• 0

BTW ontheffing

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij moet je soieso een btw nummer aanvragen.

Het kan zijn dat je over je facturen geen btw hoeft te berekenen/af te dragen (opnemen met de fiscus).

Als over je omzet geen btw wordt afgedragen mag je hem over je uitgaven niet aftrekken, maar je moet wél je btw aangifte invullen!

 

Ik zou even bij een expert langsgaan of de belastingtelefoon bellen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Indien vrijgesteld van BTW, dan kan er geen BTW worden teruggevorderd over inkopen. ::)

 

Maar je bent NIET vrijgesteld.....

Omdat de verdiensten in America zijn, komt er 0% over je verdiensten. Dat is dus het nul-tarief en dat is wat anders dan Vrijgesteld.

(Vrijgesteld zijn bijvoorbeeld de verzekeraars in Nederland.)....

 

Dus over je aankopen kun je gewoon je BTW terugvragen .... maar ook de Omzet die je in America maakt moet je gewoon opgeven bij de BTW-aangifte.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Er wordt heel vaak gedacht: geen BTW op de factuur, dus vrijgesteld.

Maar vrijsteld is iets heel anders als 0% (ondanks dat de uitkomst op de factuur hetzelfde is).

Vrijgesteld housdt in dat er een BTW op de diensr/product zit:

voorbeelden: postzegels die je op het postkantooor, AH, Office Centre e..d koopt.recent bedrijfven die opleidingen verzorgen.

Assurantiekantoren zover het verzekeringen, koopsomsompolissen, lijfrentes e.d. betreft, Veel handelinen die banken uitvoeren.

Het gevolg hievan is dat deze bedrijven de zelf betaalde BTW niet kunnen terugvragen.

 

De overige tarieven in Nederland zijn: het algemne tarief van 19%, het lage tarief van 6% (o.a. bloemen, een aantal levensmiddelen) en het 0% tarief.

Nu dit laatse wordt gebruikt bij verleggingsregeling (o.a. aannnemers), handel tussen EU landen en bij Export naar een niet EU landen.

Afgezien van allerlei regels waaraan moet worden voldaan en het soort levering/dienst mogen ondernemers die zelf BTW hebben betaalt deze gewoon terugvragen. Dus heb je als je 0% tarief toepast wel een BTW nummer nodig. Verder moeten de leveringen ook op de BTW aangifte in aparte rubirkeen worden vermeld.

 

zonder in allereli details te treden, hoop ik dat mijn uitleg een beetje duidelijkheid geeft tussen de verchillende tarieven.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Beste Experts,

 

Met veel interesse heb ik jullie opmerkingen zitten lezen.

 

Nu mijn vraag die wellicht in dit ritje past.

 

Qua BTW ben ik vrijgesteld (Ik verleen diensten als BIG geregistreerde in ziekenhuizen, en dat zijn diensten waarvoor ik BIG geregistreerd ben)

 

Nu wil ik diezelfde diensten ook in een Zwitsers Ziekenhuis gaan aanbieden.

 

De vraag is moet ik BTW in rekening brengen cq afdragen ?? ::)

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW heffing geldt als uitgangpunt de geleverde prestatie(levering). Als de geleverde prestatie is vrijgesteld mag er geen BTW in rekenig worden gebracht. Als alle geleverde prestties zijn vrijgesteld kan ook de door de ondernemer op zijn inkopen betaalde BTW niet worden teruggevorderd.

Levert de ondernemer deels belaste (tarief 0, 6 of 19%) en deelsonbelaste prestaties, dan mag de betaalde BTW naar verhouding worden teruggevorderd.

 

Als de aan Zwitersland geleverde prestatie is vrijgesteld, dan is er geen BTW heffing voor de Nederlandse ondernemer. Op grond van Zwitserse wetgeving kan er in Zwiterland wel een heffing plaarsvinden.

 

Als de aan Zwitserland (geen EU-land) belaste prestaties worden geleverd is het 0% (Export) van toepassing, waarbij de ondernemer moet kunnen aantonen dat de goederen Nederland hebben verlaten.

 

Fred Londema

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie.

 

Mocht het zo zijn dat mijn diensten in Zwitserland BTW belast worden en ik maak gebruik van de nulstelling (obv Export) dan moet ik aantonen dat de goederen NL hebben verlaten. Maar het gaat om diensten, hoe toon ik daarvan aan dat ze NL verlaten hebben. Of heb ik het niet helemaal begrepen ?? Even voor de duidelijkheid de diensten waar het hier om draait ben ik die ergens aan patiënten werkt en zijn dus immaterieel....

 

Kim

Link naar reactie
  • 0

Als je een dienst verricht is belangrijk waar die dienst wordt verricht.

Als je dienst in Nederland t.b.v een Zwiterse klant uitvoert is deze in Nederland belast of vrijgesteld (ligt aan de dienst).

Als je de dienst in Zwisterland zelf verricht is de Zwiterse wetgeving van toepassing.

 

Wel zal het inkomen overigens in Nederland belastbaar zijn en eventueel ook in Zwitserland. er is een belstingverdrag dat dubbele heffing zoveel mogelijk robeert te voorkomen.

 

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad 'plaats van dienst'.

 

In geval van TS kan het best eens zo zijn dat je 19% BTW in rekening moet brengen voor je USA klanten. (Ik verwacht bijna zeker zo als bv. de servers in Nederland staan.)

 

In geval van ICU is de dienst duidelijk qua plaats geexporteerd en kan het 0% exporttarief 'in rekening' gebracht worden.

 

Mogelijk dat dit in overheidsbranches weer wat anders ligt, maar dat is wel het idee bij puur zakelijke dienstverlening (voor zover ik het begrepen heb).

 

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Thnx!

 

Maar de servers staan in de US. Ik ben de afgelopen dagen nog aan het graven geweest naar info hierover. Conclusie:

Onder elektronische diensten valt volgens het BTW besluit 21 juli 2003 ook: "Het beschikbaar stellen van advertentieruimte (bijvoorbeeld advertenties op een website/webpage)."

 

Maar ik kan nergens vinden of het nu gaat om een ontheffing of om het 0% tarief.

Link naar reactie
  • 0

Als de dienst door een Nederlands gevestigde onderneming geleverd aan een particulier buiten de EU (b.v. de USA) is Nederlandse BTW (19%) verschuldigd.

Internet en vergelijkbare communicatieve diensten zijn geen vrijgestelde prestaties. Is de afnemer een buiten de EU gevestigde ondernemer dan is het 0% van toepassing.

Kijk hiervoor ook eens op de link van de belastingdienst (tarieven en vrijstellingen)

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/

 

hoop dat je hier wat aan hebt,

 

succes,

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Dit klopt, maar voor telecomdiensten (internet diensten vallen hierinoder) gelden andere regels en het ging hier specificiek over dit soort diensten, vandaar de inhoud van mijn bericht.

Op de onderstaande link staat nog wat aanvullende korte informatie.

Mijn veronschuldigingen als ik hierin niet geheel duidelijk ben geweest.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-12.html

 

 

Fred Londema

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.