dus ook anderhalf jaar. Dus dat kan.. Waarschijnlijk hier ook zo'n geval aangezien ik begrijp dat ze ook een ltd. hebben.

 

 

@nero : Je zei dat jullie factureerden vanuit de Ltd. dan is het logisch dat jullie geen BTW-afdrachten hebben gedaan....maar.... ook een BV io kan gewoon een BTW-nummer aanvragen dus ik vermoed dat dat gewoon nog niet gedaan is.

Zit jij ook in de Ltd? Ik vrees nml. dat de Ltd. gewoon de omzet maakt en dat de BV io gewoon slapend is. Er wordt immers ook niet vanuit gefactureerd, dus omzet hebben ze in iedergeval niet.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.