• 0

Overheid als Launching Customer Top of flop?

Recentelijk las ik ergens dat de overheid mede het startersklimaat wil stimuleren door serieuzer in te gaan op voorstellen van kleine organisaties (bijvoorbeeld door als launching customer op te treden). Wie heeft ervaringen met 'de overheid' als launching customer en wat zijn die ervaringen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Recentelijk las ik ergens dat de overheid mede het startersklimaat wil stimuleren door serieuzer in te gaan op voorstellen van kleine organisaties (bijvoorbeeld door als launching customer op te treden). Wie heeft ervaringen met 'de overheid' als launching customer en wat zijn die ervaringen?

 

Ik had toen we begonnen de overheid gedefinieerd als target markt. Inmiddels heb ik veel klanten in allerlei sectoren maar niet bij de overheid. Ik voorzie dat we eerder een buitenlandse overheid als klant zullen hebben.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit wasm

 

Ministerie van Economische Zaken

Persbericht

 

14 juni 2006

 

Actieplan Overheid als Launching Customer

 

Het kabinet heeft ingestemd met een actieplan om de rol van de overheid als ‘launching customer‘ te versterken. De overheid (rijk, provincies, gemeenten, waterschappen) besteedt jaarlijks € 43 miljard aan investeringen, producten en diensten. Zij wil bij haar inkoop- en aanbestedingsbeleid bewuster afwegen hoe die bestedingen kunnen worden ingezet voor innovatie. Dat schrijven minister Brinkhorst en staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer.

 

Door uitdagende eisen aan leveranciers te stellen, kan de overheid in haar rol als aanbesteder bijdragen aan vernieuwing in de marktsector. De overheid kan onderzoek en innovatie stimuleren, ook voor MKB en startende ondernemingen, door het creëren van een afzetmarkt voor nieuwe producten en diensten.

Er zijn nogal wat knelpunten: onvoldoende bewustzijn bij overheden, te weinig kennis en informatie bij overheden en bedrijven, gebrekkige organisatie en coördinatie binnen de overheid en te weinig concrete acties en ‘best practices’.

Het actieplan bevat acties om hiermee aan de slag te gaan, gericht op uitvoering, overheden en bedrijven.

Veel is nog onbekend over de relatie tussen innovatie en de overheid als klant. Het actieplan heeft dan ook vooral het karakter van 'leren door doen' en richt zich op het vergaren van informatie en best practices, bewustwording en betere organisatie. De rijksoverheid wil een voorbeeldfunctie vervullen en zal gaandeweg de medeoverheden (goed voor 2/3 van het inkoopbudget van de overheid) daar bij betrekken.

 

Meer informatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.