• 0

EZ trekt 45 miljoen euro uit voor technostarters

Bericht EZ (http://www.ez.nl/homepages/default.asp?pagina=persbericht&iMessage=61 ):

 

Universiteiten, hogescholen en andere publieke onderzoeksinstellingen kunnen de komende drie maanden plannen indienen bij Senter (de organisatie die namens het Ministerie van Economische Zaken subsidieregelingen uitvoert) om technostarters te helpen met een vliegende start. Als hun plan wordt geselecteerd, geeft het Ministerie van Economische Zaken subsidie aan de kennisinstellingen voor het aanbieden aan technostarters van huisvesting (in een zogeheten 'broedplaats') en speciale apparatuur. Ook hulp bij het opstellen van een ondernemingsplan en begeleiding en advies aan technostarters kan worden gesubsidieerd.

 

De regeling heeft een totaalbudget van EUR 45 miljoen en een looptijd van 2 jaar. De maximale bijdrage per project bedraagt EUR 5 mln. De kennisinstellingen kunnen een subsidie van maximaal 50% van de projectkosten verkrijgen. Dit betekent dat ook andere partijen zullen bijdragen in het project.

 

Technostarters ontwikkelen innovatieve producten met de bedoeling die producten op de markt te brengen. De bedrijven dragen zo bij aan snelle verspreiding van nieuwe technologische kennis binnen en tussen bedrijfstakken en aan de versterking van het innovatievermogen.

Door de subsidieregeling technostarters zal het aantal (succesvolle) technostarters naar verwachting toenemen. In 1999 waren dit er ca. 1100. De doelstelling die is opgenomen in de EZ-begroting 2002 is om in 2003 een toename van 50% t.o.v. 1999 gerealiseerd te hebben. Dit is inclusief de technostarters op de gebieden Life Sciences en ICT.

Nederland scoort op het gebied van technostarters op een aantal punten onder het gemiddelde in de Europese Unie. Knelpunten zijn bijvoorbeeld de beschikbaarheid van financiering en de manier waarop startende ondernemingen worden begeleid.

 

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kleverlaan,

ik twijfel of dit bericht (wat trouwens erg belangrijk is, begrijp me niet verkeerd), hier onder ICT thuis hoort.

Twee opmerkingen van mijn kant om misverstanden uit de weg te ruimen :

1. de nieuwe EZ regeling is voor universiteiten en instituten die incubator activiteiten willen opzetten. De technostarter zelf krijgt niet rechtstreeks geld uit de regeling.

2. Universiteiten en incubators die al geld hebben gerkegen van Twinning (ICT) en Biopartner (Life Sciences) kunnen niet voor diezelfde activiteiten nog eens uit deze regeling geld krijgen.

 

Ik wil gewoon voorkomen dat ICT starters straks massaal bij Senter een aanvraag indienen, want dan wordt dat een zware ontgoocheling. :-[

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Molecuultje, bedankt voor de toelichting. De volgende keer moet ik de persberichten maar beter lezen en wat navraag doen... :-[ :-[

 

Bij deze sluit ik deze discussie ook, zoals Kermie al meldde is de rest van de discussie in algemene ondernemerszaken (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=145) verder te lezen.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.