• 0

persbericht met product succesvoller?

Vanavond heb ik aan mijn persbericht gewerkt en aan mijn adressenlijst. Hier rondgekeken voor tips en hulp en wat me opviel was jullie observatie dat persberichten slecht gelezen worden.

 

Ik was van plan om een voorbeeldje van mijn product mee te sturen, als gimmick, maar dat kost natuurlijk wel meer (sterkere enveloppe, meer porto en het product natuurlijk).

 

Investeren vind ik niet erg, maar het moet wel zinvol zijn. Wat vinden jullie; meesturen of niet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er worden zoveel persberichten en mappen verstuurd dus als je wilt opvallen moet je anders overkomen dan de rest.

 

Hieronder even de levenscyclus van een persmap bij ons op de redactie.

Als wij tien mappen/dozen binnen krijgen en er zijn er 2 die er anders uitzien (vorm, dikte, afwerking, geur, kleur,etc) dan worden die als eerste geopend en bekeken. Als dan niet snel genoeg duidelijk wordt waarover het gaat of intrigeert, is het moment van aandacht al weer weg.

 

Als het merk of product ooit nog van pas kan komen dan worden de CD en soms nog de foto's bewaard en de rest gaat bij het oud papier.

 

Zorg dus dat het bericht en de contact informatie ook op de cd staan.

 

Als het product wel interessant is wordt de map bewaard en worden naverwerking van alle binnegekomen mappen de beelden op cd of foto's bekeken. Geen goede beelden of informatie, dan wordt soms nog de leverancier gebeld voor aanvullende informatie of andere beelden en soms voor samples om zelf te fotograferen. Als die niets heeft dan gaat map alsnog naar het oud papier.

 

Producten meesturen heeft wel meer effect, maar kost inderdaad veel meer. Mooie en leuke producten en verpakkingen stallen we uit in het kantoor. De productgroepen bij elkaar. Alle frivole kleurtjes van Wilkinson Sword Intuition en Gilette for Women naast elkaar. Na interne fotografie, indien nodig, mogen de medewerkers de producten gebruiken en dienen zij een verslag over het product in te leveren, dat dan eventueel gebruikt wordt.

 

Elke maand is er ca 1m3 aan oud papier alleen van de persmappen.

 

Bewaarde persmappen gaan afhankelijk van het gebruik in de opslag van een editie of in de algemene opslag. Na 1 jaar worden de mappen in de algemene opslag opgeruimd op basis van relevantie voor toekomstige edities.

 

Op het gebied van de digitale persberichten is het eigenlijk gelijk.

Is in het leesvenster van outlook (halve scherm hoogte) niet meteen duidelijk waarover het gaat dan wordt het bericht niet verder gelezen en komt hij gewoon in de algemene map persberichten.

Is het wel interesant dan wordt hij gekenmerkt voor verdere vewerking. Lezen, beelden controleren en/of samples aanvragen of andere vervolg acties. Alle digitale berichten worden bewaard voor ca 2 jaar om zodoende te kunnen zoeken naar producten als iemand van de redactie iets zoekt voor een rubriek of tekst. De grootte van deze public folder structuur is qua 30GB. Na 2 jaar wordt op kwartaal basis de berichten eruit gehaald en als ze ooit gebruikt zijn in teksten of rubrieken statisch opgeslagen.

 

 

Bovenstaande levenscyclus is wel wat uitgebreid maar ik denk dat je er veel aankunt hebben om juist op te vallen met je bericht door net even iets te doen waardoor je niet binnen de massa wegzinkt.

 

Nog even een kanttekening. Als er van een redactie gebeld wordt naar aanleiding van een persbericht voor een sample of samenwerking, en er is geen budget hiervoor, zeg dit dan gewoon eerlijk, want als leveranciers als er contact opgenomen wordt door redactie niet thuis geven of niet eerlijk zijn, dan gaan deze leveranciers in een soort blacklist en die krijgen de eerste tijd geen aandacht meer. Het persbureau dat er nog eventueel tussen zit, kan er weinig aandoen, maar wordt wel op de hoogte gesteld van het gedrag van de leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Vanavond heb ik aan mijn persbericht gewerkt en aan mijn adressenlijst. Hier rondgekeken voor tips en hulp en wat me opviel was jullie observatie dat persberichten slecht gelezen worden.

 

Ik was van plan om een voorbeeldje van mijn product mee te sturen, als gimmick, maar dat kost natuurlijk wel meer (sterkere enveloppe, meer porto en het product natuurlijk).

 

Investeren vind ik niet erg, maar het moet wel zinvol zijn. Wat vinden jullie; meesturen of niet?

 

Niet meesturen. Geen fysiek persbericht sturen. Geen pdf bestand of bijlage mailen. Gewoon een tekst mailtje sturen zonder graphics, met een foto van je product als bijlage (liefst een link in het bericht naar een foto op je site). Stuur het niet naar alle pers in een keer, maar stuur zoveel mailtjes als je adressen hebt, dan is het een persoonlijk mailtje. Ook niet de adressen in de Bcc zetten en het bericht naar jezelf sturen.

Nog beter is als je het bericht een beetje customized afhankelijk van naar wie je het stuurt. Stuur het alleen naar die bladen of sites waarvan je weet dat je een serieuze kans maakt op plaatsing, al het andere is tijdverspilling (van jou en van hen).

 

 

Link naar reactie
  • 1

Check ook even de Commercie en Marketing FAQ :

 

Promotie : Free Publicity, Persbericht en Adressen

 

 

Verzameltopic Persberichten & Free Publicity

Zie ook : https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=10781

(vooral bijdragen van EVR en Twalevel)

* Scoren met uw persbericht (zibb.nl)

http://www.zibb.nl/marketingsales/presentatie_artikel/asp/artnr/484059/index.html

* Voor nop in het nieuws (zibb.nl)

http://www.zibb.nl/marketingsales/presentatie_artikel/asp/artnr/645358/index.html

* Tips voor betere koppen bij je persbericht : http://www.persbericht.nl/inzenden/koptips.htm :

 

 

Hoe werkt "Free Publicity" en hoe doe je dit ?

Een goede bron hiervoor is het document wat je hier vindt : http://www.spotscom.nl/PersPubliciteit.htm (tegenwoordig tegen betaling van 6 euro 95)

 

Een gratis test voor je Free Publicity

http://www.freepublicity.nu/free_publicity_test.php

 

Waar vind ik email-adressen van redacties in Nederland ?

Kijk voor de lijst van VCC op de 4e pagina van : https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=1056;start=45

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik heb er veel aan. Ik denk dat ik ga voor de tactiek van Christine. Mijn doelgroep is goed te vinden en ik ben niet bang voor een beetje tikwerk.

 

Ook heb ik bedacht dat ik de verschillende onderdelen van mijn collectie of lijn, hoe wil je het noemen, na elkaar release, zodat ik om de zoveel weken iets nieuws te melden heb. Moeten mensen niet een x aantal keer je naam gezien hebben voor deze ze iets gaat zeggen? Volgens mij heb ik vroeger op school, heel heel lang geleden, zoiets geleerd ...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.